Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla 2012 - 2013 16.10.2013 Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Kuntamarkkinat Finanssineuvos Teemu Eriksson
TE-TOIMISTON PALVELUT LÄHELLÄ KOTIKUNTASI YHTEISPALVELUPISTEESSÄ
Jukka Ollila | Novago Yrityskehitys Oy Yritystalo BusinessLohjan ensimmäinen vuosi.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
KUNTOUTTAVA TYÖTOIMINTA
Helpdesk-työhön liittyvän neuvonnan treenaaminen opintojaksolla
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
TURVALLISUUSSUUNNITTELU POHJOIS-SAVOSSA Turvallisuusseminaari
Verkkohoitaja eHealth 2006 Seinäjoen seudun terveysyhtymä Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri.
Yhteisöllisyyden uusi tuleminen
Etäpalvelu osana julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämistä Etäpalvelupilottien päätösseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Yhteinen asiakaspalvelu
ASPA2014 Pilottikunta Anna-Marja Tamminen
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Mitä, miksi ja miten Asiantuntija Leni Haavisto
Etäpalvelun pilotointi: mitä, miksi ja miten? Etäpalvelupilottien päätösseminaari Finanssineuvos Teemu Eriksson.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
LÖYDÄ OMA TAPASI AUTTAA Sydäntalvi – Suomen sydämellisin valmiusharjoitus Lauantaina klo
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
2012 Mitä, miksi, milloin? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi –seminaari Ylitarkastaja Jaana Salmi.
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Sosiaali- ja terveysjärjestöt kumppanina yhteispalveluissa Anu Kari Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät
NEUVOLAN PERHETYÖ
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
Etäpalvelu on tullut jäädäkseen - Mitä seuraavaksi?
Etäpalvelupilotti. Etäpalvelukunnat ja palvelut Keski-Suomessa Joutsa Säynätsalo, Korpilahti Kannonkoski Karstula Keuruu Kinnula Kivijärvi Kyyjärvi Multia.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Viestintäsuunnitelma
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Etäpalveluhanke osa SADe-ohjelmaa – tyydyttävätkö aikaansaannokset? Etäpalvelupilottien päätösseminaari – Etäpalvelusta lähipalveluksi Ohjelmapäällikkö.
Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.
Työllisyyspoliittista avustusta saavat hankkeet
Työstä kii! Ratkaisuja pitkäaikaistyöttömille Alavus ja Ähtäri ESR toimintalinja 2.
Helpdesk-työhön liittyvän neuvonnan treenaaminen opintojaksolla Karoliina Kemppainen Jarmo Heikkinen Satu Kylmänen.
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
Sosiaalipalvelujen neuvonta X.X.2012Matti Meikäläinen.
Kalevankankaan koulun mainosprojekti Mediavaikuttamisen parhaat eurooppalaiset käytännöt.
Kokemuksia kilpailuttamisesta Kysely keväällä 2008 kunnille ja palveluntuottajille 59 vastaajaa.
Aloitusseminaarin ohje
PILOTOINNIN VALMISTELUAIKATAULU 2014 PILOTOINTI- SUUNNI- TELMAN HYVÄKSY- MINEN KOULUTUS- SUUNNITELMAN TEKEMINEN KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN PISTEIDEN.
PALVELUTEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN Mitä näytössä näytetään.
AIKUISSOSIAALITYÖ OSALLISUUTTA TUKEMASSA Marja Paananen kehittäjäsosiaalityöntekijä.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Esityksen nimi / Tekijä Osaamista työpajoilta – Yksilöllisiä polkuja ja mahdollisuuksia suorit- taa ammatillisia opintoja.
Etelä-Pohjanmaan tietopaketti
Ohjaamo Etelä-Pohjanmaa
Työpaja 2: Uudistunut Finna.fi viestintäkanavana
Julkisuuskuvatutkimus
Lapsiperheiden elintapaohjaus Monialaista työtä –yhdessä tehden!
Mukana hankkeessa: Alavus Karijoki Ilmajoki Kurikka Isojoki Teuva
Lääkehoidon päivä 2018 Teemana järkevä lääkehoito Vuonna 2018 Lääkehoidon päivä toteutetaan osana Rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman laajaa.
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Viidessä maakunnassa yhteensä 57 etäpalvelupistettä
Työttömän terveystapaamiset
YHTEISPALVELUN TEHOSTAMISHANKE ETENEE
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Asiakasohjausyksikkö Alviina
Esityksen transkriptio:

Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto

Esityksen keskeinen sisältö -Etelä-Pohjanmaan etäpalvelupilotti lyhyesti -Asiakkaiden näkemyksiä etäpalvelusta -Palveluneuvojien näkemyksiä etäpalvelun hyvistä käytänteistä -Etäpalvelusta tiedottaminen -Ajatuksia etäpalvelun laajentamisesta jatkossa

Etelä-Pohjanmaan etäpalvelupilotissa tarjottiin neljän viranomaisen etäpalvelua kahdeksassa eri kunnassa. Alajärvi Alavus Kauhava Kurikka Soini Teuva Vimpeli Ähtäri Kela Länsi-Suomen maistraatti Etelä-Pohjanmaan oikeusaputoimisto Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto Etelä- Pohjanmaan liitto Valtiovarainministeriö Etelä- Pohjanmaan hankeryhmä

Viranomaispalveluita oli pilotoimassa neljä eri viranomaista. -Kela: neuvontaa ja opastusta Kela-asioissa, esim. kaikki etuudet -Länsi-Suomen maistraatti: holhousoikeudelliset kuulemiset, lupa-asioihin liittyvä neuvonta -Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto: ammatinvalinnan ohjaukseen liittyvät palvelut, työttömien työnhakijoiden aktivointiin liittyvät suunnitelmat -Etelä-Pohjanmaan oikeusaputoimisto: asiakasneuvottelut

Asiakkaiden kokemukset etäpalvelusta ovat olleet pääosin myönteisiä tai hyvin myönteisiä. -Joillakin vanhemmilla asiakkailla on ennen etäpalvelun käyttöä ollut ennakkoluuloja etäpalvelulaitteita kohtaan, mutta sitten kun he ovat käyttäneet etäpalvelua palveluneuvojien opastuksella, on suhtautuminen ollut yleensä myönteistä -Se, miten etäpalvelu eri kunnissa tunnetaan, vaihtelee melko paljon (riippuen mm. yhteispalvelupisteen palveluvalikoiman laajuudesta) -Etäpalvelu koetaan hyvänä tapana säästää aikaa, vaivaa ja rahaa -Monet etäpalvelun asiakkaat ovat kuulleet etäpalvelusta ”puskaradion” välityksellä ja pitävät paikallislehtiä hyvänä etäpalvelusta tiedottamisen tapana, koska he lukevat niitä tarkoin

Palveluneuvojilla on keskeinen tehtävä etäpalvelun toteuttamisessa. -Palveluneuvojat opastavat asiakkaita yhteispalvelupisteissä ja auttavat heitä etäpalveluyhteyden muodostamisessa -Asiakkaiden henkilökohtainen opastus ja ohjaus poistaa ennakkoluuloja -Eri viranomaisten olisi hyvä järjestää palveluneuvojien täsmäkoulutusta niistä palveluista, joita tarjotaan etäpalveluna -Palveluneuvojat kokevat, että eri viranomaisten käytänteitä etäpalvelussa olisi yhtenäistettävä -Palveluneuvojien vertaistapaamiset ovat hyvä keino kehittää etäpalvelua -Oman organisaation tuki palveluneuvojien työlle sekä etäpalvelusta tiedottaminen omassa organisaatiossa auttavat myös palveluneuvojien työssä

Tiedottaminen on etäpalvelun kannalta erittäin tärkeää… -Etäpalvelun asiakkaita tavoitetaan yllättävän hyvin paikallislehtien välityksellä -Ihmiset kiinnostuvat tarinoista ja käytännönläheisyydestä -Etäpalvelupisteiden esittelytilaisuudet palvelupisteisiin kutsutuille kohderyhmille (toimittajat, kunnassa olevat järjestöt…) -Kotiin jaettavat kuntatiedotteet ovat hyvä keino viestiä etäpalvelusta -Kirjastot, apteekit, terveysasemat, ruokakaupat… tiedon jakaminen sinne, missä etäpalvelun asiakkaita liikkuu -Esitteet, mutta myös henkilökunnan informointi -Palvelutuottajien oma viestintä on tärkeää -Asiakaskirjeen mukana lyhyt esite tai lyhyt tieto siitä, että asian voi hoitaa myös etäpalveluna. -Myös muistutus etäpalvelusta, kun asiakas hoitaa asiaa käyntiasiointina -Kunnan www-sivut, muut sähköiset viestintäkanavat (alue-tv, alueradiot…)

...ja se vaatii toistoa ja pitkäjänteisyyttä. -Viestintään kannattaa käyttää toistoa ja useita eri viestintävälineitä -Tiedottaminen ja viestintä vaatii pitkäjänteisyyttä ja sitä kannattaa toteuttaa niin valtakunnallisesti, alueellisesti kuin paikallisesti

Ajatuksia etäpalvelun laajentamisesta jatkossa. -Valtion viranomaisten olisi hyvä miettiä sitä, miten laajentuva etäpalvelu hoidetaan: keskitetäänkö se vai hoidetaanko se paikallisesti? -Toimiva ajanvarausjärjestelmä on tarpeen, kun etäpalvelu laajentuu -Tarvitaan myös etäpalvelun ”asiantuntijapankki”, jonka kautta voidaan tavoittaa se viranomainen ja asiantuntija, joka parhaiten pystyy auttamaan etäpalveluasiakasta -Etäpalvelun laajentuessa tarvitaan alueellista koordinaattoria -Tiedottamiseen kannattaa kiinnittää huomiota heti alusta saakka, alueellinen koordinaattori voisi olla siinäkin hyvä apu (tiedotussuunnitelman laadinta, aikataulutus, tiedotustoimien sopiva ajoitus…)