Ari Hietala
"prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.” tarvitsee siis kolme asiaa toteutuakseen: ◦ Sisällön ◦ Yhteisöt ◦ Teknologiat Toimivuus perustuu totuuteen ja luottamukseen Käyttäjät toimivat sekä sisällön tuottajina että kuluttajina
Linkkejä ja uutisia: ◦ Delicious – kirjamerkkien jakopalvelu Delicious ◦ Digg – uutisten jakopalvelu Digg Blogeja: ◦ Blogger – Googlen omistama blogipalvelu Blogger ◦ Vuodatus – suomalainen blogipalvelu Vuodatus Mikroblogeja: ◦ Qaiku – mikroblogauspalvelu (suosittu Suomessa, kerännyt suuren osan Jaikun käyttäjistä) Qaiku ◦ Twitter – mikroblogauspalvelu (suosituin maailmalla) Twitter Wiki- ja muita yhteistyöpalveluita: ◦ Wikipedia – avoin tietosanakirja Wikipedia ◦ pbwiki – wikipalvelu pbwiki Mediapalveluita: ◦ Flickr – kuvien jakelupalvelu Flickr ◦ YouTube – videoiden jakelupalvelu YouTube ◦ Slideshare – esitysdiojen jakelupalvelu Slideshare Yhteisöjä: ◦ Facebook – alun perin yliopisto-opiskelijoille suunnattu, nykyisin kaikille tarkoitettu yhteisöpalvelu Facebook ◦ MySpace – etenkin musiikkiin ja bändeihin panostava pääasiassa teinien yhteisöpalvelu MySpace ◦ IRC-Galleria – Suomen suurin nuorten aikuisten nettiyhteisö IRC-Galleria ◦ LinkedIn – ammattilaisille tarkoitettu verkostoitumispalvelu LinkedIn Virtuaalimaailmoja: ◦ Second Life Second Life
Linkkien ja uutisten jakopalveluita: ◦ Delicious – kirjamerkkien jakopalvelu Delicious ◦ Furl – kirjanmerkkien jakopalvelu Furl ◦ Diigo – kirjanmerkkien jakopalvelu (katso sosiaalinen_kirjanmerkki) Diigososiaalinen_kirjanmerkki ◦ Digg – uutisten jakopalvelu Digg ◦ Reddit – uutisten jakopalvelu Reddit Blogipalveluita: ◦ WordPress – blogipalvelu ja avoimen lähdekoodin ohjelmisto WordPress ◦ Blogger – Googlen omistama blogipalvelu Blogger ◦ Vuodatus – suomalainen blogipalvelu Vuodatus ◦ Omasana – suomalainen blogipalvelu Omasana ◦ Technorati – suurin blogihakemisto Technorati ◦ Blogilista – suomalainen blogihakemisto Blogilista Mikroblogipalveluita: ◦ Qaiku – mikroblogauspalvelu (suosittu Suomessa, kerännyt suuren osan Jaikun käyttäjistä) Qaiku ◦ Jaiku – mikroblogauspalvelu (oli suosittu Suomessa, nykyisin vähemmällä käytöllä) Jaiku ◦ Twitter – mikroblogauspalvelu (suosituin maailmalla) Twitter ◦ Identi.ca – mikroblogauspalvelu ja avoimen lähdekoodin ohjelmisto (laconi.ca) Identi.calaconi.ca Wiki- ja muita yhteistyöpalveluita: ◦ Wikipedia – avoin tietosanakirja Wikipedia ◦ MediaWiki – avoimen lähdekoodin wikiohjelmisto (jolla kaikki Wikimedia Foundationin palvelut on toteutettu) MediaWiki ◦ Wikispaces – wikipalvelu Wikispaces ◦ Wetpaint – wikipalvelu Wetpaint ◦ pbwiki – wikipalvelu pbwiki ◦ Google Sites – yhdessä muokattavan, pienryhmille suunnatun verkkosivuston julkaisualusta Google Sites Mediapalveluita: ◦ Flickr – kuvien jakelupalvelu Flickr ◦ Photobucket – kuvien jakelupalvelu Photobucket ◦ YouTube – videoiden jakelupalvelu YouTube ◦ Blip.tv – videoiden jakelupalvelu Blip.tv ◦ Vimeo – videoiden jakelualusta, HD-videot Vimeo ◦ Viddler – yhteisöllinen videoiden jakelualusta Viddler ◦ Slideshare – esitysdiojen jakelupalvelu Slideshare Yhteisöjä: ◦ Facebook – alun perin yliopisto-opiskelijoille suunnattu, nykyisin kaikille tarkoitettu yhteisöpalvelu Facebook ◦ MySpace – etenkin musiikkiin ja bändeihin panostava pääasiassa teinien yhteisöpalvelu MySpace ◦ IRC-Galleria – Suomen suurin nuorten aikuisten nettiyhteisö, jossa on n rekisteröitynyttä käyttäjää IRC-Galleria ◦ Elgg – avoimen lähdekoodin sosiaalinen verkostosovellus Elgg ◦ LinkedIn – ammattilaisille tarkoitettu verkostoitumispalvelu LinkedIn ◦ Friendfeed – avoin verkostoitumispalvelu Friendfeed ◦ Plaxo Pulse – avoin verkostoitumispalvelu Plaxo Pulse ◦ Ning – pienyhteisöpalvelu Ning ◦ Bebo – yhteisöpalvelu, laajasti muokattavat käyttäjien omat sivut Bebo Virtuaalimaailmoja: ◦ Second Life Second Life
Facebook ◦ Yli 300 miljoonaa aktiivista käyttäjää ◦ Käyttäjällä keskimäärin 130 ystävää ◦ Yli 65% käyttää Facebookia kännykällä ◦ Helppo tavoittaa ihmisiä, löytää tapahtumia ja kuvia ◦ Perustuu ystäviin ja ”oikeisiin ystäviin” Twitter ◦ Mitä teet? ◦ Perustuu seuraajiin Second life Youtube LinkedIn
Ihmisten välinen viestintä ◦ Ystäväverkostot ◦ Deitti-palvelut ◦ Harrastustoiminta ◦ Tapahtumat Opetuksessa ◦ LeMill ◦ Ideaoppi ◦ Second Life ◦ Aiheeseen liittyvä yhteisö Markkinoinnissa yrityksen pitää olla siellä missä heidän asiakkaansa ovat ◦ Mainokset ◦ Fanisivut ◦ Ryhmät ◦ Sovellukset ◦ Tapahtumat ◦ Linkkaus Facebookiin
Tehokas viestintä- ja verkostoitumisväline Tarjoaa helpon vaikutuskanavan monille, esimerkiksi poliittisille toimintaryhmille, yhden asian liikkeille tai yksittäisille toimijoille. Voi toimia myös yksittäisen henkilön vaikutuskanavana toiseen yksilöön nähden. Siellä missä ihmiset ovat, sinne leviävät valitettavasti myös rikollisuus ja väärinkäyttö Voi aiheuttaa myös esim. riippuvuutta, syrjäytymistä
Opetuksessa ◦ LeMill ◦ Second Life ◦ Aiheeseen liittyvä yhteisö Ihmisten välinen viestintä ◦ Ystäväverkostot ◦ Deitti-palvelut ◦ Harrastustoiminta Markkinoinnissa yrityksen pitää olla siellä missä heidän asiakkaansa ovat ◦ Mainokset ◦ Fanisivut ◦ Ryhmät ◦ Sovellukset ◦ Tapahtumat ◦ Linkkaus Facebookiin facebook introduction
facebook introduction