Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muistisairaan kohtaaminen
Advertisements

Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Voimaantuminen ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen ja se, että ihminen.
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
KYLÄSUUNNITTELIJAN PERSOONA PELIIN!. M ILLÄ TAVALLA OMAA PERSOONAA KÄYTETÄÄN KYLÄNKEHITTÄMISESSÄ ? Paljon! Jokaisella oma tyyli kylänkehitystyössä, oma.
Kohti yhdessä tekemisen kulttuuria
Koulujen turvallisuus
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
usala.swf LASTENTARHANOPETTAJA usala.swf.
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
MOTIVAATIO SYNTYY HENKILÖIDEN VÄLISESTÄ VUOROVAIKUTUKSESTA
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Juho Niskanen  Turvallisen ryhmän muodostumiselle on tärkeää, että osataan kommunikoida tunnetasolla ja ylläpitää tätä kommunikaatiota.
Mielenterveys s. 110 –
Kommunikaatio parisuhteessa
VUOROVAIKUTUS.
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Esimiesviestintä.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Sanaton viestintä Sanattoman eli nonverbaalisen viestinnän osa-alueet:
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kuvat ja tukiviittomat opetuksen tukena
Ohjeita esityksen pitämiseen
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
Lapsen ja nuoren tukeminen Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet.
Tervetuloa koulutukseen!. Ryhmätilanteet ja sanaton viestintä.
Annika Heimonen. Asiakaspalvelu Viestintä Kuuntelemi- nen Toisen ihmisen tarpeiden huomioon ottaminen TunnetilaItsetuntoMarkkinointi Palveluasenne Vuorovai-
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Alkutoiminta Kotitehtävän läpikäyminen Luento: Vuorovaikutus = itseilmaisua ja sanatonta viestintää Sanattoman viestinnän.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
OHJAAMINEN VERKOSSA – ONNISTUNEEN ETÄOHJAUKSEN EDELLYTYKSIÄ Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Petra Suonio  MISTÄ NÄKÖKULMASTA ARVIOIT LAPSEN KEHITYKSEN PULMIA?PIDÄTKÖ NIITÄ ENSISIJAISESTI VAIKEUKSINA VAI LAPSEN OMINAISUUKSINA?
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Muistihäiriöt Hilla ja Kati. Muistihäiriöt Muistihäiriöt voivat olla hetkellisiä ja lieviä muistivaikeuksia tai vaikeita ja pitkäkestoisia häiriöitä.
Petra Suonio 2011 Vuorovaikutuksen elementit Onko meillä kivaa?
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA
Verkko-ohjaus asiantuntijoiden näkökulmasta
Kotoutumiskoulutus verkossa
Kieli itseilmaisun välineenä
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Huoltajien, henkilöstön ja yhteistyökumppanien ajatuksia yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa Luottamus huoltajien ja henkilöstön välisessä yhteistyössä on.
Millaiset seikat oppimistilanteessa (esim. lukion kurssilla)
Kaiku yhteistyöryhmä 2016 Kuvat: Raquel Benmergui #kehukiita
3 Minuudessa on kaksi puolta
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Tietoa välittävä puheenvuoro
VIESTINTÄ.
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Puheen esittäminen katsekontakti kuuluva, selvä ja ilmeikäs puhe
Kognitiivinen kehitys
VIESTINTÄTAIDOT - VERKKOTOTEUTUS, 2017
Väkivaltainen potilas/asiakas
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
VIESTINTÄ MITÄ SE ON?.
Uusi suunta työelämään -hanke
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Kuinka autan puhelimessa
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen Innovaatioprojektina toteutettu koulutusmateriaali Hoitokoti Päiväkummun henkilökunnalle Eino Heikkilä, Satu Huhtakallio ja Jasmin Torkkeli Metropolia Ammattikorkeakoulu

Yleistä dementiasta Dementia on elimellisestä syystä johtuva etenevä, laaja-alainen henkisten ja älyllisten toimintojen häiriö Keskeisenä oireena lähimuistin heikkeneminen Muita oireita: kielelliset häiriöt, liikesarjojen suorittamisen vaikeudet, tunnistamisen ja hahmottamisen sekä toiminnanohjauksen häiriöt Käytösoireina mm. keskittymiskyvyn heikkeneminen, mielialan ailahtelu, levottomuus ja harhaisuus Kielellinen ilmaisu heikkenee

Vuorovaikutus hoitotyössä Vuorovaikutus on keskeinen toimintaa edistävä tai vaikeuttava tekijä Vuorovaikutuksen avulla ilmaisemme tunteitamme, teemme itsemme ymmärretyiksi, kuuntelemme muita ja saamme omia ajatuksiamme muiden tietoon Edellyttää hoitajalta kykyä ja halua aitoon läsnäoloon Luottamus ja empatia toimivan vuorovaikutuksen perusta

Viestitä työssäsi seuraavia asioita (1) Arvostus Hoidossa kyse vastavuoroisesta ihmissuhteesta Minäkuvaa ja itsekunnioitusta tuettava Positiivinen palaute ja kehuminen tärkeää Turvallisuus Kiireettömyys ja rauhallisuus luovat turvallista ilmapiiriä Koskettamalla ilmaistaan huolenpitoa ja välittämistä

Viestitä työssäsi seuraavia asioita (2) Kuuntelevuus Muistisairaalle annettava aikaa ajatuksien ja puheen muotoiluun Sanattomien viestien havainnointi tärkeää Tilan ja ajan antaminen Keskittyminen Koskettaminen, nimeltä puhuttelu ja katsekontakti auttavat keskittymään Kielenkäytön oltava selkeää ja konkreettista

Oma ilmaisutapa (1) Ääni Viestiin sopiva äänenpaino Riittävä, mutta ei liian voimakas äänenkäyttö Rauhallinen ääni edesauttaa ymmärtämistä Ilmeet ja eleet vahvistavat sanomaa Katsekontaktin ottaminen Puhe Hidas ja rauhallinen Konkreettiset, loogiset ja yksinkertaiset lauseet Tunnekysymyksiin helpompi vastata kuin tietokysymyksiin Ydinsanojen korostaminen

Oma ilmaisutapa (2) Sanasto Tutut sanat Kyllä ja ei –kysymykset Nimeltä puhuttelu Vaikeita voivat olla: abstraktit asiat pronominit johtopäätöksien tekeminen sanalla ”miksi” alkavat kysymykset kieltolauseet paikkaa ilmaisevat sanat

Oma ilmaisutapa (3) Muut ilmaisukeinot Sanallinen ja sanaton viestintä tukevat toisiaan Katse ja hymy luovat positiivisen ilmapiirin Kosketus voi rauhoittaa Osoittaminen (esim. valokuvat, esineet) tukee viestintää Itseään voi ilmaista myös piirtämällä

Huomioitavaa ympäristössä Kotiutuminen uuteen ympäristöön tapahtuu vähitellen Parhaimmillaan fyysinen ympäristö tukee selviytymistä, mahdollistaa onnistumisen kokemuksia ja luo hyvää tunnelmaa Huomioi ympäristön rauhallisuus ja selkeys Poista hälyäänet Keskustelu kahden kesken