KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS Normien purkamisen mahdollisuudet Päijät-Hämeen kuntajohtajien valmisteluryhmä Työryhmä: Raija Peltonen Seppo Huldén Matti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tekijänoikeusfoorumi 2011 Markku Lamminluoto Kommenttipuheenvuoro operaattoreihin kohdistuvasta kieltotuomiomenettelystä.
Advertisements

SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
Turvaa ja hyvinvointia lapselle ja perheelle – palveluiden yhteiskehittämistä Koontia Arvokas elämä –hankkeen poluilta tulevaisuuden kehittämistä varten.
MIKÄ ON TIIMI?.
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
Toimialaorganisaatio
KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS Kunnan ja valtion työnjaon perusteet Päijät-Hämeen kuntajohtajien valmistelutyötä Työryhmä: Matti Nupponen Martti Heinonen.
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Kuntauudistuskysely akavalaisille 2012 Yhteenveto tuloksista
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Oikeus hoivaan ? Perusoikeusseminaari Laura Kalliomaa-Puha.
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS – hanke
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS Päijät-Hämeen alueseminaari Kuntajohtajatyöryhmien ehdotukset Pauli Syyrakki.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Nykymalli Lukio + Yläkoulu Vääksy Anianpelto Resurssi- keskus
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Tietoturvallisuus osa 6
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Maakunnallisesta omistajaohjaus- ja omistajapolitiikkavalmistelusta - alatyöryhmän johtopäätöksiä Paras-johtoryhmälle Jyrki Myllyvirta
Sivistystoimen tuloskortti 2013
Sivistystoimen tuloskortti 2012
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Alipalkkaus kuriin – PAMin esitys palkkarikosten sanktioimisesta PAMin kärkiteemat kevät 2013.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Hyvinvointipalvelut – tilaajalautakunnat Vaihtoehtoisia malleja Tiina Kirmanen Kirjoita tähän päivämäärä ja muuta tarpeellista tietoa.
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Kuntien valtionavut ja valtionosuusjärjestelmä
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Matti Piispanen Seurakuntarakenteiden kehittäminen kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Paikallisidentiteetin merkitys
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
PÄIJÄT-HÄMEEN LIITTO KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS –HANKE PÄIJÄT-HÄME Kunta-valtio –työnjako.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Annikki Niiranen1 Hyvinvointipalvelujen lautakunnat.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
10 Kunta pitää huolta asukkaistaan s
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
YH 1, OPS Aloitustunti.
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Asiakasmaksulainsäädännön uudistaminen
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Esityksen transkriptio:

KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS Normien purkamisen mahdollisuudet Päijät-Hämeen kuntajohtajien valmisteluryhmä Työryhmä: Raija Peltonen Seppo Huldén Matti Rantanan Jaana Simola

Yleistä Pakottavia normeja kunnan palveluiden tuottamiseen syntyy usean eri lähteen kautta. –Lainsäädännössä voi olla määrättynä kunnallisen palvelun antamistapa niin yksityiskohtaisesti, että se muodostaa normin. –Korkeimman oikeuden taikka korkeimman hallinto-oikeuden ennakkopäätös muodostaa antamisestaan lähtien normin, joka sitoo kunnan päätöksentekoa. –Valtion keskushallinto ja lääninhallitukset antavat toimialoiltaan määräyksiä taikka suosituksia, joista poikkeaminen voi johtaa uhkasakon antamiseen taikka muihin rangaistustoimenpiteisiin. Tällöinkin on lainsäädännön määräyksestä riippumatta syntynyt normi, jota kunnan tulee noudattaa. –Oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen tulkinnat muodostavat noudatettavan normin, koska tulkinnasta poikkeaminen samankaltaisissa tapauksissa johtaa aina moitteisiin, kanteluihin, uhkasakkoihin tai vastaaviin, jotka pakottavat kunnan tietynlaiseen toimintaan.

Normijärjestelmässä korostuu ajattelutapa, että kunnan viranomaiset ovat pääsääntöisesti pahantahtoisia, järkevään ajatteluun kykenemättömiä henkilöitä, joiden ensisijaisena tavoitteena on kuntalaisten oikeuksien polkeminen. Kun asia ei kuitenkaan todellisuudessa näin ole muodostavat normit esteen joustavalle, tuottavalle ja tehokkaalle sekä samalla kuntalaisten kannalta tarkoituksenmukaiselle palvelutuotannolle.

Perusopetus ja lukio –Normitus kohdistuu opetussuunnitelman sisältöön, joissa on kohtuullisen tarkat valtakunnalliset raamit pakollisesti tuotettavista oppimääristä. –Valtion keskushallinto on määrännyt esiopetusryhmien maksimikoon. Ryhmäkokojen ja vastaavien normien antaminen kaikilla sektoreilla johtaa kohtuuttomiin tilanteisiin. Normituksen tulisi olla siten joustavaa, että jonkinasteiset liukumat sallittaisiin taikka normituksesta luovuttaisiin kokonaan, koska sekä opettajan että oppilaiden laatu ensisijassa määrää sen, miten suuressa ryhmässä opetusta voidaan antaa. Terveydenhuolto –Henkilökunnan koulutukseen ja ammattitaitoon liittyviä normeja, joihin ei voi puuttua. –Onko päätettyyn hoitotakuujärjestelmään ensinnäkään todellista tarvetta ja riittävätkö kuntien ja valtion voimavarat hoitotakuun toteuttamiseen päätetyllä tavalla. Työryhmän ehdotuksia: Perustuu jaotteluun kunnan perustehtävistä (työnjakotyöryhmä)

Ehdotuksia jatkuu… Vanhusten ja vammaisten palvelut –Vanhusten ja vammaisten palveluissa on runsaasti erilaisia suositustason normeja. Yksityiskohtaisia lainsäädäntöön perustuvia normituksia ei juuri ole eikä niitä pitäisi tehdäkään. –yhteiskunnan automaattisesti tarjoamiin palveluihin tulisi suhtautua entistä kriittisemmin. –Normitus vammaispalveluissa saattaa johtaa siihen, että tarpeellinen palvelu jää saamatta ja toisaalta palveluita annetaan sellaisille henkilöille, jotka eivät niitä todellisuudessa tarvitse. Lasten päivähoito –Subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäisi kokonaan purkaa on kohtuutonta toiminnan järjestämisen kannalta, että päivähoito pitää järjestää vanhempien tosiasiallisista olosuhteista riippumatta. Käytännössä on pelkkää teoriaa, että kysymyksessä on lapsen oikeus päivähoitoon. Päivähoidon kuten kaikkien muidenkin kunnan tarjoamien palveluiden osalta tulisi myös maksupolitiikkaa muuttaa siten, että kunta saisi päättää maksuista vapaasti. Nykyinen säännelty järjestelmä johtaa osittain myös tarpeettomaan kysyntään.

Ehdotuksia jatkuu… Sosiaalityö, perhetyö, päihdetyö mielenterveystyö, lastensuojelu ja ehkäisevä sosiaalityö –Kuntien kannalta ongelmaksi on muodostunut se, että sosiaalitoimen eri palveluja on kehitetty erillisinä kokonaisuuksina, joiden osalta on laadittu erilaisia normeja. Tämä hankaloittaa asioiden hoitamista kunnissa. Esim. vammaispalvelut ja kehitysvammapalvelut, joilla kummallakin on oma lakinsa –Toimintalohkolla tulisi pyrkiä saamaan aikaan yksi laki, joka pitäisi sisällään kaikki tähän kohtaan kuuluvat palvelut. Samalla tulee jättää kunnille lain täytäntöönpanon osalta vapauksia valita palvelujen järjestämistapa. –Sosiaalitoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksia on jatkuvasti kiristetty. Viran kelpoisuusehtojen vahvistaminen tulisi jättää kunnan tehtäväksi kunnan virkojen osalta.

Ympäristöpolitiikka –Lainsäädäntö ei salli juurikaan kunnan harkintaa tai kuntakohtaisia eroja. –Ympäristöpolitiikan osalta ei ole merkittäviä muutostarpeita olemassa olevassa normistossa. Kunnilla mahdollisuus mm. kuntien väliseen yhteistyöhön tehtävien hoidossa. –Pitäisi pohtia, onko tarpeen säilyttää kunnalla vastuu, jos tehtävä on siirretty toiselle (jätehuolto). Kunnallistekniikka –Kunnalle on lailla annettu tehtävä vesihuollon toteuttamisesta alueellaan. Vastuu tästä on kunnalla, vaikka käytännön vesihuollosta vastaisi yhtiö tai osuuskunta. Tässä on jonkin asteinen ristiriita. –Kunnan tehtäväksi on annettu päättää vesihuollon toiminta- aluerajauksesta. Vaikka kunnan vesihuoltolaitoksen toiminta-alue on päätöksellä rajattu, kunnalla on tästä päätöksestä huolimatta vastuu koko kunnan vesihuollon järjestämisestä. Tässäkin on jonkin asteinen ristiriita. Ehdotuksia jatkuu…

Kaavoitus –Laissa on jätetty ympäristökeskukselle oikeus tietyissä asioissa valittaa kunnan viranomaisen päätöksestä. Tämä ei liene tarpeen ja tällaiset säännökset tulisi laista poistaa. –Kaavamerkintöjen osalta kunnalle tulisi antaa suurempi toiminta- vapaus. –Kaavojen osalta tulisi harkita myös valitusoikeuden rajaamista. Vapaa-ajan palvelut –Kirjasto –Liikunta Velvoitteita on, mutta ei mitään erityistä säätelyä siitä, mitä ja miten kunnan on täs­mällisesti järjestettävä. – Nuoriso Ehdotuksia jatkuu…

Vapaa-ajan palvelut –Kirjasto –Liikunta Velvoitteita on, mutta ei mitään erityistä säätelyä siitä, mitä ja miten kunnan on täsmällisesti järjestettävä. – Nuoriso Toimintaan saadaan valtionosuutta mutta muotoja ei ole tarkemmin normitettu. –Kulttuuri –Vapaa sivistystyö/kansalaisopisto Elinkeinotoimi –Elinkeinopolitiikka on kunnan yleiseen toimialaan kuuluva keskeinen tehtäväalue. –Elinkeinopolitiikan hoitamista ei ole normitettu tai säännelty tarkemmin Rakennustarkastus Ehdotuksia jatkuu…

Yhteenvetona (vapaa-ajan palvelut – rakennustarkastus) voisi lausua, että lainsäädännössä ei ole mitään sellaisia normeja, jotka estäisivät säästöjen aikaansaamisen, tehokkuuden ja järkevät toimintamallit. Suuremman osan kustannuksista voisi siirtää käyttäjien maksettavaksi, mutta tämä varmaan edellyttäisi valtion toimesta asetettavia palvelumaksujen alarajoja tms. Kuntien välinen kilpailu asukkaista aiheuttaa sen, että kukaan ei halua poiketa naapurin taksoista ainakaan kovin paljoa huonoon suuntaan. Ehdotuksia jatkuu…