Luuk. 19:1-5 Luukkaan evankeliumin 19. luvun alkupuolella on kertomus Sakkeuksen pelastumisesta ja vertaus palvelijoille uskotuista kultarahoista. Kysymyksiä,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Perusevankeliumia tähän päivään
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Taivaassa tavataan Villen isoisä on kuollut.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
OLISIKO SINUSTA JOHTAJAKSI?. Johtajaksi kasvetaan, ei synnytä.
Pikkupoika kysyi isältään...
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
LUJAA LAATUA??.
Elämän juna Elämä on kuin junamatka.
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
RUKOILEMME YHDESSÄ.
Luuk. 7:1-5 Luukkaan evankeliumin 7. luvun alkupuolella Jeesus tekee ihmeitä, jotka hämmästyttävät kansaa ja todistavat hänen messiaanisuudestaan. Kysymyksiä,
Jumalan kanssa.
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Luuk. 6:1-2 Kuudennen luvun alussa Luukas keskittyy juutalaisille keskeisen sapattikäskyn noudattamista käsitteleviin kysymyksiin. Kysymyksiä, esirukousaiheita.
OTA TÄMÄ VIESTI VAKAVASTI!
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
JALANJÄLJET HIEKASSA - käännös englanninkielisestä tekstistä
Huvitamme itsemme hengiltä Otavan Opisto Jari Sarja "Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää. [...]
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Hepr. 3:1 Arvoisa Sisärengaslainen, Kirjeen kolmannessa luvussa verrataan Jeesusta Moosekseen ja kristittyjen elämää Israelin kansan erämaavaellukseen.
Luuk. 15:1-2 Luukkaan evankeliumin 15. luvussa Jeesus perustelee sitä, miksi hän kutsuu syntisiä luokseen. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää.
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
NALLE PUH.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
APRESENTA A Velhinha.
Luuk. 11:1 Luukkaan evankeliumin luvun 11 alkupuolella opetetaan erityisesti rukouksesta. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen
Luuk. 18:1-5 Luukkaan evankeliumin luvussa 18 Jeesus opettaa rukouksesta ja Jumalan valtakunnan arvojärjestyksistä. Luvun lopulla hän aloittaa matkansa.
Nainen Koraanissa Islam ei tee kerrassaan mitään eroa naisten ja miesten välillä heidän suhteessaan Allahiin (swt). Molemmille luvataan sama palkkio hyvästä.
Naisen ainoa vika.
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Kaksi nunnaa lähti luostarista kaupunkiin myymään pikkuleipiä
NAISEN ITSETUNTO.
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Tule sellaisena kuin olet 2. Aitous ja epäilys
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Loisto yllättää Matt. 17: Pirkko Valkama.
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
Luuk. 20:1-2 Luukkaan evankeliumin 20. luvussa Jeesus yritetään saada ansaan viekkailla kysymyksillä. Jeesus kuitenkin osoittaa Jumalallisen viisautensa.
Hepr. 2:1 Arvoisa Sisärengaslainen, Kirjeen toisessa luvussa kehotetaan pitämään kiinni evankeliumista ja opetetaan Jeesuksen pelastustekoa. Kysymyksiä,
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Luuk. 22:1-2 Luukkaan evankeliumin luvussa 22 alkaa Jeesuksen viimeinen viikko ennen ristinkuolemaa. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen.
Luuk. 2:1-3 Luukkaan evankeliumin toisen luvun alkupuoli lienee eräs Raamatun tunnetuimpia kohtia: jouluevankeliumi. Tuttuun tekstiin on hyvä syventyä.
Hepr. 5:1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, Edellisen luvun lopussa Jeesusta nimitettiin ylipapiksi. Nyt kirjeen kirjoittaja selittää tarkemmin Jeesuksen ylipappeutta.
Hepr. 1:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Heprealaiskirjettä on vanhastaan sanottu Paavalin kirjeeksi heprealaisille. Tässä määrittelyssä lienee kaikki väärin.
Hepr. 8:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Kahdeksannessa luvussa kirjeen kirjoittaja vertaa vanhaa ja uutta liittoa, niiden temppeleitä ja uhripalvelusta toisiinsa,
Luuk. 19:28-31 Luukkaan evankeliumin luvun 19 loppupuolella Jeesus saapuu Jerusalemiin messias-kuninkaana. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää.
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
PILKKU.
Syytön tuomittavana Matt. 27: 11 – 31 Mikko Haapasaari.
Mitä asenne tarkoittaa?
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
MIKSI JAPANISSA TEHDÄÄN LÄHETYSTYÖTÄ? Kuva: Philippe Gueissaz.
Jesuksen lapsuus.
Valoa idästä Reino Saarelma Matt. 2: Matteus 2:1-12 – Valoa idästä 1. Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana,
Pikkupoika kysyi isältään...
Tapahtukoon sinun tahtosi
JEESUKSEN LAPSUUS.
Pyhittäjä Arseni Konevitsalainen. Pyhittäjä Arseni Konevitsalainen syntyi Novgorodin lähistöllä ja sai hyvän kristillisen kasvatuksen. Ammatiltaan hän.
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
Esityksen transkriptio:

Luuk. 19:1-5 Luukkaan evankeliumin 19. luvun alkupuolella on kertomus Sakkeuksen pelastumisesta ja vertaus palvelijoille uskotuista kultarahoista. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen pastori@tunti.com. Jeesus tuli Jerikoon ja kulki kaupungin halki. Siellä asui mies, jonka nimi oli Sakkeus. Hän oli publikaanien esimies ja hyvin rikas. Hän halusi nähdä, mikä mies Jeesus oli, mutta ei pienikokoisena ylettynyt kurkistamaan väkijoukon takaa. Niinpä hän juoksi jonkin matkaa edemmäs ja kiipesi metsäviikunapuuhun nähdäkseen Jeesuksen, joka oli tulossa sitä tietä. Mutta tultuaan sille kohtaa Jeesus katsoi ylös ja sanoi: "Sakkeus, tule kiireesti alas. Tänään minun on määrä olla vieraana sinun kodissasi." (Luuk. 19:1-5) Matkallaan Jerusalemiin Jeesus kulkee parin kymmenen kilometrin päässä olevan Jerikon läpi. Jeesuksen tulo kaupunkiin herätti suurta kiinnostusta, ja siksi Sakkeuskin halusi nähdä Jeesuksen. Sakkeuksen ei varmaankaan ollut tarkoitus itse tulla nähdyksi. Niinpä hänelle oli suuri yllätys, kun Jeesus huomasi hänet ja puhutteli häntä.

Luuk. 19:6-10 Jeesus saa osakseen paheksuntaa kun menee Sakkeuksen kotiin vieraaksi. Yleisesti ajateltiin, että hurskas juutalainen ei voi olla tekemisissä syntisten kanssa, ja erityisen pahaa oli aterioida heidän kanssaan. Jeesus kuitenkin halusi olla tekemisissä erityisesti syntisten kanssa, koska heitä varten hän oli tähän maailmaan tullutkin, etsimään kadonneita. Sakkeuksen elämässä käy hyvin ilmi, mitä anteeksiantamus saa aikaan. Hän sai suuret syntinsä anteeksi ja se muutti hänet. Hän ei ainoastaan halunnut korjata tekemiään vääryyksiä, vaan hän oli valmis antamaan köyhille myös siitä omastaan, joka oikeuden mukaan kuului hänelle. Sakkeus tuli kiireesti alas ja otti iloiten Jeesuksen vieraakseen. Kun ihmiset näkivät tämän, he sanoivat paheksuen: "Syntisen miehen talon hän otti majapaikakseen." Mutta Sakkeus sanoi Herralle kaikkien kuullen: "Herra, näin minä teen: puolet omaisuudestani annan köyhille, ja keneltä olen liikaa kiskonut, sille maksan nelinkertaisesti takaisin." Sen kuultuaan Jeesus sanoi häneen viitaten: "Tänään on pelastus tullut tämän perheen osaksi. Onhan hänkin Abrahamin poika. Juuri sitä, mikä on kadonnut, Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan." (Luuk. 19:6-10) Sakkeusta sanotaan publikaanien esimieheksi. Publikaanit, veronkerääjät, olivat yleisesti juutalaisen kansan halveksimia ja heitä pidettiin erityisen syntisinä. Tähän oli kaksikin syytä. Ensinnäkin, he olivat roomalaisten miehittäjien palveluksessa. Toiseksi, he keräsivät veroja usein liikaa ja panivat omiin taskuihinsa ylimääräisen. Siksi he olivat rikkaita mutta halveksittuja. Publikaanien esimiehenä Sakkeus oli vamaankin erityisen rikas mutta myös erityisen halveksittu.

Luuk. 19:11-19 Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän aivan kohta. Hän sanoi: "Ylhäinen mies lähti matkalle kaukaiseen maahan saadakseen siellä nimityksen kuninkaaksi ja palatakseen sitten takaisin. Hän kutsui luokseen kymmenen palvelijaansa, antoi heille kullekin kultarahan ja sanoi: 'Käyttäkää näitä parhaanne mukaan, kunnes minä palaan.' Hänen maanmiehensä kuitenkin vihasivat häntä ja lähettivät hänen peräänsä lähetystön sanomaan: 'Me emme tahdo sitä miestä kuninkaaksemme.' (Luuk. 19:11-14) Vertauksellaan kaukaiseen maahan lähtevästä ylhäisestä miehestä Jeesus viittaa omaan poismenoonsa. Hän menee pois palatakseen kerran takaisin kuninkaana. Palvelijoilleen – siis meille kristityille – hän antaa ”kultarahan”, erilaisia lahjoja ja erityisesti uskon lahjan käytettäväksi hänen valtakuntansa hyväksi. Ylhäistä miestä vihaavat maanmiehet viittaavat juutalaisiin, jotka eivät tunnustaneet Jeesusta messiaak- si, siis kuninkaaksi. "Mies palasi maahansa kuninkaana. Tultuaan hän kutsutti palvelijat luokseen kuullakseen, kuinka tuottavasti kukin oli saamaansa rahaa käyttänyt. Ensimmäinen tuli hänen eteensä ja sanoi: 'Herra, antamasi kultaraha on tuottanut kymmenen lisää.' Kuningas sanoi hänelle: 'Mainiota! Olet hyvä palvelija. Koska aivan vähässäkin olet ollut uskollinen, saat hallintaasi kymmenen kaupunkia.' Toinen tuli ja sanoi: 'Herra, antamasi kultaraha on tuottanut viisi kultarahaa.' Hänelle kuningas sanoi: 'Sinut minä panen hallitsemaan viittä kaupunkia.' (Luuk. 19:15-19) Jeesus tulee kerran takaisin ja meidät kutsutaan hänen eteensä tekemään tiliä saamistamme lahjoista. Vamasti on ero siinä, miten paljon Jumalan valtakunnan työtä teemme ja miten paljon saamme aikaan. On hyvä huomata, että sekä lahjansa kymmenkertaistanut että sen viisinkertaistanut saavat kuninkaalta kiitoksen. Ehkäpä taivassakin on kuitenkin eroa sillä, minkälaisia tehtäviä pelastuneet saavat. Siellä ei kuitenkaan ole enää kateutta eikä ylpeyttä. Niinpä ”vain” viittä kaupunkia hallitseva ei kadehdi kymmentä kaupunkia hallitsevaa.

Luuk. 19:20-27 Opetus: Ville Auvinen "Mutta kun seuraava palvelija tuli, tämä sanoi: 'Herra, tässä on antamasi kultaraha. Olen säilyttänyt sitä liinaan käärittynä. Minä pelkäsin sinua, koska olet armoton mies. Sinä otat, mitä et ole talteen pannut, ja leikkaat, mitä et ole kylvänyt.' Kuningas sanoi hänelle: 'Omien sanojesi mukaan minä sinut tuomitsen. Sinä kelvoton palvelija! Sinä siis tiesit, että minä olen armoton mies, että otan, mitä en ole talteen pannut, ja leikkaan, mitä en ole kylvänyt. Mikset sitten vienyt minun rahaani pankkiin, niin että olisin palattuani voinut nostaa sen korkoineen?' "Kuningas sanoi vieressään seisoville miehille: 'Ottakaa häneltä raha pois ja antakaa se sille, jolla on kymmenen kultarahaa.' He sanoivat: 'Herra, hänellä on jo kymmenen kultarahaa.' Mutta hän jatkoi: 'Jokaiselle, jolla on, annetaan, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mitä hänellä on. (Luuk. 19:20-26) Kolmas palvelija ei ole käyttänyt lahjaansa kuninkaan valtakunnan hyväksi. Hän on elänyt itsekkäästi. Uskon lahjankin hän on pitänyt piilossa. Siksi hän saa kuninkaalta ankara puhuttelun ja kultarahakin otetaan häneltä pois. Teksti ei kuitenkaan kerro, että mies olisi tuomittu kuolemaan, kuten kävi kuninkaan vihollisille. Mutta nuo viholliseni, jotka eivät tahtoneet minua kuninkaakseen – tuokaa heidät tänne ja teloittakaa heidät minun edessäni.'" (Luuk. 19:27) Vihollisten teloittaminen viittaa juutalaisten kohtaloon, ja ehkä erityisesti Jerusalemin ja sen aukkaitten tuhoutumiseen vuonna 70 jKr.