Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tutkimus e-urheilun seuraajista ja pelaamisen harrastajista Suomessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tutkimus e-urheilun seuraajista ja pelaamisen harrastajista Suomessa"— Esityksen transkriptio:

1 Tutkimus e-urheilun seuraajista ja pelaamisen harrastajista Suomessa
2018 marraskuu

2 Tutkimuksesta Tutkimuksen kohderyhmänä olivat e-urheilua seuraavat ja pelaamista harrastavat suomalaiset. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kohderyhmän koostumusta, eri pelien suosiota, e-urheilun seuranta- tapoja, laitteisiin liittyviä mieltymyksiä ja e-urheilun sponsoreiden muistamista. Tiedonkeruu toteutettiin SEUL:n viestintäkanavien ja Telian asiakasrekisteristä tehdyn satunnaisotannan kautta ( täysi-ikäistä Telian asiakasta). Tutkimukseen vastasi kaikkiaan e-urheilua seuraavaa tai pelaamista harrastavaa suomalaista.

3 Raportin sisältö Vastaajien suhde e-urheiluun Vastaajien demografiat
Pelien suosio E-urheilun seuraaminen

4 Vastaajien suhde e-urheiluun

5 Suhde pelaamiseen ja e-urheiluun – Koko otos
Vastaajista 12 % pelaa ensisijaisesti kilpailullisesti. Yksistään ajanvietteenä pelaavia oli 37 % vastaajista. Yli 80 % seuraa säännöllisesti peli- ja laiteuutuuksiin liittyvää uutisointia ja keskustelua.

6 Suhde e-urheiluun ja pelaamiseen
Pelaan verkkopelejä ensisijaisesti kilpailullisesti Kuten tiedetään, kilpapelaaminen painottuu hieman vahvemmin nuoriin ja tietokonealustalle. Pelaan verkkopelejä ensisijaisesti ajanvietteenä/harrastuksena

7 Yli 80 % seuraa säännöllisesti pelaamiseen liittyvää videosisältöä.
Suhde e-urheiluun ja pelaamiseen Seuraan säännöllisesti e-urheiluturnausten streameja E-urheiluturnausten streameja kertoo seuraa-vansa säännöllisesti 2/3 vastaajista. Yli 80 % seuraa säännöllisesti pelaamiseen liittyvää videosisältöä. Seuraan säännöllisesti muuta pelaamiseen liittyvää videosisältöä

8 Peli- ja laiteuutuuksia seurataan aktiivisesti alustaan katsomatta.
Suhde e-urheiluun ja pelaamiseen Seuraan säännöllisesti peli- ja laiteuutuuksiin liittyvää uutisointia ja keskustelua Peli- ja laiteuutuuksia seurataan aktiivisesti alustaan katsomatta. Yli 35-vuotiaat kiinnostuneempia peli- ja laite-uutuuksista kuin streameista tai videoista. Seuraan säännöllisesti kilpapelaamiseen liittyvää uutisointia ja keskustelua

9 Pelialustat ”Millä eri alustoilla pelaat?”
2/3 pelaa pöytäkoneella ja puolet konsolilla. Pöytäkoneella pelaavista 46 % pelaa myös konsolia. Konsolilla pelaavista 58 % pelaa myös pöytäkoneella.

10 Pelialustat ”Millä eri alustoilla pelaat?”
Nuorissa vastaajissa paljon kilpapelaajia, joten pöytäkone korostuu. Puolet yli 35-vuotiaista pelaa myös puhelimella tai tabletilla.

11 Vastaajien demografiat

12 Sukupuolijakauma Noin 85 % vastaajista oli miehiä.
Räiskintä- ja urheilu-peleissä miespainotus.

13 Ikäjakauma 54 % kilpailullisesti pelaavista vastaajista alle 25-vuotiaita. 77 % vain ajanvietteenä pelaavista 25-vuotta täyttäneitä. 2/3 peli- ja laiteuutuuksia seuraavista ikähaarukassa vuotta.

14 Koulutustausta 36 %:lla vastaajista jokin korkeakoulututkinto.
34 %:lla ammattikoulu-tutkinto. Kilpailullisesti pelaavat keski-määrin nuorempia, joten monella lukio- tai ammatti-kouluopinnot vielä käynnissä. Strategiapelejä pelaavista jopa 40 %:lla korkeakoulututkinto.

15 Ammatillinen tilanne 14 % työskentelee päättävässä asemassa ja 11 % asiantuntijana. 43 % toimihenkilö- tai työntekijätehtävissä ja 27 % opiskelijoita. Kilpailullisesti pelaavista yli puolet opiskelijoita.

16 Siviilisääty (*kysytty vain täysi-ikäisiltä)
36 % sinkkuja ja 33 % suhteessa ilman lapsia. 31 %:lla lapsia. Puhelimella/tabletilla pelaavissa vastaajissa paljon lapsitalouksia.

17 Pelien suosio

18 70 % pelaa säännöllisesti räiskintäpelejä.
Pelien genret ”Millaisia pelejä pelaat säännöllisesti?” 70 % pelaa säännöllisesti räiskintäpelejä. Räiskintä- ja roolipelit selkeästi suosituimmat genret nuorten keskuudessa.

19 Pelien genret ”Millaisia pelejä pelaat säännöllisesti?”
Yksistään ajanvietteenä pelaavat ja konsoli-pelaajat suosivat useamman eri genren pelejä. Kilpailullisesti pelaavien keskuudessa suositaan räiskintäpelien ohella myös mm. rooli- ja areenapelejä.

20 Seuraavina PUBG, Overwatch, Call of Duty ja Heartstone.
Suosituimmat tietokonepelit – Koneella pelaavien keskuudessa ”Kuinka usein pelaat seuraavia pelejä tietokoneella?” CS:GO on ylivoimaisesti suosituin peli tieto-koneella pelaavien keskuudessa. Seuraavina PUBG, Overwatch, Call of Duty ja Heartstone.

21 Heartstonea puolestaan pelaa moni, mutta huomattavasti harvemmin.
Suosituimmat tietokonepelit – Pelaamisen säännöllisyys (pelaavista) ”Kuinka usein pelaat seuraavia pelejä tietokoneella?” League of Legends oli edellisellä dialla 7. ja Rainbow Six Siege 8. pelatuin peli, mutta pelaamisen säännöllisyys erittäin korkea. Heartstonea puolestaan pelaa moni, mutta huomattavasti harvemmin.

22 Suosituimmat tietokonepelit – 18-24-vuotiaissa
”Kuinka usein pelaat seuraavia pelejä tietokoneella?” Nuorten keskuudessa TOP 3 on sama kuin koko otoksessa, mutta League of Legends on 4. suosituin peli.

23 Jälleen moni oli pelannut Heartstonea, mutta aktiivisuus pienempää.
Suosituimmat tietokonepelit – Pelaamisen säännöllisyys (18-24v) ”Kuinka usein pelaat seuraavia pelejä tietokoneella?” Neljäsosa CS:GO:ta tai League of Legendsiä pelaavista nuorista pelaa peliä päivittäin. Jälleen moni oli pelannut Heartstonea, mutta aktiivisuus pienempää.

24 Neljäntenä Heartstone.
Suosituimmat tietokonepelit – vuotiaissa ”Kuinka usein pelaat seuraavia pelejä tietokoneella?” 25-34-vuotiaiden keskuudessa keskuudessa TOP 3 on sama kuin koko otoksessa. Neljäntenä Heartstone.

25 Suosituimmat konsolipelit – Konsolilla pelaavien keskuudessa
”Kuinka usein pelaat seuraavia pelejä konsolilla?” NHL on ylivoimaisesti suosituin peli konsolilla pelaavien keskuudessa. Seuraavina Call of Duty, FIFA ja Fortnite.

26 Rocketleague oli puolestaan suosittu, mutta sitä pelataan harvemmin.
Suosituimmat konsolipelit – Pelaamisen säännöllisyys (pelaavista) ”Kuinka usein pelaat seuraavia pelejä konsolilla?” Rainbow Six Siege ja CS:GO oli konsolilla vähiten suosittuja, mutta pelaamisen säännöllisyys erittäin korkea. Rocketleague oli puolestaan suosittu, mutta sitä pelataan harvemmin.

27 Suosituimmat konsolipelit – 18-24-vuotiaissa
”Kuinka usein pelaat seuraavia pelejä konsolilla?” Suosituimpien pelien lista ei juuri poikkea nuorissa koko otoksesta. 25-34-vuotiaissa korostuvat NHL ja FIFA.

28 Suosituimmat mobiilipelit – Mobiililla pelaavien keskuudessa
”Mitä mobiilipelejä pelaat?” Pokemon Go on edelleen suosituin peli mobiili-pelaajien keskuudessa. Seuraavina Clash Royale, Clash of Clans ja Heartstone. Mobiilipelien suosiossa paljon hajontaa.

29 Roolipelaajat hieman muita aktiivisempia.
Uusien pelien hankkiminen Yli puolet kertoo hankkivansa uusia pelejä vähintään kerran kolmessa kuukaudessa. Kilpailullisesti ja vain ajanvietteenä pelaavien välillä ei juuri eroa. Roolipelaajat hieman muita aktiivisempia.

30 E-urheilun seuraaminen

31 2/3 seuraa e-urheilua YouTuben ja/tai Twitchin kautta.
E-urheilun seurantakanavat ”Mistä seuraavista kanavista/sivuista seuraat e-urheilua?” 2/3 seuraa e-urheilua YouTuben ja/tai Twitchin kautta. YleAreenasta seuraa 30 % ja IS Esportista 20 %. Reddit ja Twitter tärkeämpiä kuin Fb tai Ig. 18-24-vuotiaissa paljon kilpailullisesti pelaavia, joten jopa 90 % seuraa Twitchiä.

32 E-urheilun seurantakanavat
”Mistä seuraavista kanavista/sivuista seuraat e-urheilua?” Kilpailullisesti pelaaville ja live-streameja seuraaville Twitter ja Reddit erittäin tärkeitä.

33 Selostuskielitoiveessa tasainen hajonta.
Kotimainen vs. ulkomainen selostus ”Katsoisitko mieluummin saman tasoisen pelilähetyksen Suomen kielisenä vai muun kielisenä suoratoistolähetyksenä?” Selostuskielitoiveessa tasainen hajonta. Vanhemmat vastaajat suosivat selvästi mieluummin kotimaista – nuoremmat selvästi mieluummin englannin-kielistä.

34 Kotimaiset vs. ulkomaiset pelaajat
”Seuraatko mieluummin kotimaisia vai ulkomaisia pelaajia…” Seurattavan joukkueen kansallisuudella ei ole niin paljon väliä kuin seurattavan pelaajan.

35 Kotimaiset vs. ulkomaiset joukkueet
”Seuraatko mieluummin kotimaisia vai ulkomaisia joukkueita…” Puolelle kohderyhmästä ei väliä onko seurattava joukkue kotimainen vai ulkomainen. Vanhemmat vastaajat seuraavat selvästi mieluummin kotimaisia joukkueita (33 vs 5).

36 Kiinnostavimmat kotimaiset joukkueet
”Mitä seuraavista joukkueista pidät kiinnostavimpina?” ENCE ylivoimainen suosikki. Kolmasosalla ei lainkaan suosikkia.

37 Allun ja Shroudin maininneita reilu 6 % vastaajista.
Kiinnostavimmat pelaajat/streamaajat ”Keitä pelaajia/streamaajia pidät kiinnostavimpina? – Mainitse enintään 5” Allun ja Shroudin maininneita reilu 6 % vastaajista.

38 Kiinnostavimmat e-urheilun sisällöt
”Millaiset e-urheilun sisällöt kiinnostavat sinua eniten?” Vain ajanvietteenä pelaavia kiinnostaa lähinnä pelien ja pelaajien seuraaminen – pelaajan ammattilai-suudella ei niin suuri merkitys. Kilpailullisesti pelaavia kiinnostaa laajasti kaikki ammattilaisiin liittyvä sisältö.

39 Pelaamisen katsominen kiinnostaa ikään katsomatta.
Kiinnostavimmat e-urheilun sisällöt ”Millaiset e-urheilun sisällöt kiinnostavat sinua eniten?” Pelaamisen katsominen kiinnostaa ikään katsomatta. Nuorissa vastaajissa oli paljon kilpailullisesti pelaavia, joten ammatti-laisiin liittyvät sisällöt korostuvat.

40 E-urheilusisältöjen seuraaminen verkossa
Sisältöjen seuraamis-aktiivisuudessa suuria eroja kohderyhmittäin. Pöytäkoneella pelaavista jopa neljäsosa seuraa sisältöjä päivittäin. Räiskintäpelejä pelataan ja sisältöjä seurataan aktiivisesti.

41 E-urheilutapahtumien seuraaminen verkossa
Pöytäkoneella pelaavista yli puolet seuraa e-urheilutapahtumia netistä vähintään muutaman kerran viikossa.

42 Some-kanavien käyttö – Kaikki vastaajat
”Kuinka usein käytät/seuraat seuraavia palveluja?” 2/3 käyttää YouTubea päivittäin. 1/2 käyttää Facebookia päivittäin. 1/4 käyttää Twitchiä päivittäin.

43 Some-kanavien käyttö – 18-24-vuotiaat
”Kuinka usein käytät/seuraat seuraavia palveluja?” Nuorissa vastaajissa jopa 82 % käyttää YouTubea päivittäin. Noin 55 % käyttää Instagramia ja/tai Snapchatiä päivittäin 1/3 käyttää Twitchiä päivittäin.

44 Kilpailullisesti pelaavista 55 % käyttää Twitchiä päivittäin.
Some-kanavien käyttö – Kilpailullisesti pelaavat ”Kuinka usein käytät/seuraat seuraavia palveluja?” Kilpailullisesti pelaavista 55 % käyttää Twitchiä päivittäin.

45 Alle 30 % seuraa Twitchiä useasti viikossa.
Some-kanavien käyttö – Vain ajanvietteenä pelaavat ”Kuinka usein käytät/seuraat seuraavia palveluja?” Vain ajanvietteenä pelaavat tavoittaa tehokkaasti YouTuben, Facebookin ja Instagramin kautta. Alle 30 % seuraa Twitchiä useasti viikossa.

46 Some-käyttäytyminen – Kaikki vastaajat
”Kuvaile omaa sosiaalisen median käyttäytymistäsi. – Julkaisuilla tarkoitetaan sosiaaliseen mediaan tehtäviä päivityksiä, joita voivat olla kirjoitukset, kuvat, videot jne.” 2/3 tykkäilee säännöllisesti. 1/3 jakaa muiden tekemiä sisältöjä kavereilleen – yhtä moni kommentoi toisten julkaisuja. 1/4 tekee säännöllisesti itse julkaisuja.

47 Some-käyttäytyminen – 18-24-vuotiaat
”Kuvaile omaa sosiaalisen median käyttäytymistäsi. – Julkaisuilla tarkoitetaan sosiaaliseen mediaan tehtäviä päivityksiä, joita voivat olla kirjoitukset, kuvat, videot jne.” Koko otokseen verrattuna nuorilla on tykkäykset ja jaot herkemmässä, MUTTA kommentoiminen ja julkaisujen teko yhtä harvinaista.

48 Some-käyttäytyminen – Kilpailullisesti pelaavat
”Kuvaile omaa sosiaalisen median käyttäytymistäsi. – Julkaisuilla tarkoitetaan sosiaaliseen mediaan tehtäviä päivityksiä, joita voivat olla kirjoitukset, kuvat, videot jne.” Kilpailullisesti pelaavat ovat huomattavasti aktiivisempia osallistujia kuin ajanvietteenä pelaavat (vrt. seuraava dia).

49 Some-käyttäytyminen – Vain ajanvietteenä pelaavat
”Kuvaile omaa sosiaalisen median käyttäytymistäsi. – Julkaisuilla tarkoitetaan sosiaaliseen mediaan tehtäviä päivityksiä, joita voivat olla kirjoitukset, kuvat, videot jne.” Kilpailullisesti pelaavat ovat huomattavasti aktiivisempia osallistujia kuin ajanvietteenä pelaavat (vrt. edellinen dia).

50 Teemu Ratilainen SPONSOR INSIGHT teemu.ratilainen@sponsorinsight.fi
SPONSOR INSIGHT Hitsaajankatu 4 A 00810 Helsinki ”Yhdistämme viimeisintä tutkimustietoa kokemukseemme alasta ja tarjoamme kokonaisvaltaista sponsoroinnin konsultointia faktojen pohjalta.”


Lataa ppt "Tutkimus e-urheilun seuraajista ja pelaamisen harrastajista Suomessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google