KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE PDP- Professional Development Plan kieltenopettajien ammatillisen kehittymisen työkaluna Minna Scheinin 8.10. 2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
Advertisements

Kansalliskirjasto, DSpace ja julkaisuarkistot FinnOA:n julkaisuarkistoworkshop, Jyrki Ilva, Kansalliskirjasto
ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Riihimäen kauppaoppilaitoksen keke- ja laatutyö
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Kokemuksia Perloksen YT-Prosessista YT-SEMINAARI / Esa Vuorinen.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Sisältö • Visiointipäivän satoa • ACSI leirin tuloksia • Miten jatketaan eteenpäin.
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
Elektroninen kiusaaminen
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Virtuaalimaailmojen haasteet ja mahdollisuudet kouluttajan näkökulmasta Otavan opisto Mervi Jansson.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Blogit, wikit ja LeMill oppimisen tukena -lisämateriaali Blogien ja Wikien käyttöönotosta Kun maailma ei riitä –seminaari, Huittinen Joanna Muukkonen.
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
MITEN MÄÄRITTELEMME VAMMAISUUTTA?
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kokemuksia väitöskirjan tekemisestä Marjo Kauppinen.
Tulevan ohjelmakauden ( ) suunnittelua Tiedonkulun tehostaminen ja koulutuksen kehittäminen B1.2 Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus,
KOULUTUSPALVELUT, Paula Airaksinen Noppa-portaali opintoja sujuvoittamassa Paula Airaksinen, koulutuspalvelut.
Monitieteisen tutkimusryhmän haasteet ja hyödyt Jari Ojala
Valmentajan osaamisen eurooppalainen viitekehys The European Framework for the recognition of coaching competence and qualifications VOK-messut
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
FinElib-päivä Kai Ekholm. Strategiset teesit 1.Digitaalinen kirjasto kansalaisten käyttöön 2.Kansallisen kulttuuriperinnön säilyttäminen digitoinnilla.
Yrittäjämäisen ’Effectuation’-kehittämisen teoria ja käytäntöä Lähteet: Prof. Saras D. Sarasvathy, Effectuation: Elements of Entrepreneurial.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
Post-Piloting Interview (Post-Piloting-Haastattelu) Last updated: , Bastian Fähnrich Haastattelussa perehdytään INMO-kurssin keskeisiin asioihin.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Kirjastot tilastojen käyttäjän tukena Terttu Turunen Valtiotieteellisen tiedekunnan kirjasto.
Aikuissosiaalityötä käytännössä Aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä ( alkaen) Hanna Tabell
Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmä järjestää Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos Helsinki, Projektipäällikkö Kristina.
The Objective of e-Xcellence The project goal is to set a standard for Quality in e-learning. The main objective of the project is to contribute to the.
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Kumppanuus – kupla? Junkala Pekka, tutkija, Koske Puustinen Alisa, vapaaehtoistoiminnan ohjaaja, MLL.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Informaatioteknologian tiedekunnan opinto-opas Eija Ihanainen Vesa Lappalainen Miika Nurminen Pekka Rinne.
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Customer projects integrated within curriculum at Media Engineering programmes Erkki Rämö EVTEK University of Applied sciences R&D Seminar Case:
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
"Toki nänni näyttää rumalta, mutta maistuu hyvälle!"
Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto.
1 Tästä monis1teesta Tämä moniste kattaa syksyn 2004 tentittävän ITK-211 kurssin materiaalin. Moniste on myös hyödyllinen kurssin harjoitustyötä (ITK-212)
Callidus-tutorointi pähkinänkuoressa
Päivi Paukku Language Centre
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
SaLUT – Saimaan korkeakoululiikunta
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Major practical purposes Forms of research knowledge
Tips for a good entry Kaisa Sibelius Forum Virium Helsinki
Kielikeskuksen HILC*)-seminaari
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Yhdessätekemistä yli rajojen
Hyvinvointitiimit – I työpaja
Miksi GLP? Pirkko Puranen.
Exploratory Practice (Allwrigth 2000)
Kulttuurienvälinen viestintä: Aistit ja havainnointi monikulttuurisessa kontekstissa Miguel López.
Optional A2 languages.
Anna Alftan Heikki Hannula
KOMMENTTEJA ITÄ-SUOMEN MENESTYSTEKIJÖIHIN
Esityksen transkriptio:

KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE PDP- Professional Development Plan kieltenopettajien ammatillisen kehittymisen työkaluna Minna Scheinin

KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE Tietoyhteiskunta ja opetusalan ammattilaisen haasteet Professionalisuus -Muodollinen pätevyys -Sitoutuminen -Teorian ja käytännön yhdistäminen -Yhteisöllisyys -Arvot Laadukas e-opetus -huomioidaan erilaiset oppijat, innostavuus ja motivointi -sisällön sovellettavuutta uusiin tilanteisiin -yhteisöllisyys ja kommunikatiiviset työtavat -opettajan uudet roolit

KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE Miten pystytään toteuttamaan? -Innovatiiviset lähestymistavat -Innovaattorien rooli -Hyväksyttävä, että kaikki eivät ole innovaattoreita – onneksi!

KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE

Usein esiintyvät reaktiot muutoksiin - kuka maksaa lisää? - emme pysty venymään - aika ei riitä - uupuminen - ei ehdi oppia uutta kun vanhojakaan ehdi kunnolla tehdä Oppiva organisaatio “a shift of mind - from seeing ourselves as separate from the world to connected to the world, from seeing problems as caused by someone “out there” to seeing how our own actions create the problems we experience. (Senge 2006) -Oppimishaluja ei puutu

KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE Miten vastata edellä mainittuihin haasteisiin? Jokaisen tulee itse pohtia: - mitä, miten ja missä järjestyksessä kehitän PDP = Professional Development Plan - ammatillisen kasvun kansio - tehtävät, ydinosaamisalueet, arvot - voitaisiin rakentaa verkko-ympäristöön, - kollegiaalista yhteistyötä voitaisiin lisätä - opettajien jokapäiväisiin työtehtäviin verkon hyötykäyttöä

KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE Kokonaisuus, jolla opettajan ammatillista kasvua tuetaan: 1. Alkukartoitus 2. Haastattelukierros 3. PDP:n rakentaminen vaiheittain –viedään verkkoon  osaamisprofiilit, jaettu asiantuntijuus 4. Kehityskeskuteluun sitominen 5. Koulutusten ja ja jatkuvan ATK-tuen tarjoaminen

KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE

Haastattelun tuloksia:

KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE

Tavoitetaso +, ++, +++ Kehittämista- voitteet (konkreettisia osa-alueita) Miten pääsen tavoitteisiin (keinoja) Miten ilmenee työssäni (mitä teen eri tavalla) Miten levitän (kenelle kerron, ketä informoin) Tehtävät Ydinosaaminen Arvot

KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE Miten opettajat ovat reagoineet kehityskeskusteluissa (13): -Koettu vaikeaksi ja haastavaksi täyttää; epävarmuutta, miten täytän -Word-dokumentti teknisesti epäkäyttäjäystävällinen -Onko valvontatyökalu? -Määräaikainen työsuhde/työsuhteen päättyminen lähitulevaisuudessa rajoittaa suunnittelua Toisaalta: -Pistää miettimään -Voisi toimia oman ammatillisen kehittämisen työkaluna -Voi lisätä samaan dokumenttiin kommentteja vuoden aikana -Valmis ennakkoon täytetty kehityskeskustelulomake seuraavaksi vuodeksi; jatkumo -Tukee jaettua asiantuntijuutta, jos ovat kollegoiden nähtävillä -Yhteisöllisyyttä varten tätä tehdäänkin!

KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE Kirjallisuutta: Barrett, H. Dr Barrett’s On-Line Publications on Electronic Portfolios, (accessed 7 September 2007). Mason, R. & Goodfellow, R ePortfolios. Open University H808 course material. (Accessed 9 September 2007). Senge, P.M The Fifth Discipline. The Art & Practice of The Learning Organisation. London: Random House Stefani, Lorraine. PDP/CPD and e-portfolios: Rising to the Challenge of Modelling Good Practice. Online: The UK Professional Standards Framework for teaching and supporting learning in higher education The Higher Education Academy. Online: Tammelin, Maija Tanahashi, H The Innovator Theory [online], Tokyo, Mitsue-Links (Accessed 22 February 2007).