PRO-SKILLS Syrjäytyneiden aikuisten perustaitojen tukeminen osana elinikäistä oppimista
Taustaa: MIKSI “Pro-Skills”?
Taustaa Euroopan yhteisöstä tulee “[…] kilpailukykyisin ja dynaamisin tietoon perustuva talous maailmassa, ja se pystyy kestävään taloudelliseen kasvuun, useampiin ja parempiin työpaikkoihin ja sosiaaliseen koheesioon.” Elinikäinen oppiminen nähdään yhtenä tärkeimmistä strategioista tämän tavoitteen saavuttamisessa,”[…] keskeisenä sekä kilpailukyvylle ja työllistymiselle että sosiaaliselle inkluusiolle, aktiiviselle kansalaisuudelle ja henkilökohtaiselle kehitykselle“. (European Council 2000)
Taustaa Kasvava määrä ihmisiä vaikeista taustoista ilman koulutusta tai joilla on vaikeuksia päästä työelämää Aikuiskoulutus tähtää lisäkoulutukseen ja kohderyhmän pätevyyden kohentamiseen MUTTA… Elinikäisen oppimisen tarjontaa ottavat vastaan enimmäkseen yksilöt, joilla on jo tietty määrä koulutusta Syrjäytyneet henkilöt ovat harvoin edustettuna koulutettavien joukossa
Taustaa Sosiaalisten ja itsehallinnollisten taitojen puute voi olla este: Ammatilliset taidot Avaintaidot Perustaidot (Itsehallinnolliset taidot, yksilölliset & sosiaaliset taidot) tarkka työ tai tehtävä tekninen perusta työlle tai jatkokoulutukselle yleiset perusteet kaikelle oppimiselle
Taustaa yksilölliset taidot itse- tehokkuus Elinikäinen oppiminen sosiaaliset taidot itsehallintataidot itse- tehokkuus motivaatio& tahto Elinikäinen oppiminen
Nämä taidot harvoin osa aikuiskoulutuksen tarjontaa, vähän tarjouksia Taustaa Nämä taidot harvoin osa aikuiskoulutuksen tarjontaa, vähän tarjouksia Pro-Skills täyttää tämän aukon antamalla aikuisille tilaisuuden harjoitella perustaitoja suojatussa ympäristössä Terveyden edistäminen Sosiaalisen epätasa-arvon vähentäminen Elinikäinen oppiminen
Innovatiivinen konsepti
Fokus resursseihin & voimaannuttamiseen Taustaa Fokus resursseihin & voimaannuttamiseen Mitä taitoja ja kompetensseja yksilöllä jo on, ja mihin ne voidaan innovatiivisella tavalla sijoittaa Mitkä resurssit voidaan mobilisoida (myös sosiaaliset resurssit!)? Voimaannuttaminen itsetehokkuuden voimistamisella
Turvallinen ympäristö Taustaa Turvallinen ympäristö Missä aikuiset voivat harjoitella uusia käyttäytymismalleja riskittömästi turvallisessa ympäristössä? Korkeat vaatimukset kouluttajalle koskien ryhmähenkeä & luottamusta palautteen käsittelyä
Aktiivinen & kokemukseen pohjautuva lähestymistapa koulutukseen Taustaa Aktiivinen & kokemukseen pohjautuva lähestymistapa koulutukseen Lapset kokeilevat käyttäytymismalleja roolileikeissä – missä aikuiset voivat tehdä samoin? Aktiivinen lähestymistapa koulutukseen: itseohjattu oppiminen kokemukseen pohjautuva oppiminen yhteistyössä tapahtuva oppiminen tuottava oppiminen
Eurooppalaisen projektin toteuttaminen
Projektin rakenne Project 2: Elaboration of train-the-trainer concept December 2010 – May 2013 Project 1: Elaboration of training concept for final target group of socially unprivileged persons October 2006 - September 2008 (24 months)
Projektin rakenne Kouluta kouluttaja -konseptin tarkentaminen:
Projektin rakenne Pilottikoulutukset kansallisella tasolla & ajatustenvaihto Euroopan tasolla:
Materiaalia internetissä Taustafilosofia Perusharjoituskonseptin ohjekirja Kouluta kouluttaja -konsepti “Työkalupakki” Herkistymisesite www.pro-skills.eu
Pro-Skillsin kumppanit Yhdeksän kumppania kahdeksasta eurooppalaisesta maasta: Irti Huumeista Ry Helsinki (Suomi) Zentrum für empirische pädagogische Forschung, Landau (Saksa) Azienda Sanitaria Locale (ASL) Milano (Italia) Centre de Prévention des Toxicomanies (Luxemburg) Hochschule Fulda, University of Applied Science (Saksa) Megyei Egészség Kultúrát Koordináló Alapítvány (MEKKA), Nyiregyháza (Unkari) Protasi – Movement for another lifestyle , Patra (Kreikka) Institute for Research and Development “Utrip”, Grosuplje (Slovenia) Fédération Swisse pour la Formation Continue (FSEA) Nyon (Sveitsi)