Pelaajien ja läheisten vertaistuen kehittäminen. Projektin tehtävät Tarkoitus: Pelaajien ja läheisten hyvinvoinnin ja voimaantumisen tukeminen. Tavoitteena:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Advertisements

Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
Nuorten vapaaehtoisten rekrytointi
Vapaaehtoistoiminnan johtaminen
Työhyvinvointisuunnitelma työhyvinvointityön pohjana
Tukitoimintaa syömishäiriötä sairastaville ja läheisille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
PERHEHOIDON HYVÄT KÄYTÄNNÖT Perhehoitoliitto ry
Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.
Työnohjauksen mahdollisuudet johtamisen ja esimiestyön täydennyskoulutuksessa Seija Ollila
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Asiakkaan osallisuus omien palveluiden kehittämiseen – Ravitsemus, liikunta ja toimintakyky – kolme asiaa, millä mahdollistetaan kotona kokonainen elämä.
TYÖHYVINVOINTI- MITÄ SE ON VAI ONKO SITÄ?
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
VARHAINEN AVOIN YHTEISTYÖ Eettiset periaatteet Valtakunnallinen VARPU-verkosto Tutkimusprofessori Tom ARNKIL / Terveyden ja hyvinvoinnin.
VAPAAEHTOISTEN TYÖNOHJAUS JA MENTOROINTI LAADUN VARMISTAJANA
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
Vapaaehtoisvaliokunta JäKo/sn VAPAAEHTOISTEN KOULUTUSJÄRJESTELMÄ.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
HAALARIFOORUMIN HISTORIA Anne-Maria Perttula Haalarifoorumin kokoontumisia on ollut ajalla 2008 – 2013 yhteensä 7 kertaa Kokoontumistiheys n. kerran vuodessa.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Vapaaehtoistoiminnan määritelmä Yksittäisten ihmisten ja yhteisöjen hyväksi tehty toiminta, josta ei saa rahallista korvausta, joka tehdään ilman.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
AIKUISPOTILAIDEN LÄHEISTEN KOKEMUKSIA HOITOTYÖNTEKIJÖILTÄ SAADUSTA TUESTA TtM Minna Aura Pro gradu -tutkielma
Vertaisohjaajatoiminta. ” Olen kuin yksi noista tiilistä. Tarvitsen ympärilleni toisia tiiliä, jotka ovat samanlaisia kuin minä, tarvitsen niitä tuekseni.
Kokemuskoulutustoiminnan yleiset tavoitteet Kokemuskoulutuksella pyritään vaikuttamaan siihen, että pitkäaikaissairaan, vammaisen tai läheisen kokemustieto.
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Viestintäsuunnitelma
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
STANDARDI 4:N SOVELTAMINEN KÄYTÄNNÖSSÄ: Henkisen kuormittumisen hallintamallin kehittäminen ESSHP:ssä Eeva Häkkinen TtM Hankekoordinaattori
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Kumppanuus – kupla? Junkala Pekka, tutkija, Koske Puustinen Alisa, vapaaehtoistoiminnan ohjaaja, MLL.
Y HTEISÖLLISYYS KANSALAISTOIMINNASSA Yhteisöllisyys − mistä puhumme? Terveys ry:n miniseminaari Helsinki Elina Nivala.
Ryhmätoiminnasta voimaa kuntoutumisen polun eri vaiheisiin
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
A SVA - HOITAJAN TYÖ M ARTINLAAKSON TERVEYSASEMALLA.
IRTI HUUMEISTA Elina, Emma ja Sara 8a Perustettu vuonna 1984.
19 Psykoterapiat perustuvat psykologian eri suuntauksiin Ydinsisältö.
Tulevaisuus-verstas Millaisia muutoksia on tapahtumassa ihmisten toiminnassa ja yhteiskunnassa?
Diaesitys työterveyshuollon esimiesten vertaisfoorumipilottiin Toisesta diasta alkaa esitys vertaistuesta. Voit lisätä tähän alkuun omaa tekstiäsi.
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
Vapaaehtoinen, vertainen ja kokemusasiantuntija – päihdetoipujan monet roolit Jyväskylä Päivi Rissanen, Mielenterveyden keskusliitto.
Henkilöstöstrategia
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Kokemusasiantuntijaksi vain kouluttautumalla?
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Ohjauspalvelut Tredussa
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Lähiesimiestyön ammattitutkinto
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillinen toimintamalli 22. 2
Yhteinen keittiö Osallisuuden arviointi
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
MIELI pt (personal trainer)
Arkeen Voimaa (CDSMP) -
Osatyökykyisille tie työelämään
Esityksen transkriptio:

Pelaajien ja läheisten vertaistuen kehittäminen

Projektin tehtävät Tarkoitus: Pelaajien ja läheisten hyvinvoinnin ja voimaantumisen tukeminen. Tavoitteena: • KEHITTÄÄ asiakaslähtöisiä toimintamalleja ja matalan kynnyksen vertaistuen muotoja ihmisille, joiden elämää liiallinen pelaaminen haittaa sekä heidän läheisilleen • Lisätä peliongelmasta kärsivien omaa aktiivista kansalaistoimintaa pelihaittojen vähentämiseksi

Kehittämistyön peruslähtökohtia • Vapaaehtoisuus: – Ohjaajat toimivat vapaaehtoisuuden pohjalta – Ryhmät ovat autonomisia • Vertaisuus: ”Vertaistuki tarkoittaa sellaista apua ja tukea, jota samankaltaisia asioita läpikäyneet ihmiset voivat antaa vaikeuksista selviytymiseksi ja jota kukaan muu ei voi antaa.”

… jatkuu → kyse on maallikkoauttamisesta ”Jokaisella ihmisellä on myös syvä huolenpidon tarve. Huolenpito on toimintaa toisen ihmisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Huolenpitoa motivoi halu vastata toisen ihmisen tarpeisiin ja edistää hänen hyvinvointiaan. Inhimillinen kohtaaminen ja siihen sisältyvä tunneperäinen vastaaminen toisen ihmisen tarpeisiin muodostavat inhimillisen olemassaolon ja hyvinvoinnin perustan. Ihmisen yhteydenkaipuu on inhimillinen perustarve. Ihminen tarvitsee toimivia ja vastavuoroisia suhteita läpi elämänsä.” (Tia Isokorpea lainaillen)

… jatkuu • Kokemustietoon luotetaan • Ryhmän mahdollisuuksiin luotetaan • Yksilön mahdollisuuksiin luotetaan • Keskeinen arvo on jokaisen ihmisarvon kunnioittaminen • Vastavuoroisuus ja vuorovaikutus työskentelytapana

Yhdessä tekemisen mahdollistaminen Perustehtävän löytäminen ja kirkastaminen yhdessä Toiminnan rakenteiden mahdollistettava yhdessä tekeminen Yhdessä tekeminen, työn- ja vastuunjako, johtaminen Tunteet ja vuorovaikutus otettava tietoisesti huomioon

PR-toiminnan rakenteet ja yhteistoiminta • ”wanhat” vertaisohjaajat ja työntekijät mukaan aloitusvaiheeseen: heidän kokemustietonsa käyttöönotto • Pelaajien edustaja ohjausryhmään, koulutustyöryhmään ja eettisen ohjeistuksen työryhmään • Koulutusohjelman rakentaminen vuorovaikutuksen ja vastavuoroisuuden mahdollistavaksi:

Oman ryhmän ohjaaminen Työnohjaus + lähijaksot + te lat + verkko- opinnot+ yksilölliset kehityskeskustelut Virkistys- tapaamiset ja yhteydenpito toisiin ohjaajiin Projektityön- tekijöiden ohjaus ja tuki OHJAAJAKSI VALMENTAUTUMINEN

…Rakenteet ja yhteistoiminta: jatkuu – ajallisesti suht pitkä peruskoulutus (n 6 kk: 4 lähijaksoa, 4 opintoiltaa, 15 x oman ryhmän ohjaus + 5 x työnohjaus, verkkko- opiskelua ja yhteydenpitoa, virkistystapaamisia, mentorointi) mahdollistaa yhteisen ymmärryksen työstämisen esimerkiksi • ongelmapelaamisesta • vertaisten tuesta toisilleen ryhmässä • omasta kokemuksesta opiksi ottamisen opettelua • oman muutoksen työstämistä (pelaajasta ohjaajaksi) → työnohjauksessa hyödynnetään käytännön ohjaustoiminnasta saatuja kokemuksia ja otetaan yhdessä opiksi → lähijaksoilla ja virkistyspäivinä kasvetaan ryhmänä

…Rakenteet ja yhteistoiminta: jatkuu • yhteistyö toiminnasta tiedottamisessa (esitteiden jako, osallistuminen erilaisiin tilaisuuksiin yhdessä työntekijöiden kanssa, haastatteluiden antaminen, puheenvuorojen/alustusten pitäminen …) • uusien ohjaajien kouluttajaksi opiskeleminen • ohjaajien keskinäisen yhteydenpidon tukeminen = Ohjaajaextra, puhelukortit • uusien ryhmien yhteissuunnittelu (esim. A- klinikka, ohjaaja, projektin työntekijä)

Tuore käytännön esimerkki • Pelirajat´on -vertaisryhmätoiminnan riskien arviointi yhdessä vapaaehtoisten ohjaajien kanssa: – Työn henkisen kuormittavuuden riskitekijät • Riskien nimeäminen (esim. perehdytys/tunnekuormitus) • Riskin laadun arviointi (pieni/vakava) • Toimenpiteiden suunnittelu (mitä tehdään, kuka tekee) • Seurannasta sopiminen (milloin)

Pelaajien ja läheisten kansalaistoiminta • Yhdistys perustetaan • Vastuu perustajilla • Projektin auttaa olemassaolonsa ajan • Projekti antaa kokemuksensa yhdistyksen käyttöön ja jättää ”perinnön” = Pelaajien ja läheisten vertaistuen Osaamispankin myös sen käyttöön

Tunteet ja vuorovaikutus ”Suopeuden sillan rakentaminen”

Suopeuden silta • Vastaantulon mahdollistaminen puolin ja toisin: rakenteiden avulla, toimintatapojen avulla, tunneilmapiirin avulla • Vuorovaikutuksen rakentaminen ihmisyhteydessä • Tunteiden merkityksen ja voiman tunnustaminen (tunteet voimavaroina ↔ voiman syöjinä)

Yhdessä tekeminen, työn- ja vastuunjako ja johtaminen: syntyy perustehtävän toteuttamisen, rakenteiden ja vuorovaikutuksen yhteispelissä • Sosped säätiö ja sen projekti vastaa toiminnan kokonaisuudesta • Ohjaaja vastaa oman toimintansa laadusta ryhmän ohjaamisessa • Pelirajat´on –ryhmien jäsenet vastaavat omasta toiminnastaan yksilöinä ja ryhmän jäseninä MOTTO: ”Vastuuta ei voi antaa, sen voi vain ottaa.”

Mitä edellyttää ammattilaiselta? • Yhteistyön = yhteisen työn mahdollistavien rakenteiden luominen • Perustehtävän ymmärtämistä ja siihen sitoutumista • Resurssien varaamista yhteistoiminnalle (aikaa, rahaa, omia henkisiä voimavaroja, valmiutta itsensä kehittämiselle) • Vastuun ottamisen omalta osaltaan: johtajuus

”Tarttee olla tosissaan.”