Nuoren motivaatio ja vastarinta Ps Tiina Röning/ EVA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
Advertisements

Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Aggressiokasvatusta Luento nro 3. Oppitunti nuoremmille.
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Jumalan kanssa.
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Kymmenen metodia tehdä lyhytkestoista psykoterapiaa
Työrauha ja haastavat tilanteet
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Kiukustumisen kulku Luento nro 2..
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
ART sosiaalisia taitoja nuorille
Kognitiiviset menetelmät nuorten aggression-ongelmien hoidossa
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari Pohtimolampi.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Mitä asenne tarkoittaa?
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
Toimintaohjeet opelle
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Suuttumuksen hallinta
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Yhteiset odotukset Me kuuntelemme aina toisiamme ja käyttäydymme kunnioittavasti toisiamme kohtaan. Me emme ole aggressiivisia toisiamme kohtaan ja pyrimme.
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Väkivaltainen potilas/asiakas
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Nuoren motivaatio ja vastarinta Ps Tiina Röning/ EVA 20.4.2012

Aggressiivinen käyttäytyminen Vihan tunne on erilainen hallita. Tunne kiilaa muutenkin. Aggressiivista käyttäytymistä on vaikea muuttaa Aggressiivista käyttäytymistä on vaikea tiedostaa Aggressiivista käyttäytymistä on vaikea muuttaa aggressiivisilla keinoilla (vrt. Et voi saavuttaa lopputuloksena sellaista, mitä et käytä myös keinona) 7.4.2017 Pirkanmaan sairaanhoitopiiri

Keskeisiä KKT -menetelmiä aggressiopulmien hoidossa 1.) Strukturoitu, johdonmukainen, ei-aggressiivinen ympäristö 2.) Käyttäytymisanalyysi 3.) Motivoiva haastattelu 4.) ART 5.) DKT 6.) TAME 7.) Aggressiokasvatus

Vihan tunne ja sen ilmaiseminen Aggressiivinen: On vaativa, vihamielinen ja töykeä. Ei tunnusta toisten oikeuksia. Painostaa toisia tekemään asiat oman tahtonsa mukaan. Käyttäytyy epäkunnioittavasti toisia kohtaan. Passiivis-aggressiivinen: Puhuu toisille asioita, joita nämä haluavat kuulla välttääkseen ristiriitoja. Todellisuudessa kuitenkin on suuttunut, vihamielinen. Ei vie omia odotuksiaan eikä vaatimuksiaan eteenpäin, jos seurauksena on, että toinen henkilö turhautuu, suuttuu, hämmentyy tai pahoittaa mielensä. Myöhästelee, jupisee, jättää tekemättä, häiritsee. Manipuloiva: Pyrkii saamaan tahtonsa läpi aiheuttamalla toisissa syyllisyyttä. Esittää mielellään uhria tai marttyyria saadakseen toiset ottamaan hänelle itselleen kuuluvan vastuun ja huolehtimaan hänen tarpeistaan. Kiristää, ehdollistaa, haastaa ja painostaa. Vakuuttava: Tuo selkeästi, rehellisesti ja tilanteeseen sopivalla tavalla esiin omat ajatuksensa, tarpeensa ja toiveensa. Ottaa vastuun omasta elämästään ja itsestään sekä kunnioittaa toisten ajatuksia ja tunteita. Vakuuttavan ihmisen kuuntelu- ja ongelmanratkaisutaidot ovat tehokkaita

Keskeistä Aggressiokasvatuksessa (Latham 1998) 1.)Malli Aikuisen kyky hallita itse omia turhautumiaan ja aggressiivisia tunteitaan on tärkeä malli nuorelle. Nuori samaistuu aikuisen kykyyn rauhoittaa ja jäsentää tilannetta. Siten nuorelle mahdollistuu sisäisen toimintamallin kehittyminen, jolloin hän pystyy itse rauhoittamaan itseään. Ymmärrys ja jäsennys omiin tunteisiin ja käyttäytymiseen sekä kyky sulatella pettymyksiä on olennaista. Nuori oppii paremmin siitä mitä mallinnat kuin siitä mitä sanot. Teot puhuvat! Nuorella on tarve ihailla ja tarve jäljitellä. Joskus ongelma on kyvyssä, toisinaan vuorovaikutuksessa.

Keskeistä aggressiokasvatuksessa 2.) Opettaminen Aggressiivisten nuorten on vaikea myöntää sitä, etteivät osaa (=heikkoutta itsessään). Silti (tai siksi) heille täytyy ensin kertoa mitä ja näyttää miten. Mahdollisuus harjoitella, myös epäonnistua Palaute, itsetunnon vahvistaminen, Minkälaista käyttäytymistä vahvistat? Yksi asia kerrallaan, riittävästi toistoa Tärkeä erottaa turha hölmöily ja ongelmallinen käyttäytyminen

Keskeistä aggressiokasvatuksessa 3.) Tieto, ei toiminta Nuori provosoi Nuori toimii Nuori laittaa aikuisen kestämään omia sietämättömiä tunteitaan Nuori nuuskii ja koputtelee rajat, rikkoo niitä Sen ei pitäisi tulla yllätyksenä, se ei ole henkilökohtainen loukkaus (vielä)…

Vältetään sudenkuoppia ”Yhteistyö on tärkeämpää kuin tottelevaisuus” Olennaista on, että nuori on selvillä siitä, mitkä ovat ryhmän keskeiset yhteiset säännöt Älä kerro nuorelle asioita, jotka hän tietää Älä kuulustele epäasiallista käyttäytymistä ellet halua tietoa ongelmanratkaisuun Älä kysy, jos tiedät vastauksen Älä kysy, jos kysymys ei ole tarkoitettu vastattavaksi Älä kysy, jos et hyväksy vastausta tai halua kuulla sitä Älä eksy sivuraiteelle (keskustelemaan oikeudenmukaisuudesta, syyllisistä jne)

Kuinka vastata aggressioon Älä vastaa aggressiolla (vaikka kovasti mieli tekisi ja todennäköisesti saattaisit jopa ”voittaa” taistelun). Vihamielistä käyttäytymistä on myös mitätöinti, nolaaminen, sarkasmi, nalkutus, nimittely, määräily, uhkailu, jyrääminen, piittaamattomuus, vähättely, kieltäminen, pilailu, lupausten rikkominen, painostaminen…jne. Pakottaminen voi olla tehokasta, mutta erittäin vaarallista. Todellisuus on paras pakko, jonka ymmärtäminen auttaa nuorta itse valitsemaan. Keskity ongelmaan ja sen ratkaisemiseen. Sivuuta provokaatio.

ART ja motivointi Lähtökohtana se, että motivointiin kiinnitetään huomiota Painotetaan prososiaalisten taitojen hyötyjä Pyritään keskustelemalla löytämään kullekin nuorelle tärkeät ja motivoivat seikat – yksilöllinen motivaatio Porukassa tekeminen motivoi! Motivoivat mallit (esikuvat, oma malli) Ryhmän rakenne motivoi (palkkiot, onnistuminen, päätösjuhlat, todistukset) Elämän onnistumiset motivoi (rohkaistaan kertomaan) Metaforat ymmärryksen ja mentalisaation tukena (miksi näin?) Kunnioittava kohtaaminen ja oma malli