Nuoruus kehitysvaiheena

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mistä on tämän päivän nuoret tehty?
Advertisements

Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Sini, Marika & Ville-Pekka
Ikääntyminen ja vanhuus
Kolmivaiheinen nuoruus: kehitystehtävät
IHMISSUHTEET MOTIVOIVAT UUDEMPI S. 98- VANHEMPI S. 98-
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Aivovamma – arkielämän ankeuttaja(ko)?
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Aggressiontunne Luento nro 1..
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Nuoruus Elämänkaarinäkökulma,
K OLME NÄKÖKULMAA IHMISEEN. Daniel Dennet 1997: Jos minun aivoni siirrettäisiin sinun päähäsi ja sinun aivot minun päähäni, niin missä minä olisin? Mitä.
Esa Fabrin Ihmisen kasvu, muutos ja ahdistus 1/3 Ihmisen elämässä kasvu ja muutos liittyvät jatkuvasti toisiinsa Myös persoonallinen, perusteissaan.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
AUKTORITEETTISUHTEET JA MORAALI
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Ihmisen kolme olemusta
AIKUINEN OPPIJA.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
LÄHETYS JA USKONTOJEN KOHTAAMINEN Lähetys, uskonnot ja kohtaaminen - kolme yhteenkuuluvaa sanaa Teesejä ja kysymyksiä Timo Vasko KLK, SLN Suomen Lähetysneuvottelu.
LASTEN SYRJÄYTYMISEN SYNTYMEKANISMIT
NUORTEN SEKSUAALI- KASVATUS JA SEKSUAALITERVEYS
Raija Erkkilä, 2006 Nuoruus ja tunteet Tunnekohteiden murros (12-15 v.)
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Identiteetin kehitys Tietokone työvälineenä: harjoitustyö Lilli Kimppa.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
3.3. Nuoruus ja aikuistuminen Hannu Soini Kasvatuspsykologian klinikka KASOPE, 2011.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
E LÄMÄNKAAREN PSYKOLOGIAA Hurtig T EHTÄVÄ aikuisuus Mitä aikuisuus mielestäsi on ja mitä siihen liittyy? Voit luoda omia käsitekarttoja myös.
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Identiteetti ja itsensä hyväksyminen
Nuoret aikuiset.
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
Nuoren itsetuntoon vaikuttavat psykologiset tekijät
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
NUORUUS PS2 LAJM.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Kognitiivinen kehitys
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
8 Riippuvuus.
9. Oppimisen psykologinen perusta
Ihmisen psyykkinen kehitys ikäkausittain
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Ihmisen psyykkinen kehitys ikäkausittain
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Elämänkaarinäkökulma
”Ihmisen kehitys vauvasta vaariin”
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Esityksen transkriptio:

Nuoruus kehitysvaiheena 2010 OJJ

Nuoruus nuoruutta pidetään toisena mahdollisuutena korjata aikaisempia kehityksen ongelmia vapautuminen ulkoisesta ja sisäisestä riippuvuudesta vanhempiin eheän itsen rakentaminennuoruuden aikakausi lisääntynyt (nykyisin n. 14-30 v.)

Kuka on nuori? sukukypsyys? sosiaalinen kypsyys? kulttuuriset rituaalit suorittanut (esim. rippikoulu)? elämäntyyli? jaetaan: varhaisnuoruus (12-15 v.), keskinuoruus (15- 17 v.), myöhäisnuoruus (18- 26)

Nuoruuden kehitysteemat ruumiinkuvan muutos ihmissuhdemuutokset: suhde vanhempiin ja vertaisiin maailmankuvan muutos: ajattelun kehitys roolit ja vastuut => indentiteettikehitys: kuka minä olen?

Fyysinen kehitys Murrosikä: pituuskasvu, lihasvoiman lisääntyminen, rasvakudoksen kasvu, sukukypsyys (kuukautiset, siemensyöksyt) => minäkäsitys kyseenalaistuu, kehon muutokset hämmentävät aluksi, herää kysymys identiteetistä => uusi kehonkaava kehittyy Aivoissa uusia yhteyksiä (vrt. ajattelun kehitys)

Ajattelun kehitys Piaget: n. 12 –vuotiaana käsitteellinen ajattelu ja n. 16 –vuotiaana kehittyy formaaliajattelu Informaation prosessoinnin teoria: ajattelu kehittyy eri osa-alueilla eri aikaan, ajattelun kehittyminen on jatkuvaa monen asian huomioiminen saman aikaan metakognitiiviset taidot: tietoisuus omasta ajattelutavasta, motiiveista, tunteista ja niihin vaikuttaminen

Opiskelu Metakognitiiviset strategiat: erilaisten opiskelumenetelmien harjoittaminen ja soveltaminen (vrt. Opiskelustrategiat) Vastuu omasta opiskelusta lisääntyy (kuitenkin merkittäviä yksilöllisiä eroja) Määrälliset muutokset: sanavarasto, matemaattiset ratkaisumallit Keskittyminen, tarkkaavaisuuden valikointi ja jakaminen (motivaation ja tavoitteiden merkitys)

Maailmankuvan muuttuminen Ajattelun kehitys mahdollistaa omien arvojen ja yhteiskunnan arvojen tarkastelun Vaikuttaa identiteetti kehitykseen: mitä arvostan? mihin kuuluun? Aluksi nuori on näkemyksissään ehdoton (arvojen yksiulotteisuus) Erilaisten ideologioiden pohdinta (keski- ja myöhäisnuoruus) Minäkeskeisyyden mahdollinen väheneminen => seurustelusuhteen muuttuminen parisuhteeksi

NUOREN PSYKOSOSIAALINEN KEHITYS: PERSOONALLISUUS JA IHMISSUHTEET NUORUUDESSA NUORUUS PSYKOSOSIAALISEN KEHITYKSEN TOISENA MAHDOLLISUUTENA (VRT. 3- VUOTIAAN MINÄN SYNTY)  VARHAISNUORUUDESSA MINÄKÄSITYS VIELÄ HAUSSA (<- FYYSISET MUUTOKSET, AJATTELUN KEHITYS, SOSIAALISET MUUTOKSET) -> EPÄSELVÄ IDENTITEETTI -> EPÄVARMUUS -> VERTAISRYHMÄN HYVÄKSYNTÄ TÄRKEÄÄ -> MAHDOLLISEN VALEMINUUDEN SYNTYMINEN MYÖHEMMIN MINÄKÄSITYKSEN MONIPUOLISTUMINEN: ERILAISET MINÄKUVAT (<- ROOLIT, METAKOGNITIIVINEN AJATTELU: REFLEKTIO)

IDENTITEETTIKRIISI MILLAINEN MINÄ OLEN? KUKA MINÄ OLEN? MITEN OLEN KÄSITETTÄVISSÄ SUHTEESSA TOISIIN IHMISIIN? ERIKSON: SUBJEKTIIVINEN TUNNE JA HAVAITTAVISSA OLEVA PERSOONAN SAMUUS JA JATKUVUUS; IDENTITEETTI: ITSEN SIJOITTAMINEN AJALLISESTI JA PAIKALLISESTI Seksuaali-identiteetti, sosiaalinen identiteetti, opiskelijaidentiteetti

Identiteetin kehitys IDENTITEETTI ON OSA PERSOONALLISUUTTA: ITSEN KÄSITTÄMINEN AJALLISESTI JA PAIKALLISESTI IDENTITEETIN KEHITYSTASOT (J. MARCIA): EPÄSELVÄ IDENTITEETTI LAINATTU IDENTITEETTI IDENTITEETIN ETSINTÄ SAAVUTETTU IDENTITEETTI EIVÄT SEURAA VÄLTTÄMÄTTÄ TIETYSSÄ JÄRJESTYKSESSÄ

Identiteettiongelmat KAIKKI EIVÄT SAAVUTA IDENTITEETTIÄ VIELÄ NUORUUDEN AIKANA (-> ONGELMAT?): OSALLISTUMATTOMUUS ”SYRJÄYTYMINEN” YMPÄRISTÖN SUHTAUTUMISEN MERKITYS: ESIM. SEKSUAALI-IDENTITEETIN KEHITYKSESSÄ MERKITTÄVÄÄ (YMPÄRISTÖN TULISI OLLA HYVÄKSYVÄ, YMMÄRTÄVÄ JA MAHDOLLISUUSIA AVAAVA) SOSIAALISET MALLIT, KULTTUURISET IHANTEET

IDENTITEETTI JA VANHEMMAT IDENTITEETIN MUOTOUTUMISVAIHEET (HÄGGLUND) SUHTEESSA VANHEMPIIN: PROTESTIVAIHE HAJOAMISVAIHE UUDELLEENLÄHENTYMISVAIHE Nuoren ajattelun kehitys mahdollistaa edellisen sukupolvien toiminna moraalisen arvioinnin Uuden maailman luominen