Kliinisten opintojen ohjauksen kehittäminen logopedian oppiaineessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijatutoreiden välitapaaminen Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta (JYY) Keskiviikkona Ylioppilastalo Ilokivi.
Advertisements

URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Akavalaisten työaikakäytännöt esimerkkejä jäsenliitoista
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Kandiseminaarin ryhmätyöskentely Kevätlukukausi 2007.
Ohjauksen toimintamalli tietoverkkojen avulla *Toimintamallissa kuvataan opiskelijan ohjausprosessia Skypen ja Connect Pron välityksellä *Toimintamalli.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
PERHEHOIDON HYVÄT KÄYTÄNNÖT Perhehoitoliitto ry
Johanna Uusimaa, LT, dosentti
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Unicef-kävely Me muutamme maailmaa Kaikki eivät pääse kouluun.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen Tutkimuspainotteinen kandidaatinseminaari Opintori Henna Paananen Mirja Väänänen.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Vanhemman neuvo® -vertaistukiryhmän asiakaspalaute 2015.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Opitaan yhdessä! Meidän seurassa opitaan yhdessä..
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
VIRTA-opintotietopalvelu korkeakoulujen toiminnan tukena –kysely Palaute Synenergiaryhmältä ja KOOTuelta Helena Majamäki
A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut
Vertais-auditointi-sparraus
Oma Reitti ESR – Evelina Tyynelä
Arvioinnista arkipäivää
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Esityksen transkriptio:

Kliinisten opintojen ohjauksen kehittäminen logopedian oppiaineessa Elisa Heikkinen Hutk/logopedia Opintori 15.5.2014

Kehittämishankkeen tausta Logopedian opintoihin kuuluvat kliiniset opinnot, jotka valmentavat opiskelijoita tulevaan puheterapeutin ammattiin Omien asiakkaiden ohjattu kuntoutus II (8 op, 694734S) Opiskelija pitää puheterapiajakson (15-25 x 45 min) asiakkaalle Logopedian koulutusohjelmasta valmistuu filosofian maistereita, joilla on mahdollisuus hakea Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontavirastosta oikeutta toimia puheterapeutin ammatissa. Logopedian opintoihin kuuluu siis kliinisiä opintoja, joiden on tarkoitus valmistaa opiskelijoita puheterapeutin ammattiin. Yksi kliinisistä opintojaksoista on Omien asiakkaiden ohjattu kuntoutus, joka on osa syventäviä opintoja. Käytännössä opiskelija pitää 15-25 kerran puheterapiajakson, johon asiakkaat ohjautuvat esimerkiksi OYS:sta, terveyskeskuksista, koulupsykologien tai yksityisten lääkäreiden lähettäminä. Tämän kehittämishankkeen aikana tehtiin muutoksia ohjauskäytänteisiin.

Kehittämishankkeen tausta Terapiaohjaukset ovat aiemmin toteutuneet pääasiassa yksilöohjauksina Ryhmäohjausta on järjestetty satunnaisesti Ohjaaja on käynyt seuraamassa opiskelijan pitämää terapiaa ns. peili- ikkunan kautta 2-3 x terapiajakson aikana Ohjauskeskustelu ohjaajan ja opiskelijan kesken Aiemmin opiskelijat palauttaneet terapiajakson päätyttyä hoitokertomuksen, joka sisältää terapiakertojen kuvauksen sekä itsearvioinnin Nämä terapiaohjaukset ovat aiemmin toteutuneet pääasiallisesti yksilöohjauksina. Ryhmäohjausta on käytetty jonkin verran, mutta ei mitenkään systemaattisesti. Terapiajaksojen aikana ohjaavat opettajat käyvät seuraamassa terapiajaksoja ns. Peili-ikkunoiden kautta. Yhden jakson aikana seurantoja on noin 3-4 ja seurantoihin liittyy aina ohjauskeskustelu. Ennen tätä kokeilua opiskelijat ovat palauttaneet vasta terapiajakson päätyttyä hoitokertomuksen, joka sisältää kuvauksen jokaisesta terapiakerrasta sekä itsearviointia.

Kehittämishankkeen aikana kokeillut muutokset ohjauskäytänteissä Ryhmäohjauksen käyttäminen yksilöohjauksen rinnalla Terapiakertojen videoinnit ja videoiden käyttäminen ohjauksen ja itsearvioinnin työkaluna Raportointikäytänteiden uudistaminen Lisäksi: Opiskelijat palauttivat 5 itsearviota (aiemmin yksi itsearviointi lopullisen raportin yhteydessä) Opiskelijoita kannustettiin seuraamaan toisten ryhmäläiset pitämiä terapioita Terapian arviointimatriisi annettiin opiskelijoiden luettavaksi Tämän kehittämishankkeen aikana otettiin aikaisempaa systemaattisemmin käyttöön ryhmäohjaus yksilöohjauksen rinanlle. Lisäksi terapiakertoja videointiin ja videomateriaalia käytetttiin ohjauksen ja itsearvioinnin työvälineinä. Myös raportointikäytänteissä tehtiin pieni uudistus.

Terapian ryhmäohjaus ja seurannat Ennen terapian aloittamista (vko 36/37) Asiakaspapereiden läpi käyminen Terapian suuntaviivojen hahmottelu Ohjausprosessin läpi käyminen 1. ryhmätapaaminen Yksilöseuranta + keskustelu Sovitaan viimeistään ennen 4. terapiakertaa (4.-7. kerta) Noin viikoilla 40-42 1. seuranta Terapian kulku tapaamiseen mennessä Onnistumisen kokemusten jakaminen Mahdollisiin ongelmatilanteisiin ratkaisujen etsiminen Noin viikoilla 45-46 2. ryhmätapaaminen Videoi terapiakerta Katso video ensin yksin ja kirjaa ylös havaintojasi Toimita video ohjaajalle ennen seurantaa Katsotaan video yhdessä ohjaajan kanssa Sovitaan viimeistään ennen 9. terapiakertaa (10.-12. kerta) 2. seuranta (videointi) Sovitaan yksilöllisesti seurannan tarpeesta ja muodosta Mikäli terapian toteutuksessa on pulmia, sovi 2. seuranta jo reilusti ajoissa, jotta 3. seurannalle jää aikaa 3. seuranta Valitse noin 10 min. pätkä terapiavideosta ja toimita se ohjaajalle Video katsotaan yhdessä ryhmäläisten kanssa Kukin antaa suullista palautetta ryhmätilanteessa Noin viikoilla 49-51 3. ryhmätapaaminen Lopullisen hoitokertomuksen palauttaminen 2 päivää ennen keskustelua Palaute opetuskokeilusta Optimaan (lukuoikeus Elisalle) Viimeistään kuukauden kuluessa terapian päättymisestä Yksilöllinen loppukeskustelu Terapian toteutus 1x viikossa, yht. 15 tapaamista Käytännössä siis ryhmäohjaukset ja videoinnit toteutettiin tämän kaavion mukaisesti. Eli ensimmäinen ryhmätapaaminen opiskelijoiden kesken oli jo ennen terapiajakson alkamista. Opiskelijoilla oli käytössään jo asiakkaan taustatietoja eli esimerkiksi lähetelausunnot. Opiskelijat joutuivat tekemään alustavaa terapiasuunnitelmaa yhteisessä tapaamisessa. Ensimmäisen ryhmätapaamisen jälkeen opiskelija ja opettaja sopivat yksilöseurannan, joka siis toteutui perinteisellä toimintamallilla. Toinen ryhmätapaaminen järjestyi suurinpiirtein terapiajakson puolivälissä. Tällöin käytiin läpi terapian kulku siihen mennessä. Opiskleijat antoivat tapaamisessa paljon vinkkejä toisilleen ja tietysti myös palautetta toistensa suoriutumisesta. 2. Seuranta järjestyi videoseurantana. Opiskelija siis videoi terapiakerran ja katsoi sen aluksi yksin. Tämän jälkeen video katsottiin yhdessä ohjaajan kanssa ja siitä käytiin palautekeskustelu. Kolmas ryhmätapaaminen järjestyi terapiajakson loppupuolella. Tällöin katsottiin ryhmässä pätkiä opiskelijoiden terapioista. Jokainen antoi suullista palautetta toisillensa. Ryhmätapaamisessa vaihdettiin myös vielä ideoita, mitä terapian loppuaikana voisi tehdä. Terapiajakson päätyttyä jokainen opiskelija kävi vielä yksilöllisessä loppukeskustelussa ohjaajan kanssa.

Uudistunut raportointikäytäntö Uudistuksen myötä opiskelijat palauttivat hoitokertomuksen osissa ennen ohjaustapaamisia

Opiskelijapalaute opetuskokeilusta Ryhmäohjaukset olivat erittäin toimivia! Kokemusten jakaminen toisten opiskelijoiden kanssa terapia-asiakkaiden asioista oli tärkeää ja tuki omaa suoriutumista Ryhmän muilta opiskelijoilta sai uusia ideoita Ryhmähenki oli hyvä ja yhteistyö jatkui myös sovittujen tapaamisten ulkopuolella Videoinnin käyttäminen ohjauksen työkaluna oli pelkästään positiivinen juttu! Omien vahvuuksien havaitseminen onnistui videolta hyvin Video konkretisoi ongelmakohdat ja kehittämiskohteet Asiakkaan toiminnan seuraaminen videolta antoi paljon lisätietoa asiakkaan suoriutumisesta Kuormittavuus on kasvanut jonkin verran osalla opiskelijoista, mutta siltikin kokemus oli positiivinen Itsearviointi ja oman toiminnan pohtiminen puheterapeutin roolissa ovat parantuneet aikaisemmista Ohjaus on ollut toimivaa! Palautteen antamista voisi miettiä vielä – hampurilaismalli entistä vahvemmin käyttöön! Ryhmässä toteutetun videoiden katsomisen ajankohtaa voisi siirtää aikaisemmaksi. Yhteistyö muiden kanssa helpottui verrattuna aikaisempaan, koska oli enemmän taustatietoa toisten asiakkaista Vinkkejä sai myös silloin, kun kävi seuraamassa toisten ryhmäläisten pitämiä terapioita

Mitä minä opettajana tästä kaikesta opin? Videointi terapiaohjauksen työkaluna Puheterapeutit käyttävät vuorovaikutustilanteiden videointia työkaluna vuorovaikutuksen ohjaamisessa Auttaa opiskelijoita oman toimintansa arvioinnissa Osaanko vastata vuorovaikutusaloitteisiin? Miten vihjeistän? Annanko lapselle tilaa? Ovatko antamani ohjeet ymmärrettäviä? Teenkö asiat oikein? Antaa ohjaajalle tärkeän työkalun palautteen antamiseen Miksi siis emme hyödyntäisi sitä jo opiskelijoiden kanssa? - Antaa työkalun myös kliiniseen työhön tulevaisuudessa

Mitä minä opettajana tästä kaikesta opin? Raportin palauttaminen osissa terapiaprosessin kuluessa Auttoi minua opettajana hahmottamaan aikaisempaa paremmin terapian kulkua sekä opiskelijan suoriutumista Ohjauksen fokusointi terapian kulun kannalta keskeisiin asioihin Mahdollisuus puuttua ongelmakohtiin heti, eikä vasta terapiajakson päätyttyä (jolloin on liian myöhäistä) Auttoi opiskelijoita hahmottamaan paremmin terapiaprosessia

Mitä minä opettajana tästä kaikesta opin? Ryhmäohjauksen avulla voimme edes aavistuksen simuloida todellisia työelämän tilanteita Puheterapeutit työskentelevät moniammatillisissa yhteistyöryhmissä Kuinka osaat ilmaista asiasi lyhyesti, mutta siten, että muut ymmärtävät ja kaikki olennainen informaatio tulee kerrottua? Vertaistuki opiskelijoiden terapioiden toteutuksessa on tarpeen Opetuskokeilun kautta vertaistuen toteuttaminen aikaisempaa jäsentyneemmin ja tiedotetummin?

Kehitettävää Videointi ja videon katsominen ryhmässä jo aikaisemmassa vaiheessa terapiaprosessia Ennakkotehtävät ennen ryhmätapaamisia Arviointimatriisi kaipaa hiomista Itsearviointien määrää voisi hieman vähentää