Marjo Vesalainen / AinO-keskus:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 VUXENUTBILDNINGEN Sfa-medicin Sfa-medicin
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Viikko 19 (7. – ) Maanantai: (7.5.) -Kansanedustaja Pauliina Viitamies vierailulla klo Tiistai: (8.5.) -Tulevien 1.luokkalaisten tutustumispäivä.
Viikko 20 (14.– ) Maanantai: (14.5.) -6A: Kulttuuripolku/Elokuvatyöpaja klo MU-ryhmien Kevätkonsertti salissa klo Tiistai: (15.5.)
Kielitivoliristeily Iloa ja hyötyä verkosta Katrina Vartiainen.
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Kielipläjäys 7. luokalle
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Projektitoiminnan kehittäminen
Lukemaan oppiminen kirjoittamalla – tietokoneen avulla 7.–
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
Oodi-päivä
SUULLINEN HARJOITTELU
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Viikko 16 (16. – ) 8.LK TET-viikko Maanantai: (16.4.) -9B: Vierailu Olkkarissa ja Työ- ja elinkeinotoimistossa klo Tiistai: (17.4.) -Eskarit:
Miten HELDA ja TUHAT liittyvät koulutukseen ja miten ne otetaan huomioon eri tasoilla? Teodora Oker-Blom Viikin tiedekirjasto.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
CEFLING Yleiseurooppalaisen viitekehyksen taitotasojen lingvistinen perusta: toisen kielen oppimisen ja kielitaidon arvioinnin yhdistäminen Suomen Akatemia.
Viikko 14 (2. – ) Maanantai: (2.4.) -9B: Pankkivierailu (lähtö klo 9.45) Tiistai: (3.4.) -9.LK: Ammattistarttiin tutustuminen ilmoittautuneille.
TKI ja työelämäyhteistyö - teemaryhmä
Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
OPS MH/IK
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
9.Lk Biologian laborointikurssi
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
Viikko 13 (26. – )4.JAKSO ALKAA Maanantai: (26.3.) - Tiistai: (27.3.) -8.LK: Tutustuminen Eseduun klo Keskiviikko: (28.3.) -Rästikoe.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tiedotustilaisuus erillisiin erityisopettajan opintoihin hyväksytyille Tiistai klo Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos
Sähköisen oppimisen edelläkävijä | e-Opin oppimateriaalit Opettajan työtä helpottavat e-materiaalit.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot -seminaari Kielikoulutuspolitiikan verkosto Soveltavan kielentutkimuksen keskus.
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
KSP9 KIRJONTATEKNIIKAT
Seminaarityön rakenteesta
Toisen asteen koulutus
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: Puh WebOodi -asiat:
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Helsinki AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden.
IL-koulutus Viikin tiedekirjastossa
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
TN Puhetaito on hankittu taito Tämän päivän insinööri tarvitsee monenlaisia puhevalmiuksia. Tämän päivän insinööri tarvitsee monenlaisia puhevalmiuksia.
TN Suullinen viestintä = puhetaito ► Retoriikka (jo Aristoteles aikanaan) ► Maailman vanhin oppiaine?  Taito, jota on tarvittu aina ► Ihmisen.
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Sähköiset yo-kirjotukset
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Näkökulmia videotutkimukseen: ‘Ways-into-a-tape’
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Itsemonitorointi verkkokurssilla
Päihde- ja mielenterveyspalveluiden ja aikuisten sosiaalityön teemaryhmän kokous –Tiedotettavat asiat Heljä Savolainen esitteli oma alatyöryhmänsä.
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Marjo Vesalainen / AinO-keskus: http://www.helsinki.fi/aino/ Tutkimusta kielten opetukseen, oppimiseen ja aineenopettajakoulutukseen liittyen Ready, Steady, Gradu! 16.4.2012 Marjo Vesalainen / AinO-keskus: http://www.helsinki.fi/aino/

Humanistit työelämässä Rakentava kumppanuus -ryhmän loppuraportti: https://alma.helsinki.fi/doclink/238771 Kehitettävää esim. Projektinhallintataidot Viestintä- ja yhteistyötaidot Tieteellisen tiedon soveltamiskyky

Ohjelma 14.00 Aloitus 14.15 Esityksiä tutkimuksesta, projekteista, tehdyistä graduista n. 15.45 Kahvitauko (ala-aulassa) 16.15-17.45 Teemaryhmät 1 ja 2

Tutkimuksesta, projekteista, tehdyistä graduista… Salla Kurhila: Interaktiivinen keittiö ja kielenoppiminen Jouni Rostila: Konstruktiokieliopin opetussovellukset; miten tuoda luontaisen kaltaista syötettä mukaan opetukseen niin, että se käynnistää luontaista kielenoppimista Sanna-Kaisa Tanskanen: Uusi media ja kielen oppiminen ja opettaminen Opetushallituksesta Raili Hildén: LukSuS-hanke ja OPH:n kielten oppimistulosten kansallista arviointia koskeva hanke

Teemaryhmät TEEMARYHMÄ 1 Vuorovaikutus opetustilanteissa salissa 8 Erilaisia tutkimusaineistoja – miten niitä voi hyödyntää ja mihin niitä voi käyttää? salissa 2

TEEMARYHMÄ 1 Aiheina ovat mm. luokkahuoneviestintään, puhestrategioihin ja suullisen kielen oppimiseen ja harjoitteluun liittyvät kysymykset. Mukana esim. Inkeri Lehtimaja (väitteli aiheesta "Puheen suuntia luokkahuoneessa. Oppilaat osallistujina yläkoulun S2-tunnilla.”) Lasse Ehrnrooth (tarkasteli gradussaan puhestrategioita lukion englannin syventäville kursseille)

TEEMARYHMÄ 2 TAITO-hanke ja sen aineisto: Anne Huhtala, Päivi Sihvonen, Teemu Helkamäki ja Mia Jyrkinen HY-TALK-projektin aineisto ja mitä tutkimusta siitä voisi tehdä: Hanna Lehti- Eklund Kielentutkimuksen aineistoista alustaa Minna Palander-Collin