Tututusminen uuteen ilmiöön nuorisokulttuurissa. Mitä verkkopelaaminen on?  Verkkopelaaminen on monen ihmisen yhtäaikaista tietokone- tai konsolipelaamista.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muista … läpi vuoden, olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on…
Advertisements

Ota aivosi narikasta: PELAA BRIDGEÄ!
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
TavastiaGames 2013 Uutta ilmettä, uutta aktiviteettia.
Sama keho ja sama pää koko elämän
Tietopaketti Big Datasta
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Miten lapset toimivat ja kehittyvät verkkopeleissä
Pukeutuminen Etiketin mukaan pukeutuminen eri tilaisuuksiin ja tilanteisiin on yksi tapa osoittaa hallitsevansa hyvät tavat. On kohteliasta pukeutua oikein,
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
(Made By: Jouko ja Mikko Pynnönen)
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Harrastekiekon starttipalaveri harrasteliigat
WLAN Tekijät: Petri Koskinen Miika Kulla Veli-Pekka Koskinen.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Nuorten Tietokoneenkäyttö.
asukasta ”ulkomaalaista” km² 4 virallista kieltä 17 itsehallintoaluetta.
Virtuaalimaailmat Tekijät:
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Otsikko2 Linkki1 Kamoja Hahmoja Kuvia Tietoa Banner Guildwar Conquer online on ilmainen mmprog peli (kehitetään leveleitä) jonka salaisuudet ei lopu koskaan.
Pelin suunnittelu Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 /
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Lapsi ja internet Seppo Mentula
Muista … läpi vuoden, olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on…
ROTARACT Rotarypiirissä /2006 Esa Irri, Tampereen Rotaract-klubi.
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Erica de Wit & Kirsi Haarto 09A
 Ryhmä Länsi ◦ Pelejä pelataan paljon, ongelmaksi asti, mt-ongelmia, poissaolo-ongelmia, ongelmat vanhempien kanssa yhteisymmärryksen löytymisessä ◦
Riippuvuus tupakoinnista
Kasvatamme uutta auttajien sukupolvea Suomen Punainen Risti Lasten turvallisuuden edistäminen SPR:ssä.
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Kansallispelimme pesäpallon kouluvierailut Pesäpallon juhlavuosi 2012 Pesäpallo täyttää 90-vuotta 2012 (pesis.fi ja superpesis.fi) - Juhlavuoden.
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003.
Linuxissa pelaaminen TEEMU KOIKKALAINEN. Yleistä PC-Pelejä dominoivalla Windowsilla pyörii oikeastaan kaikki tietokonepelit. Mutta myös Linuxille on saatavilla.
Intia on monen miljardin asukkaan valtio, Joka kuuluu kehitysmaihin.
Organisointi: 3 hlöä yhdessä (polttopalloa): Ohjeet: yksi keskellä ja kaksi heittää palloa siten, että keskipelaaja ei saa kiinni. -HUOM: pään yli ei saa.
World of Warcraft Maailman kovin Nettirooli peli kautta aikain.
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Riippuvuus tupakoinnista
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Nuoret ja rahapelaaminen: Tiesitkö tämän? Tietoisku rahapelaamisesta.
PC-liitäntä AtMega32:lle Viestin lähetys / vastaanotto Sekä laitteen konfigurointi.
Pelien esittely pelejä on monenlaisia esimerkiksi half life ja midtown madness counter strice leijonakunigas.
Counter-Strike on tietokone peli jota, pelataan Internetissä tai lähiverkossa. Counter-Strike on Halflife pelin modi. On olemassa Counter-Strike klaaneja.
Counter-Strike on lähiverkossa tai internetissä pelattava verkkopeli.Se on ollut jo vuosia verkkopelien ykkönen. Pelaajia on monista kymmenistä maista,
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Sosiaalinen syrjäytyminen
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Nettikiusaaminen Pietiläinen, Korhonen, Saarimäki.
Pelisuunnittelu. Kurssin info Kurssin nimi: Pelisuunnittelu Opintopisteet: 1opsTekijä: Toivonen Samppa Yhteystiedot:
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
Alkoholista asiallisesti
Tactic – Uusi lautapeli vai palvelumuotoile jo olemassa olevaa peliä?
20. Kristinusko Aasiassa ja Afrikassa
Kierrätyksen etiikka.
Kohtaamisia pelimaailmassa
Pelit opetuksen tukena
Internethuijaukset Opinnäytetyö © Hans Lindström 2007.
Tietoturva.
Mikä on elämänkatsomus?
Jalkapallo.
Tutkimus e-urheilun seuraajista ja pelaamisen harrastajista Suomessa
Esityksen transkriptio:

Tututusminen uuteen ilmiöön nuorisokulttuurissa

Mitä verkkopelaaminen on?  Verkkopelaaminen on monen ihmisen yhtäaikaista tietokone- tai konsolipelaamista usein internetin välityksellä.  Verkkopelaamista on kehitetty ja harrastettu jo 80- luvulla.  Aktiivinen harrastaminen yleistyi 90-luvun alussa.  Vasta 2000-luvulla suuren yleisön ilmiö.

Harrastajamääriä ja tyylisuunta jakautuneisuutta

Yleisimpiä pelejä  World of Warcraft, massiivimoninpeli fantasia- maailmassa. Lähinnä pelaajien asuttama, ympäri maailmaa yli 9 miljoonaa pelaajaa.  Everquest 2, saman tyylinen kuin World of Warcraft mutta ei niin suosittu.  Age of Conan, vasta julkaistu peli, samantyylinen kuin kaksi ylempää. Saanut k-18 merkinnän erittäin graafisen ja runsaan väkivallan, kielenkäytön ja graafisen seksin takia. (näissä peleissä on erittäin vaikea valvoa ikärajoja, mikäli vanhemmat eivät sitä tee.)

Yleisimpiä pelejä  Counter-Strike, räiskintä/ammuskelu, pelissä pelaajat ovat joko poliiseja tai terroristeja. Terroristit yrittävät pommittaa tai pitää panttivankeja, kun taas poliisit yrittävät vapauttaa panttivangit taikka purkaa pommin.  Call of Duty –pelisarja, toiseen maailmansotaan ja uusin pelisarjan edustaja myös nykyaikaiseen sotaan sijoittuvia pelejä. Graafinen, lähes inhorealistinen tapa kuvata sotaa.  Vastaavia pelejä on tusinoittain.

LAN-tapahtumat  LAN-tapahtuma, joka tulee englanninkielen sanoista Local Area Networki eli lähiverkko, tarkoittaa tapahtumaa jossa useat pelaajat kuljettavat tietokoneensa yhteen paikkaan ja laittavat pystyyn lähiverkon jonka kautta he voivat pelata useita verkkopelejä.  LAN-tapahtumissa usein koitetaan selviytyä mahdollisimman vähällä unimäärällä terveydellisyydestä piittamaatta.  LAN-tapahtumiin kuuluu myös runsas virvoitusjuomien juomien sekä naposteltavien ja usein roskaruoan syöminen.  Helsingissä loppukesään sijoittuvaa Assembly -tietokonemessua kutsutaan monissa tahoissa maailman suurimmaksi LAN- tapahtumaksi.

Verkkopelaamisen hyötyjä  Parantaa ja kehittää kielitaitoa nopeasti, englanti on usien pelejen kieli.  Lieventää ennakkoluuloja eri kansalaisuuksien välillä jossain määrin.  Uusia tuttavuuksia.  Hyvä ajanviete oikein käytettynä!

Verkkopelaamisen haittoja  Voi helposti johtaa peliongelmaan, jossa henkilö pelaa liikaa ja on kiinni pelin haavemaailmassa.  Sosiaalisen elämän rappeutuminen pelin ulkopuolella.  Ongelmia koulu- tai työelämässä täsmällisyyden vuoksi.  Univelka yöpelaamisesta ja nukkumisongelmista, johtuen kokoaikaisesta näyttöpäättellä istumisesta ja raittiin ilman puutteesta.  Nuorelle haitallisia vaikutuksia ja vääriä käsitteitä internetistä.  Ns. ”huonot tuttavuudet” internetissä.  Yms.

Verkkopelaamisen haittoja  Kiinassa ja Etelä-Koreassa raportoitu tapauksia joissa henkilö on pelannut niin kauan että hänen elimistönsä on pettänyt tavalla joka on johtanut kuolemaan tai henkilö on jättänyt lapsen hoitamatta pelaamisen takia, joka on johtanut koulemaan.  USA:ssa ja Iso-Britaniassa raportoitu myös kuoleman tapauksia.  Kaikkialla maailmassa raportoitu runsasta rahaliikennettä, jossa oikeaa rahaa vaihdetaan pelissä käyvään, muuten täysin hyödyttömään valuuttaan. Tässä yhteydessä on myös törmätty tyttöjen keskuudessa prostituutioon.

Miksi verkkopelejä pelataan?  Suurella osalla vain ajanviete muun viihteen joukossa.  Osalla lähes pakkomielle.  Vahva psykologinen koukku. Pelejä ei oikeastaan voi ikinä voittaa tai pelata läpi, aina löytyy uusi haaste tai uusia tapoja parantaa pelihahmoa.  Nykyään helposti lähestyttäviä.  Tapa viettää aikaa kavereiden kanssa.

Miten näkyy käytännön ongelmina?  Nuorilla ongelmia ja poissaoloja koulussa.  Nuorilla aikuisilla jopa töissä.  Vaikea keskittyä tai jäsentyä tekemään mitään paljon aikaa vievää, ajatukset pelissä.  Selkeää sosiaalisen elämän rappeutumista ja oikean elämän ystäväpiirin pienenemistä.