Kannustava valmentaja ja ohjaaja 21.1.2013 / Kotka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

AKTIIVINEN ARKI Kuntouttava ryhmätoiminta
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
TEEMAT VUOROVAIKUTUS -VASTUSTAJAN KUNNIOITTAMINEN -PALLOTTOMAT TILANTEET -RANGAISTUKSET - UUDET PELISÄÄNNÖT.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Keski-Suomen Liikunta valmentajien osaamisen kehittäjänä.
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
Lasten kilpailutoiminnan kehityshanke
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Minä oppijana 1 ov..
Lapselle hyvä päivä tänään
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Suomalainen Valmennus- järjestelmä
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
1.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Oppimisen tavoitteet ja osaamisen oivallukset SpiritUra -valmennuksessa Tavoitteeni - millaista muutosta tavoittelen valmennusprosessin tuloksena oman.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Valmentajana kehittyminen
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kilpailijan starttikurssi
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
Ops seminaari Askola.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
OHJAAJAKOULUTUS OSIO 4. TERVETULOA KOULUTUKSEEN KOULUTUKSEN OHJELMA OSIO 4.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
724. Pelisääntökysely 10/23/15. Kysely urheilevan lapsen vanhemmalle 1. Laji?
Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi1 SUOMEN JÄÄKIEKKOLIITON VALMENTAJAKOULUTUSJÄRJESTELMÄ.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset Valmentajakoulutuksen taso.
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
VOK- valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittäminen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
ORGANISOINNIN PERUSTEET
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Ryhmän ohjaamisen perusteet
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Valmentaja/ohjaajapassi
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset
Harjoituksen ohjaaminen
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
Harjoituksen ohjaaminen
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Harjoituksen ohjaaminen
Oppilaiden omiin laitteisiin Antti Karvonen
Lasten ja nuorten urheilun Tähtiseura
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
Kuinka autan puhelimessa
Esityksen transkriptio:

Kannustava valmentaja ja ohjaaja / Kotka

2

Teemakoulutusten järjestys voi vaihdella alueittain.

Koulutuksen osaamistavoitteet OSALLISTUJA Tuntee avoimen ja luottamusta synnyttävän ilmapiirin sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen perustekijät Tuntee oman lajinsa valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen ja osaa sen avulla hahmottaa lähtökohdat omalle kehittymiselleen Ymmärtää ryhmän koostumuksen sekä erilaisten valmennus- ja ohjaustyylien vaikutuksen valmentamiseen ja ohjaamiseen

Oma oppimispolku Oma persoona ohjaamisen lähtökohtana Hyvä ilmapiiri harjoituksissa Erilaisten yksilöiden huomioiminen Harjoituksen rakenne KOULUTUKSEN SISÄLTÖ

Oma persoonallisuus Oma pohdiskelu Missä asioissa olen hyvä? Missä asioissa minulla olisi vielä kehitettävää?

Hyvä ja kannustava ilmapiiri Turvallisuus ja yhteenkuuluvuus Yhteiset pelisäännöt / toimintamalli Motivaation synnyttäminen ja ylläpitäminen Kiusaamisen ehkäisy Kaikille onnistumisia Kaikkien samanarvoinen kohtelu Vuorovaikutustaidot

Ilmapiiriin vaikuttavat Kysytkö vai käsketkö? Viestiikö kehosi samaa kieltä kuin suullinen viestisi? Ohjaaja/valmentaja helposti lähestyttävä Selkeä harjoituksen aloitus ja lopetus Kaikkien huomioiminen harjoituksen aikana Ohjaajan/valmentajan selkeä ja ymmärrettävä puhe sekä halu ja taito kuunnella Ohjaajan/valmentajan oma esimerkki ja innostus Ajan antaminen tutustumiselle ja ryhmäytymiselle Harjoitusryhmän erilaiset liikkujat Onnistumisen kokemukset Oppimisympäristö

Palautteen antaminen Ole uskottava ja aito, perusta tosiasioihin Tuhlaa positiivista, säästä negatiivista Kerro ratkaisusta, älä ongelmasta ”Hampurilaispalaute” 1 2 3

Palautteen antaminen KORJAAVA ”KÄSIEN ASENTO ON HYVÄ, NOSTA HIEMAN TAKAMUSTASI” ARVOSTAVA ”OLITTE AHKERIA JA TARKKAAVAISIA” ”OLEN YLPEÄ TEISTÄ”! KUVAILEVA ”RENTOUTUMINEN ALKAA PÄÄLAESTA. JÄNNITTYNEISYYS NÄKYI VIELÄ” TOTEAVA ”SYÖTTÖSI OLI HYVIN AJOITETTU! MALTOIT ODOTTAA VILLEN SISÄÄNAJOA”

Miten saan itse aikaan hyvän harjoitusilmapiirin?

ILMAPIIRI VAIKUTTAA LOPPUTULOKSEEN

Harjoituksen rakenne Suunnittele harjoitus ryhmäsi mukaan Harjoituksen alkuun tutut rutiinitoimet Harjoitusosan tulee olla etukäteen suunniteltu, monipuolinen ja vaihteleva Harjoituksen loppuun tulisi varata rauhoittumisen hetki

Onnistunut harjoitus Selkeä tunnin rakenne, riittävästi toimintaa, kiireetön ilmapiiri Lyhyet ja selkeät ohjeet Puhuttele ohjattavia AINA etunimillä Annettaessa ohjeita sijoitu niin, että vältät mahdollisimman hyvin muut häiriötekijät Käytä tuttuja rutiineja Anna riittävästi aikaa tehtävien suorittamiseen Pidä kiinni sovituista säännöistä

Harjoitusryhmän erilaiset liikkujat Millaisia lapsia/nuoria ryhmässäni on? Pohdi lomakkeen avulla oman ryhmäsi liikkujia. Mitä tilanteita olet kohdannut erilaisten liikkujien kanssa?

Turvallisuus harjoituksissa FYYSINEN TURVALLISUUS Lapset eivät loukkaa itseään harjoitusten aikana! PSYYKKINEN TURVALLISUUS Mahdollisuus kokea erilaisia tunnetiloja turvallisesti. Lapsilla on mahdollisuus käsitellä erilaisia kokemuksia yhdessä ohjaajien ja muiden lasten kanssa SOSIAALINEN TURVALLISUUS Lapsi kokee olevansa hyväksytty ryhmässä juuri sellaisena kun hän on

Oma oppimispolku Mihin koulutukseen osallistun seuraavaksi? Kuka tai ketkä ovat tukenani seurassa ohjaajana kehittymisessä?

HENKILÖKOHTAISEN OSAAMISEN ARVIOINTI?

Oppimistehtävä Kokeneen valmentajan / ohjaajan harjoituksen seuraaminen Millainen on harjoituksen ilmapiiri? Mitä muita asioita huomioit ilmapiiriin liittyen? Millä tekijöillä ilmapiiriä voisi kehittää? Kuinka monipuolisuus näkyy harjoituksen aikana? Seurantalomake apuna Palautus mennessä Ennakkotehtävä koulutukseen Pohdi mitkä ovat omassa lajissasi tarvittavat psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet ja miten ne painottuvat? Huom. Oppimis- ja etätehtävät löytyvät myös Kymlin kotisivuilta

KOULUTUKSESSA MUKANA OLEVIEN LAJIEN KOULUTUSJÄRJESTELMÄT Jääkiekko: Paini: Taitoluistelu: Jousiammunta: Koulutusjärjestelmä työn alla. Karting: AKK Motorsportin kautta järjestettävät valmentajakoulutukset. Koulutusjärjestelmää ei saatavilla. Lisätietoja Jani Backman,