Opetushallituksen näkemyksiä näyttötutkintoaineistosta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Kuopio Sari Turunen-Zwinger ja Virpi Pikkuaho
AIPAL - näyttötutkintojen palautejärjestelmä
Opisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Työpaikkaohjaajakoulutus
SOTE:N VERKOSTO- JA ASIANTUNTIJAKOULUTUS
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Ammattiosaamisen näyttö
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
TUTKINTOTOIMIKUNTA JA SEN TOIMINTAA KOSKEVA LAINSÄÄDÄNTÖ
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaispäivä HBC Hattulantie 2, Helsinki Rahoitus- ja vakuutusalan tutkintotoimikunta 8496.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Sihteerityön ja asiakirjahallinnon tutkintotoimikunta
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
TUTKINTOTOIMIKUNTA TEHTÄVÄT JA TOIMINTA
Uudet perustutkintojen perusteet
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
AJANKOHTAISTA TUTKINTOTOIMIKUNTIEN TOIMINNASTA Seinäjoki
Tutkintosuoritusten arviointi
Tutkintosuoritusten arviointi tutkintotilaisuuksissa
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
AIPAL – näyttötutkintojen opiskelijapalautejärjestelmä
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkinnot.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Hiusalan - tutkintotoimikunnan Pikaohjeet OPTIMAn käyttöön
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaista näyttötutkinnoista Kevät 2011 Markku Kokkonen Ammattikoulutus, Koulutus- ja tutkintotoimikunnat.
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ritva Kareketo kouluttaja
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
Ajankohtaista Opetushallituksesta KOME 2016 Turussa Seppo Valio
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Aikuisopisto Arvioijien perehdytys näyttötutkinnoissa.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Arviointi osana oppimisprosessia
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Ajankohtaista näyttötutkinnoista
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Yhteiset tutkinnon osat
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Esityksen transkriptio:

Opetushallituksen näkemyksiä näyttötutkintoaineistosta Markku Kokkonen, Opetushallitus ALVARin XVII kehityspäivät 8.6.2011

Näyttötutkinto-opas 2011 Julkaistu www.oph.fi/nayttotutkinnot -osoitteessa 1.6.2011 Ilmestyy painettuna kesäkuun lopulla 2011 ja ruotsinkielisenä syksyllä 2011 Oppaan ilmestyminen ei edellytä näyttötutkintojen järjestämissopimuksien uusimista tässä vaiheessa Näyttötutkintojen järjestämissopimukset (Oph:n ohje 2/440/2006) tullaan uusimaan Opetushallituksen asettaman lomaketyöryhmän työn valmistuttua syksyllä 2011 Opas laadittu voimassa olevan (5/2011) lain-säädännön mukaisesti.

Keskeisimmät muutokset (1) Säädökset, määräykset ja ohjeet –luettelo päivitetty Käsiteluetteloa laajennettu Maahanmuuttajia ja erityistä tukea tarvitsevia koskevat liitteet uusittu ja laajennettu Henkilökohtaistamista, osaamisen tunnustamista ja rahoitusta koskevia osuuksia uudistettu ja laajennettu Näyttötutkinnon järjestämissuunnitelma –mallia tarkennettu ja selkeytetty Arviointiprosessia selkeytetty

Keskeisimmät muutokset (2) Näyttötutkintojen järjestämisen laadunvalvonta Verkko-osoitteet ajantasaistettu Aipal-järjestelmä Ajantasainen (5/2011) laki ja asetus ammatillisesta aikuiskoulutuksesta liitteenä

Tutkintojen perusteiden laajuus ja toteutuminen tutkinnoissa (1) Koulutuksen järjestäjä, tutkinnon järjestäjä ja tutkintotoimikunta eivät voi jättää noudattamatta tutkinnon perusteita tai poiketa niistä Luku 3 (pt) ja luku 1 ja luku 3:n alku (at ja eat) Tutkinnon osien yhdistäminen yhteen tutkintotilaisuuteen Arviointiesityksen tekeminen tutkinnon osittain Valinnaiset tutkinnon osat muista tutkinnoista > opintopolku/tutkintopolku-suunnittelu Käsitteiden hallinta

Tutkintojen perusteiden laajuus ja toteutuminen tutkinnoissa (2) Kaikki ammattitaitovaatimukset osoitettava tutkintotilaisuuksissa > Tutkintotilaisuuksien suunnittelun pohjana ammattitaitovaatimukset (pt) tai arvioinnin kohteet (at ja eat) Jatkossa pt vs at ja eat rakenne yhtenäistetään Arvioinnin kohteiden yhdistäminen mahdollista at:ssa ja eat:ssa Erillispätevyyksien suorittaminen Tutkinnon perusteissa nimeltä mainitut asiakirjat

Tutkintojen perusteiden laajuus ja toteutuminen tutkinnoissa (3) Laajuus, kesto tai työn joutuisuus (perustuu työsuunnitelmaan tai asiakkaalle jätettyyn tarjoukseen Työryhmätyöskentely tietyissä ammateissa tyypillistä Tietopuolisen osaamisen integrointi käytännön työtehtäviin, irralliset tuntee tai tietää – kriteerit poistettu/poistetaan Tutkinnon osien suorittamisjärjestys Elinikäisen oppimisen avaintaidot

Arviointiin liittyvät ohjeistukset (1) Arvioijille annettu ohjeistus > tutkintokohtaisuus Arviointi on kriteeripohjaista Arvioinnin kohde kertoo sen asian, mihin arvioinnissa on kiinnitettävä huomiota Tutkinnon suorittajan ohjaus ja sen vaikutus pt:ssa Tutkinnon suorittajan ohjaus at:ssa ja eat:ssa Yksittäinen arvioija ei tee arviointipäätöstä tai arviointiesitystä, eikä myöskään päätä uusinnasta tai täydentämisestä (käytännön työ)

Arviointiin liittyvät ohjeistukset (2) Arvioija voi edustaa vain yhtä tahoa, joka on henkilön pääasiallisen työtehtävän mukainen. Arviointikeskustelu-käsitteestä on luovuttu uudessa Näyttötutkinto-oppaassa > TILALLE Ammattitaidon osoittaminen: tutkinnon suorittajalle voidaan tutkinnon perusteiden salliessa antaa mahdollisuus täydentää tutkintosuorituksiaan suullisesti tilaisuudessa, johon osallistuu tutkinnon suorittajan lisäksi yksi tai useampi arvioija Tutkinnon suorittajan itsearviointi kirjallisesti tai suullisesti.

Arviointiin liittyvät ohjeistukset (3) Tutkinnon suorittajan itsearvioinnin merkitys arviointiprosessissa: itsearviointia ei arvioida kuten tutkintosuorituksia, eikä se voi laskea/nostaa annettavaa arvosanaa Kolmikantainen arviointiesitys annetaan tutkinnon suorittajalle tiedoksi esim. allekirjoituksella Tutkinnon suorittaja saa tietoonsa arvioinnin perustelut omalta kohdaltaan ennen ja jälkeen.

Arviointiin liittyvät ohjeistukset (4) Oph:n lomaketyöryhmä tuottaa yhtenäiset & sähköiset mallit tutkintotoimikuntien käyttöön: näyttötutkintojen järjestämissopimus näyttötutkinnon järjestämissuunnitelma arviointiesitysten toimittaminen tutkintotoimikunnalle arvioijaluettelo

Arviointiin liittyvät ohjeistukset (2) ALVAR näyttötutkintoaineistojen haasteet: Miten tutkintosuoritusten arvioinnissa käytetään tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksia, arvioinnin kohteita ja kriteerejä? Miten tutkinnon suorittajan ohjeistuksessa näkyvät pt/at/eat-tutkintojen tasoerot? Ohjeistetaanko tutkinnon suorittajaa liiankin tarkkaan?

Laadun merkitys yhteismitallisuuden kannalta (1) HAASTEET ALVARille: ALVAR näyttötutkintoaineistojen käyttäjäkoulutus Avoimet aineistot / määritellyt aineistot Määriteltyjen aineistojen luvaton käyttö tai yhdistäminen näyttötutkinnon järjestäjän omiin aineistoihin Avoimien aineistojen käyttö työpaikoilla > miten osoitetaan tietopuolinen osaaminen?

Laadun merkitys yhteismitallisuuden kannalta (2) Määritellyt aineistot soveltuvat oppilaitos-ympäristöön > miten oppiminen ja tutkinnon suorittaminen erotetaan toisistaan? Miten kolmikantaisuus ja asiakaslähtöisyys toteutuvat oppilaitosympäristössä? Määrällisen ja laadullisen arvioinnin suhde Odottamattomat työtilanteet & joustavuus & vuorovaikutustaidot Kuka valvoo näyttötutkinnon järjestäjän omien aineistojen laatua? > Oph ja tutkintotoimikunnat

Käynnit sopimusoppilaitoksissa Opetushallituksen ohjekirje näyttötutkintojen järjestämisen laadunvalvonnasta (2/440/2011) Tavoitteena näyttötutkintotoiminnan laadun kehittäminen Käyntien toteuttaminen Sovitaan etukäteen Kaksi tutkintotoimikunnan edustajaa Opetushallitus määrittänyt korvattavien käyntien määrän/tutkintotoimikunta (palkkio + matkakorv.) Vierailukäynnin kulku Muut laadunvalvonnan keinot

Näyttötutkintojen järjestämisedellytysten arviot Malli uudistetaan syksyllä 2011 Ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämishankkeen (TUTKE) ehdotusten pohjalta Nykyistä mallia käytetään tilanteessa, jossa näyttötutkinnon järjestäjä hakee itse arviota (laki 631/1998, 15 §) Opetushallitus tekee jatkossa tutkintotoimikunnille selvityksiä näyttötutkintojen järjestämisedellytyksistä (so. lausunto näyttötutkintojen järjestämissopimus-hakemuksesta), joka perustuu ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annettuun asetukseen (812/1998, 5 §)

ALVAR näyttötutkintoaineistot Olennainen osa suomalaista näyttötutkinto-järjestelmää, erityisesti tekniikan ja liikenteen alalla Aineistojen laadinta ja koordinointi vaatii alan huippuosaamista Tutkintotoimikunnat keskeisessä roolissa aineistojen hyväksynnässä ja käyttöönotossa Käyttäjäpalaute pääsääntöisesti hyvää ja positiivista ALVAR on myös keskeinen toimija arvioijien perehdyttämisessä Työmarkkinajärjestöjen sitoutuminen