YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA Opintoihin orientoitumisen luento 18.9.2014 H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio
Tämän kerran ohjelma Akateemisen ammattilaisuuden edellytykset Akateeminen vastuu ja vapaus Akateeminen opiskelukulttuuri Oma ryhmä voimavarana H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio
Olet opiskelemassa akateemiseksi ammattilaiseksi Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi seuraavia asioita… Akateeminen vapaus merkitsee itsenäistä ajattelua ja vastuuta oman näkemyksen rakentamisessa Akateeminen VAPAUS JA VASTUU ? http://www.helsinki.fi/arviointi/koulutuksenarviointi/images/kehittamisohjelma.gif H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio
Kaikki tulevat opinnot pohjautuvat aikaisemmin opittuun (noin 20 vuoden ajalta) Näitä asioita ei (välttämättä) opeteta yliopistossa enää uudelleen Opintojen luonne muuttuu lukio/ammattikoulu-opintoihin verrattuna. Miten opintojen luonne muuttuu? Tiedon tuottaminen Arvostus ja kunnioitus Kriittisyys VS. = Tiedeyhteisö Esimerkkejä eritasoisista kursseista. Ei valmiita tehtävänantoja, voi valita mielenkiinnon mukaan aiheita yms. Luovaa ongelmanratkaisua ME KERROTAAN. Opinnot ovat enemmän alaspesifejä, eivät enää vain yleissivistäviä H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio
Olet opiskelemassa akateemiseksi ammattilaiseksi Suoritan tutkintoon kuuluvat opinnot - Mutta miten? Akateeminen vastuu: oma-aloitteesuus, vastuullisuus, aikataulujen noudattaminen, tiedon etsiminen H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio
Mikä on opiskelukyky? Kuinka ylläpidän ja huolehdin siitä? H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio
SYL 2013 Innolla opiskelukykyä www.opiskelukyky.fi/tietoa/
OPISKELUKYVYN TALOMALLI (Kurri, 2006) 4. Opintojen harjoittamisen kerros 1. Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky ja terveys 3. Arvot, asenteet ja motivaatio 2. Opiskelutaidot Keskittyminen yhteen asiaan kerrallaan, ei pidä miettiä mitä kaikkea on vielä tekemättä. Opintojen suunnittelu ja ajankäyttö – miettiminen mihin tähtää. Myös vapaan ajan varaaminen – sopivassa suhteessa opiskelua ja muuta sosiaalista toimintaa. Rajan tekeminen milloin opiskelee – milloin ei. Millä tavalla lukee riippuu siitä mitä lukee. Valikoivuus ja keskittyminen avainsanoja. Miettiminen mitä tietoa on hakemassa – mihin kysymykseen pitäisi vastata.
Opiskelu ja opiskelukyky ovat Opiskelutaitoja Millä tavalla opin parhaiten? Fyysinen ympäristö, ryhmässä/yksin, muistiinpanotekniikat yms. Mikä on vaikeaa uuden asian opiskelussa? Miten voisin kehittyä oppijana? H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio
Opiskelu ja opiskelukyky ovat Ajankäytön suunnittelua Mihin aikani kuluu? Kuinka huomioin itsenäisen työn opiskelun ja muun elämän aikatauluttamisessa? Mitkä seuraavan päivän tehtävät voit aikatauluttaa edellisenä päivänä? Omat opinnot aikataulutetaan (HOPS) ja edistymistä seurataan, itsenäisen työn huomiointi Kumpi on vaikeampaa? Laske itsenäiseen työhön käytettävä aika ja suunnittele työsi sen mukaan. H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio
Opiskelu ja opiskelukyky ovat Motivaation ylläpitämistä Mitkä asiat minua motivoivat ja mitkä eivät? Miten ylläpidän motivaatiota opiskeluun? Mitkä muut asiat elämässä tukevat/ heikentävät opiskelumotivaatiotani? Kaikki ei ole niin kiinnostavaa, mutta hyödyllistä. Oman osaamisen reflektointi. Positiivinen asenne Halu oppia ja onnistua Riittävästi aikaa Hyviä työtapoja ja –tekniikoita H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio
Opiskelu ja opiskelukyky ovat Arvojen ja asenteiden tiedostamista Mitkä ovat minulla tärkeitä arvoja ja kuinka ne näkyvät (tai voisivat näkyä) käytännössä? Mitä arvoja saan ja haluan viedä eteenpäin työssäni opettajana? H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio
Opiskelu ja opiskelukyky ovat Viestintätaitojen harjoittelemista työelämääkin varten Mitkä viestitaidot ovat mielestäni tärkeitä? Mitkä ovat vahvuuksiani ja missä kaipaan harjoitusta? Kurssien lisäksi tarkoitetaan kaikkea opintoihin liittyvää viestintää, kuten harjoitustöiden esitteleminen, oppiminen rakentavaan kommentointiin, kirjoittaminen, netiketti, H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio
Opiskelu ja opiskelukyky ovat Verkostoitumista ja vuorovaikutustaitojen harjoittelua Vastuu myös muiden edistymisestä. Harjoitellaan eri yhteyksissä näitä taitoja. Työpaikkojen saanti tulevaisuudessa verkostoitumisen avulla. Eri ryhmissä toimiminen, perusryhmä, sivuaineryhmä, harjoittelussa toimiminen, harrasteryhmät yms. Itsetuntemus ja tilannetajun kehittäminen H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio
Opiskelu ja opiskelukyky ovat Oman asiantuntijuuden aktiivista rakentamista Yleisien ja alaspesifien työelämätaitojen oppimista ja harjoittelua opintojen aikana Näihin asioihin kaikki opiskelijat tulevat palaamaan opintojen (harjoitteluiden) aikana. H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio
Akateeminen VAPAUS JA VASTUU Akateeminen vapaus on vapautta oppia, tehdä opiskeluvalintoja, suunnitella opintoja ja vapautta osallistua opiskeluun. Toinen puoli salista miettii akateemiseen vapauteen ja toinen akateemiseen vastuuseen liittyviä asioita. Kirjataan ylös. Vastuuseen taas liittyy vastuu omista opinnoista ja yhteisöllisestä oppimisesta. Tutkimuksen tekemiseen liittyy myös monia vastuukysymyksiä. Akateeminen vastuu puolestaan tarkoittaa, että opiskelija kantaa itse vastuun omasta oppimisestaan. Yliopistossa ei kysytä milloin ja miten teet esseesi tai milloin suoritat tenttejä. Ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisi pärjätä yksin. Ohjaus- ja tukitoimet ovat tiedekunnassa ja yliopistossa kattavia. Ensin apua ja tukea kannattaa kysellä omaopelta tai opintoneuvojalta. H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio
Akateeminen OPISKELUKULTTUURI Oletuksena on, että aiemmin harjoitellut toimintamallit ovat jo hallussa! Opiskelijat ovat tasavertaisia tiedeyhteisön jäseniä Oppilas - opettaja vs. opiskelija - yliopisto- opettaja/professori Opiskelu on oma valintasi! Aktiivisuus myös yliopiston kehittämisessä ja yhteisiin asioihin tarttumisessa! H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio
Akateeminen OPISKELUKULTTUURI ei ole tätä Luennoilla tai harjoitusryhmässä omien kuulumisten vaihtaminen kaverin kanssa, kesken opetuksen Lo-listan sähköpostiviestien poistaminen niihin perehtymättä Jäät pois aamun luennolta, koska se vaan on liian aikaisin Et seuraa opintosuoritusten /- pisteiden kertymistä rekisteriisi Palautat kurssin lopputyön silloin kun sinulle sopii huomioimatta sitä, milloin opettaja on sen pyytänyt palauttamaan Opettajankokous, jossa rehtori briiffaa tulevasta viikosta: Kerrot työkaverille hauskimmat yksityiskohdat edelliseltä viikonlopulta Työsähköpostin lukematta jättäminen Jäät kotiin nukkumaan, koska töissä on tylsää Et tarkista maksetaanko sinulle oikeaa palkkaa tai palkkaa ollenkaan Lähetät työhakemuksen hakuajan sulkeuduttua H Valppu-Paaso, T Kemppainen, J Palomaa, M Sainio
MUISTUTUKSENA: Ohjaus tiedekunnassa ja yliopistossa Tiedekunnan ohjauskartta: http://www.oulu.fi/ktk/ohjaus_ja_tuki Yliopiston antama ohjaus Opintopsykologin palvelut Opiskelu- ja uraohjauspalvelut www.oulu.fi/yliopisto Huomioithan myös nämä: Eettiset ohjeet opiskelijalle (Opinto-opas s. 18.)