Kestävän kehittämisen työkalupakki. Kehitystyö New Economics Foundationin toimeksiannosta PLANED alkoi kehittää työkalua, joka vastaisi seuraaviin tavoitteisiin:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Advertisements

Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)
Maaseutukehitys. Leader Älä anna ideasi olla pelkkä ajatus -toteuta se!
YHDESSÄ TULEVAAN Asukkaat, kylät, yhdistykset ja kunnat Hämeessä – Hämeen Kylät ry: Kanta-Häme Päijät-Hämeen kylät ry: Päijät-Häme.
- millainen on hyvä kyläsuunnitelma? - onko tarpeen määritellä hyvän suunnittelun laatukriteereitä? - mitkä ovat keskeiset elementit kyläsuunnittelusta?
Web-kyselyistä Kyselyt internetissä RM 2011.
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
Pirkanmaan Vuoden Kylä 2011: Kotala, Virrat.
Kylätoimintaan kannustaminen Narberthissa. Aloitekykyinen yhteisö voi auttaa paremman tulevaisuuden rakentamisessa Paikallisten voimavarojen kehittäminen.
DESERVE:n tarina Andra Aldea-Partanen Nakertaja, Kajaani.
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Tietojärjestelmän suunnittelu
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Projekti: Paikallisten innovaatioiden jakaminen ja kehittäminen yhteisöjen verkostoissa /Pirkanmaan Kulttuurirahasto.
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
YHTEISTYÖSSÄ ON VOIMAA! Salon ammattistartin yhteisöprojekti; KOTIVÄENILTA
STRATEGIAPROSESSI STRATEGIA Nykytilan analyysi, SWOT Skenaariot
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Kaivosten sosiaaliset vaikutukset Pohjoiskalottikonferenssi, Kiiruna Kestävä kehitys Yliopistonlehtori Leena Suopajärvi, Lapin yliopisto.
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Keskustelu 1. ideoita tapaamisten sopimistarpeita oppimisen virtuaalisovelluksista kiinnostuneiden yhteistyön rakentaminen –EduFinland jo vahva verkosto,
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
VISIO KMO: Kestävää hyvinvointia monimuotoisista metsistä TULEVAISUUSKATSAUS: Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia Liite 2.
UMF I Luento 7. Viime kerralta Lue II.5 ja II.6. Lause II.5.1 tapauksessa f(x,y) = (x, sin(y)) ja g(x, y) = (cos(x), y). Voit lähettää epäselvistä kohdista.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
Gloucestershire Englanti Bassano del Grappa, Veneto / Italia Liffre Ranska Comenius on Sokrates-ohjelman kouluopetuksen alaohjelma. Ohjelman tavoitteena.
Living lähetyssäätiö säätiöasiamies Samuel Nousiainen
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Tide-projektin esittely Sidosryhmätapaaminen Sisko Rauhala.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Aloitusseminaarin ohje
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
Luonnonvaraviestinnän joulutapaaminen Itämeri-viestijöiden yhteistyöverkosto Aira Saloniemi Verkkopäätoimittaja, SYKE.
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
Matriisien käyttö laitosten itsearvioinnissa Mira Huusko Kehrä-seminaari.
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
SOS II Rakenteellinen sosiaalityö Työpaja 1 Tampere
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus Sauli Rouhinen, pääsihteeri Suomen kestävän kehityksen toimikunta Ympäristöministeriö.
Luo(v)uutta puusta-Hiilinielu Design Studio TkT Ulla Häggblom, TAMK Biotalous Road , TAMK.
VESO “THE FUTURE IN OUR HANDS: CREATING EUROPEAN ENTREPRENEURS” alakoulun Erasmus+ -hanke.
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Responding to local needs and promoting development in Tanzania
Klubin strategia työkalu KST
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Maailmankansalaiseksi kasvamisen ja kasvattamisen haasteita ja oivalluksia Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille.
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Tiekartta digitaalisuuteen
Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25. 4
Tervetuloa! Ohjelma: Tervetuloa! Kuntatiimien kokeilupalautteet (ja tavoitteet muutamalla tiimillä) a) Monialainen työ b) Neuvokas.
Eksotessa vuosien 2010 – 2015 aikana tehdyt kehitysprojektit
Nimi: Järjestelmien ja palvelujen siirto: TORI / TOSI, liite 8
PUNK-hankkeen arviointi
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
“THE FUTURE IN OUR HANDS: CREATING EUROPEAN ENTREPRENEURS” alakoulun Erasmus+ -hanke VESO
Linkkejä hyviin menetelmiin
Nimi: Hankinnan periaatteet, liite 5
Evästystä paikalliseen ops-työhön
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Esityksen transkriptio:

Kestävän kehittämisen työkalupakki

Kehitystyö New Economics Foundationin toimeksiannosta PLANED alkoi kehittää työkalua, joka vastaisi seuraaviin tavoitteisiin:  Auttaa yhteisöjä ymmärtämään kestävä kehitys  Käyttää työkalua kestävän yhteisön kehittämisprojektien suunnittelussa  Tiedottaa päärahoittajille yhteisöprojektien arvioinnista rahoitusta jaettaessa  Liitetään seuraaviin prosesseihin “Visioning”, “Future Search” ja “Plugging the Leaks” tai käytetään itsenäisenä menetelmänä.

Kestävän kehityksen työkalua on käyetty 42 kertaa viimeisen 3 vuoden aikana. Menetelmä lisää tietoisuutta ja auttaa yhteisöjä suunnittelemaan projektinsa kestävästi. Olemme huomanneet, että on hyvin selvä yhteys käsitteillä “kestävä” ja paikallinen “voimaatuminen”.

Kolme korttipakkaa

“ Visio 1 “ työpajan ohjelma  Tulo ja virvokkeita  Tervetuloa  PLANED yhteistyön esittely  Jotain erikoista  Yhteisön kuuleminen  Yhteisö osa isompaa kokonaisuutta  SWOT- analyysi  Mitä seuraavaksi

Lampheyn Visio 1 -työpaja Käytössä 1. osa työkalupakista (keltaiset kortit)

Keltaiset kortit Yhteisö osana isompaa kokonaisuutta Tarkoitus: Tutkitaan yksilöiden ja yhteisön toiminnan vaikutuksia globaaleissa asioissa

“Visio 2” työpajan ohjelma  Tervetuloa  Ihanteellinen yhteisö  Taidot ja voimavarat  Toimintaideat  Projektisuunnittelu  Palaute  Mitä seuraavaksi

Jamestonin Visio 2 -työpaja Käytössä 2. osa työkalupakista (siniset kortit)

Siniset kortit Ideoita toimintaan Sinisiä kortteja käytetään ideointivaihessa, kun ryhmät ovat tunnistaneet mahdollisia projekteja, tarkastelleet vahvuuksia ja mahdollisuuksia, paikallista toimintaa ja kuka voisi avustaa. Kestävän kehityksen miettiminen auttaa ihmisiä löytämään muita mahdollisia projekteja ja/tai laajentamaan olemassa olevia projekteja.

Jamestonin “Visio 2” -työpaja Käytössä 3. osa työkalupakista (valkoiset teemakortit)

Valkoiset teemakortit Projektisuunnittelu Valkoisia kortteja käytetään projektisuunnittelussa. Ne kannustvat ryhmiä miettimään esim:  Voiko projektilla saada aikaan laajempaa hyötyä?  Voiko projekti hyödyttää laajempaa joukkoa ihmisiä?  Voiko se vähentää luonnonvarojen käyttöä tai ympäristöhaittoja?

Esimerkki valkoisten korttien käytöstä Dalen työpajassa.

Yhteisötyöpajan ohjelma (Työkalupakki)  Tervetuloa  Ihanteellinen yhteisö  Taidot ja voimavarat  Toimintaideat  Projektisuunnittelu  Palaute  Mitä seuraavaksi

The Old School Station Road NarberthPembrokeshire SA67 7DU Tel: +44 (0) Fax: +44 (0)