Yliopistopedagogiikan ja koulupedagogiikan rajamaastossa – opetusharjoittelun ohjaajan tehtävistä ja työnkuvasta Kasvatustieteen päivät, Vaasa 22.–23.11.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Ohjaus työtehtävänä.
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Lasten kilpailutoiminnan kehityshanke
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Minä oppijana 1 ov..
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
OPETUSHARJOITTELU- SYMPOSIUMI : 2 kertaa vuodessa 2008-: kerran vuodessa.
Välkkäkoulutuksen opiskelijapalaute Opiskelijoiden mietteet saadusta alkuinfosta. Yhteistyö kenttäkoulujen kanssa. Oppilaiden asenteet koulutusta kohtaan.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Tuutoropettajan info TTE1SN0-luokalle Kari Jyrkkä.
Ops seminaari Askola.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
TET =Työelämään tutustuminen
Työelämään tutustuja yrityksessä/työpaikassa
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
TET =Työelämään tutustuminen
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Yliopistopedagogiikan ja koulupedagogiikan rajamaastossa – opetusharjoittelun ohjaajan tehtävistä ja työnkuvasta Kasvatustieteen päivät, Vaasa 22.– Erja Syrjäläinen & Riitta Jyrhämä & Kaarina Winter Helsingin yliopisto Soveltavan kasvatustieteen laitos

OHJAAJANA KENTTÄKOULUVERKOSTOSSA Helsingin yliopiston opettajankoulutuksen ja työelämän välistä yhteyttä palvelee nk. kenttäkouluverkosto on koulutettu n. 350 kentällä toimivaa opettajaa opetusharjoittelun ohjaajiksi. opetusharjoittelua järjestää Helsingin yliopistossa 7 eri koulutusta harjoittelujaksoja on kentällä lukuvuosittain 24 ja harjoittelupaikkoja

OPISKELIJAN KAKSOISROOLI OPETUSHARJOITTELUSSA – koulupedagogiikan ja yliopistopedagogiikan näkökulmat opiskeluoppiminen ohjaus osaaminen KOULUPED. YLIOPISTOPED. –– –– Ohjaajan rooli Opiskelijan rooli Oppilaan tai opiskelijan rooli HARJOITTELU OPETUS

OHJAAJAN KAKSOISROOLI OPETUSHARJOITTELUSSA Harjoittelu- tai praktikumijakso Opettaja siirtyy ohjaajan rooliin. - tavoitteellinen harjoittelijan ohjaus Harjoittelija toimii opettajana. Harjoittelija seuraa ja osallistuu opettajan työn arkeen. Opettajan työkenttä  YLIOPISTOPEDA- GOGINEN NÄKÖ- KULMA KOULUPEDAGO- GINEN NÄKÖKUL- MA

TUTKIMUKSEN TARKOITUS Tutkimuksessa pyritään hahmottamaan opetusharjoittelun ohjauksen työnkuvaa ja roolia yliopistopedagogisen ja koulupedagogisen välisessä maastossa. Mikä on opetusharjoittelun ohjaajan tehtävien ydin? Missä yliopistopedagoginen tehtävä päättyy ja koulupedagoginen alkaa? Taustalla on tarve selvittää ohjaajan tehtäväkenttää ja sitä kautta myös perusteita ohjauspalkkioille.

Millaiseksi opetusharjoittelun ohjaajan työnkuva hahmottuu?  millainen on ohjaajan ilmoittamien tehtävien kautta hahmottuva työnkuva?  miten sisällöllisesti erilaiset ohjaustehtävät painottuvat? TUTKIMUSTEHTÄVÄ

KYSELY Avoin lomake, jossa ohjaajaa pyydettiin lokikirjamaisesti kirjaamaan ohjaustyöhön käyttämänsä aika ja ohjaustyön sisältö a) kontaktissa ohjattavaan b) kontaktin ulkopuolisena valmistelutyönä

TUTKIMUSAINEISTO JA -MENETELMÄ Kysely on lähetetty satunnaisotoksena 60 opettajalle lukuvuoden aikana. 25 on vastannut kyselyyn => vastauspros 40%  4 eri koulutuksen harjoittelujaksoja  yhteensä 6 erilaisesta harjoittelujaksosta sisällönanalyysin avulla opettajien antamat tehtävänkuvaukset jäsentyivät 8 eri kategoriaan. opettajien antaman ajallisen työmäärän avulla kyettiin hahmottamaan kunkin kategorian arvo kokonaisuudessa

TULOKSET

KONTAKTI – EI-KONTAKTIOHJAUS

OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä YLIOPISTOPEDA- GOGINEN KOULUPEDAGO- GINEN Opiskelijan ohjaaminen opetukseen liittyvissä kysymyksissä yliopiston asettamien tavoitteiden suunnassa Opiskelijan ohjaaminen koulun ja luokan toimintakulttuuriin, opetussuunnitelmaan ja oppilas- ainekseen

OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä YLIOPISTOPEDA- GOGINEN KOULUPEDAGO- GINEN Harjoitustuntien ohjaus - oppituntia tai opetusjaksoa koskevien suunnitelmien ohjaus - palaute pidety(i)stä harjoitus- tunn(e)ista - virikkeitä opetustyöhön - projektien ohjaus Harjoitustuntien ohjaus

OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä YLIOPISTOPEDA- GOGINEN KOULUPEDAGO- GINEN Valmistautuminen - ohjausjakson suunnittelua, järjestelyä -ohjausmateriaalin suunnittelua, valmistusta, monistusta - ohjauksen periaatteet - ohjauksen ”mietintää” - tunti- ja jaksosuunnitelmien lukua ja arviointia - loppupalautteeseen valmistautuminen - opiskelijoiden materiaaleihin ja tavoitteisiin tutustumista Valmistautuminen

OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä YLIOPISTOPEDA- GOGINEN KOULUPEDAGO- GINEN Kokoavia palautteita - palaute viikosta - palaute päivästä - viikkosuunnitelman ohjaus - jaksosuunnitelma - loppupalaveri kokoavia palautteita

OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä YLIOPISTOPEDA- GOGINEN KOULUPEDAGO- GINEN Ohjauksen suunnittelu - tavoitteet ja aikataulut - opiskelijan henkilökoht. tavoitteet - ohjaustyön suunnittelu kollegan kanssa - viikko-/ kokonaissuunnitelman ohjeistus ohjauksen suunnittelu

OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä YLIOPISTOPEDA- GOGINEN KOULUPEDAGO- GINEN Kouluun tutustuminen - luokka tutuksi - koulu tutuksi - oppimisalustaan tutustuminen - projektit tutuksi kouluun tutustuminen

OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä YLIOPISTOPEDA- GOGINEN KOULUPEDAGO- GINEN Ryhmäohjaukset, esim teemoista: - ylioppilaskokeet - oppiainekohtaista tietoa - luokan haltuunotto - toiminta erityisoppilaiden kanssa - tuntisuunnitelma opetuksen apuna - opetussuunnitelmatyö - kaikenlaiset oppijat - työhyvinvointi - oppilaiden motivointi - opetuksen yleisestä järjestämisestä - kokeet ja niiden tarkastaminen - materiaalien hankinta luokkaan - arviointi ryhmä- ohjaukset

OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä YLIOPISTOPEDA- GOGINEN KOULUPEDAGO- GINEN Harjoittelun järjestäminen - harjoittelijoiden tiedottaminen - koululla tiedottaminen - seurantatunneista sopiminen muiden opettajien kanssa - koulun yhteisen toimintaan osallistumisen suunnittelu - harjoittelijoiden atk-tunnusten hankinta, kaapit, ruokaliput, avaimet - jälkipuinti ohjaavien opettajien kesken harjoittelun järjestäminen

OHJAUKSEN YTIMESSÄ JA LAIDALLA - miten arvioida ja määrittää ohjaustyötä YLIOPISTOPEDA- GOGINEN KOULUPEDAGO- GINEN Keskusteluja - eriyttämisestä - tuntoja luokan oppilaista - oppiaineista - seuratusta tunnista - lomakkeen täyttämisestä - vanheimpainillasta, juhlista - preliminääreistä - ryhmästä ja sen tilanteesta - ratkaisuvaihtoehdoista keskusteluja

VASTAAJIEN TOTEAMAA ”on ollut lukuisa joukko lyhyempiä, ennalta sopimattomia ohjaustuokioita” ”vilkkaita keskusteluja ylimääräisellä ajalla” ”nämä kohtaamiset koululla tuntuvat olevan merkityksellisiä kaikille osapuolille” ”mikä on ohjauksen ja satunnaisen rupattelun raja?” ”ohjaus on katkeamatonta, spontaania sekä erittäin tilanneherkkää.”

LUOTETTAVUUDESTA avointen tehtävänkuvausten ongelma: ohjaustehtävät kuvattu erilaisella tarkkuudella

JOHTOPÄÄTÖKSIÄ yliopistopedagogisen ja koulupedagogisen raja häilyvä – tilanteesta ja opiskelijan & ohjaavan opettajan valmiuksista riippuva …..

MITÄ JATKOSSA? Käsillä oleva kysely on hyvä pohja strukturoidumman kyselymateriaalin rakentamiselle => mahdollisuus tarkentaa kyselyä ja saada tarkempaa tietoa ohjaustyön sisällöistä