Helsinki/Kluuvi 1 Korkeakoulutetut maahanmuuttajat työmarkkinoilla –työnantajanäkökulmia Helsingin Kluuvin TE-toimistosta 4.4.2012 Riitta Ylätalo työvoimaohjaaja,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
TYÖHÖNVALMENNUS Nina Erholtz Tampereen kaupunki
Työhönvalmennuksella työelämään
HEKMI OY/ PALVELUKESKUS KASKI
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
100 vuotta työnvälitystä Hämeenlinnan seudulla Kaupunginvaltuusto valitsi työnvälitysjohtokunnan 1. puheenjohtajaksi kuritushuoneen tirehtöörin.
Osaava Uusimaa Työpaja Kooste organisaatioiden osaamistarpeista.
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Uudet ELY-keskukset ja tiedonvälityksen haaste työhallinnossa Ideapäivä-seminaari Jaana Suokonautio Jaana Suokonautio.
Mohammed Kertoo itsestään:
Yleiskatsaus toimialan näkymistä Ennakointikamari Asiantuntija Hannu Hakala Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.
Kielipääoma 1 Kielitaitoa tarvitaan kaikkialla Kielipääoma.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
TYÖHAKEMUS.
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
Työhönvalmentajan käyttö henkilöstön palkkaamisessa
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
TEAM työsuojeluviikko
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Realisoituuko työvoimapula - välityömarkkinoistako ratkaisu?
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
TYÖTAITAJA 2013–2014 ”Työelämän perussäännöt kunniaan”
Sosiaalinen kuntoutus
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Pääotsikko Lisää alaotsikko tähän Vantaan kaupunki Sosiaali- – ja terveyspalvelut VammaispalvelutTyöllistämispalvelut.
Hanke pähkinänkuoressa
Kommenttipuheenvuoro EMN:n työvoiman maahanmuuttoraportista EMN:n kansallinen seminaari Pia Björkbacka.
Integroiva koulutus lähtömaissa ulkomailta rekrytoitaessa – Case Study: Filippiinit Euroopan muuttoliikeverkoston kansallinen seminaari
T YÖNETSINTÄ JA TYÖNANTAJAPAKETIT Paltamon Työtä Kaikille –hankkeen loppuseminaari Paltamossa.
Porin kaupunki, kirjasto / PK KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA Paula Kauppila.
Työantajan näkökulmaa nuorten palkkaukseen ja oppisopimukseen TEM
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
© Turun Oppisopimustoimisto 2009 Nappaa Nuori Töihin oppisopimuskoulutuksella Varsinais-Suomessa joka kolmas päivä yksi nuori työllistyy oppisopimuksella.
OSAAVA PÄRJÄÄ HSAK:n ja sen jäsenliittojen valtakunnallinen projekti osana Nostetta Htehtävänä –tiedottaa Noste-ohjelmasta –aktivoida työyhteisöjä kouluttautumiseen.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Work in Estonia palvelu » workinestonia.com Work in Estonia -ohjelman esittely Work in Estonia -ohjelman esittely Valdar Liive Enterprise Estonia Helsinki.
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Suomeen muuttaneiden alkuvaiheen ohjaus ja osaamisen kehittäminen ESR valtakunnallinen kehittämishanke (Toimintalinja 2; työllistymisen ja.
FOLO, Foreign Lounge EU:n sosiaalirahaston osarahoittama hanke maahanmuuttajien työllisyyden edistämiseksi ( ) Yhteiskuntatieteiden tiedekunta.
Ulkomailla tapahtuvan harjoittelun kipukohdat: Osaamisen tunnistamisen tärkeydestä Janne Loikkanen Kansainvälisen harjoittelun suunnittelija.
KAIKUn laajennus. Mitä lisää? Hankkeessa lisätään työmarkkinoiden käytettävissä olevien turvapaikanhakijoiden valmiuksia osallistua suomalaiseen työelämään.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
Osaamisalan valintainfo
Työelämälähtöisyys Valmassa
TYÖHARJOITTELU.
Tavoitteet ja arviointi
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Satakunnan TE-toimisto
Keskeiset lyhyen aikavälin osaamiskapeikot Lapissa
TE-toimiston yrityspalvelut
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
OTE maakunnassa – Polut kuntoon
Esityksen transkriptio:

Helsinki/Kluuvi 1 Korkeakoulutetut maahanmuuttajat työmarkkinoilla –työnantajanäkökulmia Helsingin Kluuvin TE-toimistosta Riitta Ylätalo työvoimaohjaaja, KTM Helsingin TE-toimisto, Kluuvi

Helsinki/Kluuvi 2 Maahanmuuttajien työllistymiseen liittyviä haasteita Suomen kielen puutteellinen taito: ”Työ vaatii syvällistä tunteiden, arvojen ja asenteiden ilmaisua, se on erittäin hankalaa puutteellisella suomen kielen taidolla”. Suomalaisen kulttuurin tuntemus: ”Työelämän yleiset pelisäännöt ja lainsäädäntö (työsopimuslaki, vuosilomalaki) on myös hyvä tuntea”, ”…työaikojen noudattaminen, työturvallisuus, pukeutuminen, lupausten pitäminen, reagointi virhetilanteissa ja omien virheiden raportointi”. Tieto- ja taito-osaaminen: ”Alan ammattitaito, suppea osaaminen tai työkokemuksen puute ovat haasteita, samoin osaamisen todistaminen työnantajille. Ulkomailla hankitun koulutustason ja sisällön määrittely voivat olla vaikeita”, ”koulutuksia on vaikea verrata, vaikka näyttää hyvältä paperilla, niin käytännön ohjelmointiosaaminen on osoittautunut haasteelliseksi”.

Helsinki/Kluuvi 3 Maahanmuuttajien rekrytointiin liittyviä mahdollisuuksia Henkilökohtaiset ominaisuudet: motivoituneisuus, sitoutuneisuus, hyvä asenne Tieto- ja taito-osaaminen: asiakaspalvelutaito, linkkinä toimiminen valtaväestön ja oman ryhmänsä välillä, uuden kulttuurin tuonti työpaikoille, lähtömaan liiketoiminnan tuntemus Yrityksen imagon paraneminen: ”Suurilla yrityksillä on eettinen ja yhteiskunnallinen vastuu työllistää eri väestöryhmien edustajia. Heidän työllistämisensä tasapainottaa henkilöstörakennetta vastaamaan paremmin yhteiskunnan väestörakennetta”

Helsinki/Kluuvi 4 TYÖNANTAJIEN EHDOTUKSIA MAAHANMUUTTAJIEN TYÖLLISTYMISEN EDISTÄMISEKSI Kulttuuri- ja kielikoulutuksen järjestäminen: ”Suomalaisen yhteiskunnan aakkoset -kurssisarja”, jossa mukana voisi olla asiantuntijoita myös muilta viranomaistahoilta. Vasta kieli- ja kulttuuritaitojen jälkeen maahanmuuttajien ammatillinen lisäkoulutuksen voi aloittaa.” Työnantajakohtainen valmennus rekrytoinnin jälkeen: ”Valmennusta myös sen jälkeen, kun maahanmuuttaja on työllistynyt, esim. työnohjaus on hyvä työkalu”.

Helsinki/Kluuvi 5 TYÖNANTAJIEN EHDOTUKSIA MAAHANMUUTTAJIEN TYÖLLISTYMISEN EDISTÄMISEKSI Työ- ja elinkeinohallinnon toiminnallinen rooli: ”Aktiivisempi ja näkyvämpi markkinointi yritysten suuntaan”. ” Aktiiviset yhteydet isojen ja keskisuurten yritysten rekrytointivastaaviin” ”…selvittää alueen tarpeet ja markkinoida osaavia henkilöitä yrityksiin”. ” Ensisijaisesti tarvitaan lisää ennakkoluulottomia työnantajia. ”Koulutusyhteistyö yritysten kanssa osaamisen ja koulutuksen kohdentamisessa”, ”järjestämällä käytännön työelämään tutustumisia/työharjoitteluita siten, että työnantajan riski maahanmuuttajan palkkaamisessa olisi pieni. Osallistumalla palkkauskuluihin tai esim. vuokraamalla maahanmuuttajia työhön, jolloin työnantajalla on pidempi harkinta-aika henkilön palkkaamisessa ja henkilö saa työkokemusta ja oppii suomalaista työkulttuuria. ”Selvittää todellinen osaaminen (yleensäkin rekrytoinnin suurin haaste)”.

…ERILAISIA NÄKEMYKSIÄ… ”Kaikki aidosti kansainväliset yritykset palkkaavat maahanmuuttajia, mikäli sopiva henkilö on vain tarjolla. Se, missä työvoimaviranomaisilla olisi työsarkaa, on "näiden muiden" eli puhtaasti suomalaisten organisaatioiden avainhenkilöiden asennemuokkaus. Aivan liian usein kuulee vedottavan esimerkiksi suomen kielen taidon puuttumiseen, vaikka koko ajan näkee kielipuolia ulkomaalaisia rahastamassa kaupan kassalla ja aivan hyvin se sujuu rajoitetullakin kielitaidolla. Usein ennakkoluulot katoavat, kun töihin tulee se ensimmäinen ulkomaalainen, joka myös tekee työnsä. Työnantajia pitää rohkaista lukemaan myös ulkomaalaisten CV:eet, erityisesti, jos tekijä on pätevä, eikä mennä siitä, mistä aita on matalin.” ”Suomen kielen taitoa tarvitaan. Työ tehdään tiimityönä ja jos joku ei riittävästi ymmärrä, mitä muut ympärillä puhuvat, hänen ei ole helppoa hoitaa tehtäviään. Kielitaidon puute vaikuttaa myös tiedonkulkuun. Suomalaisia asiakkaita palvellaan suomeksi.” 6

Helsinki/Kluuvi 7 gsm KIITOS!