YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Advertisements

Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
TIK Johdatus-kurssi Elina Lehkonen
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Ammatillinen koulutus
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Oulun aikuislukio 2014.
RIKASTAMO Sinun urasi Klondike? Haluatko jo ulos luokkahuoneesta?
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Minä oppijana 1 ov..
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Ajatuksia oppimisesta
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
- Vanhemmat itsenäistyvän nuoren tukena
9.Lk Biologian laborointikurssi
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
AIKUINEN OPPIJA.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Tervetuloa orientoitumaan!
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Mitä yliopisto-opiskelu on? Yliopistossa opiskeluun liittyviä käytänteitä, ihmisiä ja kommervenkkejä kirjallisuuden fukseille.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
MOTIVAATIO.
Ops seminaari Askola.
Ammatillinen koulutus
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
HYVY001 – Akateeminen opiskelukyky – muutakin kuin pisteitä Syksy 2012 (2 op.)
Opintopsykologipalvelut Aalto-yliopistossa
Opintopsykologipalvelut Aalto-yliopistossa
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Eväitä opintojen sujumiseen ja esteettömyys opiskelussa.
Vuosikurssi-info vaka
Volitioprosessi, tahdon!
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Esityksen transkriptio:

YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA Opintoihin orientoitumisen luento 18.9.2014 H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio

Tämän kerran ohjelma Akateemisen ammattilaisuuden edellytykset Akateeminen vastuu ja vapaus Akateeminen opiskelukulttuuri Oma ryhmä voimavarana H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio

Olet opiskelemassa akateemiseksi ammattilaiseksi Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi seuraavia asioita… Akateeminen vapaus merkitsee itsenäistä ajattelua ja vastuuta oman näkemyksen rakentamisessa Akateeminen VAPAUS JA VASTUU ? http://www.helsinki.fi/arviointi/koulutuksenarviointi/images/kehittamisohjelma.gif H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio

Kaikki tulevat opinnot pohjautuvat aikaisemmin opittuun (noin 20 vuoden ajalta) Näitä asioita ei (välttämättä) opeteta yliopistossa enää uudelleen Opintojen luonne muuttuu lukio/ammattikoulu-opintoihin verrattuna. Miten opintojen luonne muuttuu? Tiedon tuottaminen Arvostus ja kunnioitus Kriittisyys VS. = Tiedeyhteisö Esimerkkejä eritasoisista kursseista. Ei valmiita tehtävänantoja, voi valita mielenkiinnon mukaan aiheita yms. Luovaa ongelmanratkaisua ME KERROTAAN. Opinnot ovat enemmän alaspesifejä, eivät enää vain yleissivistäviä H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio

Olet opiskelemassa akateemiseksi ammattilaiseksi Suoritan tutkintoon kuuluvat opinnot - Mutta miten? Akateeminen vastuu: oma-aloitteesuus, vastuullisuus, aikataulujen noudattaminen, tiedon etsiminen H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio

Mikä on opiskelukyky? Kuinka ylläpidän ja huolehdin siitä? H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio

SYL 2013 Innolla opiskelukykyä www.opiskelukyky.fi/tietoa/

OPISKELUKYVYN TALOMALLI (Kurri, 2006) 4. Opintojen harjoittamisen kerros 1. Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky ja terveys 3. Arvot, asenteet ja motivaatio 2. Opiskelutaidot Keskittyminen yhteen asiaan kerrallaan, ei pidä miettiä mitä kaikkea on vielä tekemättä. Opintojen suunnittelu ja ajankäyttö – miettiminen mihin tähtää. Myös vapaan ajan varaaminen – sopivassa suhteessa opiskelua ja muuta sosiaalista toimintaa. Rajan tekeminen milloin opiskelee – milloin ei. Millä tavalla lukee riippuu siitä mitä lukee. Valikoivuus ja keskittyminen avainsanoja. Miettiminen mitä tietoa on hakemassa – mihin kysymykseen pitäisi vastata.

Opiskelu ja opiskelukyky ovat Opiskelutaitoja Millä tavalla opin parhaiten? Fyysinen ympäristö, ryhmässä/yksin, muistiinpanotekniikat yms. Mikä on vaikeaa uuden asian opiskelussa? Miten voisin kehittyä oppijana? H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio

Opiskelu ja opiskelukyky ovat Ajankäytön suunnittelua Mihin aikani kuluu? Kuinka huomioin itsenäisen työn opiskelun ja muun elämän aikatauluttamisessa? Mitkä seuraavan päivän tehtävät voit aikatauluttaa edellisenä päivänä? Omat opinnot aikataulutetaan (HOPS) ja edistymistä seurataan, itsenäisen työn huomiointi Kumpi on vaikeampaa? Laske itsenäiseen työhön käytettävä aika ja suunnittele työsi sen mukaan. H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio

Opiskelu ja opiskelukyky ovat Motivaation ylläpitämistä Mitkä asiat minua motivoivat ja mitkä eivät? Miten ylläpidän motivaatiota opiskeluun? Mitkä muut asiat elämässä tukevat/ heikentävät opiskelumotivaatiotani? Kaikki ei ole niin kiinnostavaa, mutta hyödyllistä. Oman osaamisen reflektointi. Positiivinen asenne Halu oppia ja onnistua Riittävästi aikaa Hyviä työtapoja ja –tekniikoita H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio

Opiskelu ja opiskelukyky ovat Arvojen ja asenteiden tiedostamista Mitkä ovat minulla tärkeitä arvoja ja kuinka ne näkyvät (tai voisivat näkyä) käytännössä? Mitä arvoja saan ja haluan viedä eteenpäin työssäni opettajana? H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio

Opiskelu ja opiskelukyky ovat Viestintätaitojen harjoittelemista työelämääkin varten Mitkä viestitaidot ovat mielestäni tärkeitä? Mitkä ovat vahvuuksiani ja missä kaipaan harjoitusta? Kurssien lisäksi tarkoitetaan kaikkea opintoihin liittyvää viestintää, kuten harjoitustöiden esitteleminen, oppiminen rakentavaan kommentointiin, kirjoittaminen, netiketti, H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio

Opiskelu ja opiskelukyky ovat Verkostoitumista ja vuorovaikutustaitojen harjoittelua Vastuu myös muiden edistymisestä. Harjoitellaan eri yhteyksissä näitä taitoja. Työpaikkojen saanti tulevaisuudessa verkostoitumisen avulla. Eri ryhmissä toimiminen, perusryhmä, sivuaineryhmä, harjoittelussa toimiminen, harrasteryhmät yms. Itsetuntemus ja tilannetajun kehittäminen H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio

Opiskelu ja opiskelukyky ovat Oman asiantuntijuuden aktiivista rakentamista Yleisien ja alaspesifien työelämätaitojen oppimista ja harjoittelua opintojen aikana Näihin asioihin kaikki opiskelijat tulevat palaamaan opintojen (harjoitteluiden) aikana. H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio

Akateeminen VAPAUS JA VASTUU Akateeminen vapaus on vapautta oppia, tehdä opiskeluvalintoja, suunnitella opintoja ja vapautta osallistua opiskeluun. Toinen puoli salista miettii akateemiseen vapauteen ja toinen akateemiseen vastuuseen liittyviä asioita. Kirjataan ylös. Vastuuseen taas liittyy vastuu omista opinnoista ja yhteisöllisestä oppimisesta. Tutkimuksen tekemiseen liittyy myös monia vastuukysymyksiä. Akateeminen vastuu puolestaan tarkoittaa, että opiskelija kantaa itse vastuun omasta oppimisestaan. Yliopistossa ei kysytä milloin ja miten teet esseesi tai milloin suoritat tenttejä. Ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisi pärjätä yksin. Ohjaus- ja tukitoimet ovat tiedekunnassa ja yliopistossa kattavia. Ensin apua ja tukea kannattaa kysellä omaopelta tai opintoneuvojalta. H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio

Akateeminen OPISKELUKULTTUURI Oletuksena on, että aiemmin harjoitellut toimintamallit ovat jo hallussa! Opiskelijat ovat tasavertaisia tiedeyhteisön jäseniä Oppilas - opettaja vs. opiskelija - yliopisto- opettaja/professori Opiskelu on oma valintasi! Aktiivisuus myös yliopiston kehittämisessä ja yhteisiin asioihin tarttumisessa! H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio

Akateeminen OPISKELUKULTTUURI ei ole tätä Luennoilla tai harjoitusryhmässä omien kuulumisten vaihtaminen kaverin kanssa, kesken opetuksen Lo-listan sähköpostiviestien poistaminen niihin perehtymättä Jäät pois aamun luennolta, koska se vaan on liian aikaisin Et seuraa opintosuoritusten /- pisteiden kertymistä rekisteriisi Palautat kurssin lopputyön silloin kun sinulle sopii huomioimatta sitä, milloin opettaja on sen pyytänyt palauttamaan Opettajankokous, jossa rehtori briiffaa tulevasta viikosta: Kerrot työkaverille hauskimmat yksityiskohdat edelliseltä viikonlopulta Työsähköpostin lukematta jättäminen Jäät kotiin nukkumaan, koska töissä on tylsää Et tarkista maksetaanko sinulle oikeaa palkkaa tai palkkaa ollenkaan Lähetät työhakemuksen hakuajan sulkeuduttua H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio

MUISTUTUKSENA: Ohjaus tiedekunnassa ja yliopistossa Tiedekunnan ohjauskartta: http://www.oulu.fi/ktk/ohjaus_ja_tuki Yliopiston antama ohjaus Opintopsykologin palvelut Opiskelu- ja uraohjauspalvelut www.oulu.fi/yliopisto Huomioithan myös nämä: Eettiset ohjeet opiskelijalle (Opinto-opas s. 18.)