Johdanto YouTube YouTuben hyödyntäminen Yhteenveto
Miksi mielenkiintoinen aihe? Opiskelijoiden suhtautuminen YouTubeen
Taustaa › Perustettu vuonna 2005 › Googlen omistukseen vuonna 2006 › Maailman suosituin videopalvelu Noin miljardi käyttäjää kuukaudessa › Sisältää paljon erilaisia videoita Myös paljon opetukseen soveltuvaa materiaalia
YouTube muilla laitteilla › Älypuhelimet, taulutietokoneet › YouTube Mobile (2007) › HTML5-pohjainen ratkaisu (2010) › Ensimmäinen mobiilisovellus (2012) › Smart-televisiot, pelikonsolit
Haasteet ja lakiteknilliset ongelmat › YouTube-videot lukeutuvat audiovisuaalisiin teoksiin eli ”elokuvateoksiin” › CC-lisenssi › Suomen tekijänoikeuslaki › Kohtuullisen käytön säädös (fair use) › Maarajoitukset ja -estot
Kouluissa › Havaittuja positiivisia vaikutuksia: Syvempi ymmärtäminen Helpompi mieleen palauttaminen Luovan ajattelun kasvu Teknologisten taitojen parantuminen Visuaaliset sekä auditiiviset oppijat › Vapaa-ajan välineen hyödyntäminen myös koulutuksessa -> alhaisempi kynnys käyttää jatkossakin
YouTube videot kotitehtävänä Opiskelijoiden mielenkiinto aihetta koskien kasvoi
Luentotaltioinnit › 85% opiskelijoista haluaisivat hyödyntää luentotaltiointeja opiskelussaan › Ongelmat: Läsnäolopakko Tekniset ongelmat Kysymykset Joku toinen alusta parempi kuin YouTube? › Havaittuja positiivisia asioita: Toisten opettajien opetuksen seuraaminen Myös muut kuin kurssin opiskelijat pääsevät opiskelemaan asiaa Kursseilla enemmän osallistujia, koska ei läsnäolopakkoa
Itsenäisessä opiskelussa › Jokaiseen kouluaineeseen löytyy sopivia opetusvideoita › Joissain videoissa tekstitykset englanniksi ja joskus jopa suomeksi › Esimerkki video biologiaanvideo
Taidon oppimisessa › Puukäsityöt › Kokkaaminen › Instrumentin oppiminen › Kielen oppiminen › Ohjelmien käytön oppiminen
Maailman suosituin videopalvelu › Vaikutukset opetukseen ja oppimiseen › Tarjoaa hyvän pohjan itsenäiseen opiskeluun › Opetukseen liittyvät kanavat Muut laitteet Estot ja tekijänoikeudelliset seikat Tulevaisuus?