KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE PDP- Professional Development Plan kieltenopettajien ammatillisen kehittymisen työkaluna Minna Scheinin
KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE Tietoyhteiskunta ja opetusalan ammattilaisen haasteet Professionalisuus -Muodollinen pätevyys -Sitoutuminen -Teorian ja käytännön yhdistäminen -Yhteisöllisyys -Arvot Laadukas e-opetus -huomioidaan erilaiset oppijat, innostavuus ja motivointi -sisällön sovellettavuutta uusiin tilanteisiin -yhteisöllisyys ja kommunikatiiviset työtavat -opettajan uudet roolit
KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE Miten pystytään toteuttamaan? -Innovatiiviset lähestymistavat -Innovaattorien rooli -Hyväksyttävä, että kaikki eivät ole innovaattoreita – onneksi!
KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE
Usein esiintyvät reaktiot muutoksiin - kuka maksaa lisää? - emme pysty venymään - aika ei riitä - uupuminen - ei ehdi oppia uutta kun vanhojakaan ehdi kunnolla tehdä Oppiva organisaatio “a shift of mind - from seeing ourselves as separate from the world to connected to the world, from seeing problems as caused by someone “out there” to seeing how our own actions create the problems we experience. (Senge 2006) -Oppimishaluja ei puutu
KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE Miten vastata edellä mainittuihin haasteisiin? Jokaisen tulee itse pohtia: - mitä, miten ja missä järjestyksessä kehitän PDP = Professional Development Plan - ammatillisen kasvun kansio - tehtävät, ydinosaamisalueet, arvot - voitaisiin rakentaa verkko-ympäristöön, - kollegiaalista yhteistyötä voitaisiin lisätä - opettajien jokapäiväisiin työtehtäviin verkon hyötykäyttöä
KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE Kokonaisuus, jolla opettajan ammatillista kasvua tuetaan: 1. Alkukartoitus 2. Haastattelukierros 3. PDP:n rakentaminen vaiheittain –viedään verkkoon osaamisprofiilit, jaettu asiantuntijuus 4. Kehityskeskuteluun sitominen 5. Koulutusten ja ja jatkuvan ATK-tuen tarjoaminen
KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE
Haastattelun tuloksia:
KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE
Tavoitetaso +, ++, +++ Kehittämista- voitteet (konkreettisia osa-alueita) Miten pääsen tavoitteisiin (keinoja) Miten ilmenee työssäni (mitä teen eri tavalla) Miten levitän (kenelle kerron, ketä informoin) Tehtävät Ydinosaaminen Arvot
KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE Miten opettajat ovat reagoineet kehityskeskusteluissa (13): -Koettu vaikeaksi ja haastavaksi täyttää; epävarmuutta, miten täytän -Word-dokumentti teknisesti epäkäyttäjäystävällinen -Onko valvontatyökalu? -Määräaikainen työsuhde/työsuhteen päättyminen lähitulevaisuudessa rajoittaa suunnittelua Toisaalta: -Pistää miettimään -Voisi toimia oman ammatillisen kehittämisen työkaluna -Voi lisätä samaan dokumenttiin kommentteja vuoden aikana -Valmis ennakkoon täytetty kehityskeskustelulomake seuraavaksi vuodeksi; jatkumo -Tukee jaettua asiantuntijuutta, jos ovat kollegoiden nähtävillä -Yhteisöllisyyttä varten tätä tehdäänkin!
KIELIKOULUTUSKESKUS – LANGUAGE CENTRE Kirjallisuutta: Barrett, H. Dr Barrett’s On-Line Publications on Electronic Portfolios, (accessed 7 September 2007). Mason, R. & Goodfellow, R ePortfolios. Open University H808 course material. (Accessed 9 September 2007). Senge, P.M The Fifth Discipline. The Art & Practice of The Learning Organisation. London: Random House Stefani, Lorraine. PDP/CPD and e-portfolios: Rising to the Challenge of Modelling Good Practice. Online: The UK Professional Standards Framework for teaching and supporting learning in higher education The Higher Education Academy. Online: Tammelin, Maija Tanahashi, H The Innovator Theory [online], Tokyo, Mitsue-Links (Accessed 22 February 2007).