Lukiokoulutuksen kehittäminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Miksi valita lukio? Laura Mäkelä (äidinkieli ja kirjallisuus, ilmaisutaito)
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Minä oppijana 1 ov..
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
FUAS Kielet ja viestintä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Tytöt teknologian taitajiksi
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Porin kaupunki, kirjasto / PK KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA Paula Kauppila.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Ops seminaari Askola.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
MONILUKUTAITO Monilukutaito on kyky hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä ja -tilanteissa. Myös hahmottaa,
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Opetustoimi osana Jyväskylää
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
= = 62 9 ∙ 7 - 1= 62 8 ∙ = 62 (3 + 5) ∙ 6 = : 2 ∙ (15 – 7) = ∙ = 48 7 ∙ : 3 = 48 ( ) : 3 +
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Lukiokoulutuksen kehittäminen Riikka Lindroos Lieto 11.6.2013

”Anna ajatuksille välillä uusi osoite.”

HOUKUTTAAKO LUKIO TÄNÄ PÄIVÄNÄ VALINTOJAAN TEKEVÄÄ PERUSKOULULAISTA?

Opiskelijoiden sukupuolittainen jakautuminen lukioissa: poikia 43 %, tyttöjä 57 % (lukiolaisista tyttöjä noin 15 000 enemmän kuin poikia) Alempaan ja ylempään korkeakoulututkintoon tähtäävässä koulutuksessa sukupuolella vielä suurempi merkitys: miehiä 38 %, naisia 62 % 30-vuotiaista miehistä korkeakoulututkinnon on suorittanut 31 % ja naisista 48 %

Koulutuksen arviointineuvosto (julkaisu 59: Lukion tuottamat jatkokoulutusvalmiudet korkeakoulutuksen näkökulmasta) Kehittämissuositukset: Lukiokoulutuksen pirstaleisuutta on vähennettävä Keskeisten oppiaineiden osaamista on vahvistettava Lukiolaisten geneerisiä ja työelämään liittyviä valmiuksia on parannettava Lukion opinto-ohjaus tulee uudistaa perusteellisesti

Lukiolaissa tarkoitetun koulutuksen yleisten valtakunnallisten tavoitteiden sekä tuntijaon uudistamista valmisteleva työryhmä Opetus- ja kulttuuriministeriö / asettamispäätös 21.12.2012 Työryhmän tehtävänä on: Valmistella esitys valtioneuvoston asetukseksi lukiokoulutuksen yleisiksi valtakunnallisiksi tavoitteiksi ja lukion tuntijaoksi sekä Arvioida esitysten taloudelliset ja yhteiskunnalliset sekä muut vaikutukset Yleissivistyksen vahvistamiseksi tulee lukio-opinnoissa tavoitella tietojen ja taitojen lisäksi tulevaisuuden oppimistaitoja. Lukio-opetuksen tulee myös lisätä integroivaa ja kokonaisuuksien hallintaan vahvistavaa opetusta ja opiskelua kaikille yhteisinä opintoina.

Geneeriset taidot Valmiudet Sosiaaliset taidot Tiedonhankinnan, tuottamisen ja ajattelun taidot vuorovaikutustaidot viestintä- ja esiintymistaidot ryhmätyö- ja yhteistyötaidot Tietotekniset valmiudet Motivaatio ja vastuullisuus Työelämävalmiudet Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet kypsyys tehdä valintoja, suunnitella opintoja, vastuunotto

Tulevaisuuden oppimisessa ja osaamisessa korostuvat kyvyt löytää, arvioida ja hyödyntää lähteitä hyödyntää uutta teknologiaa tiedon luomisessa ja sen jakamisessa tulkita ja tuottaa multimodaalista (ääntä, kuvaa, tekstiä yhdistelevää) materiaalia asettaa kysymyksiä ja löytää niihin ratkaisuja yhdessä neuvottelemalla oppia erilaisissa yhteisöissä ja erilaisilla rajapinnoilla

digitaaliset tekstitaidot informaatiolukutaito uudet tekstitaidot medialukutaito monilukutaito tekninen lukutaito

resurssit

”Joka kysymystä voi katsella kahdelta puolelta”

Avara katse tulevaisuuteen!