Tilojen hankinnan ja käytön periaatteet Kaupunginhallituksen tila - ja asuntojaosto 12.8.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
Advertisements

Maaseutualueiden kehittämishankkeiden rahoitus toiminnanjohtaja Kirsti Oulasmaa Rieska-Leader ry.
Budjetin ydinkohdat •Menojen kasvua hillitään, erityisesti vaalivuoden 2012 jälkeen eli palveluja heikennetään •2013 ja 2014 menojen kasvu alittaa selkeästi.
YHTEISTYÖSSÄ Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisoinnin esiselvitysprojekti 11/2011-6/2012.
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Kouvolan kaupungin strategiasuunnittelusta
Linnaseutu ry •Hämeenlinnan seudun maaseudun kehittämisyhdistys •Leader -rahoitus.
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Hyvinvointitoimikunnan tehtävät ja rooli Kaupunginhallitus Ma
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Helsingin terveydenhuollon oma ja ulkoinen palvelutuotanto Nykytila ja tulevaisuus.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
Näin varmistamme viihtyisät ja turvalliset
Projektin nimi: Iso rinkeli
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
Oy Turku Energia – Åbo Energi Ab
Espoo-strategia, toimeenpano ja toteutuminen vuonna tarkastuslautakunta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
OHJELMAT TURKU SOPIMUS KV RVS RVSRVS KH taso Nuorisolautakuntataso Operatiivinen taso Strateginen palvelusopimus SPS Strateginen palvelutuotantosopimus.
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Esperi Care Parempaa hoitoa
Turun kulttuuritoimen sopimusohjaus
1 Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta.
Suomen kasvukäytävän keskipisteessä Linnan Kehitys Oy Hämeenlinnan elinkeinoyhtiö
pk Sopimusvuori ry & Sopimusvuorisäätiö Järjestö Sopimusvuori ry & Sopimusvuorisäätiö palveluntuottaja päivittäin yli 600 kuntoutus- ja hoitopaikkaa.
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Napapiirin Kuljetus Oy
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Tekninen hallinto Tukipalveluyksikkö TEKNINEN HALLINTO Tukipalveluyksikkö.
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Koulujen korjausrakentaminen opetustoimen ja tilahallinnon yhteishankkeena - taloutta ja kehittämisajatuksia ESKO KORHONEN JOHTAVA KONSULTTI (FT, RI)
OK-Consultancy 1 Kylien kehittäminen Kuntien rooli.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Palveluiden muutosten vaikutukset
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Yhteistyö kokonaisarkkitehtuurityön teknologiatasolla RAKETTI-päätösseminaari Tommi Kangasaho, Päijät-Hämeen koulutuskonserni -kuntayhtymä.
1. Kasva urheilijaksi Oulussa URHEILIJAN / LIIKKUJAN POLKU.
www.yhteisokeskus.fi Järjestöjen ja kuntien välinen yhteistyö Milja Karjalainen Satakunnan yhteisökeskus Sirpa Kynäslahti Porin kaupunki.
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
Strategia ja SHVK aikajanalla 
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
Terveisiä kentältä erikoissairaanhoidon näkökulmasta
Vihreän ja terveellisen rakentamisen mahdollisuudet
Turvapalvelut alkaen -vaihtoehtojen vertailu
Tilainvestointiohjelman valmistelu vuonna 2016
Skanssin monitoimitalon tarveselvitys
Carl Slätis Kaupunginhallituksen tila- ja asuntojaosto
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Suviniityn päiväkoti ja neuvola hankesuunnitelman päivitys
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Kaukolämpöverkkojen avaaminen
Tiekartta hyviin lähiöihin
Asiointipalveluiden laatu
Sivistystoimialan palveluverkon muutosesitys
Ennusteet ja seurannan kehittäminen
Asiointipalveluiden laatu
Avoimen tuotteenhallinta
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

Tilojen hankinnan ja käytön periaatteet Kaupunginhallituksen tila - ja asuntojaosto

Toimitilajohtamisen yleiset tavoitteet Toteuttaa kaupungin strategiasta johdettuja tavoitteita Toiminnalla tuetaan elinvoimaisen ja kilpailukykyisen kaupungin kehitystä toteuttamalla julkiseen käyttöön kustannustehokkaita ja laadukkaita rakennushankkeita. Toiminnalla tuetaan palvelujen järjestämistä, lähtökohtana palveluverkko 2020 konseptin tavoitetila Toteuttaa toimitilojen investointiohjelmassa olevia toimialojen uudis- ja peruskorjaushankkeita Ohjaa tilojen käyttöä käytön seuranta ja arviointi (esim. kustannukset, käyttöasteet, energiakulutus, tilojen vapautuminen, arvio tulevista tilatarpeista) Rakennetun omaisuuden arvon säilyttäminen ja kehittäminen Jatkuvan kehityksen varmistaminen 2 Tilakeskus

Toimitilajohtamisen yleiset tavoitteet Kaikkien tilahankkeiden lähtökohtana on käyttäjän perustelema ja hyväksytty tarve Tilat toteutetaan tarkoituksenmukaisilla hankinta- ja toteutustavoilla tavoitteena tila- ja kustannustehokkuus, joustavuus sekä palvelujen kehittäminen ja parantaminen yli toimialarajojen Terveelliset ja turvalliset tilat sekä asiakastyytyväisyys Tilojen hankinnan ja käytön periaatteet sekä roolit ja vastuut kuvattu toimitilakäsikirjassa 3 Tilakeskus

Tilojen hankinnan periaatteet –Rakentaminen Tilakeskuksen taseeseen Oma pitkäaikainen käyttötarve Rahoitetaan talousarvion investointiosasta Tilojen käyttöaika vähintään 20 vuotta – Yhtiömuotoinen hanke Oma pitkäaikainen tai muu käyttötarve Tavoitteena rahoituksen ja ylläpidon joustavuus Rahoitetaan kaupungin takaamilla pitkäaikaisilla lainoilla –Vuokraus Lyhytaikainen tai nopeasti syntynyt käyttötarve Pääosin toimistotyyppistä tilaa Kohteissa, joissa palveluverkon kannalta edullisin toteutusmuoto Joustavuus käyttötarpeen lakkaamisen näkökulmasta –Leasing Väliaikainen tarve kuten siirtokelpoiset rakennukset; ei pysyvää rakennuslupaa Kiireelliset hankkeet joissa muuta vaihtoehtoista hankintatapaa ei ole 4 Tilakeskus

Tilojen hankinnan periaatteet –Tilojen ostaminen Poikkeuksellinen hankintatapa Strategiset näkökulmat mm. kaupunkikehitys Maan hankinnan ’sivutuotteena’ –Elinkaarimalli Strateginen valinta, jonka perusteena on ollut mm. investointiohjelman nopeutustarve sekä hyvän laadun ja asiakastyytyväisyyden varmistaminen Elinkaarihankkeen toteuttajan pitkäaikainen kokonaisvastuu tekemästään rakennuksesta Hankinta- ja toteutusmuodosta riippumatta tilahankkeiden hankinta- ja valmisteluvastuu on Tilakeskuksella! 5 Tilakeskus

Tilojen jakauma Omat, vuokra- ja osaketilat Tilakeskus

Tilapankki Tilakeskus 7

Tilojen hankinnan vaiheet toimitilakäsikirjan mukaan TAVOITE- AIKA 1-3 kk2-6 kk 8-14 kk kk Tarveselvitys TARPEEN MÄÄRITTÄMINENKäyttäjä (korjaushanke TIKE) VASTUUTilakeskus OSALLISTUUKäyttäjä VALMISTELEEToimitilaryhmä (TORY) KÄSITTELEE HYVÄKSYYKäyttäjälautakunta Hankesuunnitelma VASTUUTilakeskus OSALLISTUUKäyttäjä LAUSUNNOTKäyttäjälautakunta KÄSITTELEEToimitilaryhmä (TORY) KÄSITTELEE(mikäli muutoksia)Strateginen toimitilaryhmä (KAJO) HYVÄKSYYKunnanvaltuusto (TIKEJK->KH->KV) Suunnittelun ohjaus ja valvonta VASTUUTilakeskus OSALLISTUUKäyttäjä,palveluntuottajat SUUNNITTELIJOIDEN VALINTA LAUSUNNOT LUONNOKSISTAViranomais- sekä käyttäjä-palveluntuottaja lausunnot LÄUSUNNOT PÄÄPIIRUSTUKSISTAKäyttäjälautakunta (Ei SOTET) PÄÄPIIRUSTUSTEN (LUONNOSTEN) HYVÄKSYMINENTilakeskuksen toimistusjohtaja RAKENNUSLUPArak. valvonta viranomainen ( 1200m2) Rakennuttaminen (toteutusvaihe) VASTUUTilakeskus OSALLISTUUKäyttäjä,palveluntuottajat URAKOITSIJOIDEN VALINTAToimialajohta > 5 miljE, TikeTj 0,5-5 miljE Talop 0,2-0,5 miljE RAKENTAMINENToimitilakäsikirjan mukaan VASTAANOTTOTilakeskus vastaa apuna käyttäjät sekä palveluntuottajat TAKUUAIKATilakeskus vastaa apuna käyttäjät sekä palveluntuottajat 8 Tilakeskus

Tilojen käytön periaatteet ja vastuunjako Toimiala vastaa kuntalaispalvelujen tuottamisesta sekä tilojen asianmukaisesta käytöstä Tilakeskus edustaa omistajaa, toimien kaupungin edunvalvojana vuokra- ja osaketilakohteissa Lähtökohtana on, että kaikkien tilojen vuokrauksesta on sovittu toimialojen ja Tilakeskuksen välillä Omien tilojen ylläpidossa tavoitteena on monituottajamalli. Tällä hetkellä palvelut tuottaa Palveluliiketoimen liikelaitokset Tilojen käyttöasteita pidetään hyvänä Energian säästöön kannustetaan, kulutusta ja energiatehokkuustavoitteita seurataan Kaupungin omat tilat eivät kaikilta osin vastaa käyttötarpeita (mm. ikä, kunto ja laajuus) 9 Tilakeskus

Kaupunki vuokranantajana ulkopuolisille asiakkaille Tavoitteena on omistaa vain omassa käytössä olevia tiloja ja rajoittaa ulkopuolisten vuokralaisten tilojen määrää Kuntien välisiä ja/tai valtion toimintaan liittyviä sopimuksia. Kuntayhtymät tai valtionhallinto käyttäjinä Ylimääräiset rakennukset ja tilat pyritään myymään tai purkamaan, mahdollisuus kaavakehitykseen 10 Tilakeskus

Tiloista luopuminen Tavoitteena on myydä, vuokrata tai purkaa ilman viivytyksiä kaupungille tarpeettomaksi käyneet kohteet Huonokuntoisten rakennusten purkamista on alettu nopeuttamaan 11 Tilakeskus