PORTFOLION MÄÄRITELMÄ, TAVOITTEET JA SUHDE OPPIMISEEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

YLEISOHJEISTUS Saamelaisalueen koulutuskeskus 2012 © SAKK (OK)
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Matematiikan oppiminen.
AO2 Opettajana ja kasvattajana TEKSTIILITYÖ Ryhmäohjaus klo – sh. 129 (tekstiilityön tila) Päivi Aalto
Turun esi- ja perusopetuksessa
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Työrauha ja haastavat tilanteet
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Ajatuksia oppimisesta
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Tutkintosuoritusten arviointi
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Viestintäsuunnitelma
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Tytöt teknologian taitajiksi
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Kieli itseilmaisun välineenä
Opetussuunnitelmassa 2016
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

PORTFOLION MÄÄRITELMÄ, TAVOITTEET JA SUHDE OPPIMISEEN Teoreettisia taustatietoja pohdittavaksi käsityönopettajalle PORTFOLION MÄÄRITELMÄ, TAVOITTEET JA SUHDE OPPIMISEEN

Ratkaiseva lähtökohta portfoliota tehtäessä: onko kyseessä TUOTOS vai VÄLINE ? Portfolion käyttö on alkuaan lähtöisin taiteen, arkkitehtuurin ja liike-elämän piiristä, missä sillä on tarkoitettu tekijänsä parhaiden töiden kokoelmaa eli tuotosta. Esim. työnhakuun käytettävä portfolio • 1990-luvulta alkaen portfoliot ovat saaneet enemmän välineellisiä tehtäviä ja niitä on kehitetty erilaisiin käyttötarkoituksiin sopiviksi. Esim. oman työskentelyprosessin dokumentointi, yksilön ammatillisen kehityksen seuraaminen (Niikko 2000)

MIHIN PORTFOLIOLLA PYRITÄÄN MIHIN PORTFOLIOLLA PYRITÄÄN? Niikon (2000) malli auttaa hahmottamaan erilaiset portfoliotyypit tehtävän ja muodon mukaan: aineiston keruuseen: siihen kootaan kaikki toimintaa koskeva dokumenttiaineisto, (luonnoksia, valokuvia, muistiinpanoja jne.) ulkoisen päämäärän saavuttamiseen: työpaikka/ kurssisuoritus, siihen valitaan parhaisiin töihin liittyvä materiaali muodollisen pätevyyden osoittamiseen: selkeästi strukturoitu ulkoapäin säädelty kokoelma, keskittyy työn tulokseen, itsearviointiin ja ulkoiseen arviointiin oppimisen ja kasvun tarkasteluun : tehdään itseä varten, oleellista jatkuva, tietoinen ja laaja-alainen itsearviointi työskentelyprosessin edetessä ja päätyttyä

Kasvatusalalla portfolio on määritelty yleisesti "oppilaan töiden merkittäväksi kokoelmaksi, joka esittelee hänen ponnistelujaan, edistymistään ja saavutuksiaan yhdellä tai useammalla alalla" ja jonka "tulee osoittaa opiskelijan osallistumista sisällön valintaan, valinnan perusteluja, omien saavutusten perusteltua arviointia sekä näyttöä opiskelijan itsearvioinnista (self-reflection)" (Paulson ym. 1991)

MOTIVOIVA TYÖSKENTELYTAPA: portfolio on aina tekijänsä yksilöllinen, "oma juttu”! Portfolion tiedetään tyydyttävän ihmisen perustarvetta saada luova ajatteluntapansa ja työnsä jollain tapaa näkyväksi (Kankaanranta & Linnakylä 1999) mutta sen tärkeimpänä merkityksenä pidetään nykyään nimenomaan reflektiivistä, oppimista syventävää prosessia. (Linnakylä 1994) Portfolio heijastaa tekijänsä kiinnostuksen ja arvostuksen kohteita parhaiten silloin, kun tekijä saa itse valita portfolionsa toteutustavan ja sisällön. (Linnakylä 1994) Se voi olla konkreettiselta ulkoiselta muodoltaan lähes minkälainen kokoelma tahansa, esim. ALBUMI, LAATIKKO, VIDEOFILMI, TIETOKONELEVYKE, INTERNETSIVUSTO, BLOGI...

Miksi portfolio sopii kouluun? Tauben (1997) mukaan porfolio voi auttaa nivouttamaan koulutyöskentelyä oppilaiden koulun ulkopuoliseen elämään, jolloin oppilaat oppivat, että myös koulun ulkopuolinen elämä voi olla tärkeää ja arvokasta oppilaan kehitys- ja oppimisprosessissa, minkä seurauksena luokkahuonetyöskentely muuttuu heille mielekkäämmäksi. Portfoliotyöskentelyn käyttöä opetuksessa on perusteltu autenttisella arvioinnilla eli sillä, että se mittaa ja tukee opiskelijan oppimisprosessia ja kehitystä paremmin kuin perinteiset kokeet. (Linnakylä 1994, Taube 1997)

MUISTA KEHITTÄVÄ KOLMIYHTEYS: portfolio – reflektio – oppiminen Porter ja Cleland (2006, 37–39) ovat havainneet, että portfolion avulla tapahtunut reflektointi ohjasi peruskoulun oppilaita vähitellen ottaamaan itse vastuuta kehityksestään, asettamaan itselleen tavoitteita ja luomaan oppimisstrategioita. Näiden ohella myös uskallus ottaa riskejä ja kokeilla lisääntyi. (Porter&Cleland 1995, 44.) Reflektio on Niikon (2000, 33) mukaan keskeinen osa porfoliotyöskentelyä ja merkittävä tekijä oppimisen ja kehityksen kannalta. Opiskelija tekee portfoliota kootessaan valintoja ja pohdintoja, joiden aikana hänen täytyy tiedostaa se, miksi hän toimii tietyllä tavalla. Kankaanrannan ja Linnakylän (1999, 215) mukaan portfolio, jossa oma kokemus ja osaaminen (pelkän tuloksen sijaan) tehdään näkyväksi, helpottaa tekijäänsä myös reflektoimaan ja arvioimaan juuri kyseisiä osa-alueita. Parhaimmillaan reflektointi haastaa portfolion tekijän katsomaan omaa työskentelyfilosofiaansa uudella tavalla ja saa hänet pohtimaan myös omia tulevaisuuden näkymiä. (Kankaanranta & Linnakylä 2000, 215)

mitäs se reflektointi olikaan.. Reflektointi on henkilön itse suorittamaa oman toimintansa lähtökohtien, edellytysten ja seuraamusten tarkastelemista (Kröger & Pöllänen 2005; Paris & Newman 1990) Oleellista on niin omien ajatusten kuin toiminnankin pohtiminen. Reflektoijan on tärkeää myös tiedostaa se, millä tavoin hän on yleensä tottunut katsomaan asioita. Reflektiivisen prosessin malli kuvaa kokemusten muuttumista reflektiivisen prosessin kautta oppimistuloksiksi: 1. vaihe = kokemusten mieleenpalauttaminen, johon kuuluu tärkeimpien tapahtumien kokoaminen, alkuperäisen kokemuksen kertaaminen mielessä tai kertominen muille 2. vaihe = tunteiden huomioonottaminen, jossa oleellista on onnistumiseen liittyvien positiivisten tunteiden hyödyntäminen ja oppimista ehkäisevistä negatiivisista tunteista luopuminen 3. vaihe = kokemusten uudelleenarviointi, jonka tarkoituksena on uuden tiedon liittäminen oppijan tietorakenteeseen. (Boud ym. 1985; Suojanen 1993)

ENTÄ MITEN REFLEKTOINTI ILMENEE KÄSITÖISSÄ? (Suojanen, 1999) REFLEKTOINNIN KOHDE: havainnot, joita käsityön tekijä on suunnittelun ja valmistuksen aikana tehnyt työstään (materiaalit, tekniikat, työvälineet yms.) itsestään (oppiminen, ajattelun muutos, identiteetti yms.) ympäristöstään (työskentelytilat, ilmapiiri, vuorovaikutus, käsityöt omassa lähipiirissä/ tietoverkossa/pukeutumisessa yms.) REFLEKTOINNIN TASO: Habermasin (1974, 8–9) tiedonkäsitysten mukaisesti kolme eri tasoa tekninen (reflektoija tarkastelee käsityötoimintaa ainoastaan oman työnsä tasolla, ajattelu on konkreettista ja esinekeskeistä) tulkinnallinen (reflektoija tarkastelee käsityötoimintaa suuremman kokonaisuuden osana, ymmärtää taustalla vaikuttavat periaatteet ja erilaiset vaihtoehdot) kriittinen (reflektoija arvioi käsityötä tuotannolliseen, taloudelliseen, sosiaaliseen sekä kulttuuri- ja luonnon ympäristöön kuuluvana osana, pohtii käsityöntekijän moraalista ja eettistä vastuuta kuluttajana sekä tuotteen tekoa koskevien valintojen tekijänä)

TÄHTÄÄ KOHTI YMMÄRRYSTÄ! Linnakylän (1994, 10) mukaan oppimaan oppiminen ja itsetunnon kehittäminen ovat portfolion ensisijaisia tehtäviä. Niiden saavuttaminen vahvistaa opiskelijan itseohjautuvuutta, johon kuuluu mm. itsenäinen oman toiminnan suunnittelu, joustavuus, avoimuus kokemuksille sekä oppimista rikastava vuorovaikutus ympäristön kanssa. (Linnakylä 1995, 14) Porter ja Cleland (1995, 23) korostavat portfolion arvioinnissa oppilaan yksilöllistä kehityksen ja oppimisen reflektointia tehtävien onnistuneen suorittamisen ja määrättyjen kykyjen omaksumisen sijaan. He havaitsivat, että vasta reflektoidessaan tehtäviään oppilaat kykenivät näkemään, että oppiminen on itse asiassa prosessi, joka rakentuu yksilön aiempien tietojen pohjalle. Kankaanranta ja Linnakylä (2000, 212) toteavatkin, että reflektoiva ajattelu lopulta laajentaa ja jalostaa omat kokemuksemme ymmärrykseksi.

Mitä VERKKOPORTFOLIOSSA tulisi erityisesti huomioida? DiMarcon (2006) mukaan verkkoportfolio auttaa yksilöä ymmärtämään ja tulkitsemaan tietoa, koska portfoliota kootessaan tekijä ei joudu ainoastaan muistelemaan materiaaleja ja toteutustapoja, vaan myös järjestelemään ja luokittelemaan niitä uudella tavalla. Sen tekeminen ei kuitenkaan ainoastaan auta tekijäänsä hahmottamaan omaa oppimisprosessiaan, vaan on myös intensiivinen oppimisprosessi itsessään. Se vaatii tekijäänsä opettelemaan verkkoteknologian käyttöä, laajan tietomäärän prosessointia ja arviointia sekä onnistumisen ja epäonnistumisen kokemuksten hallintaa. (DiMarco) Nyky-yhteiskunnassa sekä reflektoinnin että verkostoitumisen voidaan katsoa olevan jopa välttämättömiä edellytyksiä yksilön toiminnalle. DiMarcon mukaan tämä korostuu verkkoportfolioissa, joissa tekijä joutuu arvioimaan kriittisesti tiedon merkittävyyttä ja arvoa lukijoilleen. Erityistä taitoa vaatii se, että tekijän tulee pystyä ennakoimaan lukijoiden näkemykset omasta portfoliostaan ja tarvittaessa puolustamaan ja perustelemaan oma kantansa.

LUKEMISTOA PORTFOLION KANSSA PUUHASTELEVILLE ASIAA PORTFOLIOISTA: Taube, K. 1998. Portfolio – oppimisen suunnittelu ja arviointi. Tietosanoma. Linnakylä, P. 1994. Mikä ihmeen portfolio? Arvioinnin ja oppimisen liitto. Teoksessa: P. Linnakylä, P. Pollari & Takala, S. (toim.) Portfolio arvioinnin ja oppimisen tukena. Kasvatustieteiden tutkimuslaitos. Jyväskylän yliopisto. Hänninen, S. 1998. Kuka minä olen? Portfolio persoonallisen kasvun peilina. Teoksessa: P. Pollari, M. Kankaanranta & P. Linnakylä (toim.) Portfolion monet mahdollisuudet. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tutkimuslaitos. Porter, C & Cleland, J. 1995. Portfolio as a Learning Strategy. Portsmouth: Boynton/Cook. B.S. Sunstein & J.H. Lovell (toim.) 2000. The Portfolio Standard. How Students Can Show Us What They Know and Are Able to Do. Portsmouth: Heinemann. Paulson, F. L., Paulson P. R. & Meyer, C. 1991. What Makes a Portfolio a Portfolio? Educational Leadership 48 (5), 60–63. >> jatkuu...

ASIAA VERKKOPORTFOLIOISTA: DiMarco, J. 2006. Web Portfolio Design and Applications. Hershey: Idea Group Publishing. Kankaanranta, M. & Linnakylä, P. 1999. Verkkoportfolioita kokemassa. Digital portfolios as a means to share and develop expertise. Teoksessa: P. Linnakylä, M. Kankaanranta, J. Bopry (toim.) Portfolioita verkossa – portfolios on the web. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. Hankala, M. 1999. Verkkoportfolioiden visuaalisuuden tarkastelua. Verkkoportfolioita kokemassa. Teoksessa: P. Linnakylä, M. Kankaanranta, J. Bopry (toim.) Portfolioita verkossa – portfolios on the web. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. ASIAA REFLEKTOINNISTA: Suojanen, U. 1993. Käsityökasvatuksen perusteet. Helsinki: WSOY. Kröger, T. & Pöllänen, S. 2000. Käsityön erilaiset merkitykset opetuksen perustana. Teoksessa Enkenberg, J., Savolainen, E., Väisänen, P. (toim.) 2000. Opettajatiedon kipinöitä – kirjoituksia pedagogiikasta. Joensuun yliopisto. Savonlinnan opettajankoulutuslaitos. Verkkojulkaisu. http://sokl.joensuu.fi/verkkojulkaisut/kipinat/SPetTK.html