KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku 21.3.2006 Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Advertisements

2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
5/2007 CIMO Opettajien kansainvälisen liikkuvuuden kehittäminen KV-hallinnon kevätpäivät 2007 Roundtable 3 Anna-Leena Riitaoja.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMK-vieraskielisen koulutuksen yhteishaku Annika Grönholm Harek/YO-opas syystapaaminen
osaava harjoittelija kilpailukyvyksi •Kaksi mahdollisuutta kv-harjoittelussa •Ottaa kansainvälinen harjoittelija –Kansainvälistyminen kotimaassa –Erityistä.
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
Jatkajakoulu kokemuksia •miten opiskelijat haettiin ja valittiin? •millaisia opiskelijoita saimme? •millaisia opintojaksoja tarjotaan ja miten ne on kytketty.
05/20071 Erasmus Korkeakoulujen kv.kevätpäivät Seinäjoki 2007 Anne Siltala, CIMO Hankeyhteistyö työelämän kanssa - Erasmus-ohjelman tukimuodot.
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
11/20061 Erasmus Uusi Erasmus-ohjelma – osa Elinikäisen oppimisen ohjelmaa (LLP)
Vaasan Ammattikorkeakoulu
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Kansainvälisyyttä korkeakoulujen henkilökunnalle
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Bolognan vanavedessä –seminaari Turku Arja Majakulma, Laurea-ammattikorkeakoulu.
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Korkeakouluopiskelijoiden työharjoittelu ulkomailla Valokuvat: Jaana Mutanen_jaMu.
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Projektit työelämäyhteistyön muotona OVET- ja VALOA –hankkeet Elopäivät, Helsinki,
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
1 KV-TOIMINNAN LAADUNHALLINTA JA INDIKAATTORIT Korkeakoulujen kansainvälisten asiain hallinnon kevätpäivät Turussa Helli Kitinoja, kv-asiain.
PIRAMK University of Applied Sciences Erasmus-henkilökuntavaihdon mahdollisuudet Kv-hallinnon kevätpäivät 12. – Irja Saarikorpi Camilla Kalevo.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
Hämeen ammattikorkeakoulu AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Kannattaako Suomeen tulla opiskelemaan? Kansainvälisen liikkuvuuden uudet muodot Irma Garam Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus.
TraiNet-verkosto puhuu nyt kielillä − harjoittelu ulkomailla antaa kilpailuedun Haaga-Helia amk, Helsinki.
Korkeakouluopiskelija yhteis- kunnallisena toimijana tiimi: PirAMK, SeAMK, VAMK Taru Kiuru
Takamatkalta tähtien joukkoon Etelä-Pohjanmaan kansainvälistymisen edistäminen eri toimijoiden välisellä yhteistyöllä Pertti Kinnunen
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Hanke pähkinänkuoressa
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Näkymiä kuntien toimintaympäristön muutoksista vuoteen 2025 Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto
Ulkomaisten tutkinto- opiskelijoiden kielitaidon arviointi –toimivatko kielitestit Heli Simon SeAMK kielipalvelut
Kansainvälinen viestintä
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
WorkTandem Hankesuunnitelma ulkomaisten tutkinto-opiskelijoiden työllistymisen tukemiseksi.
Näkymiä kuntien toimintaympäristön muutoksista vuoteen 2025 Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto
OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus.
Opiskelun ja opetuksen tietovirtojen tavoitearkkitehtuuri: nykytilan kuvaus
5/2008 CIMO Kohti aktiivisempaa maahanmuuttopolitiikkaa – haasteet korkeakouluille ja suomalaiselle yhteiskunnalle Korkeakoulujen kv. asiain kevätpäivät.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
TraiNet –tapaaminen Rajat ylittävä yhteistyö TURKU AMK Paneelikeskustelu.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Ibero- American actives in Seinäjoki University of Applied Sciences ´ Seminar , Seinäjoki Helli Kitinoja, kansainvälisten.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Kansainvälinen Varia tsemppiä tulevaan syksyyn!
Opetussuunnitelman rakennekuva AGROLOGI (AMK) 240 OP
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Yhteis- ja kaksoistutkintojen tilastointi
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Opinnollistamisen pähkinät
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Opetussuunnitelman rakennekuva AGROLOGI (AMK) 240 OP
Opetussuunnitelman rakennekuva AGROLOGI (AMK) 240 OP
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Esityksen transkriptio:

KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu

HAASTEITA KANSAINVÄLISELLE HARJOITTELULLE Toimintaympäristön kansainvälistyminen Väestön ja työvoiman ikääntyminen Työvoiman liikkuminen Tarpeet uudenlaiselle osaamiselle ja innovaatioille Verkostoitumisen tarve Ulkomaisten tutkinto-opiskelijoiden määrä kasvaa Suomessa  harjoittelupaikkojen tarve kasvaa myös Tutkintojen sisällön tunnetuksi tekeminen Tutkintojen sisällön ja työelämän vaatimusten vastaavuus

KANSAINVÄLISEN HARJOITTELIJAVAIHDON TOTEUTTAMINEN YHTEISTYÖSSÄ Seinäjoen ammattikorkeakoulu Etelä-Pohjanmaan liitto Etelä-Pohjanmaan kauppakamari Etelä-Pohjanmaan yrittäjät TE-keskus Työvoimatoimisto Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri sekä kuntien terveyskeskukset ja muut hoito- ja kuntoutuslaitokset Alueen yritykset ja muut julkiset organisaatiot Kansainvälisen henkilövaihdon keskus CIMO

MAHDOLLISUUKSIA SeAMK:lla on 149 yhteistyökorkeakoulua Euroopan maissa ja 23 muissa maanosissa, yhteensä 40 eri maassa  verkostoituminen Opiskelijoista 57 % oli vuonna 2005 lyhyellä tai pitkällä ulkomaanjaksolla  resurssi alueen työelämälle Opettajista ja asiantuntijoista 45 % oli vuonna 2005 ulkomaanjaksolla  resurssi alueen työelämälle, kv-harjoittelun integrointi muuhun opiskeluun Harjoittelijat alueellemme tulevat ulkomaisten yhteistyökorkeakoulujen kautta – voidaan esittää myös toiveita harjoittelijoiden suhteen Ulkomaisten tutkinto-opiskelijoiden sijoittuminen harj. alueen yrityksiin

Opinnäytetyö voidaan tehdä yritykselle tilaustyönä Harjoittelu on amk -opiskelijoilla ohjattua ja sisältyy opiskeluun EU:n Sokrates / Erasmus –ohjelmaan sisältyy tulevaisuudessa myös harjoittelijavaihto ja työelämän edustajien vaihtomahdollisuus OPM rahoittaa kansainvälistä harjoittelijavaihtoa Yhteistyöryhmä CIMO:n kanssa (sopimukset, vakuutukset jne.) Toimiva yhteistyö alueella

KANSAINVÄLISEN HARJOITTELUN OHJAUS 1) Harjoittelijavaihtoon lähtevän opiskelijan ohjausprosessin kriittiset pisteet 2) Ulkomaisen harjoittelijan ohjausprosessin laatu