Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Yksilölliset opetussuunnitelmat
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely. Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin,
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
opetussuunnitelmatyö ja hyvinvointi
Toiminnalliset ryhmätehtävät osana liikunnanopetusta:
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
LUOKANOHJAAJAKOULUTUS
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Kielihanke Hanke kielten opiskelun varhentamiseksi, kehittämiseksi ja lisäämiseksi esi- ja perusopetuksessa.
Fyysisen aktiivisuuden on havaittu edistävän myös lasten tiedollisia toimintoja, kuten muistia, tarkkaavaisuutta sekä tiedonkäsittely- ja ongelmanratkaisutaitoja.
Kelpo-hanke Amisto
Ideointia Oulussa
Meidän koulumme on Liikkuva koulu
Aikataulu Uudistuva varhaiskasvatus -täydennyskoulutukselle
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Aikataulu Uudistuva varhaiskasvatus -täydennyskoulutukselle
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
PSYA11 Kandidaatintutkielma
Folkhälsan on yleishyödyllinen sosiaali- ja terveysalan järjestö, jonka tavoitteena on tukea suomenruotsalaisten terveyttä ja elämänlaatua. Toiminta kattaa.
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Liikunnan Perusopinnot
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

6.4.2017 Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa 2009-2010 Pääkohderyhmä: opettajiksi ja lastentarhanopettajaksi opiskelevat Muut kohderyhmät: lehtorit, opettajat, vanhemmat ja lapset Aihepiiri: Peruskoulun liikunnan ja toiminnallisten oppimistapojen kehittäminen Näkökulmat: Työyhteisökohtainen kehittäminen, verkostotyö, osaamisen lisääminen, olosuhdetyö Marko Kielinen 6.4.2017 Marko Kielinen

6.4.2017 Taustaa Tutkimustulosten perusteella liikunnan lisääminen koulupäivän aikana on vaikuttanut erittäin positiivisesti kaikkien lasten keskittymiskykyyn ja sitä kautta oppimistuloksiin (Ericsson 2007, Nupponen ym.2008, Borremans ym. 2010). Myönteiset vaikutukset ovat myös havaittavissa erityisen tuen tarpeessa olevilla oppilailla (Rintala 2005). Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan liikunnan merkitys keskittymiskyvyn lisääntymiseen ja ylivilkkauden vähentymiseen mm. ADHD –lapsilla on verrattavissa vastaavaan vaikutukseen, mitä lääkkeillä saadaan aikaiseksi (Kuo & Faber 2008). Marko Kielinen

6.4.2017 Marko Kielinen

Hankkeen keskeisiä teemoja : 6.4.2017 Hankkeen keskeisiä teemoja : liikunnan merkitys päiväkoti- ja kouluikäiselle lapselle koululaisten liikunnan ydinsisällöt koulun mahdollisuudet liikuttajana koko koulupäivän ja päiväkotipäivän liikunnallistamista tukevat keinot ja harjoitteet -Liikkujaksi – koulutus Liikkujaksi-koulutuksessa etsitään keinoja vähän liikkuvien ja erityistukea tarvitsevien lasten liikkumisen lisäämiseksi. Liikuttava lauantai Marko Kielinen 6.4.2017 Marko Kielinen

6.4.2017 Tavoitteet: Hankkeen yksi keskeisistä tavoitteista on kodin ja koulun välisen toiminnallisen yhteistyön mallintaminen. Koulutukset loivat pohjan Liikuttavan lauantain toteuttamiseen Kenttäpäivissä haetaan käytännön kokemusta kodin ja koulun välisen yhteistyön lisäämisestä liikunnan keinoin. Hankkeella on myös tarkoitus lisätä valmiuksia yhteistoiminnallisten työtapojen käyttöön ja työskentelyyn moniammatillisessa työryhmässä. Marko Kielinen

6.4.2017 Marko Kielinen

liikunnan merkitys erityisesti vähän liikkuvalle lapselle 6.4.2017 liikunnan merkitys erityisesti vähän liikkuvalle lapselle lasten motivointi ja kannustava ilmapiiri vähän liikkuvien lasten rohkaisijoina vähän liikkuvien ja erityistä tukea tarvitsevien lasten innostamista tukevat keinot ja ohjaustavat yhteisen toiminnan erilaiset keinot Vanhempien rohkaiseminen Opettajien rohkaiseminen Tutkimusta linkitettynä opinnäytetöiden muodossa Marko Kielinen 6.4.2017 Marko Kielinen

6.4.2017 Tuloksia Hankkeessa on vahvistettu tulevien perusopetuksen opettajien valmiuksia liikkumisen huomioimisessa, opetuksen suunnittelussa ja liikunnan mahdollisuuksien huomioimisessa akateemisten taitojen opetuksessa (mm. toiminnalliset opetusmenetelmät, ryhmä- ja tiimityötaidot, sosioemotionaalinen ja kognitiivinen kehitys sekä itsetunnon vahvistaminen) Hankkeessa on kehitetty toimivia menetelmällisiä ratkaisumalleja opettajan työhön. Koulutuset ovat lisänneet opiskelijoiden tietoa siitä, miten liikunnan avulla voidaan opettaa toiminnallisesti ja samalla sosioemotionaalista ja kognitiivista kehitystä tukevasti oppiaineita Väitöskirjat: Virpi Louhela ja toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöä luokassa, jossa erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia. Marko Kielinen

6.4.2017 Marko Kielinen

Hankkeen toimijat Oulun yliopisto ja kasvatustieteiden tiedekunta: 6.4.2017 Hankkeen toimijat Oulun yliopisto ja kasvatustieteiden tiedekunta: Lehtori LL Susanna Takalo, liikunnan didaktiikka Yliopisto-opettaja Ari Rahikkala, liikunta Yliopitosnlehtori fil.tri Marko Kielinen, erityiskasvatus Tohtorikoulutettava Virpi Louhela Toteuttava liikunnan aluejärjestö: Pohjois-Pohjanmaan Liikunta ry Lasten liikunnan päällikkö Lassi-Pekka Risteelä Marko Kielinen

6.4.2017 Kiitos! Marko Kielinen