17.3.2011 MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 1 Ryhtiä julkisiin hankintoihin Anni-Mari Syväniemi ruokakulttuuriasiamies Maaseutuyrittäjyyslinja, MTK.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Muista … läpi vuoden, olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on…
Lahti kansalliseksi ympäristökaupungiksi sekä edelläkävijäksi kansallisen ilmasto- ja energiastrategian toteuttamisessa.
Gourmet herkkuja ravintola- ja kotikeittiöihin
Lähikeittiöneuvojat ammattikeittiöiden apuna hankintalain soveltamisessa Elintarvikeyrittäjyyden kehittämisen hankeseminaari Pohjois-Karjalan Aikuisopisto.
OHJEITA TARJOAJILLE TAMPERE Hankintapäällikkö Tanja Welin
Laatua ammattitaitoisesti ja yrittäjähenkisesti Pellervo-päivä Outi Huusko.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Katja Mikkonen Kari Niklander
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
AB CHIPSTERS FOOD OY.
10 vinkkiä voimaantumiseen
Kestävän kehityksen työkaluja
KIRKON HALLINTOVIRKAMIEHET RY:N KOULUTUSPÄIVÄT SEINÄJOELLA 20. –21. 9
Lähiruokaa julkisen sektorin ruokapalveluissa
Syömisen hallinta - käyttäytymisketju vihje tunteet ajatuksia valinta.
Keskustelun vetäjän tukiaineisto Diat ja muistiinpanosivut.
”P.O.R.K – 100 % omaleimaisia ilmakuivattuja lihatuotteita
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
JUOKSUA HARRASTAVAN RAVITSEMUS
Kasviskampanja Etelä-Pohjanmaalla
Hitech Business Breakfast Perjantai Kimmo Paajanen.
Turun kaupungin kestävät hankinnat
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Kestävät valinnat ovat ruokapalveluiden tulevaisuutta
SUUNNITELLAAN YHDESSÄ – PAIKALLISIA TUOTTEITA AMMATTIKEITTIÖÖN Marjat, hedelmät ja kasvikset Maija Rissanen Joensuu
Kilpailu- ja turnausmatkojen ateriarytmi, Välipalat ja Tuoteselosteet
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
LÄHIRUOKA – YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLINEN RUOKA
Elinvoimaa ja älykkäitä hankintoja Hankinta asiamies Häme.
Ympäristömatkailijan odotukset , Savonia Lehtori, hankepäällikkö Irma Kärkkäinen EkoCentria Savon ammatti- ja aikuisopisto.
HANKINTALAKI Lähellä tuettua ruokaa ammattikeittiöihin – seminaari Anne Kalmari
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Missä menee suomalaisten ruokakulttuuri?
Ruokaketjun kehittämisellä hyvinvointia koko maakuntaan Pro Ruokakulttuuri päätösjuhla , Ulla Mehto-Hämäläinen.
Taustatietoja maatalouteen liittyen Lähde: MTK / MTK-Pohjois-Savo
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
Lasten ja nuorten urheiluharrastus
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Ravinto nuoren urheilijan harjoittelussa
Miten kuluttajatyö muuttuu viljelijöiden tuloksi? Kuluttajasta MTK:n kuluttajatyöhön ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi Maaseutuyrittäjyyyslinja.
Kouluruoka Esityksen ovat tuottaneet
PAIKALLINEN HYVINVOINTI
Maaseutuyrittäjyys 2011 Maaseudun vihreää kasvua Ruokaa ja lämpöä Hyvinvointia ja virkistystä.
Lahti kansalliseksi ympäristökaupungiksi sekä edelläkävijäksi kansallisen ilmasto- ja energiastrategian toteuttamisessa.
Sydämen ja omantunnon lautanen Tavoitteena ekologinen ja eettinen ruoka Vihreiden ruokapoliittinen linjapaperi Hyväksytty puoluehallituksessa
Suolakalasta sushiin Kala suomalaisessa ruokakulttuurissa Jaakko Nuutila Ruokakulttuuriasiamies, ETM, CMC.
Mielenterveys? Kansalaisten hyvä mielenterveys on paras tae kansojen menestykseen Väestön hyvä mielenterveys on toimivan talouden kivijalka Mielenterveydellä.
Forssan kaupungin hankintapolitiikka, järkivihreät hankinnat
Kokemuksia kilpailuttamisesta Kysely keväällä 2008 kunnille ja palveluntuottajille 59 vastaajaa.
Ravitsemuskertomus Ravitsemuskertomukset ◦ Vuodesta 1995 alkaen ◦ Uusin vuodelta 2003 (5. järjestyksessä) ◦ Päätulokset Suomessa tehdyistä ravitsemuksen.
Mitä välipalaksi? Tavoitteet: Pohtia omia välipalatottumuksia ja vaihtaa ajatuksia muiden kanssa. Ymmärtää, millainen on hyvä välipala. Oppia itse valmistamaan.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
RAVINTO. Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukainen ruoka edistää terveyttä. Runsasta ja vaihtelevaa kasvisten syöntiä suositellaan ja kovan rasvan, suolan.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Lähis-opas julkisille keittiöille
PUSU Uutta ja vanhaa kasvisten käytössä.
Hankinnoilla työllistämisen malli
… … … … … … … … ….
21 Kansantalous on koko Suomen talous s
Kuntien pienhankinnat Marjojen jatkojalostuskurssi
Suoramyynnissä mahdollisuus
Hanasaari ruotsalais – suomalainen kulttuurikeskus
Alkuperällä on väliä - lähiruoka todeksi vihdoinkin
Terveys ja maku samalla lautasella
Esityksen transkriptio:

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 1 Ryhtiä julkisiin hankintoihin Anni-Mari Syväniemi ruokakulttuuriasiamies Maaseutuyrittäjyyslinja, MTK

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 2 Kuinka tärkeä asia ruoka on?! •Ruoka ei ratkaise kaikkea, mutta ilman ruokaa ei ratkaista mitään.

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 3 Kuluttajan aatoksia •67 % ajattelee, että lähiruoka on suomalaista •Laskussa: kevyttuotteet Nousussa: ruoan alkuperä ja herkuttelu •Ruoan valintaperusteet TOP3: maku, terveellisyys, hinta - ja neljäntenä: tuttuus/puhtaus •2/3 uskoo, että kotimainen elintarvikeketju takaa ruoan laadun (Suomi Syö & muita tutk.) Keskiverto- kuluttajaa ei enää ole!

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 4 Tilanne nyt – miten Suomi käyttäytyy? •Ruokaa heitetään roskiin liian paljon! •MTT, Foodspill-hanke, noin 30% •Tuontiruoan osuus on viisinkertaistunut 90-luvulta •Kouluterveyskysely2010 mukaan •50 % ei syö aamupalaa •48 % jättää kouluaterioita viikolla syömättä •38 % ei syö iltapalaa tai iltaruokaa perheen kanssa •Välipalaistuminen, laiduntaminen, energiajuomat •Kakkostyypin diabetes, ylipaino – vakavat kansanterveyshaasteet

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 5 Kotimainen ON tavoitteena! • Julkisissa ruokapalveluissa on käytettävä lähi-, luomu- ja sesonginmukaista ruokaa ( VN periaatepäätös kestävistä hankinnoista ). • Kansalaisilla on oikeus mahdollisimman lähellä tuotettuun ruokaan ja sesongin mukaisiin raaka-aineisiin. ( MTK eduskuntavaaliohjelma 2011)

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 6 Lähellä tuotettuihin elintarvikkeisiin käytetyt varat ovat investointi •Ruoan laatuun: jäljitettävyys, maku •Oman alueen talouteen ja työllisyyteen •Pk-sektoriin: työllisyys •Kansanterveyteen: ruoka ratkaisijana •Huoltovarmuuteen: tärkeää •Suomalaiseen ruokakulttuuriin •Suomalaisiin makuihin

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 7 •Hinta on keskustelun ytimessä •media - päätöksenteko •Kilpailulainsäädäntö - hankintalaki •tarjouspyynnöt – kilpailutus •Palvelupäälliköiden mukaan kyse on •tahtotilasta – tietoisuudesta! •pitää tietää, mitä haluaa ja tehdä työtä sen eteen – HERÄTYS PÄÄTTÄJÄT! •tarvitaan strategisia päätöksiä … rahaa valtavia määriä. Rahako ratkaisee?

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 8 Ruokaa isoja määriä… •Vuonna 2008: •9141 julkista keittiötä, joista 4887 valmistuskeittiötä •yksi suomalainen söi 153 (ka) ammattikeittiöiden valmistamaa ateriaa • Kunnat tarjoavat noin 441 miljoonaa ruoka-annosta vuodessa

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 9 •Hinta on keskustelun ytimessä •Mediassa sekä päätöksenteossa •Palvelupäälliköiden mukaan kyse on •Tahtotilasta – tietoisuudesta! •Strategia ratkaisee •Pitää tietää, mitä haluaa ja tehdä työtä sen eteen. budjetin valmistelu nousee keskiöön … rahaa isoja määriä - ratkaiseeko? Onko olemassa halpaa ja hyvää?

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 10 Kotimainen ruoka, lähiruoka ja luomu - ON mahdollista •Hankintalaki ei ole este lähellä tuotettujen, vastuullisten ja ilmastoystävällisten elintarvikehankintojen toteuttamiselle. •Laatukriteereitä voidaan sisällyttää tarjouspyyntöön. •Hankinta on mahdollista toteuttaa erillisinä osina.

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 11 Hankinnan suunnittelu on a&o •Miten voi hyödyntää kilpailumahdoll. parhaiten? •Mieti kilpailutuksen tavoitteet •Tiedota ajoissa – hyöty kaikille •Määritä tuotteiden laatu- ja toimitusvaatimukset omien tarpeiden mukaan •Arvioi eri tuoteryhmien tarpeet: ruokalista ja ravitsemussuositukset ovat lähtökohta •Hyväksy osatarjoukset tietyissä ryhmissä •Tee puite/kumppanuussopimuksia esim. seosonki – ja tuoretuotteista

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 12 Yleistä laadusta •Luomu on tekninen laatuominaisuus ja myös valvottu tuotantomuoto - kilpailuta erillään •Lisäaineet: - suosi tuotteita, jotka ovat natriumglutamaatittomia E621 •Tuotteen ikä: - voit asettaa kohtuullisia vaatimuksia, silloin kun sillä on vaikutusta tuoreuteen ja/tai laatuun: esim. leipä 6 tuntia paistamisesta esim. peruna 24 tuntia kuorimisesta •Teemaviikot: lähiruokavko, sadonkorjuujuhla, jne.

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 13 Leipä •Käytä päätoimittajan lisäksi täydentäviä toimittajia; näin saat myös vaihtelua asiakkaalle! •Ota laatukriteeriksi leivän suola- ja kuitupitoisuus •Vaadi tarjouksessa, että paistamisesta saa olla kulunut max. X tuntia ennen toimitusta •Pyydä leipätoimitus päivällä, vähentää yötyötä/kuluja

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 14 Liha - Kala •Pidä kasvisten ja muiden tuoretuotteiden kilpailutus erillään hankintarenkaasta •Pyydä tarjous marjoista, joita ei tarvitse kuumentaa Kasvikset - Marjat •Ota laatukriteeriksi jauhelihakappaletuotteiden lihapitoisuus; paistettu jauheliha? •Suos tuoretta järvikalaa

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 15 Työtä ja yhteistyötä •Strategiasta toteutukseen •Anna paikallisille toimijoille tietoa mistä löytyvät kuntien hankintailmoitukset – HILMA on vieras •Kehittäkää yhteistyössä: toimintamalleja ja tuotteita •Alueelliset osaamiskeskukset/kehittämiskeskukset ovat hyvä tuki kehittämiselle ja paikallisen elinvoiman energisoimiselle!

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 16 Ruoka on aina arvovalinta

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 17 Tietoa – osaamista – verkostoja • Tuottajat tiedossa: Aitojamakuja.fi • Tarjontaa tulee saada kohtaamaan kysyntä • Ostajan osaaminen avainasemassa • Kuluttajien tulee vaatia kotimaista/lähiruokaa

MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 18 Panostamalla ruokailuun ja sen suomalaisuuteen vaikutetaan myös Oy Suomi Ab:n tulevaisuuteen myönteisesti.