Rippikoulun paikallissuunnitelmien tekeminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Naakan oppilaskunta Tervetuloa! Kasvu yrittäjyyteen -hanke - 2 Projekti Idea projektista syntyy kun: –tarvitaan jotain, jotain puuttuu (rahaa.
TES-prosessi helluntaiseurakunnassa Markku Luoma Vesa Pylvänäinen.
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Toimintaohjeet opelle
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Haastattelukysymysten laatiminen
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
OPETUSMINISTERIÖN VALTIONAVUSTUKSET Avustukset
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
SUOMEN EVANKELIS-LUTERILAINEN KIRKKO KIRKON TYÖMARKKINALAITOS PALKKAUJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN Kirkon työmarkkinalaitos Oili Marttila KiHV
Kasvatustyön suunnittelu ja toteutus (ryhmissä)
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Uusi seurakuntayhtymä 2015 Lakivaliokunta työstää (lausuntoja mm. piispainkokoukselta ja hallintovaliokunnalta) Kirkolliskokous päättää keväällä.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
YHDISTYSTYÖNANTAJAN JÄRJESTÄMÄ TYÖTERVEYSHUOLTO KÄYTÄNNÖSSÄ
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
-Jäseniä (Kaupungissa 54627) -Ikäluokka vuotiaat Mikkelin hiippakunta -Hallinnollisesti 6 alueseurakuntaa, nuorisotyö hoidetaan keskitetysti.
Tiimin hallinnan kultaiset säännöt Toimitaan demokraattisesti.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kirkon ympäristödiplomi Hannu Jussi-Pekka, Ylivieskan seurakunta, ympäristövastaava.
KUNTAMARKKINAT ” MITEN EDISTÄÄ KUNTIEN POLIITTISEN JA AMMATILLISEN JOHDON VUOROVAIKUTUSTA JA YHTEISTYÖTÄ” JOHTAJASOPIMUS Suomen kuntajohtajat.
Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisointiprojekti Pekka Kähkipuro,
Matti Piispanen Seurakuntarakenteiden kehittäminen kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Paikallisidentiteetin merkitys
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Päivähoidon osallisuusfoorumi Alustava suunnitelma
SOSIAALITYÖN LUOKITUKSET KEHITTÄMISTYÖN KOHTEENA
Lyhyt johdanto CVS:ään (ict1td002 - Ohjelmointitaito)
Klubin johtaminen eettisin periaattein Leila Risteli DG D1400.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Oppiaine-kokonaisuus
OK-Consultancy 1 Kylien kehittäminen Kuntien rooli.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Klubin Strategia Työkalu
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Verkkoaivoriihi helmikuussa 2014
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Esityksen transkriptio:

Rippikoulun paikallissuunnitelmien tekeminen Mauri Vihko Hiippakuntasihteeri 10.11.2005

Lähtökohta RKS 2001 s. 37 ”Seurakunnissa laaditaan vuosittain rippikoulutyön suunnitelma, jonka kirkkoneuvosto tai seurakuntaneuvosto hyväksyy...... Edellä olevan lisäksi seurakunnassa tehdään paikallinen rippikoulusuunnitelma, jonka pohjalta rippikoulujen opettajatiimit tekevät omat toteuttamisohjelmansa. Paikallinen rippikoulusuunnitelma on tarkoitettu ensisijaisesti työntekijäjoukolle, mutta se on hyvä antaa tiedoksi myös luottamushenkilöille vuosittain tehtävän rippikoulutyön suunnitelman yhteydessä. (Paikallista) Rippikoulusuunnitelmaa on hyödyllistä arvioida säännöllisesti.

Yksittäisen rippikoulun toteutussuunnitelma v p t + h k s. o s u l i H p k n t u i Rippikoulun vuosisuunnitelma Vuotuiset määrät, resurssit, työnjako ja mahdolliset vuosipainotukset ? Seurakunnan rippikoulun ohjesääntö Paikalliset kehykset RKS 2001 Valtakunnallinen puitesuunnitelma

Yksittäisen rippikoulun toteutussuunnitelma j a t u k i ts. o n s l H p k l i n e o h j a u s Rippikoulun vuosisuunnitelma Vuotuiset määrät, resurssit, työnjako ja mahdolliset vuosipainotukset Rippikoulun paikallissuunnitelma Paikallinen ympäristö, paikalliset sisällöt, paikallinen yhteistyö ja pelisäännöt Seurakunnan rippikoulun ohjesääntö Paikalliset kehykset RKS 2001 Valtakunnallinen puitesuunnitelma

Srk:n rippikoulujen toteutus A r v i o n t Yksittäisen rippikoulun toteutussuunnitelma RKS2001 Koulu- tukset Rippikoulun vuosisuunnitelma Vuotuiset määrät, resurssit, työnjako ja mahdolliset vuosipainotukset Rippikoulun paikallissuunnitelma Paikallinen ympäristö, paikalliset sisällöt, paikallinen yhteistyö ja pelisäännöt Seurakunnan rippikoulun ohjesääntö Paikalliset kehykset RKS 2001 Valtakunnallinen puitesuunnitelma

RPS sisällöt Lähtökohta: RPS:n on palveltava seurakunnan rippikoulutyötä ”RPS on tarkoitettu ensisijaisesti työntekijäjoukolle” ts. yhteisen suunnittelun ja arvioinnin väline RPS on seurakunnan rippikoulutyön toimintakäsikirja: ts. riittävä laatu ja vertailtavuus ”Osallistunpa mille tahansa tämän seurakunnan riparille, tiedän saavani riittävän samanlaisen oppimiskokemuksen.” = Asiakasnäkökulma

RPS sisällöt Oleellista kysyä, mitä juuri teidän seurakunnassanne tarvitaan? Millainen RPS ohjaa parhaiten rippikoulutyötä meidän seurakunnassamme? Mikä on tyhjä tila ohjesäännön ja vuosisuunnitelman välissä, joka kaipaa täyttämistä, jotta riittävä yhdenmukaisuus ja tasalaatuisuus toteutuu?

RPS:n sisällöt Esimerkiksi 1. Johdanto 2. Yleiset toteutusperiaatteet 3. Liitteet

RPS:n sisällöt Esimerkiksi 1. Johdanto (toimintaympäristö) ikäluokan suuruus, väestörakenne paikalliset erityispiirteet yhteydet kouluihin ja muihin paikallisiin toimijoihin rippikoulun sisältöjen liittyminen paikallisiin koulujen uskonnonopetussuunnitelmiin toimintaympäristön muutosten ennakointi mitä muuta?

RPS:n sisällöt Esimerkiksi 2. Yleiset toteutusperiaatteet - miten RPS suhtautuu olemassa oleviin rk-suunnitelmiin? - millä periaatteella seurakuntamme tarjoaa tasapuolisesti rippikoulun kaikille? Opetuksen toteuttaminen - mitä puolen vuoden rippikoulu tarkoittaa meidän seurakunnassamme? miten jokaisella riparilla toteutuu sama kokonaisrakenne? - mitä tiimityö tarkoittaa seurakunnassamme? vastuiden ja tehtävien jakautuminen esim. rippikoulun johtajan ja turvallisuusvastaavan sekä muiden työntekijöiden osalta - mitkä ovat eri työntekijäryhmien vastuut rippikoulussa? - miten jumalanpalvelus ja rukouselämä toteutuvat rk:ssa? - mitkä asiat on opetusmenetelmissä erityisesti otettava huomioon? - mitkä asiat ovat seurakunnasamme rk:n sisällön kannalta keskeisiä asioita? RKS 2001:n kommentaari: mitä ja missä laajuudessa vähintään meidän srk:n rippikouluissa on - millä tavoin rk:a arvioidaan seurakunnassamme? - miten erityistä tukea tarvitsevat nuoret otetaan huomioon? mitä muuta?

RPS:n sisällöt Esimerkiksi 3. Liitteet Erilaiset paikalliset olemassa olevat rippikouluun liittyvät oleelliset, kaikkia rippikouluja koskevat ohjeet, asiakirjat jne. Isossopimus Turvallisuusohjeet Kriisisuunnitelma Mitä muuta?

RPS prosessi Hiippakuntataso Joulukuussa 2005 tuomiokapituli velvoittaa srkt tekemään paikallissuunnitelmat vuoden 2007 loppuun mennessä Kasvatuksen hiippakuntasihteeri ja hiippakunnan rippikoulukonsultit ovat rktyöstä vastaavien viranhaltijoiden käytettävissä konsultaatiotukena RPS:aa ei tarvitse alistaa hyväksyttäväksi, mutta se annetaan vuoden 2007 loppuun mennessä tiedoksi kirkko- / srkneuvostolle sekä tuomiokapitulille (rk-työstä vastavalle hpk-sihteerille)

RPS prosessi Seurakuntataso RPS:n tekeminen on seurakunnan oma prosessi josta kirkkoherra vastaa ja rk-työstä vastaava viranhaltija ohjaa paikallista prosessia, jossa RPS syntyy RPSn tekemisessä itse prosessi palvelee yhteistyön kehittymistä rippikoulutyössä Valmis RPS on työntekijöiden välinen sopimus (RKS 2001: ”Paikallinen rippikoulusuunnitelma on tarkoitettu ensisijaisesti työntekijäjoukolle, mutta se on hyvä antaa tiedoksi myös luottamushenkilöille vuosittain tehtävän rippikoulutyön suunnitelman yhteydessä.”)

RPS prosessi Seurakuntataso / VASTUUT Kirkkoherra valtuuttaa rippikoulutyöstä vastaavan ohjaamaan prosessia tukee rippikouluvastaavaa prosessin ohjaamisessa osallistuu itse prosessiin sovittavalla tavalla

RPS prosessi Seurakuntataso / VASTUUT Rippikoulutyöstä vastaava Varmistaa itselleen kirkkoherran valtuutuksen ts. että työyhteisössä ymmärretään, että rk.vastaava johtaa RPS-prosessia Tekee suunnitelman, miten prosessi toteutetaan ja ohjaa prosessin Kokoaa tarvittaessa ohjausryhmän Voi tarvittaessa konsultoida hpksihteerin tai rkkonsultin kanssa

RPS prosessi Seurakuntataso / Millainen prosessi? Osallistuminen, josta kasvaa sitoutumien ts. mahdollisimman moni rippikoulutyötä tekevä pääsee osallistumaan prosessiin

RPS prosessi Seurakuntataso / Millainen prosessi? Aloitus jossa kaikille osallistujille selviää miksi tehdään? mitä tehdään? kuka tekee? milloin tehdään?

RPS prosessi Seurakuntataso / Millainen prosessi? Esimerkiksi Malmin malli Jakaudutaan ryhmiin, josta kukin ryhmä saa valmisteltavakseen ehdotuksen yhdestä osa-alueesta Ks. tarkemmin tammikuussa 2006 ilmestyvä Rippikouluopas IV, Terhi Paanasen artikkeli

Julkaiseminen ja käyttöönotto Kaikki mukana Tiedoksi kirkko- / srkneuvostolle ja tklille (hpksihteeri) Rk-vas- taavalla mahdol- lisuus konsul- taatioi- hin hpks:n tai rkkons. kanssa Esimerkki RPS-prosessin kulusta seura- kunnassa Hiominen RK-vastaava (+ ohjausryhmä) Työstäminen Kaikki mukana Ryhmävalmistelu Aloitus Miksi, mitä, kuka, milloin? Valtuutuksen julkisanominen Kaikki mukana Ryhmät ja niiden tehtävät Prosessisuunnitelma: rk-vastaava (+ohjausryhmä?) Valtuutus: kherra