Lukiokoulutuksen kehittäminen Riikka Lindroos Lieto 11.6.2013
”Anna ajatuksille välillä uusi osoite.”
HOUKUTTAAKO LUKIO TÄNÄ PÄIVÄNÄ VALINTOJAAN TEKEVÄÄ PERUSKOULULAISTA?
Opiskelijoiden sukupuolittainen jakautuminen lukioissa: poikia 43 %, tyttöjä 57 % (lukiolaisista tyttöjä noin 15 000 enemmän kuin poikia) Alempaan ja ylempään korkeakoulututkintoon tähtäävässä koulutuksessa sukupuolella vielä suurempi merkitys: miehiä 38 %, naisia 62 % 30-vuotiaista miehistä korkeakoulututkinnon on suorittanut 31 % ja naisista 48 %
Koulutuksen arviointineuvosto (julkaisu 59: Lukion tuottamat jatkokoulutusvalmiudet korkeakoulutuksen näkökulmasta) Kehittämissuositukset: Lukiokoulutuksen pirstaleisuutta on vähennettävä Keskeisten oppiaineiden osaamista on vahvistettava Lukiolaisten geneerisiä ja työelämään liittyviä valmiuksia on parannettava Lukion opinto-ohjaus tulee uudistaa perusteellisesti
Lukiolaissa tarkoitetun koulutuksen yleisten valtakunnallisten tavoitteiden sekä tuntijaon uudistamista valmisteleva työryhmä Opetus- ja kulttuuriministeriö / asettamispäätös 21.12.2012 Työryhmän tehtävänä on: Valmistella esitys valtioneuvoston asetukseksi lukiokoulutuksen yleisiksi valtakunnallisiksi tavoitteiksi ja lukion tuntijaoksi sekä Arvioida esitysten taloudelliset ja yhteiskunnalliset sekä muut vaikutukset Yleissivistyksen vahvistamiseksi tulee lukio-opinnoissa tavoitella tietojen ja taitojen lisäksi tulevaisuuden oppimistaitoja. Lukio-opetuksen tulee myös lisätä integroivaa ja kokonaisuuksien hallintaan vahvistavaa opetusta ja opiskelua kaikille yhteisinä opintoina.
Geneeriset taidot Valmiudet Sosiaaliset taidot Tiedonhankinnan, tuottamisen ja ajattelun taidot vuorovaikutustaidot viestintä- ja esiintymistaidot ryhmätyö- ja yhteistyötaidot Tietotekniset valmiudet Motivaatio ja vastuullisuus Työelämävalmiudet Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet kypsyys tehdä valintoja, suunnitella opintoja, vastuunotto
Tulevaisuuden oppimisessa ja osaamisessa korostuvat kyvyt löytää, arvioida ja hyödyntää lähteitä hyödyntää uutta teknologiaa tiedon luomisessa ja sen jakamisessa tulkita ja tuottaa multimodaalista (ääntä, kuvaa, tekstiä yhdistelevää) materiaalia asettaa kysymyksiä ja löytää niihin ratkaisuja yhdessä neuvottelemalla oppia erilaisissa yhteisöissä ja erilaisilla rajapinnoilla
digitaaliset tekstitaidot informaatiolukutaito uudet tekstitaidot medialukutaito monilukutaito tekninen lukutaito
resurssit
”Joka kysymystä voi katsella kahdelta puolelta”
Avara katse tulevaisuuteen!