Kielellinen erityisvaikeus SLI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Aivoverenkiertohäiriöt AVH
Advertisements

Vihdin seurakunnan ilta
Porin kaupunki PERHENEUVOLA.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Viivästynyt kielen kehitys
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Verkonkäytön ongelmat
Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien taustalla voi olla lukemis- ja/tai kirjoittamisvaikeus, matemaattinen hahmottamisvaikeus, koordinaation tai hahmottamisen.
Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa?
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
(Yhdistyksen oma logo tähän)
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Oppimisvaikeudet.
Persoonallisuus Biologinen perusta.
ERILAINEN OPPIJA KONGAS_MARISA.
Kielellinen erityisvaikeus
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Oppimista tukevia aineistoja kirjastoihin
Sensorinen integraatio
Mitä kieli on?.
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Luki- ja oppimisvaikeuksien neurologista taustaa; tiivistelmä
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut Katja Savolainen
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Lukivaikeus.
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Sensorinen integraatio
Kouluinfo Renkomäen koulu
Kuvat ja tukiviittomat opetuksen tukena
Kielen kehitys sosiaalinen tausta vaikuttaa kielen kehitykseen =käytetty puhetapa satujen lukeminen, keskustelu lapsen kanssa  kielellinen taso konkreettiset.
Masennus eli Depressio.
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
DOWNIN SYNDROOMA. MITÄ DOWNIN SYNDROOMA TARKOITTAA? Downin syndrooma on yleisin kehitysvamman aiheuttaja ja Suomessa Downia sairastavia on n henkilöä.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Kielellisen kehityksen tukeminen Ruut Ruokonen 2013.
Petra Suonio  MISTÄ NÄKÖKULMASTA ARVIOIT LAPSEN KEHITYKSEN PULMIA?PIDÄTKÖ NIITÄ ENSISIJAISESTI VAIKEUKSINA VAI LAPSEN OMINAISUUKSINA?
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
Mielenterveyden häiriöt
63. Mielenterveyden häiriöt
Aivoverenkierron häiriöt (AVH)
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Kotoutumiskoulutus verkossa
Videoesitelmät FIBS 5 kevät 2016.
ESSEE.
Kielen kehityksen avainkohdat
Selkokieli sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä helpommin luettavaa ja ymmärrettävää kieltä henkilöille, joilla on vaikeuksia lukemisessa tai.
Selkokieli sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä helpommin luettavaa ja ymmärrettävää kieltä henkilöille, joilla on vaikeuksia lukemisessa tai.
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Marja-Kristiina Lerkkanen
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Kielellisen kehityksen erityisvaikeus SLI
VAIHTOEHTOISET KOMMUNIKAATIOMENETELMÄT
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Läheisen ohjaus terapiatyössä
Erilainen oppija / Arja Toivonen
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Lapsi, nuori ja aikuinen sekä perheet muutoksessa Viides tapaaminen
Kielellinen erityisvaikeus
Aivoverenkiertohäiriöt AVH
Esityksen transkriptio:

Kielellinen erityisvaikeus SLI (Yhdistyksen oma logo tähän)

Kielellinen erityisvaikeus Noin 7 prosentilla suomalaisista lapsista on jonkintasoinen kielellinen erityisvaikeus. Puheen kehitys viivästyy jopa 19 prosentilla lapsista. Häiriön syy on useimmiten perinnöllinen. Kielellistä erityisvaikeutta on kaikenikäisillä, vaikka diagnooseja on tehty vasta 1980-luvulta lähtien.

Kielellinen erityisvaikeus Kielellinen erityisvaikeus on karkeasti jaoteltavissa lievään, keskivaikeaan ja vaikeaan häiriöön. Kielellinen erityisvaikeus on luonteeltaan pysyvämpi ongelma kuin viivästynyt puheen ja kielen kehitys. Kielellisessä erityisvaikeudessa puheen ja kielenkehitys eivät noudata samoja yleisperiaatteita kuin normaalisti kielellisesti kehittyneillä lapsilla.

Ominaispiirteet Kielellisessä erityisvaikeudessa lapsen puheen ja kielen kehitys viivästyy tai etenee poikkeavasti. Puhe puuttuu kokonaan, sanojen oppiminen on hidasta, ensisanat tulevat myöhään tai jo opitut sanat jäävät pois käytöstä eikä lapsi ala yhdistämään sanoja lauseiksi. Sanaston, lauseiden, käsitteiden ja kieliopin oppiminen on hidasta. 

Oppimisvaikeudet Kielellinen erityisvaikeus voi ilmetä myöhemmin oppimisvaikeuksina. Lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen saattaa olla hidasta ja lapsella tai nuorella voi olla vaikeuksia vieraiden kielten sekä matematiikan oppimisessa.

Liitännäishäiriöt Liitännäishäiriöinä saattaa olla esimerkiksi hahmotuksen ja motoriikan vaikeuksia tarkkaavaisuuden kiinnittämisen ongelmia keskittymisen ongelmia vaikeuksia sosiaalisissa taidoissa.

Tuki ja kuntoutus Kommunikoinnin tueksi lapsi tarvitsee puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointimenetelmiä kuten piirtämistä, tukiviittomia ja kuvakommunikointia. Kielellisen erityisvaikeuden ensisijainen kuntoutusmuoto on puheterapia, jonka ohessa lapsella saattaa olla liitännäishäiriöistä riippuen esimerkiksi toimintaterapiaa.

Puhevammaisuus Puhevammaisella tarkoitetaan kuulevaa henkilöä, joka ei arjessaan tule toimeen puheen avulla. Puhevammaisella on vaikeus tuottaa ja/tai ymmärtää puhetta sekä usein myös lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksia. Henkilöt, joilla on kielellinen erityisvaikeus, voidaan määritellä puhevammaisiksi. Puhevammainen henkilö on oikeutettu Kelan järjestämään puhevammaisten tulkkauspalveluun.

Kiitos! Aivoliitto ry Suvilinnantie 2, 20900 Turku p. 02 2138 200 info@aivoliitto.fi www.aivoliitto.fi