Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Petra Suonio 2011 Vuorovaikutuksen elementit Onko meillä kivaa?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Petra Suonio 2011 Vuorovaikutuksen elementit Onko meillä kivaa?"— Esityksen transkriptio:

1 Petra Suonio 2011 Vuorovaikutuksen elementit Onko meillä kivaa?

2 Tavoitteet Tutkinnon suorittaja tunnistaa omia tunnetilojaan ja toimii tunnetasolla ammatillisesti -> tunteiden hallinta Pystyy vastaanottamaan rakentavaa palautetta Mielipiteiden perustelu ammatillisesti Kyky selkeään suulliseen ilmaisuun Sanattoman viestinnän hallinta Pystyy vastaanottamaan lapsen tunteita Petra Suonio 2011

3 Kysymyksiä pohdittavaksi? Kun puhutaan pienistä lapsista, puhutaan aina myös aikuisista. Aikuisten teot jättävät jälkensä lapseen. Pidätkö minusta? Olenko sinulle tärkeä? Huomaatko, miten hienosti hyppään? Ymmärrätkö, että minulla on ikävä äitiä? Tule katsomaan kun leikin? Onko meillä hauskaa? Näihin kysymyksiin aikuinen vastaa- tai jättää vastaamatta Petra Suonio 2011

4 JOKAINEN PÄIVÄHOIDOSSA TYÖSKENTELEVÄ TIETÄÄ, ETTÄ KASVATUSTOIMINTAA ON ASIANMUKAISTA KUVATA LAPSILÄHTÖISEKSI RIIPPUMATTA SIITÄ, MITEN TODELLISUUDESSA TOIMITAAN! Petra Suonio 2011

5 Pohdinta Mikä on vuorovaikutuksen perusta? Petra Suonio 2011

6 Vuorovaikutustaidot Kyky kuunnella ja kommunikoida Sosiaalinen kyvykkyys Empatiakyky Tunnekyvykkyys Havainnointi kyky -> onko kaikki hyvin? Positiivisen tunnelman luominen Minä viestinnän käyttö Petra Suonio 2011

7 Keskeistä Perhepäivähoitajan työ on ennen kaikkea vuorovaikutusta Viestitkö –Pitäväsi lapsesta –Pitäväsi työstäsi –Lohtua –Luottamusta –Iloa ja innostusta –Lämpöä Petra Suonio 2011

8 Viestintä Verbaalinen viestintä –Sanallinen viestintä Nonverbaalinen viestintä –Sanaton viestintä Tiedostettua tai tiedostamatonta Huom! Viestin vastaanottaja tulkitsee aina yksilöllisesti jokaisen viestin

9 Petra Suonio 2011 Mitä viestinnästä olisi hyvä oppia? Oman viestijäkuvan realistisuus Viestintäprosessin ymmärtäminen Hyvä valmistautuminen viestintätilanteisiin Omien verbaalisten ja nonverbaalisten viestien tunnistaminen ja hallinta

10 Petra Suonio 2011 Viestijäkuva Millainen olet viestijänä? –Kotona –Töissä –Koulussa Mikä on sinulle viestinnässä helppoa? Mikä on sinulle viestinnässä vaikeaa? Voiko ihminen olla viestimättä?

11 Vuorovaikutustyylien nelikenttä Ystävällis-joustava –Yhteistyökykyinen –Huomaavainen –kohtelias Ohjaava-dominoiva –Toimintaohjeiden ja neuvojen antaminen –Kehotukset, arvostelut Alistuva-epävarma –Ylivarovainen –Pelokas –Ujo Aggressiivis-uhmainen –Epäsosiaalinen –Ilmaisee mielipiteensä terävästi –Arvostelu Petra Suonio 2011

12 Verbaalinen viestintä Rationaalista Puhe Kuuleminen Kirjoitettava ja luettava teksti

13 Petra Suonio 2011 Nonverbaalinen viestintä Suurin osa ihmisen viestinnästä on sanatonta Ihmiset uskovat useimmiten nonverbaalisia viestejä Viestintää ei kannata tulkita yksittäisinä eleinä vaan niiden yhdistelminä

14 Petra Suonio 2011 Nonverbaalisen viestinnän osa- alueita Liikkuminen viestinnässä Fyysiset ominaispiirteet Äänelliset piirteet Ajankäyttö viestinnässä Ympäristöjärjestelyt Etäisyys, reviiri Kosketus Keinotekoiset asiat viestinnässä

15 Petra Suonio 2011 Sanallisen ja sanattoman viestinnän erot Sanallinen viestintä –Tietoinen kontrollointi –Järjestelmällistä –Kehittyy lapsen kehittyessä –Voi sisältää tai olla sisältämättä tunnetta Sanaton viestintä –Kontrolloidaan suurelta osin biologisesti –Monta viestiä yhtä aikaa –Kehittyy heti syntymästä –Sisältävät usein enemmän tunnetta

16 Petra Suonio 2011 Pohdinta Millainen nonverbaalinen viestintä on hyvää perhepäivähoitajan työssä?

17 Petra Suonio 2011 Kuunteleminen

18 Kuunteleminen Ihminen käyttää 45- 60% ajastaan kuuntelemiseen Kuullusta omaksutaan 20-90% Ihmiset puhuvat 125-250 sanaa minuutissa Ihmiset ajattelevat 600-3000 sanaa minuutissa

19 Petra Suonio 2011 Mitä kuunteleminen on? Valikointia- mitä alat kuunnella Keskittymistä Ymmärtämistä Muistamista Reagoimista Aktiivista toimintaa

20 Petra Suonio 2011 Miksi kuunnellaan? Viihtyminen (tarinat, vitsit) Oppiminen Tiedon erottelu ja arviointi Empaattinen ja arvostava kuuntelu Kriittinen kuuntelu

21 Petra Suonio 2011 Kuuntelutyylit Ihmisten kuuntelija –Tälle ihmiselle puhutaan Toimintatyylinen kuuntelija –Haluaa saada toimintaa aikaan Aikasuuntautunut kuuntelija –Kiinnostunut aikaan liittyvistä asioista Sisältösuuntautunut kuuntelija –Kiinnostunut yksityiskohdista

22 Taitava kuuntelija Osaa seurata sisällön rakentumista Osaa tehdä yhteenvetoja ja tiivistyksiä kuulemastaan Erottaa ydinkohdat ja keskeiset asiat kuulemastaan Osaa arvioida kuultua Antaa puhujalle tarkoituksenmukaista palautetta Petra Suonio 2011

23 Taitava kuuntelija Erottaa mielipiteet ja faktat toisistaan Osaa havainnoida puhujan nonverbaalista viestintää Oivaltaa, millaista kuuntelemisen tapaa viestinnän onnistuminen milloinkin edellyttää Petra Suonio 2011

24 Oma kuuntelutaito- pohdinta Millainen olen kuuntelijana? Pidetäänkö minua hyvänä kuuntelijana? Millainen on kuuntelutyylini? Ymmärränkö kuulemani? Olenko empaattinen/riittävän kriittinen kuuntelija? Mikä estää/häiritsee kuunteluani?

25 Vuorovaikutus lapsen kanssa Katsekontaktin merkitys Lapsen tasolle asettuminen Ymmärrettävät sanat Ei liikaa sanoja, toistoja Peesaus-> esim. hiljaa puhuvalle puhutaan hiljaa Käskyt minimiin Läsnäolo Petra Suonio 2011

26 VUOROVAIKUTUSTYYLIT Taso 5- aikuinen täysin sitoutunut vuorovaikutukseen Taso 1- aikuinen täysin sitoutumaton vuorovaikutukseen

27 Aikuisen sitoutuneisuus HERKKYYS-TASO 5 Myönteinen äänensävy Myönteiset eleet Lämpö ja kiintymyksen osoittaminen Rohkaisu ja kehuminen Kuuntelee ja vastaa lapselle Tunnistaa lapsen tarpeet ja huolenaiheet HERKKYYS-TASO 1 Negatiivinen äänensävy Kylmä ja etäinen Ei kunnioita lasta Kritisoi ja torjuu Ei kuuntele Puhuu toisille lapsesta ikään kuin lapsi ei olisi paikalla Petra Suonio 2011

28 Aikuisen sitoutuneisuus AKTIVOINTI- TASO 5 Energinen ja elävä Virittävä Sovittaa yhteen lapsen kiinnostukset ja havainnot Motivoi lasta Stimuloi keskustelua Osaa olla non- verbaalinen AKTIVOINTI- TASO 1 Rutiininomainen Puuttuu energia ja into Puuttuu rikkaus ja selkeys On sekava Ei viritä tarkoituksenmukaisesti Vähentää vuoropuhelua Petra Suonio 2011

29 Aikuisen sitoutuneisuus AUTONOMIA- taso 5 Sallii lapsen valita Tuottaa tilaisuuksia kokeiluille Rohkaisee lapsen aloitteellisuutta Rohkaisee lasta neuvottelemaan konflikteista ja säännöistä AUTONOMIA- taso 4 Ei anna lapsen valita Ei rohkaise lapsen ideoita Ei anna lapselle vastuuta On autoritaarinen Pakottaa jäykästi sääntöihin ja rajoituksiin Petra Suonio 2011

30 Lähteet Kalliala. 2010. Kato mua! Kohtaako aikuinen lapsen päiväkodissa? Laine ym. 2009. Opi ja ohjaa sosiaali- ja terveysalalla Silvennoinen. 2004. Vuorovaikutuksen avaimet Järvelä. 2008. Suullinen viestintä. Tampereen yliopisto (kurssi muistiinpanot)


Lataa ppt "Petra Suonio 2011 Vuorovaikutuksen elementit Onko meillä kivaa?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google