Web University (WU) - Kansainvälinen etäopiskelu ja - työympäristö tietoverkossa Mindtrek 19.11.1999 Riitta Rinta-Filppula,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
CERN Projekti Jyväskylän normaalikoulussa 2000 – 2007.
KANUUNA-SEMINAARI 2012 Kotka, Nuorisotalo Greippi 15 –
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
QR- koodit ja mobiilitentti
Energiaseminaari eduskunnassa
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Videoneuvottelu IP- verkossa Jussi Talaskivi atk-suunnittelija Jyväskylän yliopisto.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Mikko Tyrväinen InSitu –Luentopalautejärjestelmän tekninen evaluointi.
Miten yritys höytyy korkeakoulutoiminnoista?
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
European Master in Higher Education “…higher education is becoming the central social institution in our society, and the main pillar in the knowledge.
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Webinaarien hyvät käytännöt – webinaarit täydennyskoulutuksessa Helena Pulkkinen & Harri Jurvela DCL2011 Vanajanlinna.
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Tiedeopiskelu CERNissä. Ohjelman tavoite  Kiinnostuksen herättäminen fysiikkaan kansainvälisen huippututkimuksen avulla Kehittää modernin fysiikan opetusta.
Jyväskylän yliopisto tänään  maan suurimpia  maan tuloksellisimpia  maan valtakunnallisin opiskelijoiden taustalta  opiskelijaa 85 maasta 
© SUOMEN AKATEMIA 1 Julkisen tutkimusrahoituksen toimijat Suomessa.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Kokemuksia yhteisöllisyydestä.
Web University - Kansainvälistä etäopiskelua laajakaistaisessa Internet-tietoverkkoympäristössä Riitta Rinta-Filppula, CERN, Geneva, Switzerland. MULTIMEDIAN.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Etäopetus multimediaverkoissa (ETÄKAMU) – kolme vuotta avointen oppimisympäristöjen tutkimus-, kehittämis- ja arviointityötä Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
VliSS-virtual laboratory in survey sampling Risto Lehtonen Jyväskylän yliopisto Matematiikan ja tilastotieteen laitos TieVie-seminaari Jyväskylä.
Hiukkasilmaisimet Veli-Matti Kittilä.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Digitalisaatio korkeakoululaitoksen koulutuksessa ja tutkimuksessa ylijohtaja Tapio Kosunen, opetus- ja kulttuuriministeriö Avoimen tieteen ja tutkimuksen.
CERN-TIEDEOPISKELUPROJEKTI
Cern-tiedeopetusprojekti Vieremän Lukiossa
Anna Alftan Heikki Hannula
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Go international! Vaihtoinfopäivä
Iv4j – Innovation in vet for jobs and employment
Sulautuvan opetuksen/oppimisen jatkumo
Miten omat aineistot saadaan Europeanaan?
Esityksen transkriptio:

Web University (WU) - Kansainvälinen etäopiskelu ja - työympäristö tietoverkossa Mindtrek Riitta Rinta-Filppula, Geneve, Sveitsi

Yhteistyöyritykset CSC Tieteellinen laskenta Oy, Finnet Ryhmä/HPY, Fysiikan tutkimuslaitos. Avoimen Oppimisympäristön kansainvälinen pilotti ( ), joka on myös osa European Particle Physics (EPP) Outreach -ohjelmaa. Web University (WU)

WU, Mielekäs oppiminen Interaktiivinen, reaaliaikainen, ajasta ja paikasta riippumaton, tietoverkkopohjainen, kansainvälinen virtuaaliyliopisto.

WU:n laajeneminen CERN - Suomi Reaaliaikainen opiskelu (ISDN) Vuosi Hollanti, Italia, Slovakia, EPP Outreach, Reaaliaikainen opiskelu (ATM, IP), Ajasta ja paikasta riippumaton opiskelu, Opiskelumenetelmät, Joustava- ja hajautettutyö sekä työmenetelmät.

WU, Toimintamuodot Käyttää, kehittää ja testaa uusinta teknologiaa saadakseen teknologian palvelemaan oppimista todellisissa kansainvälisissä oppimistilanteissa. Kehittää ja kokeilee oppimis- ja työmenetelmiä, jotka hyödyntävät kansainvälistä kommunikaatioteknologiaa. Tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden osallistua huippuasiantuntijoiden seminaareihin, jotka he voivat liittää opintoihinsa paikallisten professoreiden myötävaikutuksella. Edistää tutkijoiden yhteistyötä ja täydennyskoulutusta tietoverkkojen avulla.

WU, Tietoliikenneyhteydet Kansainväliset laajakaistaiset tutkimustietoverkot JAMES ATM (1996) - TEN-155 (1999) Kansalliset korkeakoulu- ja tutkimustietoverkot FUNET-155 Suomessa..

WU, Reaaliaikainen interaktiivinen etäopiskelu MBONE käyttöympäristön julkisohjelmat Käsivälitteisesti, Syksystä 1998 lähtien, Web-pohjainen CERNissä kehitteillä oleva Virtual Room Videoconferensing System (VRVS).

WU, VRVS esim. “Web Publishing Today and Tomorrow”

WU, Ajasta ja paikasta riippumaton opiskelu Luentojen nauhoitukseen ja katseluun käytetään WrtpVod sekä RealVideo ja -Player -ohjelmistoja. Nauhoitetut luennot peilataan CERNin palvelimilta FUNETin mediapalvelimelle sekä tarvittaessa Helsinki Arena palvelimelle. Virtuaalikeskustelu, Listserv -ohjelmistolla.

WU, WrtpVod esim. “Internet, Web What’s Next” vic rat

WU, RealPlayer & SMIL esim. “The Communication of Scientific Knowledge in Society”

WU, Paikasta riippumattomat tutkimus- ja työmenetelmät (CERN - DMI) Ohjelmistot VRVS Netmeeting MeetingPoint BSCW Työmenetelmien kehittäminen Tulostavoitteellisuus, tehokkuus, työnjako, sitoutuminen, vastuu, luovuus

WU, Johtopäätöksiä Luentomateriaali etukäteen Webiin, Etäopiskelijat tarvitsevat aikaa omaksuakseen uuden teknisen oppimisympäristön, Perusopiskelijat tarvitsevat opintosuorituksia, Jatko-opiskelijat ovat kiinnostuneita uusista tutkimustuloksista, Uusin tutkimustieto kannattaa integroida jo perusopintoihin, Mielekäsoppiminen, virtuaaliseminaarit ja -keskustelu.

WU, Kehittämisalueita Osaksi EPP:n Outreach ja CERNin Education and Technology Transfer -ohjelmaa, Parantaa lähetettävän tilaisuuden teknistä ja pedagogista tasoa CERNissä ja muissa lähetyspisteissä, Kehittää interaktiivinen, käyttäjäystävällinen, reaaliaikainen sekä ajasta ja paikasta riippumaton tietoverkkopohjainen multimediapalvelu FUNET-TV ja AO -ympäristöihin, Kehittää ja soveltaa ryhmätyö ja -opiskelumenetelmiä tietoverkkoon kehitettyihin työvälineisiin, Toiminnan laajentaminen lukioihin ja yrityksiin.