Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Moodle verkko- oppimisympäristö Lyhyt johdatus kuvien avulla Lähde: Tem Valtosen PP-esitys Vetu 7 -koulutuksessa.
Advertisements

Tuomas Lehtinen Mediamaisteri Group 2006© MOODLE MEDIAMAISTERI GROUP Mediamaisteri Group PL 82 (Yliopistonkatu 58 D) Tampere mediamaisteri.com.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Seppo Pohjolainen & Sami Hautakangas Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Vaikuttamistaidot - verkon avulla vaikuttajaksi? ITK’ Areenaesitys Katja Yritys.
Vaikuttamistaidot A&O -oppimisympäristössä - vaikuttamisen keinot haltuun yhteisöllisesti opiskellen ITK’
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Suomen Oppimiskeskus ry Projektipalaveri Outi Vahtila.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Ympäristöverkko - yhteisiä kasvihavaintoja verkossa ITK ‘02, Hämeenlinna Areenaesitys Eva Marttinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
8 -luokan biologian maasto-opiskelua
Avoimen oppimisympäristön (A&O) suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista Ossi Nykänen DMI / Matematiikan laitos / Hypermedialaboratorio Tampereen.
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
1 Hypermedian sovellusesimerkki: ”CASE PEG 2001” (~Tuotantoprosessi, rakenteinen sisältömateriaali, metatieto ja ylläpito) 2001 © Ossi Nykänen TTKK/DMI/HypLab.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Metsätyypit Kasvupaikkatekijöiden vaihtelu vaikuttaa kasvillisuuteen.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
YVI – oppimisympäristö YVI-oppimisympäristön viestintä yhteistyökumppaneille.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Soneran perehtymisohjelma - henkilöstökoulutusta verkossa. KM Esa Kähäri TaY, Hypermedialaboratorio Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT, KAMU-tavoitetutkimusten.
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Navigoinnin tukeminen materiaalintuotannon näkökulmasta Jukka Vilen TTKK/Hypermedialaboratorio
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
SAK:n ja liittojen sähköinen viestintä SAK Jäsenpalveluosasto Heli Nykänen.
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Etäopetus multimediaverkoissa (ETÄKAMU) – kolme vuotta avointen oppimisympäristöjen tutkimus-, kehittämis- ja arviointityötä Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo.
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Tasogeometriaa alkuopetukseen
Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY.
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Opetuksen ja opiskelun verkkopalvelujen kehittämishanke Aallon kurssien aikaisen toiminnan verkkopalveluiden kehittäminen Aalto Virtual Learning Environment.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
TUKEMO Joustava oppimisympäristö oppilaan tuen mahdollistajana Hankkeen esittely lokakuussa 2013.
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
Tutkimustietovarannon lähdetietovarantojen tilannekatsaukset
Tervetuloa Innokylään
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
OpeOodi: missä mennään
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Kortepohjan päiväkotikoulu
Esityksen transkriptio:

Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio

Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Pesonen TTKK/DMI/HypLab Areenaesitys, ITK´00 konferenssi Hämeenlinna

Ympäristöverkko Avoin oppimisympäristö (AO) -hankkeen ympäristökasvatuksen pilotti Koostuu valmiista materiaalista, oppijan työkaluista ja kommunikointivälineistä Tukee projektioppimista Perusasteen ympäristökasvatuksen tueksi kehitettävä oppimisympäristö

Ympäristöverkon kehityskaari Kehittäminen aloitettiin maaliskuussa 1997 (ETÄKAMU > AO 1999) Kehittäminen yhteistyössä ohjausryhmän kanssa Opetuskokeiluja vuosina : laajempi materiaali helppokäyttöisemmät työkalut opettajien koulutus Kesä > uuden version kehitystyö

Ympäristöverkko

Ympäristöverkon tilat Mediakeskus: valmiin materiaalin sijoituspaikka Studio: oppijoiden työtila Kokoushuone: opettajien ja asiantuntijoiden työtila Galleria: oppijoiden projektitöiden näyttelytila

Valintoja ennen uutta versiota Uuden materiaalin hankinta --> Suomen Akatemian rahoittama ECOPLAN -hanke Oppimisympäristöalustan valinta --> A&O Materiaalista ja A&O:sta oppimisympäristö: materiaalin rakenteistaminen hyperteksti navigointi projektioppiminen

Ympäristöverkon materiaali Materiaali koostuu osioista: kaupunkiluonto metsätyypit: kuiva kangasmetsä, tuore kangasmetsä, lehto kuva-albumi moninaiset tehtävät

A&O:n tilat

Ympäristöverkko A&O:ssa A&O tarjoaa uutena: Yksilöllisen autentikoinnin ID-kortit käyttäjistä Työkaluja projektitöiden tekoon Tiedostojenhallinnan Ryhmätyöskentelyn Työkalutilan kartoille yms. Hakutoiminnot Äänestystoiminnon Galleriassa

Ympäristöverkko

Tästä päivästä tulevaisuuteen Kokonaisuuden muodostaminen: materiaali A&O:hon, toiminnallisuus, vuorovaikutteisuus Opettajan oppaan tekeminen Ympäristöverkkoon Opettajien kouluttaminen Opetuskokeilut syksyllä 2000 Kokeilutulosten pohjalta Ympäristöverkon edelleen kehittäminen

Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio