MITEN LAPSI SELVIÄÄ KRIISISTÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
Kriisityön koulutuspäivä
Marionetit, Keppi- ja Kurkistusnuket
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Työparityöskentely päiväkodissa
EPÄONNISTUMISESTA SELVIÄMINEN URHEILUSSA – seminaari
Jumalan kanssa.
Vihdin seurakunnan ilta
Koulujen kriisityö Jokelan koulutragedian valossa
Kriisityön koulutuspäivät
Miksi ja mitä hyötyä trauman käsittelystä valmentamiseen
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Katso Aitolasta lisää:
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Sukupuoleltaan moninaisen lapsen tai nuoren kohtaaminen perheterapiassa C Transtukipiste, Seta ry Maarit Huuska.
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmän kalvosarja: Lapsen erokriisi
Lasten osallisuutta kartoittamassa
 Ryhmä Länsi ◦ Pelejä pelataan paljon, ongelmaksi asti, mt-ongelmia, poissaolo-ongelmia, ongelmat vanhempien kanssa yhteisymmärryksen löytymisessä ◦
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Lapsen toiminnallisen näön tutkiminen
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Kirje joulupukille By Eetu, Olli & Tuukka.
Mira Haapala, Karoliina Hiitola, Saana Berg VAKA-12A
TVT (vaka) Projektitehtävä
Metsän puut ja kasvit-projektisuunnitelma päiväkotiin
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
MITEN KÄSITELLÄ LAPSEN KANSSA ISÄTTÖMYYTTÄ?
Sosiaalinen syrjäytyminen
Psyykkinen itsesäätely
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
HENKISEN KRIISIN SYITÄ *Työn menettäminen *Rakkaan henkilön kuolema *Raiskatuksi tuleminen (usein uhrille ”henkinen kuolema”) *Avioero *Oma vahingoittuminen.
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
4 Vaikeuksia ja selviytymisen taitoja Kriisit Masennus Selviytyminen.
Palovammapotilaan kuntoutus Oulu Palovammapotilaan kokonaisvaltainen tukeminen Psykiatri Pirjo Akila, OYS.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
PERHEEN TUKEMINEN Anitta Huotari, Porstua ry.. PERHEEN KRIISI KAIKKI OSAPUOLET TARVITSEVAT TUKEA, KAIKKI REAGOIVAT KRIISIIN KRIISI MUUTTAA, RAJOITTAA.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
Häiriöiden varhaistunnistus, hoidon porrastus ja viranomaisyhteistyö
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
LASTEN LIIKUNTAMAA Vapaata, vauhdikasta, iloista ja monipuolista perheliikuntaa 1-12-vuotiaille Huhkolinnassa klo sunnuntaisin
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Nuoret aikuiset.
KRIISIT ja niiden kohtaaminen
Vaikeat huoltajuusriidat lapsen mielenterveyden rakentumisen kannalta
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Keskenmenopotilaan henkinen tukeminen
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Lapsi traumaattisen tapahtuman kokijana
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
SUMU RYHMÄ – SURUSSA MUKANA
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Mielenterveyden ensiapu®1 -koulutus
Miten tukea lasta vanhempien erossa? Eron edessä –ilta
Asiaa itsemurhasta Tilastoja Itsemurhariski
MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT
Mielenterveyden ensiapu®1 -koulutus
Esityksen transkriptio:

MITEN LAPSI SELVIÄÄ KRIISISTÄ Salli Saari

TRAUMAATTISEN KRIISIN VAIHEET JA INTERVENTIOMUODOT PSYYKKINEN SOKKI Suojareaktio REAKTIOVAIHE tapahtuneen merkityksen tiedostaminen TYÖSTÄMIS- JA KÄSITTELYVAIHE PSYYKKINEN ENSIAPU PUHDAS SUPPORTIO PSYKOLOGINEN DEFUSING VARHAINEN PUUTTUMINEN PSYKOLOGINEN DEBRIEFING HOITO KRIISI- JA TRAUMATERAPIAT SURURYHMÄT VERTAISTUKIRYH-MÄT

Kriisityö ja lapset Aikuiset aliarvioivat lasten kykyä huomata ja tulkita tapahtumia lapset eivät huomaa mitään lapsille ei tarvitse kertoa koko totuutta lapsi tajuavaa vain pinnallisesti traumaattiset tapahtumat ja unohtaa ne helposti Lapsia aliarvioidaan myös heidän kyvyssään käsitellä järkyttäviä tapahtumia Lasten toipumiskykyä aliarvioidaan

Lapsille tunnusomaisia piirteitä kriisien käsittelyssä Lasten keskeisiä kriisien käsittelyssä näkyviä psyykkisiä piirteitä ovat konkreettinen ajattelu itsekeskeisyys taikauskoisuus lyhytjännitteisyys Lapsilla kyky käyttää kriisien käsittelyssä leikkiä piirtämistä ja muita ilmaisuja mielikuvitusta

Lasten tarpeet traumaattisten kokemusten käsittelyssä Lapset tarvitsevat ennen kaikkea aikuisten ihmisten tukea ja apua lapset tulee otta vakavasti ja heitä tulee kuunnella ja antaa aikaa lasten kysymyksiin tulee vastata, jos pystyy, jos ei, se tulee kertoa Lapset tarvitsevat fyysistä läheisyyttä ja turvaa lapset suojelevat aikuisia: varovat vaikeita puheenaiheita, kertovat vain, mitä aikuiset tietävät heidän tietävän jne.

Lapset debriefingistunnossa Jos lapsia useita, oma vetäjä Lapset mukana aloitus- ja faktavaiheen, sen jälkeen lapset voivat siirtyä oman vetäjän kanssa toiseen tilaan Lasten tulee voida käsitellä tapahtumaa omalla tavallaan esim piirtämällä, leikkimällä, kirjoittamalla Lopuksi palataan yhteen ja käydään läpi, mitä lapset ovat tehneet 7-8 -vuotiaista lähtien aikuisten kesken, kun annetaan oma tila