OPPIMISVERKOSTOT TYÖN JA PERHEEN TASAPAINON RAKENTAJINA 28.10.2005 Pietari KT, projektin johtaja Tuula Piensoho HY, Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Advertisements

Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
Yhteisiä tekoja Tepsi – työhyvinvoinnin hyvien käytäntöjen tietopankki 1www.tyohyvinvointifoorumi.fi.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Leslie B. Hammer, Jennifer C. Cullen, Margaret B. Neal, Robert B. Sinclair and Margarita V. Shafiro: The Longitudinal Effects of Work-Family Conflict and.
Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli 1 Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli.
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Väkivaltatyön kokonaisuus ja eri toimijoiden roolit
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Työn, perheen ja muun elämän yhteensovittaminen Riikka Kivimäki YTL, erikoistutkija Tampereen yliopisto Työelämän tutkimuskeskus EU:n uusi ohjelmakausi.
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Suomalais-venäläinen tasa-arvofoorumi Pietari Mirja Erlund Naisjärjestöjen keskusliitto ry Yrittäjänaisten Keskusliitto r.y.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Lahden ensi- ja turvakoti ry TURVALLISTEN PERHEIDEN PÄIJÄT-HÄME -PROJEKTI Perheen ja sen lähipiirin huomioivan turvallisuustyön toimintamallien.
TAITAVA KESKI-SUOMI -TUTKIMUS
Maantieteen ja geologian laitos Maankäytön ja metsänhoidon muuttuvat käytännöt ja moniulotteiset sopeutumisstrategiat Sansibarilla, Tansaniassa (Suomen.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ann Selin Parempi Suomi-seminaari Työntekijän asema tulevaisuuden työelämässä Puheenjohtaja Ann Selin.
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
BPW Finland BPW ja samapalkkaisuus Samapalkkaseminaari, Leena Roivas BPW Finland Puheenjohtaja
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Helena Karento HELSINGIN YLIOPISTO KOULUTUS- JA KEHITTÄMISKESKUS PALMENIA VANTAA Suomalais-venäläinen tasa- arvofoorumi Pietari
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP Johdanto koulutusohjelmaan ”Työn ja perhe-elämän tasapainottaminen”
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
AIKUINEN OPPIJA.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
The Nature of Work and the Stress of Higher Status Scott Shieman, Yuko Kurashina Whitestone, Karen Van Gundy Journal of Health and Social Behavior 2006,
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Ops seminaari Askola.
Poikkihallinnollinen ohjelma naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämiseksi ( ) Paula Karjalainen Ylitarkastaja
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Osaamisen johtaminen - kertomukseni Anne Nevgi Osaamisen johtaminen – seminaari Helsingissä.
Strategiaperusta ja ohjelmat
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Evästystä paikalliseen ops-työhön
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Esityksen transkriptio:

OPPIMISVERKOSTOT TYÖN JA PERHEEN TASAPAINON RAKENTAJINA Pietari KT, projektin johtaja Tuula Piensoho HY, Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia, Vantaa

”Ensimmäiseksi tulee mieleen kuka, mitä, missä, milloin. Työn ja perheen yhteensovittaminen vaatii järjestelemistä ja koordinointia. Työssä on paljon soviteltavaa, kotona myös. Se merkitsee eräänlaista jatkuvaa kalenterishowta.” (Haastateltava, kaksi lasta)

Miten etenen? •mikä hanke? •hankkeen toimijat •hankkeen tavoitteet •miksi tämä hanke? •hankkeen aktiviteetit •oppimisverkostot yhteisen oppimisen foorumeina •lopuksi

Oppimisverkostot työn ja perheen tasapainon rakentajina –hanke ( ) Hanke on STM:n osarahoittama ESR/EQUAL - yhteisöaloiteohjelmahanke. Se on toimintalinjan Naisten ja miesten yhtäläiset mahdollisuudet –hanke. Hankkeen tehtävänä on •edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa, hyvinvointia ja perheystävällisyyttä yhteiskunnan eri tasoilla: yksilötasolla, perheessä, työpaikoilla, kunnissa ja viime kädessä koko yhteiskunnassa •rakentaa yhteistyö- ja oppimisverkostoja, joissa eri toimijat voivat työskennellä yhdessä työ-perhe –tasapainon kysymyksissä

Hankkeen toimijat Kansainvälisen yhteistyön kehittämiskumppanit Puola Suomi Espanja The Flexible Worker/ Using Learning Networks to Build Time Jugglers The Partneship Family Work-Family Balance Kansallisen yhteistyön kehittämiskumppanit HY, Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia, Vantaa Laurea-ammattikorkeakoulu, Järvenpää Ensi- ja turvakotien liitto ry Yrittäjänaisten Keskusliitto ry Oppimisverkostotoimijat Tukiverkostojen Työpaikkojen Oppilaitosten oppimisverkosto oppimisverkosto oppimisverkosto - kuntatoimijat - työorganisaatiot - oppilaitokset - järjestöt - kehittäjät, esimiehet - opettajat, tutkijat jne. - yrittäjät jne. - kouluttajat jne.

Hankkeen tavoitteet •hyödyntää eri toimijoiden osaamista - myös niiden, jotka perinteisesti ovat jääneet verkostotyön ulkopuolelle •kehittää, kokeilee ja parantaa työpaikan työkäytäntöjä ja – malleja perheystävälliseen suuntaan •kehittää esimiestyötä työpaikoilla, antaa valmiuksia tunnistamaan myös perheen kriisitilanteita •kehittää, luo perheiden tukiverkostoja ja -palveluja •kehittää perheiden tukipalveluja tuottavien yrittäjien osaamista sekä saa aikaan uusia palveluyrityksiä •edistää naisten työhön palaamista ja työn tekemisen ehtoja ja miesten/isien osallistumista perhe-elämään sekä rakentaa isäverkostoja •kytkee työ-perhe –tematiikkaan liittyvän tutkimuksen yliopistoissa ja oppilaitoksissa kiinteäksi osaksi kehittämistyötä •tuo kansainvälisen yhteistyön kokemukset ja toimintatavat yhteiseksi hyödyksi

Miksi tämä hanke? ”Oppimisverkostot työn ja perheen tasapainon rakentajina” –hanke pyrkii vastaamaan mm. seuraaviin suomalaisen yhteiskunnan haasteisiin: •työssäkäyvästä työvoimasta n. 80 prosenttia on perheellisiä, pääsääntöisesti kokopäivätyötä tekeviä naisia ja miehiä - naiset tosin tekevät enemmän osa- aikatöitä ja pätkätöitä kuin miehet •ihmiset ovat entistä sitoutuneempia työhönsä - mistä löytyy aika perheelle, ystäville, harrastuksille? •lasten ja nuorten oireilu on lisääntynyt ja työikäisillä on työssä jaksamisen ongelmia

•sekä tasa-arvon kannalta että perheen kannalta tärkeää olisi se, että miehet ja naiset voisivat tasavertaisesti osallistua niin perhe-elämän vastuiden ja velvollisuuksien hoitamiseen kuin työelämään Aiemmat tutkimukset (esim. Kivimäki & Otonkorpi – Lehtoranta 2003; Salmi et al. 2004) ovat tuoneet selkeästi esille sen, että työn ja perheen ratkaisut löytyvät parhaiten, kun kootaan yhteen yhteiskunnan eri toimijat kehittelemään ratkaisuja (tukiverkostoja, erilaisia palveluja, työpaikkoja jne.) eri elämäntilanteissa olevien ihmisten tueksi, joten …

Työn ja perheen yhteensovittamisen keveys yksilön/perheen elämänkaaren eri vaiheissa rakentuu yksilöiden, perheiden, työpaikkojen ja yhteiskunnan onnistuneesta yhteispelistä

Hankkeen aktiviteetit •Oppimisverkostotapaamiset - kukin oppimisverkosto tapaa 8 kertaa hankkeen aikana, konsultointia & koulutusta •Oppimisverkostojen yhteiset koulutuspäivät - viisi tapaamista hankkeen aikana •Avoin-foorumi –tapaamiset - kolme foorumia hankkeen aikana, tavoitteena tulosten levittäminen yleisölle •Työn ja perheen muutosagenttikoulutus - kaksi samansisältöistä koulutusohjelmaa hankkeen aikana

Oppimisverkostot yhteisen oppimisen foorumeina •oppimisverkostot mahdollistavat hyvin erilaisten toimijoiden yhteistyön •erilaisten osaajien yhteistyö mahdollistaa uusien innovaatioiden kehittämisen •oppimisverkostot tukevat myös yksilön oppimista ja osaamisen jakamisen prosesseja; aktiivinen osallistuminen tuottaa oppimista, opitaan toinen toisilta •oppimisverkostotyöskentely mahdollistaa kehittämisen, tutkimuksen, kouluttautumisen, konsultoinnin sekä ideoiden ja kehiteltyjen innovaatioiden testaamisen ja soveltamisen •verkostotyöskentely perustuu vapaaehtoisuuteen ja ihmisten väliseen luottamukseen; verkostoissa toimiminen lisää luottamuksen kehittymistä

”Lapset ovat pieniä lyhyen aikaa, työt pitäisi laittaa tärkeysjärjestykseen. Kaikkea ei voi tehdä yhtä aikaa, tulee vain kaaos. Asia kerrallaan kotona, samoin työssä.” (Haastateltava, kaksi lasta)