Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi LUKIO UUDISTUU Aikuislukioiden opettajien ja rehtoreiden neuvottelupäivä 9.4.2011 Radisson Blu Seaside, Helsinki Johtaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Lukiokoulutuksen kehittämisen toimenpide- ehdotuksia valmistelevan työryhmän muistio Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä.
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Ylioppilastutkinto Äidinkieli/ Vieras kieli Reaalikoe
1 1 Koulutuspolitiikan ajankohtaiskatsaus OAJ:stä Aikuislukioiden opettajien ja rehtoreiden neuvottelupäivä Olavi Arra erityisasiantuntija Opetusalan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Lukion kehittämissuunnitelmat Johtaja Jorma Kauppinen AOL Helsinki.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
LUKION PÄÄTTÖTODISTUS JA YLIOPPILASTODISTUS
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Ylioppilastutkinnon rakenne  Tutkintoon on sisällyttävä vähintään neljä koetta, joista äidinkielen koe on kaikille pakollinen.  Kolme muuta pakollista.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Ajankohtaisia aikuislukion koulutusasioita Erja Vihervaara IOYn päivillä
YLIOPPILASTUTKINTO Lukiolaki (766/2004, 18, 18a ja 18b §) Laki ylioppilastutkinnon järjestämisestä (672/2005) Asetus ylioppilastutkinnosta (915/2005) YLEISTÄ.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
ABISTA YLIOPPILAS Tiedotekirje kokelaille YTL:n sivustolla
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Ainetyöryhmien työn aloitus
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Esityksen transkriptio:

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi LUKIO UUDISTUU Aikuislukioiden opettajien ja rehtoreiden neuvottelupäivä Radisson Blu Seaside, Helsinki Johtaja Jorma Kauppinen

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Lukiokoulutuksen viimeisimmät uudistukset 2003 Lukion opetussuunnitelman perusteet 2004 Aikuisten perusopetuksen ja lukiokoulutuksen perusteet 2006 Lukion muiden uskontojen opetussuunnitelman perusteet

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetussuunnitelman perusteiden muutokset 2009 muutos (suullinen kielitaito- ja Osaamisen tunnustaminen) 2010 muutos (ihmisoikeudet ja holokausti)

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ylioppilastutkinnon muutokset 2005 tutkinnon rakenteen uudistaminen 2006 reaalikoeuudistus 2007 äidinkielen kokeen uudistaminen

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tulevaisuuden kehittämistarpeet

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yleissivistys-käsitteen muutos –keskittyminen tietoon, yleissivistys toteutuu oppiaineiden sekä niiden tavoitteiden ja keskeisten sisältöjen kautta  infoähky oppijoille ja opettajille –taitojen ja valmiuksien korostaminen tärkeänä osana yleissivistystä

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Osaamisen tason turvaaminen –oppiainekokonaisuudet ja oppiaineet tiukemmin yhteyteen tavoitteiden kanssa –myös oppiainekokonaisuuksille omia tavoitteita  eheyttäminen

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valinnaisuus –motivaation ja jatko-opintovalmiuksien vahvistaminen oppijan vaikutusmahdollisuudet oman suuntautumisen ja tarpeiden mukaiset valinnat –koulutuksen järjestäjien paikalliset tarpeet –lukiokoulutuksen oma perustehtävä - oppiaineiden määrä?

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Pedagoginen muutos –tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö –monipuoliset, aktivoivat työtavat –opettajan peruskoulutus ja täydennyskoulutus  opettajan osaamisen vahvistaminen

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Lukiokoulutuksen kehittämisehdotuksia

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Lukiokoulutuksen ja yleissivistyksen kehitys Lukiokoulutuksen ensisijaisena tarkoituksena on antaa tarvittavat akateemiset valmiudet yliopisto- ja ammattikorkeakouluopintoihin sekä työelämään. Lisäksi sen tulee antaa edellytykset opintoihin lukion oppimäärään perustuvassa ammatillisessa koulutuksessa. Lukiokoulutusta kehitetään omana koulutusmuotonaan.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Lukiokoulutuksen rakenne ja tavoitteet Lukion oppimäärän tulee olla jatkossakin laajuudeltaan kolmivuotinen ja käsittää vähintään 75 kurssia ja se tulee olla mahdollista suorittaa enintään neljässä vuodessa. Lukion tuntijakoa uudistettaessa valtakunnallisesti tarjottavien kurssien määrää vähennetään ja oppiaineet ryhmitellään luonteeltaan samantyyppisiin kokonaisuuksiin.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opiskelija valitsee kokonaisuuksien sisältä säädetyn laajuiset opinnot, jolloin opiskelijalla on halutessaan mahdollisuus keskittyä nykyistä harvempien oppiaineiden opiskeluun. Opiskelijan mahdollisuuksia yksilöllisten opintopolkujen rakentamiseen lisätään, mikä edellyttää valinnaisuuden lisäämistä. Integroivaa ja kokonaisuuksien hallintaan valmentavan opiskelua ja opetusta lisätään kaikille yhteisinä opintoina. Näiden opintojen laajuus, tavoitteet ja keskeiset sisällöt tulee määritellä. Muutos vaatii uudenlaista pedagogista lähestymistä. Lukio-opintojen rakenteellinen perusta on edelleen oppiainejakoisuus.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Lukion toimintakulttuuriin ja opintoihin tulee sisältyä sellaisia toimintatapoja, jotka lisäävät opiskelijoiden osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja tukevat heidän hyvinvointiaan. Aikuisopiskelun omaleimaisuus turvataan aikuisille tarkoitetulla tuntijaolla ja opetussuunnitelman perusteilla. Aikuisten ja nuorten oppimäärien vastaavuutta selkiytetään opiskelijan siirtyessä nuorten lukiokoulutuksesta aikuisopiskelijoiksi.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Erityinen koulutustehtävä säilytetään osana lukiokoulutuksen monimuotoisuutta. Toiminnassa olevien erityisten koulutustehtävien toimivuus, koulutuspoliittinen lisäarvo ja toiminnan tuloksellisuus sekä oppilaitosverkko suhteessa koulutuksen tavoitteisiin ja tuntijakoon arvioidaan. Säädöstasojen keskinäistä suhdetta selkiytetään ja säätelyn määrää arvioidaan (lukiolaki, lukioasetus, valtioneuvoston asetus lukiokoulutuksen valtakunnallista tavoitteista ja tuntijaosta, valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet, koulutuksen järjestäjän päätösvalta).

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetussuunnitelma, pedagogiikka ja oppimisympäristöt Lukion yleisiä valtakunnallisia tavoitteita ja opetussuunnitelman perusteiden tavoitteita ja keskeisiä sisältöjä tulee suunnata entistä enemmän valmiuksien ja taitojen suuntaan. Lukion pedagogiikka ja siihen sisältyvä opettajuuden muutos on keskeisessä asemassa uudistuksen toteutuksessa, minkä vuoksi sen kehittämiseen tulee suunnata voimavaroja mm. opetushenkilöstön perus- ja täydennyskoulutuksen kautta sekä välittämällä uudistuksen kannalta hyviä pedagogisia malleja ja kokemuksia.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Lisätään lukiokoulutuksessa tieto- ja viestintäteknologian (TVT) käyttöä opetuksessa ja oppimisessa. Otetaan huomioon tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön lisääntyminen lukion opetussuunnitelmia uudistettaessa. Tuetaan valtionavustuksilla koulutuksen järjestäjiä lukioiden tieto- ja viestintäteknisten laitteiden, ohjelmistojen ja verkkoyhteyksien hankinnassa sekä teknisten tukipalvelujen järjestämisessä.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Lukiokoulutuksen ennakointi, mitoitus ja saavutettavuus Lukiokoulutus alueellisena koulutuspalveluna turvataan koko maassa alueen erityispiirteet huomioon ottaen. Laadukkaan ja alueellisen lukiokoulutuksen koulutustarjonnan turvaamiseksi lukiokoulutuksen järjestäjien tulee verkostoitua ja tehdä tarvittavat rakenteelliset muutokset.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa (KESU) määritellään kausittain valtakunnallinen lukiokoulutuksen tavoitteellinen aloittajatarve suhteuttaen koko toisen asteen koulutustarpeeseen. Koulutuksen järjestäjät määrittelevät yhteistyössä alueellisen koulutustarpeen ja lukiokoulutuksen riittävän aloituspaikkamäärän toteamiseksi. Tarve on tällä hetkellä antaa vähintään puolelle perusopetuksen päättävästä ikäluokasta lukiokoulutus.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kehitetään valtakunnallista etäopetusportaalia. Portaaliin pyritään liittämään myös sähköistä oppi- ja muuta toimintaa tukevaa materiaalia. Alueellisen koulutustarjonnan monipuolistamiseksi parannetaan verkko- ja monimuoto-opetuksen oppimisympäristöjä. Opintojen läpäisyn turvaamiseksi tulee turvata opiskelijoille riittävät opiskelun tukitoimet, mihin sisältyy kokonaisvaltainen opintojen ohjaus, mahdollisuus hyödyntää erilaisia opiskelutapoja ja niiden lisäksi turvataan tarvittava opiskelijahuolto.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus Käynnistetään maahanmuuttajien lukiokoulutukseen valmistava koulutus. Opinnot painottuisivat suomen/ruotsin kielen opiskeluun sekä kulttuuri- ja opiskelutaitojen opiskeluun. Koulutuksen laajuus olisi vuosi. Lukiokoulutuksessa oleville vieraskielisille opiskelijoille tarkoitetun suomi/ruotsi toisena kielenä opetustarjontaa tehostetaan.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opiskelijoiden yksilölliset erityistarpeet ja erityinen tuki Lukiolain (629/1998) 7 §: 4 momentti muutetaan kuuluvaksi seuraavasti: "Opiskelijalle tulee antaa myös opinto-ohjausta. Ryhmämuotoisen ohjauksen lisäksi opiskelijalla on oikeus saada yksilöllistä opinto-ohjausta."

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opiskelijoiden tulee laatia jatko-opintoihin orientoiva henkilökohtainen jatko-opintosuunnitelma, joka sisällytetään henkilökohtaiseen suunnitelmaan opintojen etenemisestä (opiskelusuunnitelma). Opiskelijoilla on oikeus saada ohjausta ja tukea henkilökohtaisen suunnitelman laatimisessa. Vahvistetaan lukion opiskelijoiden oikeutta saada erityistä tukea opiskelun mahdollistamiseksi sekä hyvinvoinnin ylläpitämiseen tarvittavaa opiskelijahuoltoa.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ylioppilastutkinto Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään ylioppilastutkinnon suorittamisessa asteittain vuodesta Opettajien ja opiskelijoiden riittävät tieto- ja viestintäteknologiset käyttötaidot varmistetaan. Ylioppilastutkinnon kehittämisessä tulee ottaa huomioon teknologian soveltuvuus sekä tutkinnon asettamat vaateet ja haasteet eri kokeissa ja tehtävissä. Kehitetään kokeita siten, että teknologian entistä laajempi hyödyntäminen mahdollistuu.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tutkinnon kokeita kehitetään entistä enemmän taitoja ja kokonaisuuksien hallintaa mittaaviksi. Osa ylioppilastutkinnon järjestämisestä aiheutuvista kiinteistä menoista siirretään valtion talousarvion menoiksi opiskelijakohtaisten kustannusten pienentämiseksi. Tutkinnon arvosanojen määräämisessä tulee säilyttää suhteellinen arviointi. Se mahdollistaa eri tutkintokertojen keskinäistä vertailtavuutta ja siten tutkinnon hyödyntämisen yliopistojen pääsykokeissa. Kriteeripohjaista arviointia tulee käyttää kokeissa, joissa suhteellinen arviointi muodostuu ongelmalliseksi vähäisen kokelasmäärän vuoksi.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Selvitetään kahden tutkinnon suorittajien tutkintomenestys ja sen tuottama lisäarvo jatko- opinnoissa. Kaikilta kokeisiin osallistuvilta kokelailta tulee edellyttää yhtäläiset koeaineen opintovaatimukset. Ylioppilastutkinnon kokeiden tehtävät perustuvat valtioneuvoston asetuksessa säädettäville pakollisille ja valtakunnallisille syventäville kursseille.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Rahoitus Työryhmä katsoo että lukiokoulutuksen rahoitus tulee olla laskennallinen ja yksikköhintaperusteinen. Rahoitusjärjestelmää kehitettäessä tulee ottaa huomioon seuraavat kriteerit: 1.Järjestelmä on riittävän selkeä ja läpinäkyvä 2.Järjestelmä on ylläpitäjäneutraali 3.Järjestelmä mahdollistaa koulutuksen järjestäjille talouden vakaan suunnittelun

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 4.Järjestelmä ottaa huomioon lukiokoulutuksen tiettyjä erityispiirteitä kuten esim. nuorten ja aikuisten erilaiset kustannukset 5.Järjestelmä mahdollistaa opiskelijan vapaan hakeutumisen 6.Järjestelmä on laskennallinen ja rahoitus perustuu todellisiin valtakunnallisiin kustannuksiin 7.Erilaiset olosuhdetekijät, esimerkiksi haja- asutusalueiden väestörakenteelliset erityispiirteet ja maahanmuuttajat, tulee ottaa huomioon rahoituksen korotusperusteena.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ensikertaisen rakentamisen kustannusten siirtämisestä lukiokoulutuksen kustannuspohjiin ja sitä kautta keskimääräisiin yksikköhintoihin vastaavalla menettelyllä kuin on ammatillisessa koulutuksessa ja ammattikorkeakouluissa. Opiskelijamääräpohjaisen ja suoritepohjaisen rahoituksen vahvuuksien ja heikkouksien arviomista. Suoritepohjaisessa yksikköhintalaskelmassa tulee käyttää kriteerinä lukion oppimäärän suorittamista.