Keräilystä lisäansiota ja liiketoimintaa? Seminaari Lopella 25.11.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osuustoiminta osana hallituksen elinkeinopolitiikkaa YK:n kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012 Suomen pääjuhla Työmarkkinaneuvos Jarmo Palm.
Advertisements

Panu Niemi Lahti Panu Niemi  TUPO:sta ei yksin ole pelastajaksi ◦ Tuonti jatkaa nousuaan ◦ Suomessa myydyistä huonekaluista noin 60% on tuontitavaraa.
Kauppapuutarhaliitto ry/JJ/ Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen 2009–2010 – poimintoja – Jyrki Jalkanen Kauppapuutarhaliitto ry.
Kiinteistöveroprojekti Tilanne: huhtikuu 2013
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Helppo, edullinen, yksilöllinen Onnitalon suunnittelu.
Työ- ja elinkeinokeskus HÄMEEN TE-KESKUS APUNA YRITYKSESI OMISTAJANVAIHDOKSESSA Loppi Hannele Heikkinen Sukupolvenvaihdosten edistäminen ja.
Maaseutukehitys. Leader Älä anna ideasi olla pelkkä ajatus -toteuta se!
www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
Yhteistoiminnallinen oppiminen ja tiedon rakentaminen Esitys laadullisten lähestymistapojen kokeilemisesta HyvAMO-hankkeessa Heli Saarikoski,
Jousenpuiston ja Matinkylän metroasema-alueet KEHITTÄMISIDEAT INFO
Osuuskunta mukana yrittäjyyskasvatuksessa Leena Varis
Nuoria etsimässä keväällä 2013 • Tiedotus alueellisille toimijoille mm. avoterapeutit, avohuollon ohjaajat, kuntoutusohjaajat, oppilaitokset • nihkeesti.
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Markkinoinnin perusteet
Web 2.0 sivut Lego Hyvä esimerkki toiminnan muuttamisesta Web2.0 henkeen Tekivät runsaasti tappiota kunnes kehittivät Mindstorm ohjelman jolla.
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
Projektisalkun hallinta
Jyrki Kalliolahti TIES
Kuntauudistuskysely akavalaisille 2012 Yhteenveto tuloksista
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
Yrittäjien ohjaajapankki Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Avainopistojen Lake-hanke ”Avainhanke II”
TTL Sosiaalisessa mediassa
Tinja Saarela ja Virpi Pennannen: Koulutuksen merkitys asiantuntijuuden vahvistamisessa SoveLin 20-vuotisjuhlaseminaari Mikko Vähäniitty.
© Mimino Oy / VO Maaseutumatkailuseminaari Mimino Oy / Virve Obolgogiani Miten saada ulkomaalaisia matkailijoita Suomen maaseutukohteisiin?
Arviointi ja arviointipäätöksen tekeminen
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
SUUNNITELLAAN YHDESSÄ – PAIKALLISIA TUOTTEITA AMMATTIKEITTIÖÖN Marjat, hedelmät ja kasvikset Maija Rissanen Joensuu
BPW Finland BPW ja samapalkkaisuus Samapalkkaseminaari, Leena Roivas BPW Finland Puheenjohtaja
Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke. TUL:n Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke on uusi seurojen kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena on saada urheiluseurojen.
Projektin nimi: Iso rinkeli
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
MTK:n valtuuskunnan syyskokous Maaseutuyrittäjyyslinja.
Yhdessä tehokkaampaa palvelua – yhteistyöllä uusia mahdollisuuksia Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus,
Maaseutumatkailun suhdanteet ja kehittäminen Kysely yrittäjille.
Metsänhenkeä etsimässä Prosessikuvaus Metsänhenki-naamiosta Katariina Kinnunen 2007.
OSAAMISINTENSIIVISEN YRITTÄJYYDEN EDISTÄMINEN JA UUDEN LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMINEN = OiLi
Kimmo Aalto Toiminnanjohtaja, Lomalaidun ry Miten tästä eteenpäin kylämatkailun kehittämisessä ?
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Työelämän kehittämishanke ”Taitopuisto III”. Hankkeen keskeinen tavoite Seudulla ja laajemminkin tunnettu ja arvostettu, asiakaslähtöinen, joustavasti.
Tytöt teknologian taitajiksi
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Stratpääm060509ar.ppt 1 KMO 2015 VISIO STRATEGISET PÄÄMÄÄRÄT Marja Kokkonen LIITE 2.
Mitä halutaan pelin tulevaisuudelta? Mika Helminen kilpailupäällikkö Meidän kaikkien peli -seminaari Holiday Club Tampereen kylpylä.
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
Tutkijan tarpeet tuotekehitykselle/tuotteistamiselle Tutkijoiden olisi hyvä tietää ennakkoon organisaation ja ohjelman pelisäännöt: IPR- asiat, ym. Ohjelmalla.
Miten yritykset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Jarmo Nieminen Projektipäällikkö CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Yhteisten pelinsääntöjen luominen Nina Granlund 2006.
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
 Perustettu v.2003  Toimii kaikissa PC / MAC / LINUX koneissa  Yhteensopiva kaikkien yleisimpien Internet- selainten kanssa :Internet Explorer, Firefox,
Nuorten näköistä toimintaa Espoossa KOPPI Kohti kuntouttavampia työelämäpalveluita –hanke Projektisuunnittelija Hilla-Maaria Sipilä Tampere.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Kilpailevat yritykset
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
HINNAN MAKSAMINEN SOPIMUKSESTA
Tilinpäätösten toimittaminen rakenteellisessa muodossa
Tasa-arvosuunnitelma
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Virtuaalikuuntelun hyödyntäminen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luonnontuotteista kasvua Kaakkois-Suomeen
Kalastuksen innovaatio-ohjelma, Blue Products Ohjelman tavoitteet:
Esityksen transkriptio:

Keräilystä lisäansiota ja liiketoimintaa? Seminaari Lopella

Keräilykokeilu Aloitettiin Lopella elokuussa Etsittiin keräilijöitä männyn ja kuusen kävyille sekä mustikanvarvuille Etsittiin paikat, joista materiaalin saa kerätä Haastateltiin kukka- ja askarteluliikkeiden omistajia Etsittiin kiinnostuneita ostajia tukkukaupoista Sovittiin tuotteiden tekemisestä yrittäjien kanssa Koemarkkinointi valmiiden tuotteiden kanssa tukkuportaassa

Tulossa seminaarin jälkeen Koemarkkinointia jatketaan Verkoston luominen kerääjien ja valmistajien kesken Osahanke päättyy

Pakattuja, laadukkaita tuotteita

Havaittua, kuultua, kokeiltua Tuotteiden ostoon nähtiin mahdollisuuksia erityisesti sesonkien yhteydessä. Tarvetta kukkakauppiaat näkivät männynkävyistä valmistetuille kukkatikuille, varpu-nipuille, erilaisille kransseille sekä sidonta- ja asetelmien pohjille. Puolivalmisteiden tulisi olla yksilöllisiä ja muotoiltuja, jotta ne erottuisivat mm. tuontitavarasta. Keruun ja tarjonnan toivottiin olevan pitkäjänteistä, ammattimaista ja kannattavaksi mietittyä. Laadun tulee olla tasaista, vakioitua ja toimitusten varmoja. Tuotteiden osalta olisi saatava aikaan sarjatuotantoa.

Tukkujen kautta toimittaminen olisi kätevää, mutta ”välikäsi” myös nostaa kustannuksia ja heikentää kannattavuutta. Tukkuliikkeet vaativat tuotteisiin ean-koodit, koodin hankkiminen nostaa kustannuksia. Haastatelluissa liikkeissä merkittävä määrä luonnon- materiaaleista (mm. sammalet, kävyt, havut, lieot, varvut) kerättiin itse. Omalla keruulla oli taloudellista merkitystä maaseudun kukkakaupoille, koska esimerkiksi marketeissa tarjotaan erilaisia asetelmia edulliseen hintaan. Tukusta ostettiin esimerkiksi mustikanvarpuja, isoja käpyjä, langoitettuja käpyjä ja kranssi-pohjia, yleensä ulkomailta tuotua. Keskusteluissa tuli esille, että luonnonmateriaalien käytössä tarvitaan asennemuutosta ja -muokkausta. Luonnosta saatavia ”ilmaisia käpyjä” on vaikea saada myydyksi.

Päätelmiä Luonnonmateriaalien keruun ja jatkojalostuksen sekä markkinoinnin kehittämistavoitteet: materiaalien ja tuotteiden saatavuus, niiden käyttö ja arvostus. Yrittäjyydessä ja kehittämistyössä tarvittava tieto ja osaaminen tulisi olla koottuna ja tiedonkulun toimia. Toiminnan laajentaminen vaatii yhteistyön tiivistämistä metsätalouden kanssa sekä mm. verotuksen selvittämistä. Myös liiketoimintamallin kehittämiseen kannattaisi panostaa. Jatkossa kerääjien ja jalostajien kannattaisi verkostoitua, järjestää teemapäiviä ideoinnin, markkinoinnin ja tuotekehittelyn tiimoilta.