5 Jotos, polku osallisuuteen Tampere 19.11.2009. 5 Muutama ajatus osattomuudesta a la C. Wright Mills.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajatuksia elämästä .....
Advertisements

NUORTEN SYÖMISHÄIRIÖT
NATU -neljä askelta tulevaisuuteen
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Työterveyshuolto Paltamon täystyöllisyyshankkeessa
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Ajatuksia elämästä..
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Nuorten Keski-Suomi ry vuotiaiden nuorten ja heidän elämäänsä vaikuttavien tahojen palvelujärjestö. Yhteistyötä tehdään kaikkien tahojen kanssa,
Miten kunnassa toteutetaan yhteisöllisyyttä
KANSALAISVAIKUTTAMISEN HAASTEET Aaro Harju filosofian tohtori, pääsihteeri.
Nuoret puhtausalan kesätöissä
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Uudet ELY-keskukset ja tiedonvälityksen haaste työhallinnossa Ideapäivä-seminaari Jaana Suokonautio Jaana Suokonautio.
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Lasten suusta.
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
CxO Mentor Oy. Kyselytutkimus Vastauksia 36 kpl Vastaajat aikuisia, yksi 16-vuotias mukana Mukana seuran toiminnassa: – 1-3 v (7 hlö) – 4-9 v (21 hlö)
Onko huono päivä??.
Pellervon Pirkanmaan seminaari Pellervo-Seuran valtuuskunnan puheenjohtaja Erkki Vähämaa.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Lasten osallisuutta kartoittamassa
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Kaupungin kanssa asujat: Lapset ja nuoret osallistuvina asukkaina Sirpa Tani, FT Maantieteen ja ympäristökasvatuksen professori, Opettajankoulutuslaitos,
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
PILKKU.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Nuorista voimaa ja osaamista alueelle Mikkelin Tiedepäivät 2010 Katja Komonen, tutkimusjohtaja Juvenia – Nuorisoalan osaamiskeskittymä.
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Demokratiaa etsimässä Helsingin demokratiaryhmän pohdinnoista.
Elän, osallistun ja päätän asioistani Salo Pirkko Karjalainen.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
KAIKENIKÄISTEN DEMOKRATIAA DEMOKRATIAPÄIVÄ 2014 – Kuntatalo YTL Pirkko Karjalainen.
Tapahtukoon sinun tahtosi
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Riippuvuus tupakoinnista
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
Historia tarkoittaa aikaa tästä hetkestä taaksepäin. Historia on tiedettä, tutkimusta menneistä tapahtumista. Lähteet kertovat menneisyydestä: Arkelogiset.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Nuorten näköistä toimintaa Espoossa KOPPI Kohti kuntouttavampia työelämäpalveluita –hanke Projektisuunnittelija Hilla-Maaria Sipilä Tampere.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Työpajakeskustelu nuorille

Nuoret kunnan päätöksenteossa
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Aikuissosiaalityön klubi
Mitä osallisuus voisi olla?
Kainuun toiminnallinen osakokonaisuus
Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri
Osallisuuden ja osallistumisen edistämistä Lahdessa ja nuorisopalveluissa Oulun Kanuunaseminaari
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
DELAKTIGHETS-NÄTVERK OSALLISUUS-VERKOSTO
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
SUMU RYHMÄ – SURUSSA MUKANA
Esityksen transkriptio:

5 Jotos, polku osallisuuteen Tampere

5 Muutama ajatus osattomuudesta a la C. Wright Mills.

5

5

5 On suuri sun rantas autius, Sitä sentään ikävöin, Miten villisorsan valitus soi kaislikossa öin. Joku yksinäinen eksynyt, Joka vilua vaikeroi, Jok' on kaislikossa kierrellyt eik' emoa löytää voi. Sun harmajata aaltoas Olen katsonut kyynelein: Ens' suruansa itkenyt rannallas mun oma nuoruutein.

5 1.Päättäjät eivät halua todellista osallistumista 2.Virkamiehet eivät halua todellista osallistumista 3.Huonot kokemukset nuorten osallisuudesta, teiniliiton haamu 4.Asiat tehdään nuorille liian valmiiksi 5.Nuoria ei auteta tarpeeksi, heidät jätetään pulaan 6.Nuoret eivät tiedä miten osallistua, asia on heille outo 7.Asioiden sokerointi vaikka keisarilla ei ole uusia vaatteita 8.Osallisuusryhmissä mukana vain niitä, joilla menee muutenkin hyvin. Voimmeko osallisuushankkeilla jopa tuottaa eriarvoistumista ja syrjäytymistä. 9.Väärin sammutettu eli suosimme vain tietynlaista osallisuutta ja nuoret eivät halua osallistua niin kuin me haluamme

5 Itse kirjanen Tekijänsä näköinen Tavoite idealistinen: Jos yksikin nuori aktivoituu Otan tästä täyden vastuun

5 Sisällys 1 Johdantoa osallisuuteen 1.1 Laki ja osallisuus 1.2 Osallisuuden teoriaa ja filosofista perustaa 1.3 Osallisuustoiminnan käytännöllisiä lähtökohtia Osallisuustoiminnan prosessimalli coop-pro Osallisuustoiminnan esteitä ja sudenkuoppia Aito yhteistoiminnallisuus osallisuusryhmän työtapana Juridinen vastuu ryhmien toiminnassa Käyttökelpoisia menetelmiä ryhmien työhön eli miten ohjaan ryhmää riittävän hyvin A. Positiivinen ajattelu B. Jäänsärkijöitä ja toiminnallisia menetelmiä 1. Kilpi 2. Yhteistoiminnalliset kysymykset 3. Patsaat

5 2 Jotoskuntien osallisuusmallit 2.1 Jyväskylän osallisuusmalli Jyväskylän nuorisovaltuuston synty Haasteita ja mahdollisuuksia 2.2 Oulun osallisuusmalli Lähtökohtia ja tavoitteita Teoreettinen tausta ja pedagogiset ratkaisut Oululainen osallisuus käytännössä 2.3. Tampereen osallisuusmalli Strategiassa otetaan huomioon lasten ja nuorten osallistuminen Lasten osallisuus Nuorten osallisuus Hyvä käytäntö nuoret lauta- ja johtokunnissa Lasten ja nuorten alueelliset vaikuttamiskanavat Kehittämishaasteita 3 Lopuksi Lähteet

5 Muutama ajatus Osallisuus hyvin arkista. Kohtaamisia Vuorovaikutusta Meiltä aikuisilta asennetta, Goethe: Jos haluat sytyttää, sinussa pitää olla tuli

5 Lopuksi suuren tamperelaisen kirjailijan sanoja muokaten, toivottavasti ajatuksen säilyttäen: Saa jäädä lamaan makaamaan, mutta aktiivinen ja osallistuva JOTOSlainen nuori menee passiivisuuden suon yli niin että heilahtaa!