Taustaa: MIKSI “Pro-Skills”?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
KANUUNA-SEMINAARI 2012 Kotka, Nuorisotalo Greippi 15 –
LET’s kotisivun storyboard
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Oulaisten terveydenhuolto-oppilaitos
Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli 1 Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli.
Terveyden edistämisen määrärahat 2009
Oppisopimus ja Eurooppa
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Pro-Skillsin taustafilosofia
Kaupungin luova ja innovatiivinen yrityskulttuuri - case Jyväskylä Projektipäällikkö Laura Ahonen IFHP Suomi
Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2013
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Maantieteen ja geologian laitos Maankäytön ja metsänhoidon muuttuvat käytännöt ja moniulotteiset sopeutumisstrategiat Sansibarilla, Tansaniassa (Suomen.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Aikuistyön yksikkö aikuistyön päällikkö Antti Hytti.
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Valmentajan osaamisen eurooppalainen viitekehys The European Framework for the recognition of coaching competence and qualifications VOK-messut
HPH konferenssi Turku 2011 Improving health gain orientation in all services: Better cooperation for continuity of care Koordinaattori Virpi Honkala, STES.
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Euroopan aluekehitysrahasto Tehtävä: “myötävaikuttaa alueellisen epätasapainon poistamiseen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi eTwinning Yrjö Hyötyniemi Opetushallitus
WBL–TOI Manual -projekti Development of work-based learning by transferring existing good practices in Common Quality Assurance Framework 2008−2010 Project.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Tide-projektin esittely Sidosryhmätapaaminen Sisko Rauhala.
1 European Commission Agora ICT-foorumi, Jyväskylä, Olli Rehn Euroopan komission jäsen Kasvu ja työllisyys Euroopan unionin haasteena.
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Natural Europe Winter School Yleisesittely. Keywords: natural history, environmental education, informal education, educational pathways, learning in.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
VESO “THE FUTURE IN OUR HANDS: CREATING EUROPEAN ENTREPRENEURS” alakoulun Erasmus+ -hanke.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
ME-hengen kehittäminen
Coach Developer Academy – kysymykset kouluttajan tukena
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN NÄKYMÄ
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Euroopan parlamentti – kansalaisten ääni
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Go international! Vaihtoinfopäivä
Iv4j – Innovation in vet for jobs and employment
Esityksen transkriptio:

PRO-SKILLS Syrjäytyneiden aikuisten perustaitojen tukeminen osana elinikäistä oppimista

Taustaa: MIKSI “Pro-Skills”?

Taustaa Euroopan yhteisöstä tulee “[…] kilpailukykyisin ja dynaamisin tietoon perustuva talous maailmassa, ja se pystyy kestävään taloudelliseen kasvuun, useampiin ja parempiin työpaikkoihin ja sosiaaliseen koheesioon.” Elinikäinen oppiminen nähdään yhtenä tärkeimmistä strategioista tämän tavoitteen saavuttamisessa,”[…] keskeisenä sekä kilpailukyvylle ja työllistymiselle että sosiaaliselle inkluusiolle, aktiiviselle kansalaisuudelle ja henkilökohtaiselle kehitykselle“. (European Council 2000)

Taustaa Kasvava määrä ihmisiä vaikeista taustoista ilman koulutusta tai joilla on vaikeuksia päästä työelämää Aikuiskoulutus tähtää lisäkoulutukseen ja kohderyhmän pätevyyden kohentamiseen MUTTA… Elinikäisen oppimisen tarjontaa ottavat vastaan enimmäkseen yksilöt, joilla on jo tietty määrä koulutusta Syrjäytyneet henkilöt ovat harvoin edustettuna koulutettavien joukossa

Taustaa Sosiaalisten ja itsehallinnollisten taitojen puute voi olla este: Ammatilliset taidot Avaintaidot Perustaidot (Itsehallinnolliset taidot, yksilölliset & sosiaaliset taidot) tarkka työ tai tehtävä tekninen perusta työlle tai jatkokoulutukselle yleiset perusteet kaikelle oppimiselle

Taustaa yksilölliset taidot itse- tehokkuus Elinikäinen oppiminen sosiaaliset taidot itsehallintataidot itse- tehokkuus motivaatio& tahto Elinikäinen oppiminen

Nämä taidot harvoin osa aikuiskoulutuksen tarjontaa, vähän tarjouksia Taustaa Nämä taidot harvoin osa aikuiskoulutuksen tarjontaa, vähän tarjouksia Pro-Skills täyttää tämän aukon antamalla aikuisille tilaisuuden harjoitella perustaitoja suojatussa ympäristössä Terveyden edistäminen Sosiaalisen epätasa-arvon vähentäminen Elinikäinen oppiminen

Innovatiivinen konsepti

Fokus resursseihin & voimaannuttamiseen Taustaa Fokus resursseihin & voimaannuttamiseen Mitä taitoja ja kompetensseja yksilöllä jo on, ja mihin ne voidaan innovatiivisella tavalla sijoittaa Mitkä resurssit voidaan mobilisoida (myös sosiaaliset resurssit!)?  Voimaannuttaminen itsetehokkuuden voimistamisella

Turvallinen ympäristö Taustaa Turvallinen ympäristö Missä aikuiset voivat harjoitella uusia käyttäytymismalleja riskittömästi turvallisessa ympäristössä? Korkeat vaatimukset kouluttajalle koskien ryhmähenkeä & luottamusta palautteen käsittelyä

Aktiivinen & kokemukseen pohjautuva lähestymistapa koulutukseen Taustaa Aktiivinen & kokemukseen pohjautuva lähestymistapa koulutukseen Lapset kokeilevat käyttäytymismalleja roolileikeissä – missä aikuiset voivat tehdä samoin? Aktiivinen lähestymistapa koulutukseen: itseohjattu oppiminen kokemukseen pohjautuva oppiminen yhteistyössä tapahtuva oppiminen tuottava oppiminen

Eurooppalaisen projektin toteuttaminen

Projektin rakenne Project 2: Elaboration of train-the-trainer concept December 2010 – May 2013 Project 1: Elaboration of training concept for final target group of socially unprivileged persons October 2006 - September 2008 (24 months)

Projektin rakenne Kouluta kouluttaja -konseptin tarkentaminen:

Projektin rakenne Pilottikoulutukset kansallisella tasolla & ajatustenvaihto Euroopan tasolla:

Materiaalia internetissä Taustafilosofia Perusharjoituskonseptin ohjekirja Kouluta kouluttaja -konsepti “Työkalupakki” Herkistymisesite www.pro-skills.eu

Pro-Skillsin kumppanit Yhdeksän kumppania kahdeksasta eurooppalaisesta maasta: Irti Huumeista Ry Helsinki (Suomi) Zentrum für empirische pädagogische Forschung, Landau (Saksa) Azienda Sanitaria Locale (ASL) Milano (Italia) Centre de Prévention des Toxicomanies (Luxemburg) Hochschule Fulda, University of Applied Science (Saksa) Megyei Egészség Kultúrát Koordináló Alapítvány (MEKKA), Nyiregyháza (Unkari) Protasi – Movement for another lifestyle , Patra (Kreikka) Institute for Research and Development “Utrip”, Grosuplje (Slovenia) Fédération Swisse pour la Formation Continue (FSEA) Nyon (Sveitsi)