Avoimen oppimisympäristön (A&O) suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista Ossi Nykänen DMI / Matematiikan laitos / Hypermedialaboratorio Tampereen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Tuomas Lehtinen Mediamaisteri Group 2006© MOODLE MEDIAMAISTERI GROUP Mediamaisteri Group PL 82 (Yliopistonkatu 58 D) Tampere mediamaisteri.com.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Kokeiltavat ubiikit palvelut Alpakka-hanke Maunulassa 2008 tutkija Sirkku Wallin Teknillinen korkeakoulu TKK projektipäällikkö Anna Kanervo Helka ry. Maunulan.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Matematiikan oppiminen.
Opiskelija! Arjen mobiilipalvelut / Agora Game Lab.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
UUSIUTUVAN ENERGIAN LABORATORIO Elina Seppänen, Juho Anttila ja Jari Jokinen Tämä idea on kehitetty Peloton Tampere -työpajassa maaliskuussa Työpajan.
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen - Alakoulussa opettajan näkökulmasta.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Näin luon digitaalisen ekosysteemin
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Heikki Hyötyniemi Teknillinen korkeakoulu, Systeemitekniikan laboratorio 1. Älykäs WWW Totuus vai Todellisuus - tutkimuksen haasteet Heikki.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
SHAMAN-projekti Projektiryhmä Ohjaajat Tilaaja Marko Andersson
Tik Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö Palautuspalaveri 3 Projektin esittely lyhyesti Projektin arviointi –projektin tila –suunnitelmat P1-vaiheelle.
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
SOSIAALINEN MEDIA AMMATTIKORKEAKOULUN HYÖTYKÄYTÖSSÄ Juhana Kokkonen
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
Työelämän uudet valvonnan muodot
Tervetuloa Innokylään
Konstruktionismi - rakentelu aikuiskasvatustiede Avoin opetus
Julkaisuneuvotteluiden tilanne
Ajankohtaista opetuksen näkökulmasta
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Avoimen oppimisympäristön (A&O) suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista Ossi Nykänen DMI / Matematiikan laitos / Hypermedialaboratorio Tampereen Teknillinen Korkeakoulu Multimedian Monet Muodot

Esityksen rakenne ja punainen lanka Avointen oppimisympäristöjen ideoita ja päälinjoja Tutkimusprototyypin A&O tarkastelua Motivaatio? Mahdollisuudet? Arviointi? Pääpaino ideoissa - tekniikoita tarkastellaan vain periaatteellisesti Ossi Nykänen,

Avoimet oppimisympäristöt Mitä? Avoimet oppimisympäristöt ovat oppimiseen ja opetukseen liittyvän aineiston ja toimintojen keskuksia ”Avoin” ~ ei kiinnitettyä asiasisältöä tai käyttötapaa Miksi? Tietokoneiden ja tietoverkkojen kehitys ja kasvava rooli osana yhteiskunnan arkisia toimintoja ja palveluja Oppimis- ja opetuskäsitysten muuttuminen Ossi Nykänen,

Oppimisympäristöjen ominaisuuksia Useita käyttäjiä ja käyttömahdollisuuksia Käyttö ideaalisesti paikka- ja (lähes) aikariippumatonta Toimijoiden ja henkilöresurssien jakaminen mahdollista Tuloksena täsmäkurssitus, elinikäinen oppiminen,... Monipuolisia työkaluja ja sisältöjä Materiaalin tuottaminen, etsiminen, kommunikointi ja yhteistoiminnallisuus Hyvät aineiston levitys- ja ylläpitomahdollisuudet Ossi Nykänen,

Seurauksena Uusia tietotekniikan suomia mahdollisuuksia Uudet oppimisen työkalut ”Älykäs” oppimateriaali Henkilöresurssien tarkoituksenmukainen suuntaaminen …ja arjen sudenkuoppia Käyttöönoton alkuvaikeudet (menetelmät & tekniikat) Tietotekniikan ja sähköisen viestinnän rajoitukset Toimijoiden roolien muuttumisen ongelmat (motivaatio?) Ossi Nykänen,

Työn tavoitteena Uusien mahdollisuuksien tutkimus ja hyötykäyttö Mitä välineitä ja ideoita on jo olemassa? Mitä pitäisi vielä tehdä? Onko se ja se mahdollista tai järkevää? Miten kaikki toimii yhteen? Lopputuloksena kokemuksia ja vaihtoehtoja Mikä toimii ja mikä ei (teoriassa tai käytännössä) Uusia välineitä ja tutkimussuuntia Ossi Nykänen,

Tutkimuksen prototyyppi: A&O Lähtökohdat Avoin ja monipuolinen WWW-pohjainen oppimisympäristö eri käyttötarkoituksiin Materiaaliperustainen ja yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteet Tekemisen, tutkimisen ja käyttämisen kartoittaminen Pilottimateriaalia ja toimijoiden perustyökalut Lopputuloksena kokemuksia ja tutkimusprototyyppi Ossi Nykänen,

A&O:n rakenne Käytön perustana tilamalli Tavoitteena toimintojen jäsentäminen mielikuvien avulla Tilat: toimisto, työhuone, mediakeskus ja galleria Toteutustyön painopistealueina kaksi ensimmäistä Toimijoina identiteetin omaavat käyttäjät Käyttäjät jaetaan käyttäjäryhmiin, joilla on erilaisia toimintoja ja tehtäviä (rooleja) oppimisympäristössä Käyttäjien indetifiointi ja (periaatteellinen) autentikointi Ossi Nykänen,

Esimerkkinäkymä työhuoneseen

A&O:n kulmakivet Rakenteinen oppimateriaali Hypermediasisällön perustana hierarkinen esitietovaatimusrakenne (valinnainen) Interaktiiviset elementit (harjoitustehtävät, esitykset,...) Yhteistoiminnallisuus Tavoitteena tiedon kohdennettu välittäminen ja vuorovaikutus Kommunikointityökalut ja ryhmätyön välineet Ossi Nykänen,

Käyttökohteet Opetus ja oppiminen Etäopetus ja itseopiskelu Täsmäopetus, kurssitus ja preppaus …oppiva yhteistö, jolla käytössään tehokkaita välineitä Tutkimus Oppimisen ja opetuksen seuranta ja kartoitus Oppimisympäristöjen ideoiden testaaminen Tekninen ja teoreettinen tutkimustyö Ossi Nykänen,

Avainominaisuuksia Toimintojen keskittäminen Välineiden integroiminen Toimijoiden yhteentuominen ja ohjaaminen Peruspalvelujen tarjoaminen ja automatisointi Toimijoiden hajauttaminen Etäkäyttö Ylläpitopalvelujen keskittäminen ja yhdenmukaistaminen vs. oleellisten toimintojen ja toimijoiden verkottaminen Ossi Nykänen,

Tekninen toteutus Taustalla toiminnot integroiva ohjelmistoalusta Peruspalvelut: sovellusalueen käsitteet, identifiointi, tietokantapalvelut, toimintojen jäsentäminen,......Java 1.1, RMI, JDBC, HTTP, UNIX, Oracle,... …ja edessä modulaarisia työkaluja Materiaalin tuottaminen, navigointi, interaktiiviset harjoitustehtävät, työkalut, kommunikointi,... Java 1.02/1.1, CGI, erikoispalvelimet, Maple V,... Ossi Nykänen,

Periaatekuva: tekniset ratkaisut

Arviointi Loppukäyttö Perusideat toteutettu - hioutumattomuus silti ilmeistä Kokeilut  lopullisen ohjeistuksen ja käytön suunnittelu Nykyisellään vielä selkeästi kokeiluympäristö Tekniset ratkaisut Loppukäyttäjän näkökulmasta ”samaan” päästään usein eri menetelmin (vs. teknisen näkökulman suuret erot) Tyypillinen ongelma: selainten ja WWW:n nopea kehitys Ossi Nykänen,

Lopuksi A&O:n tulevaisuus Toteutus jatkuu yhä Seuraava selkeä virstanpylväs: kokeilut ja täsmennykset Jatkossa osana hypermedialaboratorion jatkoprojektia Esittelyn vapaamuotoinen osuus jatkuu... Lisätietoja artikkelissa Avoimen oppimisympäristön (A&) suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista Allekirjoittanut tavattavissa esittelypisteessä kello Ossi Nykänen,