Piia Rantala-Korhonen apulaiskaupunginjohtaja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • Sosiaali- ja terveysalan uudet mahdollisuudet.
Advertisements

SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Kuntauudistuksen muutostuki Muutosviestintä kunta- ja sote-uudistuksessa – iltapäiväseminaari Neuvotteleva virkamies Ville-Veikko Ahonen, VM
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Vapaaehtoistoiminnan johtaminen
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
Miten kunnassa toteutetaan yhteisöllisyyttä
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
työskentelyn hallinta
Asiakkuudet luovalla alalla
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Lapselle hyvä päivä tänään
Lahden kaupungin vanhusten kotihoidon palvelujen uudistaminen tarinateatterin keinoin Prosessi liittyy Lahden kaupungin "Kotiin kohdistuvien palveluiden.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Toimittaja – Kaupunkilaisen perspektiivi Kalle Launiala, ProtonIT Oy
Asiakkaan osallisuus omien palveluiden kehittämiseen – Ravitsemus, liikunta ja toimintakyky – kolme asiaa, millä mahdollistetaan kotona kokonainen elämä.
SUOMEN SALAOJAKESKUS OY
VAPAAEHTOISTOIMINNAN LAATU JA TUKIRAKENNE Valtakunnallinen asiantuntijaseminaari ja neuvottelupäivä Keski-Suomen Museo, OHJELMA 9.30 – Ilmoittautuminen.
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Realisoituuko työvoimapula - välityömarkkinoistako ratkaisu?
PAKSUNAHKAISUUDESTA SUURISIELUISUUTEEN
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Hyvinvointikertomus ja hyvinvointijohtaminen – oulun kaupunki
Copyright © 2007 Accenture All Rights Reserved. CIO of Year - Haastattelut Keskeiset havainnot Jouni Hakanen - Senior Executive, Accenture Helsinki
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Sivistystoimen tuloskortti 2013
Sivistystoimen tuloskortti 2012
Askel aikaa edelle Maailma haastaa – suomalainen työvoima vastaa Leila Kostiainen
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Yleislääkäripäivät 2013: Kollegan työkyky
Metalliteollisuuden yritysten ja aikuiskoulutuskeskusten verkosto (METEKADULT) TYKE –projekti Väliraportti.
Heinolan Tanssikerhon oma seura analyysi 2/23/15.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Toimintamenojen hallinta Toimintamenojen hallinta Talous Palvelujen järjestäminen Henkilöstö Asiakas ja kaupunkilainen Elinvoimainen ja kilpailukykyinen.
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
Työhyvinvointi työnantajan näkökulmasta A-klinikkasäätiön työsuojelun työkokous Hämeenlinna Kirsti Aalto.
AIKUISSOSIAALITYÖ OSALLISUUTTA TUKEMASSA Marja Paananen kehittäjäsosiaalityöntekijä.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
SUOMEN SALAOJAKESKUS OY
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Henkilöstö ja johtaminen asiakaskokemuksen tekijänä
Jyväskylän yliopistossa
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

Johtajuus ja muuttuva työelämä Miten Oulussa on vastattu työelämän haasteisiin? Piia Rantala-Korhonen apulaiskaupunginjohtaja Kirjastonjohtajien neuvottelupäivät 9.-10.10.2014

Oulun toimintaympäristön muutoksia 1.1.2013 kuntaliitosten jälkeen uusi Oulu – Haukipudas, Kiiminki, Oulu, Oulunsalo ja Yli- Ii yhteen sivistys- ja kulttuuripalveluissa yhdistettiin samaan organisaatioon viiden kunnan ja neljän lautakunnan toiminnot ja toimintakulttuurit

Oulun toimintaympäristön muutoksia elinkeinoelämän murros: ICT-alan suurten toimijoiden työpaikkojen häviäminen Oulu kuuluu äkillisen rakennemuutoksen alueisiin valtiolta luvassa taloudellista tukea ICT-alan uusiin hankkeisiin ICT-alan osaajat ovat jääneet Ouluun, uutta yrittäjyyttä syntynyt

Oulun toimintaympäristön muutoksia Oulun väkiluku on kasvanut tasaisesti ja kasvun ennustetaan jatkuvan erityisesti kasvaa alle 15-vuotiaiden ja yli 65- vuotiaiden määrä entistä pienempi työssäkäyvien joukko vastaa julkisten palveluiden ylläpitämisestä työurat pitenevät, työntekijöiden keski-ikä nousee Kunta10 –tutkimus seuraa henkilöstön hyvinvointia

Huoltosuhteen muutos 1990-2040

Vain muutos on pysyvää! Muutokset ovat usein ennakoimattomia Muutoksiin ei voida aina varautua omilla päätöksillä Jatkuva muutos sopii toisille, toisia se ahdistaa Johtamisella on turvattava toiminnan jatkuvuus kaikissa tilanteissa Muutosjohtaminen on tullut jäädäkseen Tarvitaan uusia innovaatioita ja toimintatapoja!

Johtamisen duaalimalli Kunnan ylintä päätösvaltaa käyttää valtuusto, lautakunnat päättävät palveluiden järjestämisestä Virkamiesjohto vastaa operatiivisen toiminnan johtamisesta Poliittiset päätökset vaikuttavat myös operatiiviseen toimintaan Oulun johtamisjärjestelmää uudistetaan, uusi käyttöön 2017 alussa

Oulun eväät johtajille Esimieskoulutuksessa asiakaslähtöisyys lähtökohtana: Keitä varten teemme työtä? Erilaisten asiakastarpeiden tunnistaminen Kuka puuttuu joukosta? – palveluiden ei- käyttäjien tavoittaminen Koko henkilöstö mukaan muutokseen, kaikkien ideat ovat arvokkaita Itse keksittyyn sitoudutaan, vrt. NIH= Not Invented Here

VAT=Vaikuttavuus+ Asiakaslähtöisyys+tehokkuus Vaikuttavuus: arvioidaan omaa toimintaa ennakkoon ja jälkikäteen Virheiden analysointi tärkeää, ei syyllisten etsiminen Asiakkaiden rooli palvelujen kehittämisessä vahvistuu Henkilöstön ja asiakkaiden vuorovaikutus lisääntyy, yhdessä kehittämisestä saa välitöntä palautetta WIN – WIN: Palveluiden arvostus kasvaa – työhyvinvointi paranee

Palvelujen asiakasläh-töisyys Asiakaslähtöisen organisaation tavoitteet Oulussa PÄÄTÖKSENTEKO Asiakaslähtöinen tavoiteasettelu Kuntalaisten osallisuuden keinojen tehokas käyttö Päätösvaihtoehtojen asiakasvaikutukset Ennakkovaikutusten arviointi Asiakaslähtöisten tavoitteiden seurantamalli ORGANISAATIORAKENNE Elämänkaari/poikkitoiminnalliset rakenteet ja johtamisvastuut - matriisirakenteiden määrittely Alue- ja lähipalvelurakenteiden määrittely Palveluprosessivastuiden määrittely Asiakasvastuiden määrittely Asiakastiedon hallinta ja tiedolla johtaminen Asiakaslähtöinen johtamis- ja toimintakulttuuri Organisaatio rakenne Palvelujen asiakasläh-töisyys Asiointi Päätöksen-teko Talous-hyödyt + Talous-hyödyt ++ PALVELVELUJEN ASIAKASLÄHTÖISYYS Ydinpalvelujen segmentointi, ennakolliset palvelut -> vaikuttavuushyödyt Valinnanmahdollisuuksien määritykset Osallistumismahdollisuudet palvelujen kehittämiseen Palvelujen saavutettavuusmääritykset ASIOINTI Osallistumismahdollisuudet asioinnin kehittämiseen Palvelukanavamääritykset palveluittain: mm. sähköinen, fyysinen, puhelin, etä-, some Laadukas asiakaspalvelu Henkilöstön kehitysnäkemykset asiakasrajapinnasta käyttöön Talous-hyödyt ++ Talous-hyödyt ++++

lupa tehdä toisin oululaisille esimiehille on järjestetty tänä vuonna kaksi Tsemppi-tilaisuutta Yli-innovaatioaktivisti Anssi Tuulenmäki innosti 11.9.2014 esimiehiä näkemään ja tekemään toisin: Thinking by doing: tartu toimeen, älä vain suunnittele työntekijät alisuoriutuvat, eivät pääse käyttämään koko kapasiteettiaan kehittäminen kuuluu jokaiselle!

mistä kirjastossa innostutaan? Mikä on kirjaston ydintehtävä? Kuka on kirjaston asiakas? Keitä muita halutaan kirjastoon saada? Mistä voidaan luopua? Kenen näkökulmasta päätökset tehdään? Tunnistammeko erilaiset asiakkaat, myös poissaolevat? Mitä voisi tehdä toisin? Kenen tehtävä on muuttaa maailmaa? Maailma ilman kirjastoa?