Rippikoulun paikallissuunnitelmien tekeminen Mauri Vihko Hiippakuntasihteeri 10.11.2005
Lähtökohta RKS 2001 s. 37 ”Seurakunnissa laaditaan vuosittain rippikoulutyön suunnitelma, jonka kirkkoneuvosto tai seurakuntaneuvosto hyväksyy...... Edellä olevan lisäksi seurakunnassa tehdään paikallinen rippikoulusuunnitelma, jonka pohjalta rippikoulujen opettajatiimit tekevät omat toteuttamisohjelmansa. Paikallinen rippikoulusuunnitelma on tarkoitettu ensisijaisesti työntekijäjoukolle, mutta se on hyvä antaa tiedoksi myös luottamushenkilöille vuosittain tehtävän rippikoulutyön suunnitelman yhteydessä. (Paikallista) Rippikoulusuunnitelmaa on hyödyllistä arvioida säännöllisesti.
Yksittäisen rippikoulun toteutussuunnitelma v p t + h k s. o s u l i H p k n t u i Rippikoulun vuosisuunnitelma Vuotuiset määrät, resurssit, työnjako ja mahdolliset vuosipainotukset ? Seurakunnan rippikoulun ohjesääntö Paikalliset kehykset RKS 2001 Valtakunnallinen puitesuunnitelma
Yksittäisen rippikoulun toteutussuunnitelma j a t u k i ts. o n s l H p k l i n e o h j a u s Rippikoulun vuosisuunnitelma Vuotuiset määrät, resurssit, työnjako ja mahdolliset vuosipainotukset Rippikoulun paikallissuunnitelma Paikallinen ympäristö, paikalliset sisällöt, paikallinen yhteistyö ja pelisäännöt Seurakunnan rippikoulun ohjesääntö Paikalliset kehykset RKS 2001 Valtakunnallinen puitesuunnitelma
Srk:n rippikoulujen toteutus A r v i o n t Yksittäisen rippikoulun toteutussuunnitelma RKS2001 Koulu- tukset Rippikoulun vuosisuunnitelma Vuotuiset määrät, resurssit, työnjako ja mahdolliset vuosipainotukset Rippikoulun paikallissuunnitelma Paikallinen ympäristö, paikalliset sisällöt, paikallinen yhteistyö ja pelisäännöt Seurakunnan rippikoulun ohjesääntö Paikalliset kehykset RKS 2001 Valtakunnallinen puitesuunnitelma
RPS sisällöt Lähtökohta: RPS:n on palveltava seurakunnan rippikoulutyötä ”RPS on tarkoitettu ensisijaisesti työntekijäjoukolle” ts. yhteisen suunnittelun ja arvioinnin väline RPS on seurakunnan rippikoulutyön toimintakäsikirja: ts. riittävä laatu ja vertailtavuus ”Osallistunpa mille tahansa tämän seurakunnan riparille, tiedän saavani riittävän samanlaisen oppimiskokemuksen.” = Asiakasnäkökulma
RPS sisällöt Oleellista kysyä, mitä juuri teidän seurakunnassanne tarvitaan? Millainen RPS ohjaa parhaiten rippikoulutyötä meidän seurakunnassamme? Mikä on tyhjä tila ohjesäännön ja vuosisuunnitelman välissä, joka kaipaa täyttämistä, jotta riittävä yhdenmukaisuus ja tasalaatuisuus toteutuu?
RPS:n sisällöt Esimerkiksi 1. Johdanto 2. Yleiset toteutusperiaatteet 3. Liitteet
RPS:n sisällöt Esimerkiksi 1. Johdanto (toimintaympäristö) ikäluokan suuruus, väestörakenne paikalliset erityispiirteet yhteydet kouluihin ja muihin paikallisiin toimijoihin rippikoulun sisältöjen liittyminen paikallisiin koulujen uskonnonopetussuunnitelmiin toimintaympäristön muutosten ennakointi mitä muuta?
RPS:n sisällöt Esimerkiksi 2. Yleiset toteutusperiaatteet - miten RPS suhtautuu olemassa oleviin rk-suunnitelmiin? - millä periaatteella seurakuntamme tarjoaa tasapuolisesti rippikoulun kaikille? Opetuksen toteuttaminen - mitä puolen vuoden rippikoulu tarkoittaa meidän seurakunnassamme? miten jokaisella riparilla toteutuu sama kokonaisrakenne? - mitä tiimityö tarkoittaa seurakunnassamme? vastuiden ja tehtävien jakautuminen esim. rippikoulun johtajan ja turvallisuusvastaavan sekä muiden työntekijöiden osalta - mitkä ovat eri työntekijäryhmien vastuut rippikoulussa? - miten jumalanpalvelus ja rukouselämä toteutuvat rk:ssa? - mitkä asiat on opetusmenetelmissä erityisesti otettava huomioon? - mitkä asiat ovat seurakunnasamme rk:n sisällön kannalta keskeisiä asioita? RKS 2001:n kommentaari: mitä ja missä laajuudessa vähintään meidän srk:n rippikouluissa on - millä tavoin rk:a arvioidaan seurakunnassamme? - miten erityistä tukea tarvitsevat nuoret otetaan huomioon? mitä muuta?
RPS:n sisällöt Esimerkiksi 3. Liitteet Erilaiset paikalliset olemassa olevat rippikouluun liittyvät oleelliset, kaikkia rippikouluja koskevat ohjeet, asiakirjat jne. Isossopimus Turvallisuusohjeet Kriisisuunnitelma Mitä muuta?
RPS prosessi Hiippakuntataso Joulukuussa 2005 tuomiokapituli velvoittaa srkt tekemään paikallissuunnitelmat vuoden 2007 loppuun mennessä Kasvatuksen hiippakuntasihteeri ja hiippakunnan rippikoulukonsultit ovat rktyöstä vastaavien viranhaltijoiden käytettävissä konsultaatiotukena RPS:aa ei tarvitse alistaa hyväksyttäväksi, mutta se annetaan vuoden 2007 loppuun mennessä tiedoksi kirkko- / srkneuvostolle sekä tuomiokapitulille (rk-työstä vastavalle hpk-sihteerille)
RPS prosessi Seurakuntataso RPS:n tekeminen on seurakunnan oma prosessi josta kirkkoherra vastaa ja rk-työstä vastaava viranhaltija ohjaa paikallista prosessia, jossa RPS syntyy RPSn tekemisessä itse prosessi palvelee yhteistyön kehittymistä rippikoulutyössä Valmis RPS on työntekijöiden välinen sopimus (RKS 2001: ”Paikallinen rippikoulusuunnitelma on tarkoitettu ensisijaisesti työntekijäjoukolle, mutta se on hyvä antaa tiedoksi myös luottamushenkilöille vuosittain tehtävän rippikoulutyön suunnitelman yhteydessä.”)
RPS prosessi Seurakuntataso / VASTUUT Kirkkoherra valtuuttaa rippikoulutyöstä vastaavan ohjaamaan prosessia tukee rippikouluvastaavaa prosessin ohjaamisessa osallistuu itse prosessiin sovittavalla tavalla
RPS prosessi Seurakuntataso / VASTUUT Rippikoulutyöstä vastaava Varmistaa itselleen kirkkoherran valtuutuksen ts. että työyhteisössä ymmärretään, että rk.vastaava johtaa RPS-prosessia Tekee suunnitelman, miten prosessi toteutetaan ja ohjaa prosessin Kokoaa tarvittaessa ohjausryhmän Voi tarvittaessa konsultoida hpksihteerin tai rkkonsultin kanssa
RPS prosessi Seurakuntataso / Millainen prosessi? Osallistuminen, josta kasvaa sitoutumien ts. mahdollisimman moni rippikoulutyötä tekevä pääsee osallistumaan prosessiin
RPS prosessi Seurakuntataso / Millainen prosessi? Aloitus jossa kaikille osallistujille selviää miksi tehdään? mitä tehdään? kuka tekee? milloin tehdään?
RPS prosessi Seurakuntataso / Millainen prosessi? Esimerkiksi Malmin malli Jakaudutaan ryhmiin, josta kukin ryhmä saa valmisteltavakseen ehdotuksen yhdestä osa-alueesta Ks. tarkemmin tammikuussa 2006 ilmestyvä Rippikouluopas IV, Terhi Paanasen artikkeli
Julkaiseminen ja käyttöönotto Kaikki mukana Tiedoksi kirkko- / srkneuvostolle ja tklille (hpksihteeri) Rk-vas- taavalla mahdol- lisuus konsul- taatioi- hin hpks:n tai rkkons. kanssa Esimerkki RPS-prosessin kulusta seura- kunnassa Hiominen RK-vastaava (+ ohjausryhmä) Työstäminen Kaikki mukana Ryhmävalmistelu Aloitus Miksi, mitä, kuka, milloin? Valtuutuksen julkisanominen Kaikki mukana Ryhmät ja niiden tehtävät Prosessisuunnitelma: rk-vastaava (+ohjausryhmä?) Valtuutus: kherra