Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

| Pasi Mattila | TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Ongelmaperustainen oppiminen
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
KummiWiki Verkostoituminen ja jaettu asiantuntijuus yrittäjyyden oppimisympäristönä Turku Sirkka Hulkkonen Omnia.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Oppimisorientaatioita
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
MITEN OPETTAJA VOI TUKEA YHTEISÖLLISESTI TOIMIVAN RYHMÄN TYÖSKENTELYÄ? Vasara oy.
Kandin tutkimussuunnitelman esittely Sanna Pitkänen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Plaza – uudenmuotoinen oppimisympäristö
Pelit opetuksen tukena
9. Oppimisen psykologinen perusta
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
SULAUTUVASTA OPPIMISESTA NÄKYMÄTTÖMÄÄN OPPIMISEEN
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Esityksen transkriptio:

Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle Oppijan aktiivista opiskelua varten järjestetty tila, yhteisö tai toimintakäytäntö OPPIMISYMPÄRISTÖ on jossa Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle Oppijalta opelle OPETTAJA on organisaattori , suunnittelija ja oppimisen tukija Joka luo ÄRSYKKEEN, joka innostaa oppimisen PROSESSIIN. Erilaisista elementeistä didaktisesti suunniteltu ympäristö: Luo aktiivisuutta, Pyrkii autenttisuuteen ja Mahdollistaa kokonaisvaltaisen prosessin. KataH, Manninen et al. Opppimista tukevat ympäristöt. Johdatus oppimisympäristöajatteluun. OPH.

OPPIMINEN TIEDON KONSTRUOINTINA Jaettu asiantuntijuus / tietoa rakentava yhteisö ratkaisu haasteena Nopeatempoisuus Tiedon määrä Haasteet Jaan tietoni ja taitoni Verkostoitunut asiantuntijuus / jaettu kompetenssi syntyy sosiaalisen kanssakäymisen, tiedon jakamisen ja yhteisöllisen ongelmanratkaisun kautta. (vrt. tutkiva oppiminen) Jos oppijat tuottavat omaa oppimismateriaaliaan, tieto kiinnittyy automaattisesti omiin aiempiin kokemukseen (eikä ole kuormitettu open sosiaalisella ja kulttuurisella tiedolla). KataH, Manninen et al. Opppimista tukevat ympäristöt. Johdatus oppimisympäristöajatteluun. OPH.

OPPIMISTA TUKEVA YMPÄRISTÖ Mahdollistaa erilaiset toiminnot käyttäjän taidoista riippumatta OPPIMISTA TUKEVA YMPÄRISTÖ Tukee sosiaalista vuorovaikutusta Ohjaa oppijaa Tarjoaa ajattelun tukivälineitä (esim. tukee muistamista) Suuntaa tarkkaavaisuutta Tukee oppijaa pääsemään tasolle, jolle ei yksin pääsisi Huomioi oppijan kulloisenkin kehitystason KataH, Manninen et al. Opppimista tukevat ympäristöt. Johdatus oppimisympäristöajatteluun. OPH.