Yhteiskuntatieteiden filosofia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pelisilmää asiakaskohtaamisiin Mikko Ojanen. Kauraa • Valitsin kirjan hiljattain pidetyillä myyntipäivillä buukattuja tapaamisia varten. • Asiakastapaamisia.
Advertisements

Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Yksilö ostajana.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Work/Non-Work Interface: A Review of Theories and Findings
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Metodologian ja menetelmien valinta
työskentelyn hallinta
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Unrealistic assumptions in rational choice theory.
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Tieteellinen selittäminen ja kausaliteetti
Mihin kiusaamisen muotoihin KiVa Koulu vaikuttaa?
Työrauha ja haastavat tilanteet
Avoin tieto – keskusteluteemoja Mitä avoin tieto julkishallinnossa tarkoittaa? Mitä siihen sisältyy? Mitä esteitä on tiedon avoimuudelle? Missä kulkevat.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Huolen puheeksiottaminen
TUTTI - TietotUrvallisuuden iTsearvioinTivälIne v 1.0 ©2012 Kimmo Rousku sivu 1(8) TietotUrvallisuuden iTsearvioinTivälIne Pisteytysapuvälineet.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
PILKKU.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmöijän nimi Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy/Kevät 200X Dynaamiset kausaaliset.
Punainen: tunteet, vaistot - Millaisia tunteita ja tuntemuksia tehtävä herättää? Musta: varovaisuus, arviointi, kriittisyys - Mitkä ovat ehdotuksen hyvät.
Intentionaalisen toiminnan selittäminen
Runo tekstitaidon kokeessa
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Selittäminen.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
Raudaskylä Tapio Luoma. evoluutio = biologinen teoria elämän kehittymisestä ja sitä säätelevistä mekanismeista kolme keskeistä kohtaa: 1) lajit.
Selityskehikot Kausaalinen Hermeneuttinen Teleologinen
Miksi on olemassa hiiriä?  Mitkä tekijät ovat johtaneet hiirien syntyyn? (kausaalinen selitys)  Mitä tarkoitusta/päämäärää varten hiiret ovat olemassa.
Haastatteluun valmistautuminen
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Pettit 1996 Institutional design and rational choice.
Internalismi ja eksternalismi
Selityskehikot Kausaalinen Hermeneuttinen Teleologinen Funktionaalinen Intentionaalinen.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Robustius Yleinen idea: jokin pysyy muuttumattomana vaikka jotakin muutetaan.
Tieteenfilosofia 4/4 Heikki J. Koskinen, FT, Dos. Helsingin yliopisto / Suomen Akatemia 1.
Ops seminaari Askola.
Tieteellinen selittäminen
Yhteiskuntatieteiden filosofia Jaakko Kuorikoski
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Selittäminen ja tieteenalojen erot
Teoriat ja havainnot HYPOTEETTIS-DEDUKTIIVINEN MENETELMÄ
Mitä on metaetiikka? Yleensä etiikkaa tarkoittaa hyvän ja pahan, oikean ja väärän kysymyksiä, mutta siinä voidaan pohtia myös yleisempiä kysymyksiä. Näitä.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

Yhteiskuntatieteiden filosofia Selittäminen Yhteiskuntatieteiden filosofia

Lähtökohtia Perusajatus: selitys on vastaus kysymykseen Miksi?, Kuinka? Minkä ansiosta? Vrt. kuvailevat mitä-, koska-, kuinka paljon –kysymykset Vrt. Perustelu vastaa kysymykseen: miksi minun tulisi uskoa, että p? Selitys vastaa kysymykseen: miksi p? mahdollinen selitys tekisi selitettävän ymmärrettäväksi, jos pitäisi paikkansa Selittäminen prosessina ja tuotoksena peruskysymykset: mikä tekee selityksestä ymmärrystä tuottavan? millä tavoin selityksiä voidaan arvioida?

Mikä tekee ymmärrettäväksi? Vastaus 1: lainmukainen ennustettavuus  Peittävän lain malli (deduktiivis-nomologinen malli): tapahtuma selitetään johtamalla se alkuehdoista ja ainakin yhdestä lakiväitteestä (C. Hempel)  symmetriaperiaate Jyrkkä empirismi, ei perustavaa eroa selittävän ja kuvailevan informaation välillä. Laajennukset: deduktiivis-tilastolliset (DS) ja induktiivis-tilastolliset (IS) selitykset Lähes universaalisti hylätty näkemys, joka vielä kummittelee joidenkin yhteiskuntatieteilijöiden mielissä.

Miksi DN-malli menee metsään Selitysten asymmetria? Lipputangon varjo Selitysrelevanssi? John Jones syö ehkäisypillereitä ja ei tule raskaaksi. Noiduttu suola liukenee veteen Lakien selittäminen? Selittäminen tilanteissa joissa ei ole lakeja? Ceteris Paribus –lait? Selitysluonnokset? P. Railton: informaatiota ideaalisesta selitystekstistä Miksi se, että hämmentävä ilmiö on yleinen, vähentäisi hämmennystä? Tämä lintu on musta koska se on korppi ja kaikki korpit ovat mustia.

Unifikaatio Vastaus 2: maailmankuvamme yhtenäistäminen Painovoimateoria on yhtenäistävä, koska se selittää sekä vuoroveden että taivaankappaleiden liikkeitä Bohrin atomimalli, Mendelin lait, luonnonvalinta… RVT on yhtenäistävä, koska se selittää valintoja markkinoilla, perheessä, uskonnossa… Motivaatio: ajatus selitysregressiosta  selittävyys uskomusjärjestelmän globaali ominaisuus Friedman: mitä vähemmän perustavia tosiasioita, sen parempi Kitcher: mahdollisimman useiden ilmiöiden johtaminen mahdollisimman informatiivisilla argumenttiskeemoilla

Unifikaation ongelmia Kellään ei oikeastaan ole argumenttia sen puolesta, että unifikaatio = ymmäryksen lisääntyminen (E. Barnes). Se että selitys on yhtenäistävä ei tarkoita että se on selittävä sen takia että se on yhtenäistävä. Globaali näkemys ymmärtämisestä ei ole kognitiivisesti (yksilö- tai ryhmätasolla) uskottava. Useat yleispätevät teoriat ovat vaikeammin ymmärrettäviä kuin erikoistapauksensa Esim. kvanttimekaniikan ja lauselogiikan formalisoinnit (P. Humphreys) Entäs jos maailma ei ole kovin siisti? Kitcher: selityssuhteet ensisijaisia kausaalisuhteisiin nähden

Kausaalinen teoria Vastaus 3: syiden tunteminen (Salmon, Humphreys) Mitkä tekijät tulisi sisällyttää selitykseen, ja mitkä jättää ulkopuolelle? John Jones ei edelleenkään tule raskaaksi Kaikki syyt (tai kausaalisen prosessin osat) eivät ole yhtäläisesti selittäviä emme halua tietää koko syytä, vaan aina relevantin osan tuosta kokonaisuudesta Millä tavoin selitettävät tekijät tulisi kuvata? kuinka yksityiskohtaisesti? millä kuvauksen tasolla (mikro-makro)? Johtopäätös: teoria kausaliteetista ei riitä teoriaksi selittämisestä Johtolanka: selittäminen tapahtuu aina jonkin kuvauksen alaisena

Kontrastiivinen selittäminen Selitysten tavoitteena on jäljittää maailmassa vallitsevia riippuvuussuhteita, mutta selittäminen liittää asioita jollain tavoin käsitteellistettynä Selitämme tapahtuman jonkin aspektin, emme koko tapahtumaa Ei väite siitä mitä selityskysymyksen esittäjällä on mielessä, vaan siitä millaiseen kysymykseen selitys kykenee olemaan vastaus Kontrasti auttaa täsmentämään selityskysymyksen Selityskysymys asettaa vastakkain kaksi yhteensopimatonta asiantilaa, joista toinen on toteutunut. Miksi tapahtui A eikä B:tä? Mitä tarkkaan ottaen selitetään? Kuinka selittävä tekijä poimitaan? Van Fraassen: pragmaattinen teoria selittämisestä Kontrafaktuaalinen kriteeri selittävän tekijän valinnalle: mikä tekijä saa aikaan eron selitettävän ja sen kontrastin välille erot näkyvissä kausaalista kenttää vasten (erottelu taustaehtoihin ja syihin) Miksi Sokrates kuoli? • ateenalaiset pelkäsivät hänen riippumattomuuttaan; • hänet tuomittiin nuorison turmelemisesta; • hän joi myrkkyä; • hän sai sydänkohtauksen; • hän kieltäytyi Kritonin avuntarjouksesta.

Kontrastiivinen selittäminen Kaikki erot eivät ole selittäviä, tarvitaan oikeanlainen riippuvuus ja ajatus taustalla vaikuttavasta mekanismista Hypoteettisiin interventioihin perustuvat kontrafaktuaalit (Woodward) Selittävä informaatio koskee mahdollisten muutosten seurauksia Selityksellinen informaatio vastaa mitä jos asiat olisivat olleet toisin –kysymyksiin (Woodward) Sekä selitettävä että selittäjä ovat kontrastiivisia: c toteutui f:n sijasta, koska x tapahtui y:n sijasta (Jonathan Schaffer)

Invarianssi ja lait Aktuaalinen sovellusala ei tärkeää selityksellisyydelle Aito riippuvuus vs. säännönmukaisuus (vrt. mustat korpit) Invarianssin kuvaus voi sisältää viittauksia tiettyihin paikkoihin ja aikoihin Poikkeukset eivät ole kohtalokkaita selittävyydelle Vrt. ceteris paribus –lait: Selityksellisyys voi riippua vain käytettävissä olevasta informaatiosta Ajatus CP-laeista johtaa vääränlaisen informaation etsimiseen  Soveltuu tieteisiin, jossa ei ole poikkeuksettomia peittäviä lakeja (sikäli kun lakeja ylipäätään on missään)

Konstitutiivinen selittäminen Mekanismi selittää miksi kokonaisuudella on ominaisuus p[p’] Dispositioiden ja ominaisuuksien sekä realisoivien mekanismien välinen suhde ei ole kausaalinen. Vrt etiologinen ja konstitutiivinen selitys: Mikä sai aikaan sen, että organisaatiolle o ilmaantui ominaisuus p [p’], hetkellä t? Minkä ominaisuuksien nojalla organisaatiolla o on ominaisuus p [p’’] (hetkellä t)? Kokonaisuuden ja osien ominaisuuksien välinen riippuvuussuhde ei ole ajallinen prosessi Kokonaisuuden ja osien ominaisuuksia ei voi muuttaa toisistaan riippumatta

Ymmärrys vs. ymmärryksen tunne Ymmärrys tuntemuksena metakognitiota, arvio omasta ymmärryksestä saattaa olla hyvinkin epäluotettava tuntemuksen kalibrointi lienee mahdollista motivoi tiedon etsintää ja etsinnän lopettamista Ymmärtäminen (päättely)kykynä tietoa kohdetta koskevista riippuvuussuhteista kyky tehdä asioita ymmärrykseen kohteella, kyky ennakoida kohteen käyttäytymistä kyky välittää ymmärryksensä Kuorikoski (tulossa):”Simulation and the Sense of Understanding”, Humphreys & Imbert (toim.) Representations, Models and Simulations; Ylikoski & Kuorikoski (2010):”Dissecting Explanatory Power”, Phil. Studies; Ylikoski (2010):”Illusions in Scientific Understanding” de Regt, Leonelli & Eigner (toim.) Scientific Understanding: Philosophical Perspectives.

Mitä saatamme sekoittaa? Kategorisointi ja selittäminen kategorian löytäminen asialle tekee siitä luonnollisemman ja tekee sen selittämisestä vähemmän polttavan kysymyksen Psykologinen essentialismi Kuvailu ja selittäminen “Kyllä tämän täytyy selittää jotakin” Selityshypoteesin selitykselliset ansiot ja sitä puoltavan todistusaineiston vahvuus molemmat vastaavat miksi-kysymykseen Aiottu ja tosiasiallinen selitettävä ymmärryksen vaikutelma syntyy kun onnistumme selittämään jotakin, mutta onko kyseessä se mitä lähdimme selittämään? Selitettävä ja selittäjä kehäpäättelyn tunnistaminen on vaikeaa