Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS Kunnan ja valtion työnjaon perusteet Päijät-Hämeen kuntajohtajien valmistelutyötä Työryhmä: Matti Nupponen Martti Heinonen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS Kunnan ja valtion työnjaon perusteet Päijät-Hämeen kuntajohtajien valmistelutyötä Työryhmä: Matti Nupponen Martti Heinonen."— Esityksen transkriptio:

1 KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS Kunnan ja valtion työnjaon perusteet Päijät-Hämeen kuntajohtajien valmistelutyötä Työryhmä: Matti Nupponen Martti Heinonen Jaana Simola

2 Kunta- ja palvelurakenneuudistus Kunnan ja valtion työnjaon perusteet Valtion tehtävät ► koko maan tasolla kansalaisten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä yhdenmukaisia toimintatapoja edellyttävät tehtävät (mm. turvallisuuteen, tulonsiirto- ja sosiaaliturvaetuuksiin liittyvät) ►kustannuksiltaan erityisen raskaat tai muuten laaja- alaisia vaikutuksia omaavat sekä korkeaa erityisosaamista vaativat tehtävät (mm. erityisen kalliit hoidot esim. hengityshalvauspotilaat, mahdollisuus kantaa suurempia riskejä) ►erityisen vähän paikallista harkintaa, paikallisten olosuhteiden tuntemusta tai vähän suoraa kontaktia kuntalaiseen edellyttävät tehtävät (esim. lähinnä kansallista intressiä toteuttavat tehtävät, kustannus- tehokkuus, laatu)

3 Kunnat valtion tehtävissä ► kunnat hoitavat valtion toimeksiantotehtäviä (maaseututoimi, maatalouden lomituspalvelut, edunvalvonta, velkaneuvonta jne.) ►valtion tehtävä-alueiden vyörytys kunnille (valtion vetäytyminen rahoitusvastuusta – mm. tilasubventiot, paikallispalveluista vetäytyminen, kuntien osallistuminen yleisten teiden, valaistuksen, kevyen liikenteen kustannuksiin, paikallistiekustannuksiin, tienpidon hoidon ja rakentamisen supistaminen, investointikustannusten vyörytykset kunnille, työllisyydenhoidon kustannukset jne.) Tehtävien siirto kunnille ►em. tehtävissä tulee valtion ja kuntien roolijako selkeyttää ►maakunnallinen/seudullinen elinkeinopolitiikka ja tukijärjestelmien uudistaminen rooleja selkeyttämällä (vain valtakunnallinen elinkeinopolitiikka valtiolla) ►ympäristökeskuksen tehtävien uudelleen arviointi ja osittainen tehtävien siirto maakunnalliselle tai seudulliselle toimijalle (valtakunnalliset linjaukset ja erityisasiantuntemusta vaativat asiat alueelliselle ympäristökeskukselle mm. saastuneet maaperät, vesi- ja jätehuolto) Kunta- ja palvelurakenneuudistus Kunnan ja valtion työnjaon perusteet

4 Kunnan ja valtion työnjaon selkeyttäminen tarkempien kriteereiden avulla Kunnilta valtiolle siirrettävissä Yhden- vertaisuus /tasa-arvo Turval- lisuus Koko maan taso Erityisen raskaat kustan- nukset Laaja- alaiset vaikutuk- set Erityisen vähän paikallista harkintaa Erityisen vähän tarvetta ottaa paikalliset olosuhteet huomioon Erityisen korkeaa erityisasian- tuntemusta vaativa Sattuman- varaisuus PelastustoimiXXX X KuluttajaneuvontaX X HolhoustoimiXXX AmmattikorkeakouluX X X Vk:sti keskitetty erityisen kallis sairaanhoito X XX X hengityshalvaus- potilaiden hoito XXXX XX Ulkomaalaisten terveydenhuolto- kustannukset X Kunnallisen toimeentulotuen normitetun osan siirto KELA:lle ja valtion rahoitusvastuulle X X XX Elatustuki KELA:lle X XX Lasten kotihoidon tuki KELA:lle XX Maatalouden tukiasiat X Elintarvikelainsää- däntöön ja ympäristöterveyden- huoltoon liittyvät valvonta ja lupa- asiat XXX

5 Kunta- ja palvelurakenneuudistus Kunnan ja valtion työnjaon perusteet Kunnallisen itsehallinnon tehtävät ► joissa paikallisten olosuhteiden tuntemus ja asiantuntemus on tärkeää ► lähipalvelut, jotka tulee saada läheltä tai paikallisesti tuotettuina ► tehtävät, jotka ovat kunnan elinvoimaa, yhteisöllisyyttä, lähipiirin toimintaa ja osallistumista vahvistavia ► palvelut, joissa tarvitaan usean hallintokunnan asiantuntemusta ► tehtävät, joissa hyväksytään kuntakohtaiset erot ja niihin perustuvat erilaiset palvelujen tuottamistavat

6 Kunta- ja palvelurakenneuudistus Kunnan perustehtävät ml. peruskunnat ja ”aluekunnat” ► perusopetus ja lukio (perustasolla välitön asiakaskontakti, henkilökohtainen työ, lähipalvelu) ► terveydenhuolto (perustasolla välitön asiakaskontakti, lähipalvelu, henkilö- kohtainen työ) ► vanhusten ja vammaisten palvelut (välitön asiakaskontakti, henkilökohtainen työ) ► lasten päivähoito (välitön asiakaskontakti, henkilökohtainen työ) ► sosiaalityö; perhetyö, päihdetyö, mielenterveystyö, lastensuojelu ja ennalta- ehkäisevä sosiaalityö (välitön asiakaskontakti, henkilökohtainen työ) ehkäisevä sosiaalityö (välitön asiakaskontakti, henkilökohtainen työ) ► ympäristöpolitiikka (pl. lupa-asiat) (lähiympäristöön liittyvät toimet; ympäristön tilaan, asumiseen, vapaa-aikaan ja viihtyvyyteen liittyvät tekijät) ► kunnallistekniikka (lähiympäristön ja yhdyskunnan toimivuuteen liittyvät tekijät) jatk.

7 Kunta- ja palvelurakenneuudistus Kunnan perustehtävät ml. peruskunnat ja ”aluekunnat” jatk. ► kaavoitus (lähiympäristön ja yhdyskunnan toimivuuteen liittyvät tekijät) ► vapaa-ajan palvelut; kirjasto, kansalaisopisto, liikunta, nuoriso, kulttuuri (kansalaisten sivistyksellisyyttä ja paikallisyhteisön omaehtoista aktiivisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavat tekijät) ► elinkeinopolitiikka (paikallinen aktivointi ja kosketus yrityskenttään tärkeä, alueellisille (aluekehitysvastuutaso) kuntapohjaisille elinkeinoyhtiöille/yksiköille kehittämistehtävät TE-keskuksilta (TE- keskukselle rahoitusrooli); aluetason organisaatioiden määrän vähentäminen ja tehtävien selkeyttäminen myös olennaista, valtion tasolla elinkeinopolitiikan valtakunnan tason linjaukset) ► rakennustarkastus (vaihtoehtoisesti myös yksityisille ??) Palveluja yksityistettäessä tulee kriteerinä olla → liiketaloudellisen ohjauksen mahdollisuus → toimivat markkinat → tilaaja-tuottaja on erotettavissa toisistaan

8 Kunnan perustehtävät kunnan itsehallintoa korostavien tarkempien kriteereiden avulla tarkasteltuna (ml. peruskunnat ja aluetaso) korostavien tarkempien kriteereiden avulla tarkasteltuna (ml. peruskunnat ja aluetaso) Kunnan perustehtävät Paikallis- ten olosuh- teiden tuntemus Lähi- palvelu Paikalli- sesti tuotettu palvelu Yhtei- sölli- syyden vahvis- tami- nen Lähipii- rin toi- minnan vahvis- tami- nen Paikal- linen har- kinta tär- keää Yhteistyön kehittämi- sen tarve Välitön vastuu kunnan asukkaista Usean hallinto kunnan asian- tunte- mus Kuntakohtai- set erot mahdollisia; erilaiset palvelujen tuottamistavat Perusopetus ja lukio XX X X X Terveydenhuolto X X X X X Vanhusten ja vammaisten palvelut X X X X X X X Lasten päivähoito X X X X X X Sosiaalityö, perhetyö, päihdetyö, mielen-terveystyö, lasten-suojelu ja ennalta- ehkäisevä sosiaalityö X X XX X X Ympäristöpolitiikka pl. Lupa-asiat X X X X X X KunnallistekniikkaX X X X X KaavoitusX X X X X X Vapaa-ajan palvelut; kirjasto, kansalais- opisto, liikunta, nuoriso, kulttuuri X X X X X X X Elinkeinopolitiikka X X X X XX X X Rakennustarkastus X X X X X

9 Kunta- ja palvelurakenneuudistus Vapaaehtoissektorin hyödyntäminen ja yksilön vastuu Vapaaehtoissektorin hyödyntäminen ► työnjakoa kunnan perustehtävien määrittelyn jälkeen tulee jatkaa selvittämällä missä tehtävissä vapaaehtoisjärjestöjen eli ns. kolmannen sektorin merkitys yhteisön kehittämisessä olisi tarkoituksenmukaista Yksilön vastuu ► tehtävä linjanvedot siitä, missä asioissa ja mihin rajaan saakka yksilön itsensä vastuu ulottuu oman elämän, tehtävien ja toimintaympäristön hallinnassa


Lataa ppt "KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS Kunnan ja valtion työnjaon perusteet Päijät-Hämeen kuntajohtajien valmistelutyötä Työryhmä: Matti Nupponen Martti Heinonen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google