Esikoulu alkaa - ehkäpä jo koulukin Mennään museoon! –viikko kuusivuotias.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lavian lukio.
Advertisements

Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Orientaatio ammatillisiin opintoihin NITOJA-hankkeen päätösseminaari Ulla-Maija Arminen Ulla-Maija Arminen.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Kokemuksia historiakerhosta
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö – Tietotekniikan Majava-kilpailu Timo Poranen, Tampereen yliopisto, Tietotekniikan.
Aikataulu Esisuunnitteluvaihe Kevät 2005 •-projektin menestymisen mahdollisuuksien arvioiminen •-esisuunnitelman tekeminen Asettamisvaihe Toukokuu.
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Kulttuuri- ja liikuntapolku Espoossa. Valtioneuvoston asetus peruskouluille 1435, 3 § ’Opetuksen tulee antaa oppilaille perusta laajaan yleissivistykseen.
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
Mitä museot ja koulut voivat tehdä yhdessä?
ARVIOINTI Vanhempainilta
Museoiden ja koulujen välinen yhteistyö Kymenlaakson museon koulutuspäivä Merikeskus Vellamo Marja Salmijärvi.
Perusopetuksen ryhmäkoko
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
Katajanokka oppimisympäristönä Osallistavaa ja monipuolista opetusta omassa kaupunginosassa Tavoitteena on hyödyntää Katajanokkaa oppimisympäristönä monipuolisesti.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi LÖYTÖRETKI TOISEEN MAAILMAAN V Konnevesi Opetushallituksen tervehdys.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Viitearkkitehtuurityön tilanne
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Palvelumuotoiluprojekti Palvelumuotoiluprojektin tehtävänanto Palvelumuotoiluprojekti toteutetaan yhteistyössä Design Museon kanssa. ”Designmuseo.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Etäopetus pelittää verkossa Tampere ja Turku aktiviisina kehittäjinä Riitta Mäkelä-Metsälä | Antti Huttunen | Päivi Luoma.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Kiipulan koulutus- ja kuntoutuskeskus
Ops seminaari Askola.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Laatutyö opettaja Luotu :42.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
TET =Työelämään tutustuminen
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Roosa nauha.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
TET =Työelämään tutustuminen
Hei sinä 8.- tai 9.-luokkalainen _________seura XX_______ tarjoaa sinulle Sporttitettiä Jos sinua kiinnostaa liikunta-, kasvatus- tai opetus-ala, me tarjoamme.
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Esityksen transkriptio:

Esikoulu alkaa - ehkäpä jo koulukin Mennään museoon! –viikko kuusivuotias

Mennään museoon viikko järjestettiin ensimmäisen kerran osana opetus -ja kulttuurihallinnon 200-vuotisjuhlaa. Tapahtuman tarkoituksena on edistää koulujen ja museoiden yhteistyötä sekä tuoda esiin paikalliskulttuuria ja identiteettiä. Lisäksi tapahtumalla haluttiin tehdä tunnetuksi ministeriön 200- vuotismerkkipäivää tunnetuksi kautta maan. Mennään museoon – viikkoa koordinoi Suomen museoliitto. Muita opetusministeriön yhteistyötahoja olivat Opetushallitus ja Suomen kuntaliitto. ml?month=10&year=2009&oid=3045

 Museot ja koulut sopivat keskenään ohjelman, johon kuului ainakin ilmainen sisäänpääsy koululaisille ja opiskelijoille.  Mennään museoon viikolla järjestettiin työpajoja, teemaopastuksia, elokuvaesityksiä, roolipelejä, museosuunnistusta ja taiteilijatapaamisia.

Tapahtuma sai näkyvyyttä paikallislehdissä erityisesti pienemmillä paikkakunnilla. Ensimmäisen museoviikon kokemuksista kerättiin palautetta ja useissa palautevastauksissa tapahtumalle toivottiin jatkoa. Useassa palautevastauksessa tuli esiin koulujen halu olla yhteistyössä museon kanssa. Opettajat toivoivat työpajoja museokäynnin ohjelmaksi.

Serlachius-museo Göstan ”Tuokio taiteilijana” -työpajassa luonnostellaan asetelmaa.

Vihdin museon Museo on pihalla! Tapahtumapäivän aikana tutustuttiin yli 200 vuotta vanhoihin työtapoihin. Yhdessä työpisteessä värjättiin lankoja sienillä.

Päiväkoti Ennun esikouluryhmä Ilmajoelta tutustumassa sepäntöihin Yli-Lauroselan talomuseon perinnepäivänä.

Viime vuonna Lapinlahden taidemuseos- sa järjestettiin vanhanajan opetustuokioi- ta yhdessä Lapinlahti-Seura ry:n kanssa. Opettajina toimivat nyt jo eläkkeellä ole- vat kansakoulun opettajat. Aikamatkan opetustuokioissa kerrottiin, kuinka koulupäivä eteni ja tutustuttiin entisajan tapakulttuuriin ja oppituntien kulkuun. Innostusta herätti erityisesti mustekynällä kirjoittaminen.

Mennään museoon viikon julisteen suunnitteli graafikko Inari Savola. Juliste on yhä käytössä sen väri vaihtelee vuosittain. Museoiden ohjelmat päivittyvät Mennään museoon -portaaliin osoitteessa Tapahtuman julisteet suomeksi ja ruotsiksi ovat tulostettavissa osoitteesta: Lisätietoja: projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo, puh , eeva- liisa.taivassalo(a)museoliitto.fi

Suomen museoliitto on kommentoinut Perusopetuksen Perusteluluonnosta keväällä 2014 Historian oppiaineen kohdalla olisi perusteltua mainita museot, jotka tarjoavat erinomaisen koulun ulkopuolisen oppimisympäristön. Museoissa on mahdollisuus toteuttaa vuorovaikutuk- sellisissa ja toiminnallisissa työpajoissa historian opetuksen tavoitteiden mukaista opetusta. Museot tarjoavat oppimisympäristön, jossa voidaan toteuttaa tutkimuksellisia työpajoja, pereh- tyä tiedon kriittiseen käsittelyyn sekä monipuoliseen lähdeaineistoon. Museoissa voidaan kehit- tää oppilaiden ymmärrystä historiatiedon tulkinnallisuudesta. Museot oppimisen ympäristöinä tarjoavat myös mahdollisuuden 4-6 luokilla toiminnallisiin ja elämyksellisiin työtapoihin. Historianopetukseen tulisi sisältyä myös kulttuurisen lukutaidon opiskelua. Tärkeä kulttuurinen lukutaito kehittyy ja vahvistuu oman kulttuuriperinnön ja menneisyyden ymmärryksen kasva- essa. Museo oppimisympäristönä tarjoaa mahdollisuuden myös visuaalisen lukutaidon kehittämiseen.