Ko-Ke-Va 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
YLEISOHJEISTUS Saamelaisalueen koulutuskeskus 2012 © SAKK (OK)
AT-STARTTI OPPILAAN OPETUSVERKON JA INTRAN PERUSTOIMINTOJA.
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Miian ja Niinan atk-työt
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
10 vinkkiä voimaantumiseen
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
VOA-oppimispäiväkirja
Ohje PowerPoint esityksen tekoon
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
(Kirjoita tähän tehtävän otsikko esim. Ti-te-tehtävä 2. PP:n kotitehtävä) (Kirjoita tähän oma nimesi ja päivämäärä)
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Kokeva 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. Tekstinkäsittely. M.Tuomivirta
Kokeva 2013 – 16. Vaasa-opisto. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. kuvankäsittely . M.Tuomivirta
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Matematiikan oppiminen.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Lähtökohtia portfolion tekemiseen
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
ARVIOINTI Vanhempainilta
 Käytä Internet Explorer-selainta. Valitse selaimeksi Internet Explorer.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
osana opiskelijan PLE:tä
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
PowerPoint-esitys OHJE.
KOSKI TAMMER STRATEGIA PARHAAT MENEE KATOSTA LÄPI HEINÄKUU 2014.
AT-STARTTI OPPILAAN OPETUSVERKON JA INTRAN PERUSTOIMINTOJA.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
1ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala 09. Wiki-ideologiaa yhteisöllisyys avoimuus vuorovaikutteisuus yhteiskäyttö 2ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Tässä on kokoelma kaikista 8lk:lla tekemistäni töistä.
Tampereella Oma nimi Käy korjaamassa alatunnisteen päiväys ja oma nimesi Näytä/perustyyli/dian perustyyli Klikkaa muutettavia kenttiä Sulje perustyylinäkymä.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ops seminaari Askola.
Tutkimussuunnitelma 1. Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan?
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Kieli itseilmaisun välineenä
Sosioemotionaalinen kehitys
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Esityksen transkriptio:

Ko-Ke-Va 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. Portfolio . M.Tuomivirta 2. 10. 2013.

Kokeva. Orientaatio. Portfolio. 1. Kokevan tavoitteesta Kokeva. Orientaatio. Portfolio. KOkemusta, KOkeilua – KEhittävää, KEhitystä – VAlintoja, VAasassa ”Käsityön taiteen perusopetuksessa korostuu opiskelijalle merkityksellisten (1.)elämänsisältöjen tiedostaminen ja (2.)niiden ilmaiseminen visuaalisin keinoin. Opinnoissa taas korostuu tutkiva,(3.) kokemuksellinen ja kokeileva näkökulma sekä oma käsityöllinen ilmaisu.” http://www.vaasa.fi/Suomeksi/Opetus_ja_koulutus/Aikuiskoulut us/Vaasa-opisto/Opetus_-_kurssiohjelma/KO-KE-VA_2013- 2016 Sisältö: Kokevan tavoitteesta Luovuudesta ja käsityöilmaisusta Oppiminen – oppimispäiväkirja Portfolio Harjoitus Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio - M.Tuomivirta

2. 1. Luovuudesta ja käsityö- ilmaisusta Koski & Tabermann. 2002, 28.: ”Ankkuri ja siivet Ihminen on sitä, mitä hän tekee seuraavaksi. Ihminen on historiansa summa. Kumpikin määritelmä on totta. Kummanko toden valitset, ankkurin vai siivet?” ”Kultainen sääntö Opi ensin säännöt. Sitten riko niitä.”(Ed. s. 58) ”Nelivuotiaiden ammattilaisten hommaa Luovuus. Työtä ja leikkiä. Osaamista, silti urautumattomuutta. Nelivuotiaiden ammattilaisten hommaa.”(Ed. s. 128.) Luovuudesta: Koski, J.T. & Tabermann, T. 2002. Luovuuden lumous. Gummerrus. Uusikylä, K. 2012. Luovuus kuuluu kaikille. Ps-kustannus. Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio - M.Tuomivirta

2.2. Luovuudesta ja käsityö- ilmaisusta ”Maslow’n mukaan ihmisen tarpeiden hierarkinen järjestys on: 1.Fysiologiset tarpeet 2.Turvallisuuden tarpeet 3.Yhteenkuuluvuuden ja rakkauden tarpeet 4.Arvonannon tarpeet 5.Itsensä toteuttamisen tarpeet Näistä ensimmäinen on perustavin ja viimeinen korkein tarve.”(ks. Linkki Wikipedia) 2.2. Luovuudesta ja käsityö- ilmaisusta Uusikylä, K. 2012. Luovuus kuuluu kaikille. Ps- kustannus. Kuva ja ylin lainaus: http://fi.wikipedia.org/wiki/M aslow%E2%80%99n_tarve hierarkia Missä tilanteessa tarvitset luovuutta? Mieti tilanne, jossa on mukana tekstiiliä. ”Itseään toteuttavassa luovuudessa prosessin tai tuotteen laatu ei ole tärkeää. Olennaista on se, että ihminen vapautuu tekemään havaintoja lapsenomaisen ennakkoluulottomasti itsekritiikin unohtaen… ..Melkein jokainen lapsi osaa tehdä laulun, runon tai maalauksen.” (Uusikylä. 2012,s. 41) ”Luovuus on se ratkaiseva tekijä, joka erottaa ihmisen apinasta, toteaa Mihaly Csikszentmihalyi (1934 - ). Luovuus antaa ihmiselle mahdollisuu- den elää täyttä elämää. Taiteilija, tiedemies tai kuka tahansa voi toteuttaa Itseään luovasti” (Uusikylä. 2012, s. 47.) Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio - M.Tuomivirta

3.1. Oppiminen ja oppimispäivä- kirja Kolb: Kokemuksellinen oppinen 1. aktiivinen kokeilu, jossa korostuu käytännön toiminta ja ihmisiin tai tilanteisiin vaikuttaminen. 2. konkreettinen kokeminen, jossa henkilökohtaiset kokemukset, tunteet ja "taiteellinen" orientaatio ovat etualalla. 3. reflektiivinen havainnointi, joka keskittyy kokemusten ja tilanteiden monipuoliseen reflektointiin. 4. abstrakti käsitteellistäminen, jolle on ominaista systemaattinen ajattelu ja ongelmanratkaisu" (Rauste-vonWright & vonWright 1994, 156) 3.1. Oppiminen ja oppimispäivä- kirja https://www.uef.fi/fi/aducate/oppi mis-ja- ohjauskasityksia#kokemukselline n Mitä sinä opit viimeksi ”kokeilemalla”? Milloin reflektoit arjessa? Reflektio – oman työn tarkastelu suhteessa ympäristöön/kontekstiin. (mtu) Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio - M.Tuomivirta

3.2. Oppiminen ja oppimispäivä kirja ”Oppimispäiväkirja on keskustelukumppanisi, muistivarastosi ja reflektiovälineesi. Se on henkilökohtainen päiväkirjan luonteinen tuotos. Kirjaa siihen omia tavoitteitasi ja niissä tapahtuvia muutoksia, ajatuksiasi ja kokemuksiasi. Kirjoita oppimispäiväkirjaa pitkin lukuvuotta, erityisesti silloin, kun tapahtuu opiskelusi ja oppimisesi kannalta jotakin merkittävää.” (Törmä 2009. Uta/Käyttäytymistiet.td. Oppimistehtävästä) Oppimispäiväkirja Sisällöllisesti Kokevassa/Vsa: Muistiinpanoja itselle, Kokeilujen tuloksia, Ideoita tulevaan, Hyvää ja huonoa Voi olla esim. blogi. Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio - M.Tuomivirta

4. Portfolio ”Portfolio on Portfolio Kokevassa/VSA Tehdään 3. lv:na Niikko, A. 2001. Portfolio oppimisen avartajana. Tammi. http://vaasaopisto.blogspot.fi/p/ ko-ke-va.html Portfolio Kokevassa/VSA Tehdään 3. lv:na Aiheesta ”SERMI” Itsenäisesti, Omaa luovuutta käyttäen, Omaan kansioonsa kokonaisuudeksi ”Portfolio on 1. kokoelma, => muistamiseen….. 2. väline/keino/menetelmä, => ymmärtämiseen…. 3. tuotos, => osaamisen näyttöön…. 4. prosessi.” => oppimisen kuvaamiseen (Niikko 2002, 13.9.) Portfolio voi koostua kirjoituksista, ideapapereista/-piirroksista, materiaalinäytteistä, Kurssimateriaaleista/-harjoituksista, Valituista oppimispäiväkirjamerkinnöistä, Tekemisen havainnoista/muistiinpanoista, tilkuista. Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio - M.Tuomivirta

5. Harjoitus Sisältö : ed. diat: Käsityöllinen ilmaisu Harjoituksen aiheena ovat Naisen eri roolit. Tavoitteena on suunnitella ja koostaa tekstiilikollaasi (x 2) muotoilemalla, leikkaamalla ja liimaamalla. Voit tehdä tästä kaksiosaisesta tehtävästä myös yhden kokonaisuuden. 1. Mieti ja kuvaa, millaisissa rooleissa olet elämässäsi. Millasta luonnetta ja/tai tunteita roolit vaativat/herättävät? Käytä kuvaamiseen tässä osassa vain lankaa. Hyödynnä langan ”viivamaisuutta”, mahdollisuutta ilmentää rytmiä ja muotoa. 2. Mieti tekstiilimateriaalin ilmaisua. Mitä roolejasi kuvaavat erilaiset kangasrakenteet, niiden tuottama tuntu ja väri . Käytä kuvaamiseen tässä osassa vain kangasta. Hyödynnä kankaan mahdollisuutta ilmentää muotoa, väriä ja tuntua. 5. Harjoitus Sisältö : ed. diat: Käsityöllinen ilmaisu Kokemuksellisuus Reflektio (– oman työn tarkastelu suhteessa ympäristöön) Tarvikkeet: Pohjakartonki 2 x A4, tms. Tekstiilitilkkuja, langanpätkiä, Sakset, liimaa Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio - M.Tuomivirta

Kysely seuraavaa (9. 10.) kertaa koskien. Tekstinkäsittely (lk 217) Arvioi tekstinkäsittelyn, (word) asiateksti osaamisesi asteikolla 1 – 3 (1=tyydyttävä, 2=”keskinkertainen”, 3=hyvä, erinomainen) Fontin säädöt: Sivun asetukset ja kappalejako: Taulukon, luettelon tekeminen: Kuvatiedoston(jpg.,png., tiff.) liittäminen tekstiin: Hyperlinkin tekeminen. (ekstraa/ei välttämätön!) Osaatko koostaa PowerPoint-diasarjan? Oletko kiinnostunut kokeilemaan blogi-tekstin tuottamista Yhteiselle web-sivulle?(salainen/suljettu tai julkinen?): Jos olet, niin sp-osoitteesi on: ………………………………………………………… (=> ope kutsuu sp:n välityksellä , jos on kiinnostuneita blogiharjoitukseen.) Kysely seuraavaa (9. 10.) kertaa koskien. Tekstinkäsittely (lk 217) -a.)asiatekstin perusasetukset wordilla: fontin, marginaalien ja kappalejakojensäädöt. Taulukon, luettelon ja kuvatiedoston liittäminen tekstiin. Hyperlinkin tekeminen. -b.)info-tekstin perusteita: työohjeiden/järjestyksestä kirjoittaminen. Asian tiivistäminen ja oleellinen viesti. -c.)eläytyvä kirjoittaminen: työn prosessoinnin, oppimisen dokumentoitia. Puhekieli ja kirjoittaminen. Vaasa-opisto - Kokeva- Orientaatio - M.Tuomivirta