Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos"— Esityksen transkriptio:

1 Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos
HY-TALK HY- TALK Suullisen kielitaidon arviointitutkimus Helsingin yliopistossa Raili Hildén Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos VieKi

2 HY-TALK Hankkeen päämäärä vankentaa puheviestinnän, erityisesti vieraiden kielten suullisen taidon opetusta ja arviointia yleissivistävässä koulutuksessa ja korkeakouluasteella kohentamalla mittavälineen laatua Vastata ajankohtaisiin kielitaitotarpeisiin ja koulutuspoliittisiin linjauksiin

3 HY-TALK Tutkimustehtävä Päämäärään pyritään validoimalla kansallisiin opetussuunnitelmaperusteisiin sisältyvää taitotasoasteikkoa sen

4 HY-TALK Validiuden nykytila: Tulkitseva tutkimus/Validius pragmaattisena argumenttina: Hy-Talk Väitettä kokeen pätevyydestä käyttötarkoitukseensa tuetaan ja kiistetään Tukea antavat perusteet = johtopäätöstä puoltava näyttöa puoltava näyttö ja siihen perustuvat lausumat (grounds = warrants + backing data)- koska…. Kumouspyrkimyksiä tukevat kiistävä näyttö ja siihen perustuvat vastaväitteet (rebuttal + rebuttal data) - jollei sitten…

5 Validiuden nykytila: Tulkitseva tutkimus/Validius pragmaattisena argumenttina: Hy-Talk
Jollei sitten –lauseiden kohteina ovat puoltoväitteiden vastaväitteet Puutteellinen relevanssi, hyödyllisyys, tarkoitetut seuraukset tai näytön riittävyys Lähteenä suullisen kielitaidon konstruktin kannalta relevantin vaihtelun yli- tai aliedustuminen

6 Validiuden nykytila: Tulkitseva tutkimus/Validius pragmaattisena argumenttina: Hy-Talk
VÄITE: Kansallisiin opetussuunnitelmaperusteisiin sisältyvän puhumisen taitotasoasteikon kuvausasteikot mahdollistavat riittävän pätevät ja oiekudenmukaiset (“validit”) johtopäätökset yleissivistävän koulutuksen opiskelijoiden suullisesta kielitaidosta.

7 HY-TALK Validiuden nykytila: Tulkitseva tutkimus/Validius pragmaattisena argumenttina: Hy-Talk Koska-lauseet koskevat väitteen: - relevanssia (Miten yksimielisesti arvioijat sijoittavat puhenäytteet taitotasoille? Miten holistinen tasoarvio ja analyyttinen tasoarvio piirteiden suhteen rinnastuvat toisiinsa? Miten kukin laatupiirre etenee taitotasolta toiselle laadullisesti ja matemaattisesti?) - hyödyllisyyttä (Mitä palautetta oppilaat, opettajat ja arvioijat antavat koetehtävistä? Miten tehtävät edustavat opetussuunnitelmaa/ edeltävää opetusta?) - tarkoitettuja seurauksia - näytön riittävyyttä (Missä määrin arviointiasteikon tasokuvaukset kattavat suoritusanalyysissä havaittavat puheen piirteet? Mitä ilmiöitä jää tarkastelun ulkopuolelle ja mikä on niiden suhde tasoarvioon?)

8 Tutkimuksen kohde, aineisto ja toimijat
HY-TALK Tutkimuksen kohde, aineisto ja toimijat

9 OPS-taitotasoasteikko
HY-TALK OPS-taitotasoasteikko Laadittu kuvaamaan oppilaiden kielitaidon kehitystä opetussuunnitelmaperusteiden tavoitteiden suunnassa perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen (CEF - Common European Framework of Reference for Languages 2001) asteikon sanamuodoista vallitseva yksimielisyys tutkittu (Hildén & Takala 2003) viitekehyskytkentä (Hildén & Takala 2006).

10 Kielitaidon tasojen kuvausasteikko (LOPS 2003; POPS 2004)
Taitotaso A1 Suppea viestintä kaikkein tutuimmissa tilanteissa A1.1 Kielitaidon alkeiden hallinta A1.2 Kehittyvä alkeiskielitaito A1.3 Toimiva alkeiskielitaito Taitotaso A2 Välittömän sosiaalisen kanssakäymisen perustarpeet ja lyhyt kerronta A2.1 Peruskielitaidon alkuvaihe A2.2 Kehittyvä peruskielitaito Taitotaso B1 Selviytyminen arkielämässä B1.1 Toimiva peruskielitaito B1.2 Sujuva peruskielitaito Taitotaso B2 Selviytyminen säännöllisessä kanssakäymisessä syntyperäisten kanssa B2.1 Itsenäisen kielitaidon perustaso B2.2 Toimiva itsenäinen kielitaito Taitotaso C1-C2 Selviytyminen monissa vaativissa kielenkäyttötilanteissa C1.1 Taitavan kielitaidon perustaso

11

12 Aineisto Väh. 160 oppilaan puhesuoritukset videotallenteina
4 kieltä, paritehtävä Tehtäväversiot perusopetuksen 7. luokan alkuun, lukion alkuun ja lukion päättövaiheeseen/korkea-asteelle Ks. projektisivusto tai blogi Tehtävät luokitellaan, nimetään ja tallennetaan verkkojakoon ja myöhemmin tietokannaksi Esimerkki aineistosta (ra L1)

13 Projektiryhmä HY-TALK
Soveltavan kasvatustieteen laitos: Raili Hildén (tieteellinen johtaja) Pohjoismaisten kielten ja pohjoismaisen kirjallisuuden laitos: Hanna Lehti-Eklund, Carita Rosenberg-Wolff ja Maria Green-Vänttinen Romaanisten kielten laitos: Päivi Sihvonen ja Eva Havu Saksalainen laitos: Marjo Vesalainen Englannin kielen laitos: Anna Mauranen AinO-Keskus: Marja K. Martikainen Yhteistyötahoja Käyttäytymistieteellisessä tdk:ssa, Hy:n Kielikeskus, Jyo:n SOLKI

14 Tuotoksia Tutkimusraportteja ja opinnäytetöitä tdk:n yhteistyönä
HY-TALK Tuotoksia Tutkimusraportteja ja opinnäytetöitä tdk:n yhteistyönä empiirisesti vankennettu tehtäväkokoelma havainnollistamaan eurooppalaisen viitekehyksen ja sen suomalaisen opetussuunnitelmasovelluksen puhumisen taitotasoja englannin, ranskan, ruotsin ja saksan kielissä maamerkkiaineisto eri kieliin opettajankoulutuksen ja itseopiskelun avuksi


Lataa ppt "Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google