Auroran koulun ympäristöohjelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
YMPÄRISTÖTAIDE PUBLIC ART YHTEISÖTAIDE OSALLISTAVA TAIDE
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Katso Aitolasta lisää:
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Hotelli- ja ravintola-ala
Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous
Metropolian tietoturvapolitiikka Tai miltä se voisi näyttää.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Lajittelupeli Graafinen ala.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Siekkilän koulun oppimisympäristöhanke siirtymäkauden aikana Terve elämä - hyvinvointi.
Piispanristin kouluun !
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
Kirkon ympäristödiplomi Hannu Jussi-Pekka, Ylivieskan seurakunta, ympäristövastaava.
Viestintäsuunnitelma
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Ympäristövastuu: Havainnointitehtävän ohjeistus
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Miten sinä voit torjua ilmastonmuutosta? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Ilmastonmuutos.
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
Kotkatjärven keskikoulu (kylän sosiaali- ja kulttuurikeskus)
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Kauhajoen lukiosta kestävän kehityksen toteuttaja.
Toimintaohjeet opelle
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Innostusta yritteliäisyyteen yläkoululla Milja Manninen, OKL Iita-Mari Ruponen, HUMAK.
Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
LUOKAN SÄÄNNÖT 3.b. 1.EI SAA KIUSATA 2. PITÄÄ ANTAA TYÖRAUHA.
Kulutuksesta kestävään ja vastuulliseen kuluttamiseen
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
KESTÄVÄ KEHITYS ANTTOLAN YHTENÄISKOULUSSA
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
Esityksen transkriptio:

Auroran koulun ympäristöohjelma Koulumme ympäristökasvatus tukee oppilaiden kiinnostusta luontoon ja ympäristöön sekä kasvattaa luontoa ja ympäristöään kunnioittavia ja huomioivia ihmisiä. Kasvatuksen keinoin tarjoamme oppilaille välineitä havainnoida ympäristöään ja luontoa. Ympäristökasvatuksella ohjaamme oppilaita toimimaan vastuullisesti. Koulumme ympäristökasvatus perustuu kestävän kehityksen periaatteille. Tavoitteena on ympäristöä ja luontoa arvostavat ja suojelevat oppilaat, jotka kokevat ympäristöasioiden huomioimisen tärkeänä omissa valinnoissaan. Koulumme ympäristöohjelman teossa olemme painottaneet oppilaiden osallisuutta. Oppilaat ovat olleet mukana ympäristöohjelman teossa alusta asti. Oppilaiden osallisuus sitoo heidät yhteisiin tavoitteisiin.

Ympäristöohjelma lukuvuodelle 2004-2005 Ympäristöohjelman tekeminen alkoi koulussamme syksyllä 2003. Opetuksessa painotettiin erityisesti ympäristöön ja luontoon liittyviä asioita. Oppisisältöjä olivat mm. tuotteen elinkaari, kulutusvalinnat, jätehuolto, kierrättäminen, säästäminen uhanalaiset eläimet sekä luonnonsuojelu. Aiheiden käsittelyssä painotettiin ympäristönäkökohtia. Keväällä aloitimme ympäristöohjelman työstämisen. Teimme oppilaiden kanssa alkukartoituksen. Työskentely tapahtui pienissä ryhmissä, joissa aikuiset toimivat ohjaajina. Oppilaat pysähtyivät pohtimaan eri ympäristönäkökohtia, jotka liittyvät koulun arkeen ja käytäntöihin. Alkukartoituksen jälkeen oppilaat pohtivat parannusehdotuksia, joilla koulua voitaisiin kehittää ympäristöystävällisemmäksi ja viihtyisämmäksi.

Ryhmien aihealueet olivat: Ympäristöohjelma lukuvuodelle 2004-2005 Ympäristöohjelman tekeminen alkoi koulussamme syksyllä 2003. Opetuksessa painotettiin erityisesti ympäristöön ja luontoon liittyviä asioita. Oppisisältöjä olivat mm. tuotteen elinkaari, kulutusvalinnat, jätehuolto, kierrättäminen, säästäminen uhanalaiset eläimet sekä luonnonsuojelu. Aiheiden käsittelyssä painotettiin ympäristönäkökohtia. Keväällä aloitimme ympäristöohjelman työstämisen. Teimme oppilaiden kanssa alkukartoituksen. Työskentely tapahtui pienissä ryhmissä, joissa aikuiset toimivat ohjaajina. Oppilaat pysähtyivät pohtimaan eri ympäristönäkökohtia, jotka liittyvät koulun arkeen ja käytäntöihin. Alkukartoituksen jälkeen oppilaat pohtivat parannusehdotuksia, joilla koulua voitaisiin kehittää ympäristöystävällisemmäksi ja viihtyisämmäksi. Ryhmien aihealueet olivat: Koulun tavaroiden ja laitteiden kunto sekä koulun siisteys Koulun hankinnat ja säästäminen Energian kulutus ja liikkuminen 4. Jätteiden lajittelu ja kierrättäminen 5. Koulun piha

Ryhmien aihealueet olivat: Ympäristöohjelma lukuvuodelle 2004-2005 Ympäristöohjelman tekeminen alkoi koulussamme syksyllä 2003. Opetuksessa painotettiin erityisesti ympäristöön ja luontoon liittyviä asioita. Oppisisältöjä olivat mm. tuotteen elinkaari, kulutusvalinnat, jätehuolto, kierrättäminen, säästäminen uhanalaiset eläimet sekä luonnonsuojelu. Aiheiden käsittelyssä painotettiin ympäristönäkökohtia. Keväällä aloitimme ympäristöohjelman työstämisen. Teimme oppilaiden kanssa alkukartoituksen. Työskentely tapahtui pienissä ryhmissä, joissa aikuiset toimivat ohjaajina. Oppilaat pysähtyivät pohtimaan eri ympäristönäkökohtia, jotka liittyvät koulun arkeen ja käytäntöihin. Alkukartoituksen jälkeen oppilaat pohtivat parannusehdotuksia, joilla koulua voitaisiin kehittää ympäristöystävällisemmäksi ja viihtyisämmäksi. Ryhmien aihealueet olivat: Koulun tavaroiden ja laitteiden kunto sekä koulun siisteys 2. Koulun hankinnat ja säästäminen 3. Energian kulutus ja liikkuminen 4. Jätteiden lajittelu ja kierrättäminen 5. Koulun piha Ryhmien työskentelyn pohjana olivat seuraavat keskeiset kysymykset: Millainen on tilanne tälle hetkellä koulussamme? 2. Mitä asioita voisi parantaa? 3. Mitkä ovat omat mahdollisuutemme vaikuttaa? Kenellä kuuluu vastuu asioiden parantamisesta? Mitkä olisivat ne konkreettiset parannukset, joita meidän olisi mahdollisuus toteuttaa? Miten toteutetaan? 5. Mistä saamme rahoituksen, jos tarvitaan? 7

Kun ryhmät olivat saaneet työnsä valmiiksi kokoonnuimme ja kävimme läpi ryhmien tuotokset, valitsimme yhdessä ensi vuodelle tavoitteet ja sovimme vastuualueista sekä seurannasta. Ympäristöohjelman koordinaattorina toimii Piia-opettaja.

1. Koulun tavaroiden ja laitteiden kunto sekä koulun siisteys Pohdimme yhdessä seuraavaa: - Käyttäjän oma vastuu on suuri. Ohjeiden noudattaminen on tärkeää. Tarvikkeita ja välineitä tulee käyttää siihen mihin ne ovat tarkoitettu. Oppilaiden ja aikuisten tulee kiinnittää huomiota tavaroiden ja laitteiden kuntoon. - - Korjaamme itse, jos se on mahdollista. Pyrimme kierrättämään. Tämä tietää säästöä koululle. Kehitämme koululle järjestäjäsysteemin. Järjestäjien vastuulle tulee koulun yhteisten tilojen sekä koulun edustan siisteys. Yhteisiä tiloja ovat mm. kirjasto, kirjavarasto, urheiluvälinevarasto jne. .Järjestäjät voivat käyttää välitunteja ja oppitunteja järjestäjän tehtäviinsä. Järjestäjän työ on luottotehtävä, mikä tulee omalla käytöksellä ja vastuullisuudella ansaita!!!

1. Koulun tavaroiden ja laitteiden kunto sekä koulun siisteys Pohdimme yhdessä seuraavaa: - Käyttäjän oma vastuu on suuri. Ohjeiden noudattaminen on tärkeää. Tarvikkeita ja välineitä tulee käyttää siihen mihin ne ovat tarkoitettu. Oppilaiden ja aikuisten tulee kiinnittää huomiota tavaroiden ja laitteiden kuntoon. - - Korjaamme itse, jos se on mahdollista. Pyrimme kierrättämään. Tämä tietää säästöä koululle. Kehitämme koululle järjestäjäsysteemin. Järjestäjien vastuulle tulee koulun yhteisten tilojen sekä koulun edustan siisteys. Yhteisiä tiloja ovat mm. kirjasto, kirjavarasto, urheiluvälinevarasto jne. .Järjestäjät voivat käyttää välitunteja ja oppitunteja järjestäjän tehtäviinsä. Järjestäjän työ on luottotehtävä, mikä tulee omalla käytöksellä ja vastuullisuudella ansaita!!! Järjestäjäsysteemi sai paljon kannatusta. Sovimme yhdessä, että järjestäjäsysteemi alkaa toimimaan jo lukuvuonna 2004-2005. Oppilaat ja opettajat kehittävät järjestäjätoimintaa yhdessä. Vastuuopettajiksi valittiin Jarmo ja Sanna.

2. Koulun hankinnat ja säästäminen Pohdimme yhdessä seuraavaa: - Säästäminen onnistuu kun ei rikota tavaroita ja käytetään niitä säästeliäästi sekä asianmukaisesti - esimerkiksi ei syödä kyniä. - Jos rikkoo tai hukkaa tavaroita, tulee korvata se itse - esimerkiksi viikkorahoista. - Ei sotketa ja piirretä muulle kun paperille. - Kierrätämme mahdollisimman paljon - Hankitaan kestäviä tavaroita ja painotetaan hankinnoissa ympäristöystävällisiä merkkejä

2. Koulun hankinnat ja säästäminen Pohdimme yhdessä seuraavaa: Säästäminen onnistuu kun ei rikota tavaroita ja käytetään niitä säästeliäästi sekä asianmukaisesti - esimerkiksi ei syödä kyniä. Jos rikkoo tai hukkaa tavaroita, tulee korvata se itse - esimerkiksi viikkorahoista. Ei sotketa ja piirretä muulle kun paperille. Kierrätämme mahdollisimman paljon Hankitaan kestäviä tavaroita ja painotetaan hankinnoissa ympäristöystävällisiä merkkejä Koulumme hankinnoista vastaa Sanna-opettaja. Oppilaat ottivat vastuulleen selvittää ympäristöystävälliset tuotteet, tehdä niistä lista ja toimittaa sen Sannalle. Säästäminen onnistuu kun kaikki kannamme siitä yhdessä vastuuta.

3. Energian kulutus ja liikkuminen Pohdimme yhdessä seuraavaa: - Lämmin vesi kuluttaa enemmän energiaa kuin kylmä, joten käytämme lämmintä vettä harkiten. - Ei pidetä hanoja turhaan auki. Tämä on tärkeää muistaa etenkin kuvaamataidon tunnilla. - Ei pidetä tietokoneita turhaan päällä. - Pistetään sähkölaitteet kiinni, jos ne eivät ole käytössä. - Liikumme lyhyet matkat kävellen - esimerkiksi jos lähdemme tutustumiskäynneille tai retkille. - Tarkkana tuuletuksen kanssa!!!!

3. Energian kulutus ja liikkuminen Pohdimme yhdessä seuraavaa: - Lämmin vesi kuluttaa enemmän energiaa kuin kylmä, joten käytämme lämmintä vettä harkiten. - Ei pidetä hanoja turhaan auki. Tämä on tärkeää muistaa etenkin kuvaamataidon tunnilla. - Ei pidetä tietokoneita turhaan päällä. - Pistetään sähkölaitteet kiinni, jos ne eivät ole käytössä. - Liikumme lyhyet matkat kävellen - esimerkiksi jos lähdemme tutustumiskäynneille tai retkille. - Tarkkana tuuletuksen kanssa!!!! Koulumme energiankulutuksen vastuualueekseen otti Seppo-opettaja. Sovimme että kaikki tarkkailevat omaa energian kuluttamistaan seuraavan lukuvuoden aikana. Syksyllä 2004 laaditaan yhdessä koulun energiansäästöohjeet. Ohjeista valmistetaan koululle seinätaulut. Keväällä 2005 pohdimme yhdessä ovatko energiankäytön tottumuksemme muuttuneet.

4. Jätteiden lajittelu ja kierrättäminen Yksimielisesti päätimme kehittää koulumme jätteidenlajittelua. Koulussamme toimii biojätteen lajittelu, mutta paperinkeräyspiste ja ongelmajätepiste puuttuvat. Päätimme ottaa yhteiseksi tavoitteeksi tämän asian korjaamisen. Koska koulumme on sairaalakoulu, jonka yksiköt sijaitsevat sairaala-alueella on lajittelu ja kierrättäminen meille haasteellista. Esimerkiksi paperinkeräyspisteet puuttuvat koulun välittömästä läheisyydestä. Sovimme että keräyspisteet perustetaan koulun eri yksiköihin ja niiden tyhjentämisestä ja kuljettamisesta isompiin keräyspisteisiin vastaa koulun väki. Jätteiden lajittelusta valitsimme vastaamaan Aarno-opettajan sekä Jari-avustajan. Lisäksi keskustelimme myös mahdollisuudesta kierrättää kirjoja sekä koulutarvikkeita.

5. Koulun piha Oppilaat innostuivat koulun pihojen kehittämisestä. Koska koulumme toimipisteet sijaitsevat fyysisesti eri paikoissa, alakoululaiset ja yläkoululaiset tekivät omat suunnitelmansa. Pihasiisteydestä ovat oppilaat vastanneet jo usean vuoden ajan itse. Olemme järjestäneet siivoustalkoot syksyllä ja keväällä. Oppilaat kokivat, että siivoustalkoita voisi pitää useamminkin.

Alustavat pihasuunnitelmat: 5. Koulun piha Oppilaat innostuivat koulun pihojen kehittämisestä. Koska koulumme toimipisteet sijaitsevat fyysisesti eri paikoissa, alakoululaiset ja yläkoululaiset tekivät omat suunnitelmansa. Pihasiisteydestä ovat oppilaat vastanneet jo usean vuoden ajan itse. Olemme järjestäneet siivoustalkoot syksyllä ja keväällä. Oppilaat kokivat, että siivoustalkoita voisi pitää useamminkin. Alustavat pihasuunnitelmat:

Alustavat pihasuunnitelmat: 5. Koulun piha Oppilaat innostuivat koulun pihojen kehittämisestä. Koska koulumme toimipisteet sijaitsevat fyysisesti eri paikoissa, alakoululaiset ja yläkoululaiset tekivät omat suunnitelmansa. Pihasiisteydestä ovat oppilaat vastanneet jo usean vuoden ajan itse. Olemme järjestäneet siivoustalkoot syksyllä ja keväällä. Oppilaat kokivat, että siivoustalkoita voisi pitää useamminkin. Alustavat pihasuunnitelmat: Alakoulu: Korjaamme itse huonoon kuntoon menneet jalkapallomaalit. Hankimme pihalle liukumäen. Istutamme koulun pihalle kukkasipuleita ja kasveja. Kunnostamme koulun katoksen pylväät.

Alustavat pihasuunnitelmat: 5. Koulun piha Oppilaat innostuivat koulun pihojen kehittämisestä. Koska koulumme toimipisteet sijaitsevat fyysisesti eri paikoissa, alakoululaiset ja yläkoululaiset tekivät omat suunnitelmansa. Pihasiisteydestä ovat oppilaat vastanneet jo usean vuoden ajan itse. Olemme järjestäneet siivoustalkoot syksyllä ja keväällä. Oppilaat kokivat, että siivoustalkoita voisi pitää useamminkin. Alustavat pihasuunnitelmat: Alakoulu: Korjaamme itse huonoon kuntoon menneet jalkapallomaalit. Hankimme pihalle liukumäen. Istutamme koulun pihalle kukkasipuleita ja kasveja. Kunnostamme koulun katoksen pylväät. Yläkoulu: Hankimme koulun pihalle penkit. Rakennamme itse jalkapallomaalit. Hankimme oppilaiden käyttöön hyppynaruja ja twistnauhan. Istutamme kukkasipuleita ja kasveja.

5. Koulun piha Alustavat pihasuunnitelmat: Oppilaat innostuivat koulun pihojen kehittämisestä. Koska koulumme toimipisteet sijaitsevat fyysisesti eri paikoissa, alakoululaiset ja yläkoululaiset tekivät omat suunnitelmansa. Pihasiisteydestä ovat oppilaat vastanneet jo usean vuoden ajan itse. Olemme järjestäneet siivoustalkoot syksyllä ja keväällä. Oppilaat kokivat, että siivoustalkoita voisi pitää useamminkin. Alustavat pihasuunnitelmat: Alakoulu: Korjaamme itse huonoon kuntoon menneet jalkapallomaalit. Hankimme pihalle liukumäen. Istutamme koulun pihalle kukkasipuleita ja kasveja. Kunnostamme koulun katoksen pylväät. Yläkoulu: Hankimme koulun pihalle penkit. Rakennamme itse jalkapallomaalit. Hankimme oppilaiden käyttöön hyppynaruja ja twistnauhan. Istutamme kukkasipuleita ja kasveja. Oppilaat pohtivat myös rahoituksen järjestämistä uudistuksia varten. Seuraavia ideoita syntyi: Säästämme koulun tavaroiden kulutuksessa sekä hankinnoissa. Säästämme paperinkulutuksessa. Järjestämme kirpputorin ja pidämme arpajaiset. Anomme rahaa hyväntekeväisyysjärjestöiltä.

5. Koulun piha Alustavat pihasuunnitelmat: Oppilaat innostuivat koulun pihojen kehittämisestä. Koska koulumme toimipisteet sijaitsevat fyysisesti eri paikoissa, alakoululaiset ja yläkoululaiset tekivät omat suunnitelmansa. Pihasiisteydestä ovat oppilaat vastanneet jo usean vuoden ajan itse. Olemme järjestäneet siivoustalkoot syksyllä ja keväällä. Oppilaat kokivat, että siivoustalkoita voisi pitää useamminkin. Alustavat pihasuunnitelmat: Alakoulu: Korjaamme itse huonoon kuntoon menneet jalkapallomaalit. Hankimme pihalle liukumäen. Istutamme koulun pihalle kukkasipuleita ja kasveja. Kunnostamme koulun katoksen pylväät. Yläkoulu: Hankimme koulun pihalle penkit. Rakennamme itse jalkapallomaalit. Hankimme oppilaiden käyttöön hyppynaruja ja twistnauhan. Istutamme kukkasipuleita ja kasveja. Oppilaat pohtivat myös rahoituksen järjestämistä uudistuksia varten. Seuraavia ideoita syntyi: Säästämme koulun tavaroiden kulutuksessa sekä hankinnoissa. Säästämme paperinkulutuksessa. Järjestämme kirpputorin ja pidämme arpajaiset. Anomme rahaa hyväntekeväisyysjärjestöiltä. Valmistamme tarkat pihasuunnitelmat sekä alakoululle että yläkoululle lukuvuoden 2004-2005 aikana. Kun pihasuunnitelmat ovat valmiit, voidaan aloittaa niiden toteuttaminen. Pihasuunnitelmista vastuun ottivat Ina-opettaja ja Outi-opettaja, jotka valmistavat suunnitelmat yhdessä oppilaiden kanssa.

Lopuksi Olemme ottaneet ympäristöohjelman tekemisen ja noudattamisen osaksi koulumme arkea. Tekemällä suunnitelmaa tiiviisti yhdessä oppilaiden kanssa, saamme oppilaat sitoutumaan suunnitelmaan ja annamme heille mahdollisuuden vaikuttaa omaan ympäristöönsä. Oppilaiden suhtautuminen ympäristöohjelman tekoon oli innostunut. Koulumme väki koki asian tärkeäksi ja mielekkääksi. Ja hienointahan oli yhdessä tekeminen. Syksyllä 2004 pidämme yläkoulun ja alakoulun yhteisen ympäristöpajan, jossa palautamme mieliin sovitut asiat sekä opiskelemme ympäristöön liittyviä asioita. Keväällä 2005 kokoonnumme oppilaiden kanssa yhdessä tarkistamaan miten ensimmäinen ympäristöohjelmamme 2004-2005 on toteutunut sekä laatimaan seuraavaa ympäristöohjelmaa lukuvuodelle 2005-2006.