Laitoksen viestinnässä FT, Dos. Vilma Luoma-aho Yhteisöviestintä & PR Viestintätieteiden laitos Jyväskylän yliopisto Twitter: vilmaluo.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari Perttu Iso-Markku maailma.net.
Kelan organisaatio ja viestinnän palvelut toimittajille
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Kokoelmien markkinointi käyttäjille Kokoelmakartta-työpaja
Sosiaalista mediaa yrittäjille Tarja Vainionpää Kotipalveluyritykset.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
INTERNET MEDIANA Pääpiirteitä
SOME (sosiaalinen media)
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Asiakkuudet luovalla alalla
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
2/2009 MUUTKIN HALUAVAT TIETÄÄ Kerro hankkeesta ja sen tuloksista NR/2011.
Social Media Consultant Meltwater Buzz Laura Tuutti Sosiaalisen median seurannasta lähtökohta tuottavaan markkinointiin.
WE LOVE HELSINKI.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön mahdollisuudet Kaikille hyvä -seminaari Selko-e Verkonkäytön mahdollisuudet Veijo Nikkanen Kehitysvammaisten Tukiliitto.
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2009 Kokemuksia sosiaalisen median käytöstä Luonnonvaraviestintätapaaminen Mikko Laine.
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
NIKO PARKKINEN & MATTI YLINIEMI SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖOHJEISTUS.
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Biolaakso mediassa Hannu Lehto. Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj:n lehdet ja verkkosivusto KP 5.10.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Monitieteisen tutkimusryhmän haasteet ja hyödyt Jari Ojala
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
Tiedonhankinnan opetus ja sosiaaliset mediat: Kirjastojen tulevaisuuspäivä – Kajaani Miksi ja miten kirjaston tarjoaman opetuksen on muututtava?
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Media joukkoviestinn ä n sanomien erittely ä niiden taustan ja v ä lineen ominaislaadun kannalta sek ä sanomien omaa tuottamista.
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
AVARA-hanke valtiotieteellisen tiedekunnan näkökulmasta Leif Åberg
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
Ops seminaari Askola.
Mainostaminen Sos.media Käytännön järjestelyt Tilat Ilmottautuminen Sponsori ”sopimukset” Starting point Kutsuvieraiden esittely Teema aktiviteetit Palautteen.
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Yleistä tiedotettavaa
Yritys ja markkinointi mediassa
Tiedotusta, valistusta, yhteistyötä…
Miten ammatillisen koulutuksen brändi paranee?
Brändi sosiaalityössä
Esityksen transkriptio:

Laitoksen viestinnässä FT, Dos. Vilma Luoma-aho Yhteisöviestintä & PR Viestintätieteiden laitos Jyväskylän yliopisto Twitter: vilmaluo Sosiaalinen media

2 1.Painokone 2.Telegrafi & puhelin 3.Äänitetty media 4.Radio & TV 5.Internet Ryhmät / keskustelut Median revoluutiot Clay Shirky, 2008

Uusimmat trendit? • Tiedonhankinnan lähtöpiste: Organisaatioiden sivuista ja uutisportaaleista hakukoneisiin ja sosiaalisiin medioihin (Oxford Internet Study 2011) • Algoritmitetty ja räätälöity maailma • Tee se itse –ajattelun uusi tuleminen • Push -maailmasta pull -maailmaan • Whuffien rakentaminen ja käyttö • Huomiotyöläisten yleistyminen • Arvojen ja käytännön yhdistyminen • Foreverism

Sosiaalista? -Yhdistää ryhmät ja keskustelut -Julkisesti nähtävillä -Julkisesti kommentoitavissa -Ei-ammattimaisesti tuotettua -Tyyliltään vapaata

Viestintä ennen ja nyt • Prosessi – lääkeruisku ”Menikö viesti perille?” • Merkitys – vuorovaikutus ”Miten sinä sen ymmärsit?” • Yhteisö – jakaminen ”Miten tämän parhaiten tekisimme?” Org. lähettää Org. kuuntelee Org. osallistaa

Onlineuniversities.com

Mallia muilta? • Stanford julkaisee omaa puolitieteellistä lehteä josta media poimii uusimmat tutkimustulokset ja laittaa opetuksensa youtubeen ilmaiseksi • Notre Dame neuvoo työntekijöitään ensin perustamaan nettisivun ja sitten vahvistamaan ulkoista viestintää sosiaalisessa mediassa • Syracuse käyttää Foursqueria kampuksellaan kertoakseen mitä tapahtuu ja luodakseen kokemuksia • Duke on laittanut koko henkilökuntansa vastaanottoajat ja aukioloajat nettiin, jolloin online-toiminta on helppoa • University of Illinois antaa Twitterin kautta kirjastoapua opiskelijoille • Harvardilla on alumnien omat palvelut jossa saman alueen alumnit voivat tehdä yhteistyötä • #JYU

Sidosryhmien vallankaappaus? 8 1.Viestintä ei ole enää organisaatiokeskeistä 2.Sidosryhmät viestivät keskenään 3.Organisaatioiden on osallistuttava keskusteluun sidosryhmien ehdoilla 4.Viestintä teema-areenoilla ilman kontrollia

Viestinnän ideaali Toimitaan yhteistyössä sidosryhmien kanssa, tulkitaan yhteiskunnan odotuksia ja pidetään yllä läpinäkyvää toimintakulttuuria ” The Stockholm Accords, 2010

10 Sosiaalinen media tekee näkyväksi sosiaalisen pääoman. Onko laitoksemme sosiaalinen pääoma näkemisen arvoista? Whuffie

11 Teema-areenat 1.Näyttämöitä, joissa käydään keskustelua keskeisistä teemoista 2.Yhteisöviestintä keskustelujen hallintaa eri areenoilla 3.Aikainen osallistuminen lisää vaikuttamismahdollisuuksia Luoma-aho & Vos, 2010

Teema-areenat Paikkoja sekä online että offline, joissa käydään keskustelua tiettyihin teemoihin liittyen.. Luoma-aho & Vos, 2010 Esim. Keskisuomalaisen yleisönosasto, yliopiston kahvila, Suomi24 keskustelupalsta, Kotikadun katsojatapaaminen, Finngraf -messut Löytyvät alan ihmisiä seuraamalla & hakukoneilla

Tärkeintä ei ole sosiaalisen median strategiat, vaan kysymykset: Ajattelun käännös - Mitä hyötyä tästä on henkilökunnallemme ja opiskelijoillemme? -Missä meillä on annettavaa? -Mitä meiltä odotetaan?

Uudet kuluttajat Vanha kuluttaja • Etsii halvinta hintaa ja enemmän tavaraa • Odotti ratkaisuja • passiivinen vastaanottaja viestinnässä • ”mitä minä tästä hyödyn?” • Luottaa viestiin (markkinointi, mainonta) • Jakaa vain henkilökohtaisesti • Passiivinen valitus epäkohtiin / brandeihin BBMG's Raphael Bemporad and Mitch Baranowski Uusi kuluttaja • Etsii Kokonaisarvoa, merkityksellisiä elämyksiä ja verkostoja • Luo itse ratkaisunsa • Aktiivinen tekijä tuotteissa, palveluissa ja • ”mitä me tästä hyödymme?” • Selvittää itse mitä viestin takana on (boxturner) • Jakaa sosiaalisesti online • Aktiivinen valitus epäkohtiin / brandeihin

Laitostasolla? • Laitoksilla omat viestit ja yleisöt, yo koordinoi 1.Mikä toiminnassamme houkuttaa ihmisiä jakamaan ja puhumaan? 2.Kenet haluaisimme tavoittaa? 3.Missä he jo ovat? Mitä he tarvitsevat?

Onlineuniversities.com