Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Koulujen kriisityö Jokelan koulutragedian valossa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Koulujen kriisityö Jokelan koulutragedian valossa"— Esityksen transkriptio:

1 Koulujen kriisityö Jokelan koulutragedian valossa
Salli Saari Dosentti, psykologi YTHS

2 Akuutin kriisiavun tavoitteet
Pärjäävyyden, psyykkisen kestävyyden (resilience) lisääminen ja kehittäminen Itseluottamuksen tukeminen ja ylläpitäminen Traumaattisen kokemuksen integroiminen persoonallisuuteen Dissosiaation vähentäminen

3 Resiliensin kehittymisen ehdot
Resilienssi ei annettu ominaisuus, se voi kehittyä Resilienssin kehittyminen edellyttää Riittävästi kohtuullisia vaikeuksia elämässä Saadaan kokemuksia vaikeuksien käsittelystä ja niistä selviytymisestä Vaikeuksia kohdatessa riittävästi opastusta ja tukea Kriisiapua, kun kohtaa järkyttävän kokemuksen Kokemus, että vaikeuksista voi selviytyä Itseluottamuksen kehittyminen

4 Itsearvostuksen vauriot äkillisen järkyttävän kokemuksen yhteydessä
Itsearvostus horjuu melkein jokaisella äkillisen järkyttävän kokemuksen kokeneilla Itsearvostus perustuu itsensä tuntemiseen Järkyttävän kokemuksen myötä tulee esille uusia piirteitä itsestä ja muista Järkyttävät aiempaa käsitystä Psyykkisessä sopeutumisprosessissa kaikki psyyken resurssit käytössä Pelko, että ne eivät riitä Yleensä ei kokemusta siitä, miten tällaisista kokemuksista voi selvitä Kriisityöntekijän tehtävänä tuoda tätä tietämystä ja kokemusta

5 Edellyttää seuraavien ehtojen täyttymistä
Äkillisen järkyttävän kokemuksen sulautuminen (integroituminen) persoonallisuuteen Edellyttää seuraavien ehtojen täyttymistä Käsittämistä, että tapahtuma on todella tapahtunut Se on tapahtunut minulle Se on tapahtunut silloin, ei tapahdu jatkuvasti tai uudestaan

6 TRAUMAATTISEN KRIISIN VAIHEET JA INTERVENTIOMUODOT
PSYYKKINEN SOKKI suojareaktio REAKTIOVAIHE tapahtuneen merkityksen tiedostaminen TYÖSTÄMIS- JA KÄSITTELYVAIHE PSYYKKINEN ENSIAPU Puhdas supportio Psykologinen defusing VARHAINEN INTERVENTIO Perheisiin, laajennettuihin perheisiin ja muihin luonnollisiin ryhmiin kohdistuva ryhmämuotoinen psykologinen läpikäynti PITKÄKESTOINEN TUKI Kriisi- ja traumaterapiat Ammatillisesti johdettu vertaistuki

7 Kriisiavun organisointi kouluissa
Kriisityö parhaimmillaan yhteisöllistä työtä Kohdistuu koko yhteisöön, ei yksilöihin Kriisiavun järjestäminen on perustuttava aina kokonaisvaltaiseen arvioon ja suunnitelmaan Ei yksittäisiin toimeksiantoihin Kriisiapu aloitettava aina lasten ja nuorten yhteisöissä aikuisista

8 Jokelan ampumisvälikohtauksen uhrit
9 menehtynyttä: koulun rehtori, terveydenhoitaja, seitsemän lukion oppilasta, joista yksi ampuja itse Koulussa tapahtumahetkellä noin 40 henkilökunnan jäsentä Lähes 500 oppilasta Jotkut henkilökuntaan kuuluvat ja jotkut oppilaat eivät olleet koulussa tapahtumahetkenä Menehtyneiden omaiset Kaikkien koulussa olijoiden omaiset Muiden Tuusulan kunnan koulut Terveydenhoitajan ja rehtorin kolleegat

9 Psyykkinen ensiapu Jokelan ampumisvälikohtauksen uhreilla
Kriisikeskuksen avaaminen Jokelan seurakuntakeskuksessa Sos-auton, Vantaan ja Hyvinkään kriisikeskuksen työntekijät, Tuusulan sosiaalityöntekijät ja kirkon työntekijät, SPR:n vapaaehtoiset toimijoina Osa Jokelan koulukeskuksen oppilaista ja henkilökonnasta tuotiin suoraan kriisikeskukseen, osa vietiin Pertun koululle SPR:n psykologien päivystävä puhelin avattiin keskiviikkona klo ja toimi kaksi vuorokautta Kirjallinen materiaali tuotettiin keskiviikon iltapäivän kuluessa

10 Kriisiavun suunnittelu ja organisointi Jokelassa
Yhteydet kriisiavun kenttäjohtajaan, SOS- autoon ja Hyvinkään kriisikeskukseen keskiviikkoiltana Tilanne arvio: toiminta reaktiivista, ei suunnitelmallista eikä proaktiivista Soveltuu etäisemmille ja satunnaisille uhreille, ei Jokelan koulukeskuksen henkilökunnalle ja oppilaille Kriisityön kenttäjohtajalta ja Tuusulan kunnan sivistystoimenjohtajalta mandaatti suunnitella ja toteuttaa koulukeskuksen henkilökunnan, oppilaiden ja heidän vanhempiensa ja menehtyneiden varhainen kriisiapu Suunnittelukokous torstaina puolelta päivin Toteuttaminen alkoi heti

11 Jokelan koulukeskuksen henkilökunnan varhainen kriisiapu
Torstaina puolelta päivin noin 30 opettajaa kokoontui kriisikeskukseen purkuistuntoon Käytiin läpi missä itse kukin oli ollut ja mitä nähnyt ja kokenut Informoitiin jatkosta Perjantaina klo koko henkilökunta kokoontui Jokelan ulkopuolelle Läsnä 42 henkilökuntaan kuuluvaa Jaettiin neljään ryhmään altistuksen perusteella Kullakin ryhmällä 2 psykologia vetäjinä Psykologiseen läpikäyntiin käytettiin 3 tuntia, sen jälkeen lounas Aika osoittautui aivan liian lyhyeksi useimmilla ryhmillä

12 Jokelan koulukeskuksen henkilökunnan varhainen kriisiapu (2)
Jotkut henkilökunnan ryhmät kokoontuivat uudestaan seuraavana päivänä Tiistaina tai keskiviikkona seuraavalla viikolla ryhmät kokoontuivat uudelleen ja tässä yhteydessä kävivät koulukeskuksen tilat läpi muistellen ja käsitellen tapahtumapäivän kokemuksia Torstaina, kun palattiin koulukeskukseen, jokaisella opettajalla oli koko päivän tukenaan kriisipsykologi (N = 23) Opettajaryhmät kokoontuneet 3-7 kertaa, viimeiset kokoontumiset joulukuun puolivälissä Vertaistuki toteutui tehokkaasti näissä ryhmissä Mahdollisuus sovitettuun työaikaan seuraavan kolmen kuukauden ajan ilman ansiomenetystä

13 Koulukeskuksen oppilaiden varhainen kriisiapu
Perjantaina klo koulukeskuksen lukiolaiset kokoontuivat kriisi-istuntoihin Läsnä 160 lukiolaista ja 18 psykologia ryhmien vetäjinä Ryhmäjako toteutettiin altistuksen perusteella Oppilaat , jotka näkivät kuolleita, olivat itse vaarassa ja menettivät ystäviä tai koulutovereita Oppilaat, jotka kokivat kovia itse, mutta eivät menettäneet ystäviään Oppilaat, jotka menettivät ystäviään, mutta eivät itse kokeneet kovia Oppilaat, jotka olivat koulussa, mutta eivät nähneet kuolleita eivätkä itse joutuneet vaaraan Oppilaat, jotka eivät olleet koulussa tapahtumahetkellä

14 Yläasteen oppilaiden varhainen kriisiapu
Toteutettiin lauantaina kahdessa jaksossa Klo kokoontuivat kaikki viisi 7 luokaa ja kolme 8 luokkaa Klo kokoontuivat kaikki viisi 9 luokkaa ja loput neljä 8 luokkaa Istunnot luokkakohtaisesti Joissakin opettajat mukana Vetäjiä 2-3 psykologia, yhteensä 21 Jotkut oppilaat luuluvat tulevansa tiedotustilaisuuteen koulun alkamisesta Joidenkin keskuudessa voimakasta vastustusta psykologiseen käsittelyyn

15 Koulukeskuksen oppilaiden vanhempien kriisiapu
Sunnuntain vanhempien tilaisuus muutettiin kriisi- istunnoista tiedotustilaisuudeksi Tilaisuuteen osallistui 700 vanhempaa Tilaisuuksien ohjelma oli Kunnanjohtajan puheenvuoro Sivistystoimen edustajat kertoivat koulun alkamisesta ja siihen liittyvistä toimenpiteistä Tuusulan kunnan terveydenhuollon edustajat kertoivat erityispalveluista Kriisipsykologien alustus Seuraavalla viikolla Jokelan koulukeskuksessa uusi tilaisuus vanhemmille Monissa Jokelan ja Tuusulan kouluissa vanhempainiltoja

16 Menehtyneiden omaisten kriisiapu
Toteutettiin koordinoidusti, vain yksi toimijataho Kaikkien menehtyneiden omaisille tarjottiin aktiivisesti kriisiapua ja kaikki myös ottivat sen vastaan Kriisiapu toteutettiin saman periaatteen mukaan kuin koulun henkilökunnalle Tarpeen mukaan useampia istuntoja Istuntojen rytmi perustui myös tarpeeseen

17 Palaaminen kouluun Tarkka suunnitelma ensimmäisen koulupäivän ohjelmasta Jokaisessa luokassa kriisityöntekijä koko päivän Oppilaat kulkivat ryhmittäin läpi koulun kaikki tilat ja siinä yhteydessä voivat käydä kokemuksiaan läpi KRP poliisin puheenvuoro Nuorten psykiatrin vastaanotto koulun tiloissa Loppuviikon opettajien käytössä 10 kriisipsykologia

18 Pitkäntähtäimen kriisiapu
STM nimesi kolmen hengen työryhmän suunnittelemaan ja huolehtimaan jälkihuollosta Opettajien työnohjaus käynnistynyt Oppilaiden seulonta toteutettu Monia tutkimushankkeita vireillä Tuusulan kunta palkkasi kaksi kriisityöntekijää jatkamaan kriisityötä Jokelan koulukeskuksessa tammikuun loppuun, toinen jatkaa vuoden loppuun Lisää kouluterveydenhuollon ja oppilashuollon resursseja Tuusulaan Lisää resursseja nuorisopsykiatriaan Lisää resursseja työterveyshuoltoon

19 Kriisityön arviointia
Koko kriisityön osalta suuria ongelmia organisoinnissa ja johtamisessa Jokelan koulukeskuksen osalta onnistui Aktiivinen, suunnitelmallinen ja kattava varhaisen kriisiavun toteutus: toi turvallisuudentunnetta koulukeskukseen Työn aloittaminen opettajista ja tähän voimakas panostaminen tuotti hyvän tuloksen koko koulun kannalta Kriisityön resurssit 100% käytössä Jokelan koulukeskuksen osalta olisi tarvittu Lisäresursseja ja tarkempaa toimintasuunnitelmaa maanantaiksi, jolloin koulutyö varsinaisesti alkoi Vielä läheisempää yhteistyötä kunnan sivistystoimen kanssa


Lataa ppt "Koulujen kriisityö Jokelan koulutragedian valossa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google