Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Alkuperällä on väliä - lähiruoka todeksi vihdoinkin

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Alkuperällä on väliä - lähiruoka todeksi vihdoinkin"— Esityksen transkriptio:

1 Alkuperällä on väliä - lähiruoka todeksi vihdoinkin
Anni-Mari Syväniemi, ruokakulttuuriasiamies gsm Lähiruoka, maaseudun kehittäminen

2 Ruokakeskustelua julkisuudessa
Ruoka ei ratkaise kaikkea, mutta ilman ruokaa ei ratkaista mitään. Frede Bräuner

3 MTK, Syväniemi - alkuperä
Ruokaaruokaa… Ruokalehdet Ruokaohjelmat teeveessä Ruokablogit netissä Ruokamatkat Ruokakulttuuri ravintoloissa ja ruokapalveluissa JA KAIKEN TÄMÄN SUOSIO! Keskustelussa nousussa: eettisyys, kestävyys, ilmasto, ympäristö, terveys. MTK, Syväniemi - alkuperä

4 Ruoasta puhutaan paljon…
Lihansyönti Ruoka herättää tunteita! Ympäristö Ilmasto Artesaaniruoka Villiruoka Lähiruoka Tinkimaito Kouluruoka Luomruoka Ravitsemussuositukset Karppaus Tilaisuudessa puhuu myös kuumana käytävän suomalaisen ruokakeskustelun tiimoilta ruokakulttuuriasiamies. Syväniemen mielestä suomalaisella ruokakulttuurilla menee hyvin ja kentällä tapahtuu paljon. Ruokaketjun toimijoita kehotetaan panostamaan erityisesti viestintään: ruoantekijät viljelijästä keittäjään asti tulee nostaa esiin. Lisäksi  koko ruokaketjun toiminta tulisi saada mahdollisimman läpinäkyväksi, linjaa Syväniemi. Ruoan alkuperä ja sen eri vaiheet kiinnostavat kuluttajia Ruokalehdet Ruokaohjelmat telkkarissa Ruokablogit Ruokamatkat Ruokakulttuuri ravintoloissa ja ruokapalveluissa JA KAIKEN TÄMÄN SUOSIO! Keskustelussa nousussa: eettisyys, kestävyys, ilmasto, ympäristö, terveys. MTK, Syväniemi - alkuperä

5 MTK, Syväniemi - alkuperä
Tietämättömyys maatalouden asioista yleistyy … mieliKUVAN vaikutus kasvaa Propagandaa - monet tahot. Paljon keskusteluttavia asioita: ilmasto, ympäristö, eettisyys… Oikeaa tietoa tarvitaan kipeästi – VAIKUTTAVAA VIESTINTÄÄ. MTK, Syväniemi - alkuperä

6 Näin me ja ruoka Suomessa
Ruoka on suhteessa halvempaa kuin koskaan – noin 13% kotitalouden kulutusmenoista Ruokaa roskiin – 20 % Tuontiruoan osuus syömästämme ruuasta ¼ Yhteisiä aterioita 1,8 per viikko perheissä Ruoka-ajat kadonneet: välipalaistuminen, laiduntaminen, energiajuomat Vakavat kansanterveyshaasteet: diabetes, ylipaino Kouluterveyskysely: puolet teineistä ei syö aamupalaa ja lähes puolet jättää jonkin kouluaterian väliin. MTK, Syväniemi - alkuperä

7 Kuluttaja ja kotimaisuus
Suomi Syö 2012 tutkimuksen mukaan 2/3 vastaajasta haluaa syödä suomalaista tarkistaa ruoan alkuperän. Suomalaiset arvostavat varsin yksituumaisesti kotimaista ruokaa ja pitävät sitä turvallisena. Kotimaisen ruoantuotannon tulevaisuus halutaan turvata. Suomalaiset painottavat myös lähiruokaa ja toivovat, että ruoan alkuperämaa näkyisi ravintoloissa sekä koulu- ja työpaikkaruokailussa Lähiruoka

8 ”Taitavasti ja paneutuen”
Ravintolahenkilökunta yksityissektorilla 67% Maanviljelijät 75% Et-alan työntekijät pienissä yrityksissä 76% Elintarvike- kuljetuksia hoitavat 41% Et-alan työntekijät suurissa yrityksissä 38% Ravintolahenkilökunta julkisella puolella 45% Ruokakaupan henkilökunta 51% MTK, Syväniemi - alkuperä Monenlaiset ammattilaiset osallistuvat ruoan tuotantoon ja valmistamiseen. Millaisia käsityksiä sinulla on näiden työstä tämän päivän Suomessa? Tekevät työnsä... n=2099

9 Asiakas/kuluttaja odotuksineen haastaa ruokaketjun
Ostopäätöksiin kaupassa voimakkaimmin vaikuttavat: Hinta, hyvä maku/herkullisuus, kotimaisuus Kuluttajasegmentit hajaantuvat - erilaistuvat Ekologisuus, eettisyys Hintatietoisuus Ei ole keskivertokuluttajaa! On vain mutanttikuluttajia Miten ruokaketju/-järjestelmä vastaa? Uudenlaiset yhteydet, kommunikointi – sen aika on nyt! Lähiruoka

10 paikallisuus kunniassa
Lähiruoka on pop ja paikallisuus kunniassa Ei mikään rakkaus ole niin rehellistä kuin rakkaus ruokaan.

11 Lähiruoka on… … mahdollisimman lähellä tuotettua suomalaista ruokaa, jonka alkuperä, tuottaja ja valmistaja tiedetään. (MTK 2011) … erityisesti paikallisruokaa, joka edistää oman alueen paikallistaloutta, työllisyyttä ja ruokakulttuuria ja on tuotettu ja jalostettu oman alueen raaka-aineista ja joka markkinoidaan ja kulutetaan omalla alueella Lähiruoka

12 Lähiruoka innostaa - lisää kanavia – lisää kysyntää?
Lähiruoka

13 Tavoitteena ruoan tuottajan ja kuluttajan kohtaaminen
OLIMME HUKATA LÄHIRUOAN Lähiruoka, maaseudun kehittäminen

14 Lähiruoka ja lyhyet toimitusketjut
Hallituksen lähiruokaohjelma keskitttyy paikallisen ruuan ja lyhyiden jakeluketjujen edistämiseen siin LahiruokaohjelmaFI.pdf AitojaMakuja2-hanke kokoaa MTK-jäseniä (suora-/tilamyyntiä/tilapuotia) etc. Aitojamakuja-sivustolle. Jatkuu ensi vuoden. Tänä vuonna saatu 100 tilaa. Yrittäjyyslinja sekä viestintä kokosivat selvitystä mm. ruokapiireistä sekä erilaisista ruuan markkinapaikoista Valtuuskunta, AnniS

15 Ruokajärjestelmä etsii uutta ja taitaa palata juurilleen…
MTK, Syväniemi - alkuperä

16 Mieluisimmat lähiruuan ostoskanavat kuluttajalle
Lähde: TNS-Gallup 11/2013 N. 2535 Lähiruoka

17 Helppous tärkeää: tieto ja ostaminen
Lähde: TNS-Gallup 11/2013 Lähiruoka

18 Pienistä kasvaa suuria tarinoita – jos byrokratia ei lannista
Yritäjyyslinja selvitti kesällä13 pk-elintarvikeyritysten byrokratiaa; julkaistiin HerkkujenSuomessa 22.8. Elintarvikelainsäädäntö uudistettiin 2011/12 - edelleen ruoka-alan yrittäjää ohjaavat useat lait ja kymmenet toimintaohjeet. Toimintaansa aloittaville pienyrittäjille ei ole edelleenkään olemassa selkokielisiä ohjeita lainsäädännön vaatimuksista ja niiden edellyttämistä toimenpiteistä. Yrittäjät tarvitsevat koulutusta ja toivovat sitä enemmän suoraan valvovalta viranomaiselta Valtuuskunta, AnniS

19 … jos byrokratia ei lannista!
Riskiperusteisuus lainsäädännössä mennyt eteenpäin: Pienten etu, että riskiperusteisuus lisääntynyt ja että toimijan koko otetaan huomioon. Alussa tuntui, että se mitä lehdessä luki, niin tarkastaja tuli parin viikon päästä. (Maatila-Liha Meronen) Siinä suhteessa valvonta on mennyt oikeaan suuntaan, että vastuuta on annettu yrittäjälle. (Väisäsen Kotiliha) Maatalouteen ja elintarvikkeisiin liittyvät velvoitteet ovat kaksi aivan omaa ”ruljanssiaan”. (Maatila-Liha Meronen) Kyllähän niissä täyttämistä riittää, mutta meillä nyt ei enää ole noita maataloden papereita ja muut on aikas helpompia. (Kolatun Juustola) MTKssa jatkettava asian selvnnystä ja vaikutettava päättäjiin ”byrokratian purkutalkoissa” Valtuuskunta, AnniS

20 Kuluttajatyötä tarvitaan!
Kultuuria ei ole olemassa ilman kieltä ja keittotaitoa. Claude Lévi-Straussin (1966)

21 Kampanjointi on kannattanut!
Ruuan myyntitapahtuma Markkinointi & Mainonta –lehti ja MARK Suomen Markkinointiliitto palkitsivat tuottajahintaprotestin Vuoden Markkinointitekona. Vuoden markkinointiteon pitää ylittää tavanomainen markkinointiteko ja luoda uutta Kevätkampanjat 2011 ja 2012 olivat valtakunnallinen mediamenestys – niillä on ollut paljon vaikuttavuutta! Maataloustoimittajien Tiedonjyvä 2012 Juha Marttilalle tuonut julkisuudessa vahvasti esillä suomalaisen maanviljelijän asemaa ja osallistunut alalla käytävään keskusteluun MTK Pirkanmaa

22 Ruokaketjun vastuullisuuden 7 ulottuvuutta
Vastuullisuus-viestinnän merkitys korostuus Ympäristö Tuoteturvallisuus Ravitsemus Työhyvinvointi Eläinten hyvinvointi Paikallisuus Taloudellinen vastuu LÄPINÄKYVYYS – LAATUJÄRJESTELMÄT! MTK, Syväniemi - alkuperä

23 Kuntapäättäjän opas a la MTK
Hankintalaki ei ole este lähellä tuotettujen vastuullisten elintarvikehankintojen toteuttamiselle. Esitteessä käytännön esimerkkejä: KeHa-aloitus

24 Julkiset ruokapalvelut - vaikuttamistyösä
KeHa-hanke tuo saman pöydän ääreen ruuan tuottajat ja ruokapalveluiden tekijät. 8 pilottipaikkakuntaa, joilla etsitään alueen tuotteita julkisiin keittiöihin MTK järjestää tuottajakiertueen www. Kestavathankinnat.fi Lähiruuan hankintaopas ilmestyy – se kokoaa yhteen aikaisemmat oppaat – kohde: julkiset keittiöt Valtuuskunta, AnniS

25 MTK:n oma esite: Mahdollisuuksien lähiruoka
Hankintalaki ei ole este lähellä tuotettujen vastuullisten elintarvike- hankintojen toteuttamiselle. Laatukriteereitä voidaan sisällyttää tarjouspyyntöön. Hankinta on mahdollista toteuttaa erillisinä osina. Esitteessä käytännön esimerkkejä: MTK, Syväniemi - alkuperä

26 Ruokakasvatus hankkeita – maanlaajuisesti
Ruokatiedon ruokaketjun vastuullisuuden ulottuvuuksia valottava Ruokavisa yläkoululaisille pyörii toista vuotta (nyt E-Savon, V-Suomi, Hki) ja laajenee ensi vuonna. Rahoitus Laatuketju, Kesko, Mtk. Ruokakoulu – Matskolan koululaishankkeessa on järjestetty 50 päiväleiriä 8-12 vuotiaille. Hanketoimijat 4h-liitto/FS4H, MTK/SLC, Folkhälsan sekä Maito ja Terveys ry Valtuuskunta, AnniS

27 Edunvalvontaa juuri nyt…
Ravitsemussuositusten päivittäminen Pohjoismaisella tasolla, Suomen omat suositukset Uutena ympäristö osana ruokailua Kuluttajainformaatioasetuksen (EU 2011) toimeenpano Eu-lainsäädäntö Kansallinen toimeenpano Alkuperän merkitseminen – laajenee siipikarja, lammas, vuohi ja sika; keskustelussa maitotuotteet ja valmisruoat Ruokakasvatus Perusopetuksen uudistaminen Hankkeet ja niiden rahoitus Propaganda eri lähteistä MTK, Syväniemi - alkuperä

28 Normeja tulossa Ravitsemussuositus Suomalaiset ravitsemussuositukset julkaistaan tammikuussa uutta suosituksissa on mm. pähkinöiden käytön lisääminen ja lihan käytön vähentäminen (suositus) sekä kestävät ruokavalinnat-osio. HUOM! Ekologinen ja terveyttävä edistävä ruoka ovat pitkälti samansuuntaisia. Näin linjataan uusissa pohjoismaisissa ravitsemussuosituksissa. Tiivsitetysti "Lisää kasviksia, täysjyväviljaa ja lähiruokaa ja vähemmän punaista lihaa." (Lähde STM) Elintarviketietoasetus 1169/2011 (eu) Toimeenpanovaiheessa EU- ja kansallisella tasolla. Alkuperän ilmoittamisvelvoite laajenee sian-/vuohen-/lampaan-/siipikarjan lihaan tuoreessa lihassa (myös ruokapalvelut!). Lisäksi mm. allergeeni ja muita määräyksiä tarkennetaan. Valtuuskunta, AnniS

29 MTK, Syväniemi - alkuperä
Ruoka-ala on kasvuala Suomalainen ruokatuotanto tarvitsee elinvoimaisen maataloustuotannon jatkumiseksi menestyvän elintarviketeollisuuden rinnalle menestyviä pk-elintarvikeyrityksiä! Isojen ja pienten ruokayritysten symbioosi tarjoaa kuluttajalle laajan ruokavalikoiman, vaihtelua, uusia/perinteisiä makuja ja ruokakulttuurimme rikkauksia Yhteistyö ja sopuisa rinnakkaiselo mahdollistaa suomalaisen ruoan menetyksen tulevaisuudessakin! Ruoka poliittisella agendalla Hallitusohjelmassa toista kertaa - lähiruokaohjelma ja luomuruokaohjelma Sre.fi edellisellä kaudella Huomisen ruoka-strategiaehdotus 2010 ja ruokapoliittinen selonteko 2011 Maabrändityöryhmän julkilausuma: Suomi tarjoaa maailmalle puhdasta vettä ja ruokaa ja siihen liittyvää osaamista upeita maakunnallisia makuja joita sietäisi hyödyntää alueiden brändäämisessä ja elinkeinomahdollisuuksien vahvistamisessa. upeita maakunnallisia makuja joita sietäisi hyödyntää alueiden brändäämisessä ja elinkeinomahdollisuuksien vahvistamisessa. Vahvaa ammattitaitoa, kovaa laatua, paljon erilaisia yrityksiä, erilaistuvia tuotteita ja makuja makuja makuja USKOA OMAAN TEKEMISEEN MTK, Syväniemi - alkuperä

30 Miltä maistuu Suomeni maa
Suomalainen ruoka on maisema. Kaurapelto, karpalosuo, sienimetsä, lohijoki, lehmihaka. Suomalainen ruoka on allakka. Tilliä ja uusia perunoita, mansikkamaitoa, uutispuuroa, hirvipaistia, tähtitorttuja, lanttulooraa. Suomalainen ruoka on tatuoitu vatsalaukkuuni maailmanmatkoja varten. Se on sisäänrakennettu kartta ja kompassi. Säkkipimeässäkin tunnistan kotini. Tämä maku on Suomea, tämä maku on kotimaani. Rakkaimpani, elämän eväs Anne Rongas Lähiruoka, maaseudun kehittäminen


Lataa ppt "Alkuperällä on väliä - lähiruoka todeksi vihdoinkin"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google