Www.teknoreitti.fi/vesi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Toimintaohjeet opelle
Osaamisen ja sivistyksen asialla Oppimisympäristöajattelu oppimisen tukena Oppiminen eri maailmoissa – Second Life Juho Helminen Opetushallituksen.
AVARUUS Tutkiva oppiminen
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Erilaiset oppimisympäristöt ja –menetelmät oppimisen tukena
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Opetus- ja kirjastotoimen yhteistyön kehittäminen Helsingissä - erillisistä hankkeista todelliseen yhteistyöhön!
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Toimivat luokkatilat Ressuun Helsingin Eteläisen piirin OSUKE -hanke.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Sähköinen kirja oppimisympäristönä
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Kiviniityn koulu Kelpo –hanke 2010 –  Kysely opettajille koulutustarpeista ja sen mukaisesti kohdennettu koulutuksia. Koulutuksia ollut omassa.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Perusopetuksen ryhmäkoko
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
Turun Kielitivolin koulutusristeily
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri Kansallinen digitaalinen kirjasto ASIAKASLIITTYMÄ- Projektin tilanne Ari Rouvari.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Katajanokka oppimisympäristönä Osallistavaa ja monipuolista opetusta omassa kaupunginosassa Tavoitteena on hyödyntää Katajanokkaa oppimisympäristönä monipuolisesti.
Free Powerpoint Templates Page 1 Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa Aktiivisuushanke 2013 teknologia liikunnanopetuksessa
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Ideaali luokkahuone Ressussa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Tytöt teknologian taitajiksi
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Toimintaohjeet opelle
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppiaine-kokonaisuus
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
LUMA-viikko Kuitinmäen koulussa LUMA-viikon aiheita Lumaviikolla tehtiin demoja fysiikkaan ja kemiaan liittyen, toiminnallisia matematiikan.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Vanhempien mielipiteitä
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Vanhempainilta
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
Uusi opetussuunnitelma 2016
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Esityksen transkriptio:

www.teknoreitti.fi/vesi

Mikä on Teknoreitti? Oppimisympäristö Taustalla vuosien yhteistyö tutkiva oppiminen luova ongelmanratkaisu oppilaiden luovuus ja innovatiivisuus Taustalla vuosien yhteistyö Oppimiskeskus Innokas! Heureka Tekniikan museo Suunnattu peruskoululaisille

Miksi Teknoreitti? Opetussuunnitelmassa Ihminen ja teknologia –aihekokonaisuus Ohjataan ja innostetaan opettajia ja oppilaita teknologia-, luovuus- ja innovatiivisuuskasvatuksen pariin Teemalähtöinen / ilmiöpohjainen oppiminen

Tavoitteet Oppimisympäristöjen hyödyntäminen laajasti Toisiaan täydentävä kokonaisuus Materiaalin kerääminen digitaalisesti ja työskentelyn jatkaminen sähköisillä oppimisalustoilla (mm. Fronter, Opit) oppilaiden ja opettajien sekä yhteistyötahojen mahdollisuudet kaupunkirajat ylittävään yhteistyöhön sähköisten palveluiden avulla (esim. blogit ja wikit)

Tutkivan oppimisen malli Hakkarainen et.al. 1999

Toteutus Syksy 2009 – kevät 2010 Syksy 2010 Vuosi 2011 Pääkaupunkiseudun teknologiapolun suunnittelu yhteistyössä Heurekan, Tekniikan museon, HSY Veden, Helsingin opetusviraston mediakeskuksen ja kunnissa käytössä olevien oppimisympäristöjen tuottajien kanssa Syksy 2010 Pääkaupunkiseudun teknologiapolun pilotointi yhteistyössä Heurekan, Tekniikan museon ja HSY Veden kanssa sekä kunnissa käytössä olevien oppimisympäristöjen tuottajien kanssa (yhteensä 12 luokkaa Espoosta, Helsingistä ja Vantaalta) Levittämisen suunnittelu Vuosi 2011 Pääkaupunkiseudun teknologiapolun käyttö ja kehittäminen Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla Heurekan, Tekniikan museon, Helsingin opetusviraston mediakeskuksen ja ja kunnissa käytössä olevien oppimisympäristöjen tuottajien kanssa Menettelytapojen, toimintamallien ja työtapojen koostaminen ja kehittäminen yhteistyössä verkostojen toimijoiden kanssa (jatkuva pedagoginen kahvila) Pääkaupunkiseudun inno-opettajien verkoston ( verkostojen kautta mukaan tulleet opettajat) verkkofoorumi Inno-opettajien lähitapaamiset – ideoiden ja hyvien käytänteiden jakaminen Inno-opettajien kautta pääkaupunkiseudun koulu- ja oppilastason yhteistyö Muiden reittien resurssien kartoittaminen ja suunnittelun aloittaminen.

Yhteistyö ja rahoitus Yhteistyössä mukana Rahoitus Koulumestarin koulu ja oppimiskeskus Innokas! Heureka Tekniikan museo Helsingin opetusviraston mediakeskus HSY vesi Koulut Kunnissa käytössä olevat oppimisympäristöjen tuottajat ? Rahoitus Opetushallitus 2009-2011 Oppimisympäristöjen kehittäminen Oppimiskeskus Innokas!, Espoo

Pilottivaiheen yhteistyökoulut Pilottivaiheessa 5. ja 7. luokkalaisille Helsinki Aurinkolahden peruskoulu Hiidenkiven peruskoulu Pukinmäen peruskoulu Puotilan ala-aste Espoo Koulumestarin koulu Karamzinin koulu Taavinkylän koulu Hösmärinpuiston koulu Vantaa Rajatorpan koulu Kartanonkosken koulu

Oppilas saapuu reitille, mukanaan digikamera tai puhelin. Oppilas lataa reitin pisteissä otetut kuvat teknoreitti.fi –sivustolla olevaan karttaan. Oppilas vierailee esim. Tekniikan Museossa, Heurekassa, HSY Vedessä ja kerää aineistoa kohteissa. Tekniikan museo HSY Vesi Heureka Koulu Koti

Oppilaat pääsevät katsomaan kuvia myös “PhotoSynth” -näkymässä. Oppimispisteeseen zoomaamalla saat näkyviin kuvia Deep-Zoom tyyppisessä ruudukkonäkymässä. Oppilaan lataamat kuvat menevät kartalla suoraan siihen pisteeseen, mistä ne on otettu. Esim. Heurekassa otetut kuvat näkyvät Heurekan kohdalla kartalla. Tämä oppimispiste on arvioitu 4 kertaa. Kokonaisarvosana 5! Meidän ryhmä kävi Heurekassa. Siellä meitä kiinnosti erityisesti veteen liittyen virtauslaboratorio. Jäimmekin miettimään, että pystyykö virtauksen määrällä saamaan hehkulampun syttymään? Kommentteja toivotaan! Lähettäjä “Ryhmä Rämä” 13.2.3010 Tässä kuvassa on 3 kommenttia ja 3 kuvavastausta. Ryhmän kulkema reitti (ne pisteet, joihin ovat ladanneet kuvia) näkyy kartalla pisteiden välillä reittiviivana. Oppilaat pääsevät katsomaan kuvia myös “PhotoSynth” -näkymässä.

Tervetuloa vesireitille! Mikä ihmeen vesireitti? Millä siellä liikutaan? Mitä siellä tehdään? Miksi me sinne lähdetään?

Vesireitillä oppilaat pääsevät ryhmissä tutkimaan ympäristöä ja keräämään aineistoa digitaalisten laitteiden avulla. Reitin varrella tutkitaan omaa koulua, Heurekan, Tekniikan museon ja HSY Veden kohteita veden näkökulmasta. Matkan varrelta oppilaat saavat mukaan vesireitin teknopalan. Niitä hyödynnetään oppilasryhmän loppuloiskahduksessa.

Hankkeessa mukana Koulumestarin koulu ja Oppimiskeskus Innokas, Tiina Korhonen, Kati Sormunen ja Janne Nissinen Helsingin opetusviraston mediakeskus, Kaija Fredrikson, Juhani Kärki, Sinikka Salakari Heureka, Jutta Kujasalo Tekniikan museo, Leenu Juurola Helsingin vesi, Helja Franssila, Sanna Alku Fronter, Tapio Janasik Opit palvelu, Pekka Kosonen Teknoreitin www-sivuston toteutus: Sanna Laakkonen Yhteydenotot: tiina.korhonen@espoo.opet.fi